Uudet bussit, vuodenvaihde 2007/2008

Mille kaikille liikennöitsijöille noita Scaloja on tulossa ja millaisia määriä? Tulevatko kaikki vuodenvaihteeksi vai meneekö osa toimituksista ensi vuoden puolelle? Entä lähteekö näiden tullessa jotain muita autoja pois?

Nimim. Camo Lissabone kertoo Arktisten Bussien palstalla, että vuodenvaihteessa 2006/2007 tulleet Euro4-Scalat, jotka tilattiin alunperin Euro5:inä (eli HelB 710 - 719 ja VT 218 - 225), vaihdettaisiin kokonaan uusiin, jotta ne saadaan tilauksenmukaisiksi. Vanhat Euro4-autot Scania ottaa itselleen edelleenmyytäviksi ja Arktisten Bussien juttu lähti liikkeelle siitä, että Pohjolan Matka olisi ostamassa kahta tuollaista (toista Kuusamoon ja toista Kontiolahdelle).

Samassa yhteydessä Scanialle palautunee HelBin käytössä olevat Scanian autot 720 ja 721, jotka annettiin HelBille lainaan siksi aikaa, että 710 - 719 saadaan tilauksenmukaisiksi.
 
Nimim. Camo Lissabone kertoo Arktisten Bussien palstalla, että vuodenvaihteessa 2006/2007 tulleet Euro4-Scalat, jotka tilattiin alunperin Euro5:inä (eli HelB 710 - 719 ja VT 218 - 225), vaihdettaisiin kokonaan uusiin, jotta ne saadaan tilauksenmukaisiksi. Vanhat Euro4-autot Scania ottaa itselleen edelleenmyytäviksi ja Arktisten Bussien juttu lähti liikkeelle siitä, että Pohjolan Matka olisi ostamassa kahta tuollaista (toista Kuusamoon ja toista Kontiolahdelle).

Samassa yhteydessä Scanialle palautunee HelBin käytössä olevat Scanian autot 720 ja 721, jotka annettiin HelBille lainaan siksi aikaa, että 710 - 719 saadaan tilauksenmukaisiksi.
Juu, tämmöistä puheensorinaa hiljattain taukotilassa korviini kantautui, joten uskaltauduin asiasta siksi kertoa. Liekö korjaamolta juttu lähtenyt, siellä luultavasti tietävät.
Entäs autot 616-618? Oliko ne jo tilattu Euro5-tasoisina vai vielä Euro4?
 
Veolian 81 seisoo edelleen Scan-Autolla ilman rekisterikilpiä.
 

Liitetiedostot

  • IMG_3393_vt81.jpg
    IMG_3393_vt81.jpg
    61 KB · Lukukerrat: 1,050
Tänään 3.1. pääsyt ajoon linjalle 132. Asemapaikka siispä mitä ilmeisimmin Espoossa. Olisikohan lopullinen sijoitus linjalle 165.

Kun noita Scaloja kerran on tulossa Veolialle parikymmentä, riittää niitä varmasti sekä 132:lle että 165:lle.
 
Onko tosiaan niin, ettei missään Concordian uusista Volvoista (620-642) ole Voith-vaihteistoa? Tämän päivän kokemuksen perusteella moottoreiden äänistä päätellen sarjan alkupää olisi ilman Voithia ja loppupää kyseisellä vaihteistolla varustettu. Voi toki olla, että omassa kuulossakin on vikaa.;)
 
Onko tosiaan niin, ettei missään Concordian uusista Volvoista (620-642) ole Voith-vaihteistoa? Tämän päivän kokemuksen perusteella moottoreiden äänistä päätellen sarjan alkupää olisi ilman Voithia ja loppupää kyseisellä vaihteistolla varustettu. Voi toki olla, että omassa kuulossakin on vikaa.;)
Menin uudenvuodenpäivänä autolla 636 ja hidastin piti kyllä melko Voith -maista ääntä...Olisiko Concordian palveluksessa olevilla parempaa/varmaa tietoa, mitä vaihteistoja on missäkin autossa?
 
Menin uudenvuodenpäivänä autolla 636 ja hidastin piti kyllä melko Voith -maista ääntä...Olisiko Concordian palveluksessa olevilla parempaa/varmaa tietoa, mitä vaihteistoja on missäkin autossa?
Ei valitettavasti ole ja aiempi olettamukseni kaikkien zF-vaihteisuudesta oli ihan van oma olettamukseni. Voihan olla, että osa on tälläkin kertaa hankittu Voithilla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tosiaan niin, ettei missään Concordian uusista Volvoista (620-642) ole Voith-vaihteistoa? Tämän päivän kokemuksen perusteella moottoreiden äänistä päätellen sarjan alkupää olisi ilman Voithia ja loppupää kyseisellä vaihteistolla varustettu. Voi toki olla, että omassa kuulossakin on vikaa.;)

620-630 = ZF, 631-642 = Voith.
 
Näistä uusista busseistakin joutui yksi sitten heti pieneen kolariin. HelB 809 sai tänään peräänsä ESLL:n auton #696. Tapahtumapaikkana Viikin tiedepuiston pysäkki. Ilmeisesti lumentulo yllätti normiautoilijoiden lisäksi myös linja-autonkuljettajat.

ESLL 696 oli linjalla 506 ja lähti törmäyksen jälkeen aika pian siirtoajona pois paikalta. Siitä oli ainakin etulasi mennyt rikki. HelB 809 oli linjalla h68, mutta se jäi Viikin tiedepuiston pysäkille seisomaan. Olisikohan takaluukku mennyt ainakin sen verran ruttuun, että sitä oli vaikea saada auki, koska paikalle kuorma-autolla saapunut HelB:n huoltomies hääri pitkään sen kimpussa.

Tässä pari kuvaa:
http://trumanb.net/images/helb809.JPG
http://trumanb.net/images/esll696.JPG

Paikan päällä en huomannut asiaa, mutta tuota jälkimmäistä kuvaa katsellessa jäin ihmettelemään, että mitäköhän tuo vihreä aine HelB 809:n perän alla on.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös