Surkeat pysäkit

Kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa... Olisiko siis kuvaesimerkkejä, niin tietäisi paremmin mitä tarkoitat.

Mulla ei ole tähän hätään kuvamateriaalia, mutta ehkä joku on niitä uusia kilpiäkin kuvannut. Mutta katso vaikka laitoksen tunnusta HKL-HST , niin jo siinä on HST laihemmalla. Vanhempaa ja uutta pysäkkitekstiä ja sen näkyvyyttä voi hyvin vertailla esim. raitiolinjojen 6 ja 8 yhteisillä pysäkeillä Hämeentiellä.
 
Tuota matkustajien pysäkki infoa voisi parantaa rakentamalla sellainen näyttö bussin sisälle, jossa on linjan kartta. Liikkuva punainen piste olisi kyseisen linjan bussi. Turisteille ja ulkopaikkakuntalaisille kun eivät pysäkkien nimet kerro mitään. No tämä on sellaista mielikuvitusta vaan. Kuljettajana mietityttää kaarteeseen tehdyt pysäkit, joista otan esimerkkinä hkl:n linjojen pysäkin jota käyttävät h62,h64,h66. Pysäkki on viimeinen ennen tuusulan väylää. nimeltään taitaa olla panuntie. Jotta taka ja keskiovista pääsee turvallisesti ulos, on ajettava ensin korokkeen päältä että bussi olisi korokkeen vieressä. Talvella tämäntyyliset pysäkit ovat todella vaarallisia. Matkustaja voi astua tyhjänpäälle lumikinokseen ja liukastua jopa bussin alle:mad:
 
Tuota matkustajien pysäkki infoa voisi parantaa rakentamalla sellainen näyttö bussin sisälle, jossa on linjan kartta. Liikkuva punainen piste olisi kyseisen linjan bussi. Turisteille ja ulkopaikkakuntalaisille kun eivät pysäkkien nimet kerro mitään. No tämä on sellaista mielikuvitusta vaan.

Kun terävää elävää kuvaa osataan kaupallisiin mainosnäyttöihinkin tehdä, niin miksei matkustajien informointiinkin? Kaikkein mainioin olisi tietenkin kartta tai ainakin linjakaavio, josta näkyy sekä sijainti reitillä että pysäkin nimi. Iso näyttötaulu vaikkapa kuljettajan ja matkustamon väliseen seinään; ei mitään STOPPING-laitteita kattoon.
 
Kuuluttaminen on niitä asioita, jotka toimivat muualla, mutta eivät Suomessa. Muualla kuljettaja osaa avata suunsa ja sanoa mikrofoniin seuraavan pysäkin nimen. Meillä pitää olla koneella valmiiksi äänitetyt horinat ja nekin soittaa jonkin automaatin ohjaamana. Joillekin kuljettajille on ihan ylivoimaista puhua ja informoida matkustajia edes missään poikkeustilanteessa.

Onneksi useimmat kuljettajat nykyisin jo osaavat painaa muutamaa nappia, niin Helsingin bussien linjakilpiinkin on taas saatu määränpäätekstejä (tai "linjan nimiä"). Että jotain iloa niistä elektronisista näppäimistäkin, jos ne vaan sattuvat toimimaan. :smile:

Joskus takavuosina liikkui tarinaa, että määränpääteksteistä luovuttiin linjakilvissä, kun rullan veivaaminen oli liian raskasta ja vaikeaa kuljettajallle. En kyllä ihan purematta tarinaa niellyt, kun päätepysäkillä tekstikilpeä kääntäneet tai veivanneet kuljettajat ulkomaiden kaupungeissa olivat vähintään yhtä terveen ja hyväkuntoisen näköisiä kuin helsinkiläiset virkaveljensä.

Kuuluttaminen palvelee muuten näkövammaisiakin paremmin kuin näyttölaite tai tekniikasta huumautuneen yleisönosastokirjoittajan ehdotus jossain ilmaisjakelulehdessä muutava vuosi sitten: bussin numero auton nokkaan pistekirjoituksella.
Kuuluttamisen puolesta minäkin olen. Se on vain niin, että, jos kuuluttamisesta tulisi nimenomaan kuljettajan hommaa Helsingissä ja sen ympäristössä, pitäisi jokainen pysäkki kuuluttaa myös ruotsiksi, kuten em. kielilaeista johtuen. Pidän parempana sitä, ne ruotsinkieliset nimet kuuluttaa ja ennenkaikkea ääntää koneelle nauhoitettu, selvästi ääntävä ääni kuin, että joku savolainen peräkylän kuljettaja-ukko tms. alkaa niitä ääntämään (ei minulla sinäänsä mitään savolaisia vastaan ole ;)). Raitiolinjalla h4:lla käsittääkseni kokeiltiin sellaista LIVAn yhteydessä, mutta kokeilu lopetettiin siitä saadun negatiivisen yleisöpalautteen takia. Helsinkiläiset haluavat matkustaa joukkoliikennevälineessään hiiren hiljaa, kaikenlaiset turhat äänet eivät sinne kuulu ;).
 
Viimeksi muokattu:
Lisätään vielä lisää mielikuvitusta, Näytöstä näkisi myös muita linjoja. Tämä auttaisi jos tehtäisiin vaihdollisia matkoja. Myös lähtölaitureihin esim. eliel ja rautatientori voisi tarvittaessa laittaa sellaisen näytön lähtölaituriin,josta selviäisi bussin lähtöaika, koska huonolla talvikelillä tai sellaisella linjalla joka on usein myöhässä eivät aikataulut pidä, tai jos bussi on mennyt rikki
 
Lisätään vielä lisää mielikuvitusta, Näytöstä näkisi myös muita linjoja. Tämä auttaisi jos tehtäisiin vaihdollisia matkoja. Myös lähtölaitureihin esim. eliel ja rautatientori voisi tarvittaessa laittaa sellaisen näytön lähtölaituriin,josta selviäisi bussin lähtöaika, koska huonolla talvikelillä tai sellaisella linjalla joka on usein myöhässä eivät aikataulut pidä, tai jos bussi on mennyt rikki
Jos tuollaiset näytöt lähtölaitureihin tulisi, niiden olisi myös oltava luotettavia. Esimerkkinä lähijunaliikenteen aikataulunäytöistä eilinen havaintoni Huopalahdesta: A-juna 17:48 (aikataulu) ->17:52 (arvioitu), M-juna 17:52. Missään vaiheessa ei tullut M-junalle arvioitua aikaa, vaikka jokainen ymmärtää ettei A- ja M-junat yhtä aikaa voi olla samalla raiteella.
 
Tuusulanväylällä olevalla pysäkillä Kehä III:n kohdalla keskustaan päin on ihan ihmeellisesti laitettu se itse pysäkkitolppa. Se on auton ajosuuntaan nähden ihan alkupäässä. En ymmärrä mitä suunnittelija siinä on ajatellut...
Samankaltainen pysäkki löytyy myös Maunulan-Oulunkylän kohdalla keskustaan päin mentäessä. Surkein ja vaarallisin pysäkki on minun mielestä tuo kehä I:llä itään päin oleva kivikonlaita niminen pysäkki.
 
Bussin 78 pysäkki Malmille päin mentäessä, kun bussi kaartaa Kivikon risteyksestä Kehä I:lle länteen. Yleensä kuljettajat eivät edes poikkea tällä pysäkillä, koska niin tiukka on tuo kaarre.
 
Kuuluttamisen puolesta minäkin olen.

Niin minäkin, mutta minusta riittää se näyttötaulu, joka näyttää seuraavan pysäkin. Sokeita varten voisi olla joku radiolähetin, joka lähettäisi langattomaan kuulokkeeseen kuulutuksia handsfreen tapaan.
 
Minäkin olen ehdottomasti kuulutusten puolesta, mutta ensin olisi hyvä, jos edes välineiden sisänäytöt toimisivat asianmukaisesti. YTV-alueen linjoista vain murto-osalla on sisänäyttöjä, ja niilläkin, joilla on, näytöt eivät toimi tai ole päällä läheskään aina. Tietääkö kukaan, perustuuko esimerkiksi Tukholman tai Berliinin joukkoliikenteen matkustajainformaatio johonkin HELMIn kaltaiseen järjestelmään? Muun muassa näissä kaupungeissa on kokemukseni mukaan kaikilla linjoilla sekä sisänäytöt että kuulutukset busseissa ja (Berliinissä) raitiovaunuissa.

Itse pysäkkejä olisi toki hyvä kehittää myös. Ensinnäkään minua ei oikein miellytä HKL:n tapa tehdä aikataulunäyttöjä pysäkeille; vain osa linjoista (ne, jotka HELMIin sattuvat kuulumaan) näytetään - ja sitten kun HELMIin liittyy (jos ylipäätään liittyy) lisää linjoja, aikataulunäytöt olisi teoriassa pantava uusiksi, jos ajantasaista pysäkkitietoa niillekin halutaan. Minusta parempi olisi kunnon näyttö, jossa näkyisivät kaikki pysäkin linjat, ja tähdellä olisi sitten merkitty ajantasainen tieto niistä linjoista, joista ajantasainen tieto on saatavilla. (Tällainen systeemihän on käytössä muun muassa Kauppakorkeakoulun, Pasilan urheilutalon tai Kallion urheilutalon sisällä olevissa HKL:n monitoreissa.)

Lisäksi pysäkillä pysäkin nimen olisi syytä näkyä nykyistä paremmin. Minusta raitiovaunupysäkit ja mm. Mannerheimintien ja Hämeenlinnanväylän bussipysäkit ovat tässä suhteessa hyviä. Monet muut eivät.
 
Noissa Jokereiden pysäkeissä ei läheskään kaikissa vielä toimi se vuorovälinäyttö. Tämä on mielestäni surkeata isolla s:llä, kun Jokeri on ollut jo vuoden ajan.

Noita uusia pysäkkejä on viime aikoina ilmaantunut jonkin verran taas. Ne on ihan hienoja, mutta kun ne sotketaan, töhritään ja rikotaan on hienous kaukana. Pitäisi saada jotain sellaisia, ettei millään saisi rikki.
 
Noissa Jokereiden pysäkeissä ei läheskään kaikissa vielä toimi se vuorovälinäyttö.

Eikä kaikilla jokeripysäkeillä sitä edes ole. Jopa vilkkailta ja keskeisiltä vaihtopysäkeiltä näyttöjä puuttuu.

Näyttöjen toimivuus on sitten taas toinen tarina, niin jokeripysäkeillä kuin muuallakin.

Mutta mielenkiintoista merkintää on näyttölaitteissa esim. Vilhonvuoren pysäkillä, kun 66A:n kohdalla näkyy myös 66:n lähdöt (silloin kun sattuu näkymään). Hyvä, että ne näkyvät, mutta kyseessä on kuitenkin kaksi eri linjaa. Laitteen suunnittelija on varmaan vain ajatellut, että samalle päättärillehän ne ovat menossa. Mutta matkustajia on menossa välipysäkeillekin. Käpylästä Maunulaan 66:lla ja 66A:lla on eri reitti. Siksi ihmettelnkin, miksi näyttötauluun ei ole voinut teipata 66/66A.
 
Tässä kuvia kuudesta eri pysäkistä linjalla 873B, osalla noista pysäkeistä on nähty melkoisia ohittamisia kun olen ollut pysäkillä jättämässä tai ottamassa asiakasta kun siviili autoilijat eivät ole jaksaneet odottaa bussin takana
 
Tuo kerava onkin erikoinen kuljettajan kannalta, että siellä ei tahdota antaa tilaa bussille pysäkiltä lähtiessä. Kannattaa myös varoa 2 kaistaisella tiellä jos joku antaa tietä kun ylität suojatien, nimittäin joku voi ajaa ohi pysähtymättä. Yleensä ottaen keravan liikennettä voisi verrata itänaapurin liikennekäyttäytymiseen. Olen huomannut että helsingissä annetaan parhaiten tietä pysäkiltä lähtevälle bussille
 
Takaisin
Ylös