YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

U linjojen lipuilla on halpa matkustaa yötaksan aikaan.e

Mitäs tykkäävät vakiovuoroissa, jos matkustaa vaikka Rautatientorilta Itäkeskukseen km-taksan lipulla? Onnistuuko? Entä pysähtyvätkö ottamaan matkustajan kyytiin Itäkeskuksesta keskustan suuntaan?
 
Mitäs tykkäävät vakiovuoroissa, jos matkustaa vaikka Rautatientorilta Itäkeskukseen km-taksan lipulla? Onnistuuko? Entä pysähtyvätkö ottamaan matkustajan kyytiin Itäkeskuksesta keskustan suuntaan?


Luulisi kai onnistuvan kun pikavuoroillakin matkustetaan yöllä Helsingin sisäisiä matkoja...
 
Mitäs tykkäävät vakiovuoroissa, jos matkustaa vaikka Rautatientorilta Itäkeskukseen km-taksan lipulla? Onnistuuko? Entä pysähtyvätkö ottamaan matkustajan kyytiin Itäkeskuksesta keskustan suuntaan?
Työtaistelujen aikoinahan tuota matkusmuotoa on harrastettu huomattavan laajassa skaalassa. Aamulla hyvin aikaisin niin ikään on oltu kiinnostuneita, menisikö jokin vakiovuoro sellaiseen aikaan, jolloin metro ei vielä palvele. Tariffiteknisistä syistä johtuen ko. matkustusmuoto ei ole kovin edullinen usein toistuviin liikkumisiin.
 
Mitäs tykkäävät vakiovuoroissa, jos matkustaa vaikka Rautatientorilta Itäkeskukseen km-taksan lipulla? Onnistuuko? Entä pysähtyvätkö ottamaan matkustajan kyytiin Itäkeskuksesta keskustan suuntaan?
Kyllä vaikka Porvoon bussilla pääsee Itiksestä (ja vaikka Riskutien / Itäväylä pysäkiltä) keskustaan. Kättä kun vain näyttää. Vakiovuoroista siis kokemusta.
 
e165 virallinen päättäri?

Missäköhän 165:n virallinen päättäri on?

Ajelin tänään sillä Kampista Kauklahteen ja vaikutti siltä että bussikuskikaan ei tiennyt mihin jättää matkustajat. Meinasi ensin jättää meidät Ylä-asteen ja Lukion pysäkille, juuri ennen asemaa, mutta kun kukaan ei juuri tehnyt elettäkään, hän jatkoi eteenpäin, meni liikenneympyrän kautta takaisin koululle ja jätti meidät siihen ;) Mielestäni paras pättäri olis siinä aseman kohdalla, missä taksitolppa oli ennen.
 
Vs: e165 virallinen päättäri?

Vastaus: Kauklahden asemalla. Siinä on sellainen kääntöpaikka, missä e61 myös kääntää.

YTV:n Linjaoppaan mukaan sekä linjan 61 että 165 päättäri on Hansakallio. Tämän voi päätellä linjaoppaan pysäkkiluettelon ja kartan perusteella. Järjestely olisi tosiaan sellainen, että lukion (Hansakallio) kohdalla pois, kiertoliittymässä kääntö ja Hansakallion pysäkiltä lähtö.

Systeemi on kyllä erittäin sekava. Aikataulukirjassa mainitaan linjojen 61 ja 165 lähtöaika Kauklahden asemalta, vaikka todellisuudessa linjat eivät käy lainkaan Kauklahden aseman pysäkillä (jota linja 18 käyttää).

Linjan 177 reittiä voi pitää varsin erikoisena Lauttasaaressa. Reitti on: ...Porkkalankatu-Länsiväylä-Lemissaarentie-Lauttasaarentie-Länsiväylä...

Tuo linjan 643 reitti on mielenkiintoinen, mutta toimiva. Itse kannattaisin sitä, että myös linjat 100N, 130N ja 140N lähtisivät esimerkiksi Elielinaukiolta tai Rautatientorilta. Taksiväkihän toivoo, että myös bussit kulkisivat öisin. Niinhän ne kulkevatkin, mutta Runeberginkadulla on lyhyemmät jonot kuin Asema-aukiolla. Harrastajat jaksavat kulkea Kamppiin, mutta tavallisempi väki ehkä ei. (Ei tietysti taksiväen toiveella pelkkää Länsiväylän suuntaa tarkoiteta).
 
YTV kertoo omilla sivuillaan, ajankohtaista osiossa seuraavasti: "uusia busseja ja liikennöitsijöitä YTV:n bussilinjoille... liikennöitsijät ovat vaihtuneet seutulinjoilla 112, 158, 165, 248, 501T, 518, 740-742". Mihinköhän tuosta listasta on unohtuneet linjat 160, 315, 321, 324, 360-364 ja 539?
 
Espoon sisäisellä linjalla 65 ei ole merkattu aikatauluun vaihtoyhteyksiä junaan Kauklahdessa. Mielestäni tämä on selkeä puute. Mielstäni 65:n aikataulu tulisi esittää samalla tavalla kuin 61:n ja 23:n aikataulut. Espoonkartanon ja Helsingin väliä liikuttaessa vaihto junaan on selvästi paras vaihtoehto. Saunalahteakin tuo junaanvaihtomahdollisuus varmasti hyödyttäisi. Pääsisi mukavasti rantaradan varteen, vaikkapa Espoon keskukseen tai Kiloon. Varsinkin sunnuntaisin ei junaan vaihto aina edes onnistu, kun aikataulut eivät sovi yhteen ja junatkin kulkevat harvemmin. Tämänkin takia olisi mukava, jos kerrottaisiin, milloin junaan vaihtamisen tulisi onnistua. Varsinkin ensimmäisillä matkustuskerroilla monet ovat luultavimmin epätietoisia siitä, kuinka paljon aikaa vaihtoon menee ja mitä bussipysäkkejä tulisi käyttää. Tällöin helposti vaihto saattaa epäonnistua ja sitten matka-aika voi venyä ikävästi.

Eri linjojen aikataulujen yhteensovittamisesta. Välillä Teekkarikylä - Tapiola on nyt todella hyvin toimivat aikataulut suurimman osasta aikaa. Esimerkiksi lauantaina Teekkarikylästä pääsee Tapiolaan päivällä tasaisesti 15 minuutin välein, kun linjoilla 10 ja 15 on kummallakin 30 minuutin vuoroväli.
 
Painiityn rakentamisen myötä linjan e23 reittiä saatetaan tulevaisuudessa jakaa kahtia, mutta tästä ei ole vielä mitään lopullista päätöstä.

Ihan uutena espoolaisena(hieman yli vuos asuttuna) niin tuli uutena juttuna tuo Painiitty. Kyseessä siis eri alue kuin Uusimäki? Aikapaljon tulee uusia alueita sitten niin varmaan linjastotkin aikalailla muuttuvat joskus. Omasta mielestä on hyvä että 23:n reitti tulee enempi pois pikkuruisilta teiltä joilla ei ole minkäänlaisia pyöräteitä jne.

On muuten tainnut Helsingin Bussiliikenne saada Lintuvaaransuunnan bussit lähes kokonaan itselleen ajettavaksi. En ole kesällä kulkenut kuin 231:llä baariin kaupunkiin, mutta nyt sunnuntaina ja tänään kulkiessa kattelin, että ihan maakaasu-MAN-dösiä kulkee 23:lla ja 22:lla...
 
On muuten tainnut Helsingin Bussiliikenne saada Lintuvaaransuunnan bussit lähes kokonaan itselleen ajettavaksi. En ole kesällä kulkenut kuin 231:llä baariin kaupunkiin, mutta nyt sunnuntaina ja tänään kulkiessa kattelin, että ihan maakaasu-MAN-dösiä kulkee 23:lla ja 22:lla...

Näin tosiaan on. HelB voitti kaikki Lintuvaaran suunnan linjat, lukuunottamatta tuota 231:stä, joka kuului samaan pakettiin 248:n ja 270:nen kanssa. Nuo Man:net tulivat nyt alkaneeseen sopimukseen. Samoja autoja kierrätetään 22:sella ja 52:sella. Päivisin 22B:tä ajetaan yhdellä Man:lla, 733 muistaakseni numero. 23:sella kalusto on puolestaan ollut kirjavaa, mutta sielläkin on ainakin yksi Man vakiona, myös ilmeisesti 262 kuuluu vakiokalustoon. Kuljettajanvaihdokset tapahtuvat ilmeisesti suurimmaksi osaksi Leppävaarassa.

Tuo Painiityn alue on Uusmäen vieressä, tai oikeastaan Uusmäen, Lintumetsän ja Lintulaakson kiilassa. Sinne rannetaan tietä Lintulaaksosta Linnuntien jatkeena tulevaisuudessa.
 
Vaihtoyhteys poistettu 474/V43. Odotetaan vain aikataulukirjassa oleva väliaika. Vaihdoista jotkut ehkä onnistuu. Ehkä ne matkustajat nyt siirtyy sinne raiteille.
 
Tänään tuli Espoon sisäiset linjat 65 ja 61A testattua. Lähdin 65:lla Espoonlahden päättäriltä. Kyytiin tuli lähinnä koululaisia, joita tuli muutamalta pysäkiltä kyytiin Espoonlahdesta ja Kivenlahdesta. Kauklahden aseman tuntumasta tuli vielä jonkin verran väkeä, niiden joukossa muutama aikuinenkin. Ilman koululaisia olisi tuo vuoro ollut melko lailla tyhjä välillä Espoonlahti - Kauklahti. Mitenhän mahtaa olla viikonloppuisin tai iltaisin, kulkeeko tuolla linjalla silloin juuri kukaan? Sitä en päässyt tällä bussikiertoajelulla toteamaan, tuleeko iltaruuhkan aikana paljonkin väkeä 65:n tai 165:n kyytiin Saunalahden suuntaan menijöitä.

Nousin 61A:n kyytiin Kauklahdentien varren pysäkiltä kello 16:28. Olin ainoa matkustaja. Kulkeekohan tuolla osuudella Kauklahden pohjoispuolella juuri kukaan? Jos Näkinkylään olisi ollut menijöitä, olisi heidän pitänyt olla vielä silloin kyydissä, kun nousin kyytiin, sillä bussihan vasta lähti kiertämään Näkinkylän lenkkiään siitä kohdasta. 61A ei nimittäin jää Näkinkylän päättärille, vaan kiertää ainoastaan sen kautta.
 
Takaisin
Ylös