YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

vuoroväli on harvennettu 22 minuuttiin 20 minuutista
No jo on älynväläys. 20 min vuorovälillä aikataulun muistaa ulkoa, mutta 22 min vuoroväli tarkoittaakin jo sitä, että aikataulu muuttuu joka tunti. Mikähän tässä on syynä, eikö kuljettajalle jää päätteellä riittävästi taukoaikaa muuten? Miksei samantien 30 min vuoroväli, joka olisi huomattavasti käyttökelpoisempi muistettava?
 
Miksei samantien 30 min vuoroväli, joka olisi huomattavasti käyttökelpoisempi muistettava?

Tai miksei saman tien ajeta vain kerran päivässä kello 12.00, niin olisi vielä helpompi muistaa? Mielestäni 22 min välein on jo niin paljon tiheämpi kuin 30 min, että siitä hyvästä kannattaa uhrata helppo muistettavuus. HKL:hän ei ole saanut tieteellisiä todisteita helposti muistettavien aikataulujen vaikutuksesta matkustajamääriin, joten siellä niihin ei panosteta juuri ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
No jo on älynväläys. 20 min vuorovälillä aikataulun muistaa ulkoa, mutta 22 min vuoroväli tarkoittaakin jo sitä, että aikataulu muuttuu joka tunti. Mikähän tässä on syynä, eikö kuljettajalle jää päätteellä riittävästi taukoaikaa muuten?

Eiköhän syy ole puhtaasti tuo liian tiukka kierrosaika. Tässä muuten taas todiste että kyllä aikatauluja tarvittaessa löysätään. 22 min vuorovälin sijaan olisi toki voitu lisätä linjojen 70T ja 70V päiväliikenteeseen yksi auto ja laittaa linjat kierrätykseen, jolloin olisi voitu jatkaa 20 min vuorovälillä. Arkisin tuo ei olisi edes ollut kallista, olisi vain lisätty yhdelle ruuhkavuorolle muutama kierros keskipäivään. Mutta kuten Kuukanko totesi, tasaminuuttiaikataulut eivät ole HKL:llä kovin kovassa huudossa.
 
Uunituoreen Vallikadun pysäkkiaikataulun mukaan talvella sunnuntaisin e23N ja 510B ajetaan samoille junille Leppävaaraan. Eli Asemalle 4 vuoroa tunnissa ja aina 2 vuoroa ja puoli tuntia välissä. Toisaalta, toiseen suuntaan edelleen ajetaan tasaisesti 15 minuutin välein. Ihme juttu. Vähän 231K paikkaa, mutta ei paljoa kuitenkaan..
 
Virheet HKL/YTV aikatauluissa ja kartoissa 2007-08

Ainakin YTV:n taliaikataulukirjasesta löytyy virheitä
keravan osalta linjan 8 reitti on kirjasessa Kalevankatu-Ylikeravantie-Kurkelankatu-...(Vanha reitti) kun se todellisuudessa kulkee virrenkulman uudelle asuinalueelle. Linjan 738K reitti on esitetty siten että se kulkee sekä moottoritietä että vanhaa lahdentietä väli korson liittymä Keravan liittymä kun tosiasiassa kyseiset vuorot kulkevat vain vanhaa tietä välillä korson liittymä-Kerava. Oletteko löytäneet muita virheitä kyseisistä opuksista
 
Espoon sisäisestä linjasta 10: aikataulussa on merkattu matka-ajoiksi 10 perusversiolle 35 minuuttia ja 10K:lle 30 minuuttia. Eikös 10K:n reitti eroa 10 reitistä vain Matinkylän osalta? Pääseekö Nelikontietä oikeasti nopeammin? Onhan se tietysti hieman lyhyempi reitti.
 
Eiköhän syy ole puhtaasti tuo liian tiukka kierrosaika. Tässä muuten taas todiste että kyllä aikatauluja tarvittaessa löysätään. 22 min vuorovälin sijaan olisi toki voitu lisätä linjojen 70T ja 70V päiväliikenteeseen yksi auto ja laittaa linjat kierrätykseen, jolloin olisi voitu jatkaa 20 min vuorovälillä. Arkisin tuo ei olisi edes ollut kallista, olisi vain lisätty yhdelle ruuhkavuorolle muutama kierros keskipäivään. Mutta kuten Kuukanko totesi, tasaminuuttiaikataulut eivät ole HKL:llä kovin kovassa huudossa.

Riskinä autojen kierrätyksessä olisi ollut, että liikennöitsijä voi ajatella säästävänsä yhden auton. Tällaistakin on käsittääkseni tapahtunut - tapauksia tässä mainitsematta.

Riskistä huolimatta olisin tässä tapauksessa ollut autojen kierrätyksen kannalla.
 
Joitakin muutoksia YTV-liikenteessä 12.8.2007:
  • 165 siirtyy uudelle reitille Helsinki - Saunalahti - Kauklahti. Lähdöt ruuhkaa vastaan ajetaan K-vuoroina Merituulentien, Kuitinmäentien, Martinsillantien ja Kivenlahden ja Kauklahden teollisuusalueiden kautta. Vuoroväli ruuhkassa 20 - 30 min, muuten 45 min.

Eli onko se nyt otta että 165 nousee Länsiväylältä Espoonlahdenliittymässä, vai jatkaako Kivenlahdenliittymään? Uudessa aikataulukirjassa, sekä korjauksessa ei mielestäni käy ilmi kumpi on se oikea...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eli onko se nyt otta että 165 nousee Länsiväylältä Espoonlahdenliittymässä, vai jatkaako Kivenlahdenliittymään? Uudessa aikataulukirjassa, sekä korjauksessa ei mielestäni käy ilmi kumpi on se oikea...

Kyllä se Espoonlahden liittymässä nousee. Heikosti on informoitu asiasta, koska kuin totesit niin esim. Soukanväylä puuttuu sekä aikataulukirjasta että korjauksesta ja kirjasessa Martinsillantietä ei siis ajeta ollenkaan. Uudessa joukkoliikennekartassa on sentään reitit oikein. Lisäksi 160:n reitti siirretään Martinsillantielle korvaamaan 165:n reittimuutosta.
 
Espoon sisäiset:
Linjaa 19 jatketaan Tuomarilaan, mikä sinänsä on hyvä asia. Voisikohan sitä linjaa suoristaa vähäsen, jotta se palvelisi paremmin radan pohjoispuolelta Tapiolaan meneviä matkustajia? Suvelasta Tapiolaan pääsee myös linjalla 18 ja Suomenojalle pääsee linjalla 154. Joten miksei 19 voisi kääntyä Siltakadulta suoraan Sunantielle (mukaillen linjan 156 reittiä). Nyt 19:n reitti on Espoon keskuksen päässä melkomoista kiermurtelua. Tarjoaa 19 tietenkin yhteyden Olarista ja Puolarmetsästä Suvelaan.

Linjaa 87 aletaan ajamaan myös viikonloppuisin. Löytyyköhän matkustajia? Ehkäpä Gumbölestä tulee muutama matkustaja, mutta mitenköhän muuten? Jos haluttaisiin erityisesti saada Gumböleen joukkoliikennettä, niin olisihan se voitu järjestää linjalla 81. Myös Mikkelän (pohjoisosat) yhteydet paranisivat tällä tavalla. 28:sta voisi varmaan järjestää vaihtoyhteyksiä 85 vuoroihin, näin myös Siikajärven suunnalta pääsisi Espoon keskukseen.

Onko Kolmirannassa nykyään 87:lle merkattu tarkasti pysäkkien paikat? Muutama vuosi sitten, kun kävin Kolmirannassa, ei sieltä niitä tuntunut löytyvän. Täytyi kysyä neuvoa paikalliselta asukkaalta, joka sanoi, että bussi ottaa kyytiin mistä tahansa kohtaa reitin varrelta Kolmirannassa, ja näin todella oli asian laita. Tällainen taitaa olla nykyisin aika harvinaista. 86 tuntui ainakin joskus sillä kulkiessani jättäneen matkustajia kyydistä samaan tyyliin. Samoin toisessa ketjussa mainitsemani Etelän Bussien linja 34 (jolla ei ole mitään tekemistä YTV:n linjojen kanssa numerostaan huolimatta) ainakin on toiminut Rinnekodin päässä vastaavanlaisesti.

Seutulinjat:
165K on reitiltään hyvin mielenkiintoinen linja. Tapiolassa se voi herättää jonkin verran ihmetystä. Iltapäivällä Helsinkiin mentäessä Tapiolasta varmaan tulee matkustajia enemmän kyytiin kuin aamulla Helsingistä aamulla lähteviin vuoroihin tulee Tapiolaan menijöitä. Kampista Tapiolaan menijät saattavat jäädä tuttujen lähtölaiturien luokse, eivätkä hakeudu terminaalin toiseen päähän. 165K palvelee Merituulentiellä/Kuitinmäentiellä (sama tie, eri pätkät) sellaisia osuuksia, joita pitkin Kampista lähtevät bussit eivät kulje (Niittymaan ja Kuitinmäen kohdalla sekä kohdassa Friisilänaukion ja Finnoontien risteyksen välillä. 165K ei mene Kurttilan läpi vaan Kivenlahden teollisuusalueelta Kauklahden teollisuusalueelle Kauklahden väylää. 165K tarjoaa yhteyden Tapiolasta Kauklahden teollisuusalueelle. Tällaista suoraa yhteyttä ei vähään aikaan ole ollutkaan.
 
Onko Kolmirannassa nykyään 87:lle merkattu tarkasti pysäkkien paikat? Muutama vuosi sitten, kun kävin Kolmirannassa, ei sieltä niitä tuntunut löytyvän. Täytyi kysyä neuvoa paikalliselta asukkaalta, joka sanoi, että bussi ottaa kyytiin mistä tahansa kohtaa reitin varrelta Kolmirannassa, ja näin todella oli asian laita. Tällainen taitaa olla nykyisin aika harvinaista.

On ne mielestäni aika hyvin sinne laitettu. Samanlainen ilmiö on muuten edelleen 85A:n reitillä Nuuksionpää-Kattila. Siellä kun ei ole pysäkkejä kun yksi, ja auto ottaa missää pysähtymismerkkiä viuhdotaan.
 
On ne mielestäni aika hyvin sinne laitettu. Samanlainen ilmiö on muuten edelleen 85A:n reitillä Nuuksionpää-Kattila. Siellä kun ei ole pysäkkejä kun yksi, ja auto ottaa missää pysähtymismerkkiä viuhdotaan.
Tuo väli on muutenkin sellainen ettei ihan heti uskoisi sillä ajettavan säännöllistä liikennettä... Osa mutkista on niin ahtaita, että bussi juuri ja juuri mahtuu kääntymään, eikä muun liikenteen kohtauspaikkojakaan liikaa ole - varsinkin kun hyvällä säällä viikonloppuisin Kattilaan voi olla menossa enemmänkin ihmisiä (siis myös henkilöautoilla).
 
Tuo u643 reittimuutos on mielenkiintoinen. Lähtee kampista sekä käy rautatietorilla. Kampista ajo rt:lle voi olla tarkkaa puuhaa. U linjojen lipuilla on halpa matkustaa yötaksan aikaan. Yötaksa koskee vain ytv:n arvolippuja kortilta. Km taksaiseen kertalippuun yötaksan korotus ei vaikuta, ei ainakaan lähilinjojen aikaan. Silloin kertalippu (km) taksalla maksoi helsingistä keravalle 5.30e
 
Takaisin
Ylös