Suunnitellut uudet poikittaislinjat

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Pääkaupunkiseudulle on suunniteltu mielenkiintoisia poikittaisliikennelinjoja:
*Tiedelinja Otaniemi-Pasila-Viikki (mukaillen 506)
*Tiedelinja Suurpelto-Pasila-Viikki
*Pokeri Otaniemi-Pasila-Sörnäinen (mukaillen H58)
*2-Jokeri A Mellunmäki-Leppävaara (mukaillen V61, V55, 510)
*2-Jokeri B Vuosaari-Leppävaara (H78, V61, V55, 510)
*2-Jokeri C Mellunmäki-Matinkylä (V61, V55)
*2-Jokeri D Mellunmäki-Espoonlahti (V61, V55, 535)
*Diagonaali 1 Itäkeskus-Lentoasema (519)
*Diagonaali 2 Tapiola-Lentoasema
*Eteläkeskustan kehä Sörnäinen-Eira-Ruoholahti (H16)
*Matinkylä-Espoon keskus
*Matinkylä-Kauklahti

Näiden lisäksi on juttua kaupunkijunan ja metron integroinnista. Kaikki tarkkaan laskettuina matkustajamääräennusteineen.

Raportti tässä, sivut 4-5 ja 15-20 etenkin:
http://www.ytv.fi/NR/rdonlyres/FA5C...POJO_valiraportti3_25082004_alku_B2004_14.pdf
 
Nythän aloittaa syysliikenteen alusta uusi poikittaislinja 532 Kalajärvi-Petikko-Martinlaakso. Aika mielenkiintoista nähdä käykö samanlailla kuin 548:lle, vai ottavatko matkustajat sen omakseen. Reitti sinäänsä kyllä hyvä. Pohjois-Espoosta suora yhteys Martinlaaksoon, mistä on hyvä jatkaa vaikkapa Jumboon. En ole kuitenkaan niin vakuuttunut, että Pohjois-Espoosta löytyy ihmisiä niin paljon, jotka linjaa käyttäisivät.
 
Nythän aloittaa syysliikenteen alusta uusi poikittaislinja 532 Kalajärvi-Petikko-Martinlaakso. Aika mielenkiintoista nähdä käykö samanlailla kuin 548:lle, vai ottavatko matkustajat sen omakseen.

Mitenkäs 548:lle kävi? Se perustettiin korvaamaan jotain lakkautettua tarjontaa, mutta ilmeisesti reitti ei vetänyt väkeä? Mitenkähän kävi näiden lakkautettujen linjojen käyttäjille, siirtyivätkö muihin linjoihin, junaan, autoon?
 
Mitenkäs 548:lle kävi? Se perustettiin korvaamaan jotain lakkautettua tarjontaa, mutta ilmeisesti reitti ei vetänyt väkeä? Mitenkähän kävi näiden lakkautettujen linjojen käyttäjille, siirtyivätkö muihin linjoihin, junaan, autoon?

Joo, näin se ilmeisesti kävi. Ei vetänyt ihmisiä. Ajoi tyhjää rinkiä ympäriinsä. Ilmeisesti ihmiset ajoivat kiltisti autolla, kuten siihenkin asti. Toisaalta, en ihmettele. Helsingistä pääsi Kaivokselaan 452K:lla suoraan. Kukapa sitä nyt turhan takia vaihtamaan..
 
Tiedelinjan tieltä supistettiin tarjontaa muilta bussilinjoilta, jotta ihmisiä olisi saatu ohjattua linjalle 506. Osa matkustajista siirtyi, mutta osa katosi jonnekin, heitä ei näkynyt enää Tiedelinjalla kuin muillakaan poikittaislinjoilla. Vaikka voisi ajatella, että tiheämpivuoroinen runkolinja olisi kätevä parannus, niin ilmeisesti aina osa väestä tippuu pois muutoksissa. Ja niin tippuu myös, vaikka mitään ei tehtäisi, sillä ympäröivä yhteiskunta elää omaa elämäänsä riippumatta bussilinjoista. Raiteet tuntuvat ohjaavan paremmin ihmisten ja yritysten sijoittumista, junareitit kun harvemmin muuttuvat. Ja vaikka muuttuisivatkin, niin tarjonta säilyy tiheänä ja vaihdolla pääsee kätevästi perille.
 
Ehkä ne katosivat henkilöauton kyytiin, mene ja tiedä. Se pitää kyllä sanoa, että tälle "Tiedelinjalle" olisi pitänyt saada samanlainen konsepti, kuin Jokerille. Se olisi voinut täten olla vähän houkuttelevampi, kun vain nyt ESLL:n fafafeli Ikarukset..
 
Nythän aloittaa syysliikenteen alusta uusi poikittaislinja 532 Kalajärvi-Petikko-Martinlaakso. Aika mielenkiintoista nähdä käykö samanlailla kuin 548:lle, vai ottavatko matkustajat sen omakseen.

Vertaus 548:aan ei ole hyvä, koska 548:aa ei oikeasti tarvinnut välttämättä kuin pieni ryhmä Vaskipellon asukkaita Kaivokselan eteläosassa. Toki linja palveli Malminkartanoa ja Pohjois-Kaivokselaakin, mutta niissä tarjonta oli ja on jo entuudestaan työmatkalaisille hyvä, joten liityntälinja M-junaan ei houkuttanut. Ei kaivokselassa 452K:lla juhlita, vaan u490-495:llä ja 453:lla. Näitä on vuosikaudet käytetty Pohjois-Kaivokselan työmatkaliikenteessä oivasti hyväksi Hämeenlinnanväylän läheisyyden vuoksi.

Kalajärvellä ja matkanvarrella sinne tilanne on toinen. Jos suoria vuoroja poistetaan, osa matkustajista joutuu siirtymään liityntäliikenteeseen M-junaan tai henkilöautoon.
 
Kalajärvellä ja matkanvarrella sinne tilanne on toinen. Jos suoria vuoroja poistetaan, osa matkustajista joutuu siirtymään liityntäliikenteeseen M-junaan tai henkilöautoon.

Ja koska keskusta on ruuhkainen paikka, niin se henkilöauto voidaan jättää kätevästi vaikka Vantaankosken asemalle. Mannerheimintien ruuhkissa matelevista busseista moni matkustaja siirtyy varmaan mielellään hyödyntämään joukkoliikennettä. Varsinkin jos on töissä esimerkiksi radan varressa, jonne juna vie kätevämmin.
 
Matkustin eilen bussilla 514 Jumbon luo alueen tilannetta tarkistelemaan. Menin sinne 16:14 Tapiolasta lähtevällä bussilla. Kyllä tätäkin linjaa selvästi käytetään jonkin verran huolimatta vähäisestä vuorotarjonnasta. Tuota linjaa pitäisi kehittää. Väli Westendin asema - Leppävaara voitaisiin poistaa ja linja tulisi yhdistää vaikka Espoon sisäisen linjan 5 kanssa. Vuoromäärä voisi olla ruuhkaaikana mielellään jotain samaa luokkaa kuin nykyisin 5:lla. Sitten vaan lisäilemään vuoroja vaikka keskipäivälle. Tällainen todella olisi tarpeen. Tuossa tulisi lisänä myös jännä yhteys Matinkylästä Lassilaan Pohjois-Haagan aseman luo. Vaihtoehtona voisi olla myös Kivenlahti - Lentokenttä-poikittaislinja.

Poikittaisyhteydet ovat kyllä hiljalleen parantuneet. Vielä joku vuosi sitten Otaniemestä Leppävaaraan pääsi sunnuntaisin vain kerran tunnissa. Nyt linja 550 kulkee sunnuntaisin tiheimmillään 15 minuutin välein. Nyt tuolla välillä on siis paremmat yhteydet tuohon ajankohtaan kuin on Kuitinmäestä Helsingin keskustaan (121/122 yhteinen vuoroväli 20 minuuttia) ja sama on lauantaina päiväsaikaan (10 minuutin vuoroväli linjalla 550, kun linjoilla 121/122 on 15 minuutin yhteinen vuoroväli). Voidaan tuota 550:n tarjoamaa yhteyttä verrata vaikka yhteyteen Otaniemestä Kamppiin. Esimerkiksi sunnuntaina 103 kulkee tunnin välein ja 102 kulkee joko 25 tai 30 minuutin vuorovälein. Kyllä tuo 550 selkeällä 15 minuutin vuorovälillä voittaa tuon tarjonnan. Teekkarikyläläisillä on tietenkin jonkinmoinen kävelymatka 550:n kyytiin.

Sitten vielä vähän tiedelinjasta. Tiedelinjan aiheuttamista muutoksista liikkumiseeni vaikutti linjan 502 lopettaminen. Kuljin sillä useasti Otaniemen ja Kallion välilllä. Hiukkasen pitempi kävelymatka ei haitannut, kun tiedossa oli suora yhteys ja varsinkin kun vielä iltaisin hiljempaan aikaan se oli oikessti melko nopea. Ruuhka-aikaan tosin jo silloinkin oli nopeampi mennä keskustan kautta kuin suoralla yhteydellä. Nyt kuljen tuon matkan lähes aina keskustan kautta.
 
Ehkä ne katosivat henkilöauton kyytiin, mene ja tiedä. Se pitää kyllä sanoa, että tälle "Tiedelinjalle" olisi pitänyt saada samanlainen konsepti, kuin Jokerille. Se olisi voinut täten olla vähän houkuttelevampi, kun vain nyt ESLL:n fafafeli Ikarukset..

Tuossa tiedelinjassa s506 on se vikana että se kulkee ruuhkaista reittiä. Nordesköldinkatu,pasila,koskelantie. ovat todella tukossa ruuhka aikaan.
 
Tuossa tiedelinjassa s506 on se vikana että se kulkee ruuhkaista reittiä. Nordesköldinkatu,pasila,koskelantie. ovat todella tukossa ruuhka aikaan.

Linjan 506 voisi korvata raitiolinjalla Arabia-Kumpula-Pasila-Meilahti-Munkkiniemi-Otaniemi-Tapiola-Westendinasema

Lisäraiteita tarvitaan Kumpulaan Hämeentien ja Mäkelänkadun väliin, Reijolankadulle ja Munkkiniemestä Otaniemen kautta Tapiolaan.

Raitiovaunut pääsisivät ajamaan ruuhkien ohi raitiovaunukaistoja pitkin.

Jos tällä reitillä olisi riittävän vahva tarjonta, voisi se korvata myös linjat 504, 505 ja h58:n Munkkivuoren pään.

Pasilan joukkoliikenteen sujuvuudelle pitää kiireesti tehdä jotain, koska nyt Pasilan kautta kulkeva bussiliikenne juuttuu pahasti ruuhkiin.
 
Takaisin
Ylös