Linja 70V tulisi ajaa Torpparinmäen kautta

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Torpparinmäen bussipalveluita voisi parantaa esim. jatkamalla Laamannintietä niin, että bussi 70V (ja ehkä myös seutulinja 611) voisi ajaa Torpparinmäen läpi ja sen jälkeen reittiään moottoritietä keskustaan. Matka-aika tuskin pidentyisi paljoakaan nykyisestä, mutta pikalinja 67X voitaisiin lopettaa, josta syntyisi säästöjä. Samoin linjaa 67 voitaisiin lyhentää. Häiritsevän autojen läpiajoliikenteen voisi välttää tekemällä Tammiston joukkoliikennekadun tapaisen yksikaistaisen, liikennevaloilla ohjatun ratkaisun. On vaikea nähdä, miksi linjan 70V tulisi palvella vain Tuomarinkylän ABC:tä ja Tuomarinkartanon peltoja, kun pienellä toimenpiteellä saataisiin Torpparinmäen asukkaille pikalinja keskustaan. 67:lla Rautatientori-Sihteerintie 28 min, 70V/611 Rautatientori-Yhdyskunnantie 21 min.
 
Eipä tuota Laamannintietä saisi mitenkään järkevästi jatkettua, koska luonnonsuojelualueen raja tulee vastaan. Lisäksi 70V:n kapasiteetti ruuhkahuipussa on jo käytetty, joten ruuhkassa pitäisi jatkossakin ajaa 67X:ää, jotta kaikki mahtuvat kyytiin.
 
Itse jättäisin linjat s611 ja h67 rauhaan, sitäpaitsi s611 pitää palvella seutumatkustajia. Linjaa h66 voisi muuttaa niin että se jatkaisi päätepysäkiltä, ulkoilumaja paloheinässä. kuusimiehentietä torpparimäkeen. Tai niin että h66 alkaisi myös ajamaan arkipäivisin, päivällä. Linja h62 voitaisiin siten lakkauttaa. Eipä tuolta pirkkolan alueelta kovin paljoa matkustajia tule kyytiin, muutenkin pirkkolantietä ajaa bussit tiheästi s550,h51,h52,h63, joilla on hyvät vaihtoyhteydet keskustaan meneviin busseihin s516,h67,h66,h66a:redface:
 
Eipä tuota Laamannintietä saisi mitenkään järkevästi jatkettua, koska luonnonsuojelualueen raja tulee vastaan. Lisäksi 70V:n kapasiteetti ruuhkahuipussa on jo käytetty, joten ruuhkassa pitäisi jatkossakin ajaa 67X:ää, jotta kaikki mahtuvat kyytiin.

Tarvittava Laamannintien jatko on vain noin 200 metriä. Tällöin Laamannintieltä tehtäisiin jatko 67:n nykyiselle kääntöpaikalle Torpparinmäentien ja Torpparinmäenpolun risteykseen. Vaihtoehtoisesti voitaisiin jatkaa Laamannintietä noin 150 metriä Laamanninpuiston vierestä Perintökaarentielle. Tarvittava tie (Perintökaarentien tai Asessorintien pää) on itse asiassa jo rakennettu, mutta suunniteltuna vain kevyen liikenteen käyttöön, joten vahvistustöitä pitäisi tehdä ja reitin pitäisi ehdottomasti olla vain bussikatu, jotta liikenne ei jyräisi liikaa urheilukentän vieressä.

Voitaisiin tehdä ratkaisu, jossa ruuhka-aikaan linja 70X ajaa 70V:n nykyistä reittiä, eli on pikalinja, joka ei palvele Torpparinmäen asukkaita. Torpparinmäen liikennetarve hoidettaisiin ruuhka-aikaan 67X:llä. Päiväsaikaan ja iltaisin liikenne hoidettaisiin 70V:llä. Ainakin silloin, kun 70V ei kulje, voitaisiin 611 reitittää Torpparinmäen kautta, mutta kyllä muulloinkin siinä olisi järkeä, sillä 611 ei ole mitenkään ruuhkainen linja suurimman osan ajasta ja kyytiin mahtuisi myös lisää väkeä. Hiljaisen ajan liikenne voitaisiin hoitaa myös jatkamalla 64 Torpparinmäkeen.

Parasta luonnonsuojelua on se, että bussiyhteydet paranevat ja autojen käyttö vähenee Torpparinmäessä. Linjalla 67 ei ole mitään mahkuja kilpailla henkilöautojen kanssa, kun se kiertelee niin paljon Pakilaa ja autolla pääsee suoraan Torpparinmäen liittymästä Tuusulanväylälle. Samalla Torpparinmäen poikittaisliikennettä voitaisiin parantaa linjaamalla linjan 514 reitti asuinalueen kautta, kun se nyt kulkee tuolla Vanhalla Tuusulantiellä, jonka varrella ei ole käyttäjiä.

Tulevaisuudessahan on suunnitteilla tehdä bussipysäkit Torpparinmäen moottoritieliittymään, mutta tämä toteutuu vasta 10-15 vuoden päästä, koska käyttäjiä ei tulisi kovin paljoa. Eipä varmaan, kun olisi pitkä matka asutukseen.

Itse jättäisin linjat s611 ja h67 rauhaan, sitäpaitsi s611 pitää palvella seutumatkustajia.

Jos s611 palvelee seutumatkustajia, miksi se sitten jää moottoritieltä pois jo Tuomarinkylän ABC:n kohdalla ja kulkee peltojen kautta Tammistoon? Helsingin aluettahan tuo on, josta se kulkee. Ketä palvelee tuo linjan 611 ja linjan 514 reitittäminen vanhan tien kautta, kun yhtä hyvin voisivat tulla moottoritieltä ulos vasta Tammiston liittymästä. Tai jos halutaan palvella torpparinmäkeläisiä, ajaisivat reilusti alueen läpi.

Kaiken kaikkiaan Torpparinmäen asukkaiden tilanne ei huononisi missään vaihtoehdossa, joko 70V ajaisi ilman ajoaikamenetyksiä alueen läpi ylimääräisenä linjana, jolloin se tulisi 67:n ja 67X:n päälle, tai bussiyhteydet pysyisivät nykyisellään, mutta HKL saisi kustannussäästöjä. Bonuksena kummassakin vaihtoehdossa saataisiin tuo 514 alueelle ja sitä kautta yhteydet Kehä I:lle, Tammistoon, lentoasemalle, Leppävaaraan, Tapiolaan ja Westendinaseman kautta Etelä-Espooseen.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi Torpparinmäkeen pitäisi saada lisää liikennettä? Itse 67:aa ajaneena suurin osa sen linjan käyttäjistä tulee aivan muualta. Sitä paitsi moni torpparinmäkeläinen on tyyppiä marmatimarmativalivalisuupieletalaspäinkoskaaneiolemikäänhyvin, joten mikä möly syntyisikään, jos lintukodon halki alkaisi jyrätä bussikaravaani! :(
 
Takaisin
Ylös