Matkaliput edullisia pääkaupunkiseudulla

Vs: Matkaliputko edullisia pääkaupunkiseudulla?

YTV ja HKL pystyvät aina kiepauttamaan asian omaksi edukseen...verrataan keskenään vain tiettyjä kaupunkeja ja sitten pyöritellään summia joittenkin prosenttiosuuksien nimissä. Vaikuttaa hyvin tarkoitusperäiseltä toiminnalta jotta kansa huijattaisiin uskottelemaan itselleen kuinka 2,20€ maksava kertalippu muka on edullinen. Mitä sanotte tästä hinnasta: Thessalonikin kertalippu, 70 minuutin vaihtoaika ja hinta o,50€ aikuisilta. Kyseessä on pitkäaikaisen EU-maan Kreikan toiseksi suurin kaupunki. Kuukausilippu maksaa 25 euroa. Ateenassa linjurilippu on samanhintainen, mutta sisältää vaihto-oikeuden vain rajatuille linjoille. Tallinnassa tunnin lippu maksaa 1 euron, kuukausilippu 17 euroa. Tässä vain pari esimerkkiä mielestäni paljon edullisemmista hinnoista, Kreikassa hintataso alkaa olla muutoin jo niin lähellä Suomen tasoa, että hintavertailu on helpompaa.
 
Kylläpä onkin tarjolla "uutta ja ajantasaista" tietoa. :icon_frown:

YTV:n mukaan vertailun tiedot ovat vuodelta 2004. Tuskin nämä kolme vuotta ovat niin pysähtyneisyyden aikaa olleet, ettei missään vertailukaupungissa olisi tapahtunut mitään muutoksia liikenne- ja tariffipolitiikassa.

Mutta hölmöintä minusta uutisessa kuitenkin oli kertalipun ja bensiinin litrahinnan vertaaminen. Niin kuin ne nyt oikeasti olisivat vaihtoehtoisia ratkaisuja - tai ainoat kulut matkustamisesta. Vai uskotaanko bensiinin hinnan olevan ainoa kieli, jota autoilija ymmärtää?
 
Vai uskotaanko bensiinin hinnan olevan ainoa kieli, jota autoilija ymmärtää?

Tuohon voisi lisätä, jo että itse auto maksaa halvimmillaakin uutena 10 000 euroa. Lisäksi päälle tulee vakuutusmaksut, verot yms. Matkakortin aloitushinta 9 euroa. Sitten voi laskea kuinka monta kuukautta saa kokoalueen lippua.

Toisaalta kun miettii, niin on se auto kyllä melkein välttämätön Kolmperän tai Lepsämäjoen kaltaisilla alueilla. Ei siellä Lepsämässä paljoa se 339 auta, ja sekin jää Lahnuksentielle..
 
Lepsämäjoentielle kulki linja 337 kunnes Jumalamme YTV lakkautti tämänkin yhteyden. :lol:

Jos jatkamme juttua Pohjois-Espoon linjoista niin oma threadi on paikallaan.
 
Eikös Lepsämään kulje kuitenkin tunnin välein perusliikennettä? Ainakin matkahuolto.info:n mukaan.

Puhuin nyt siis Lahnuksen jälkeen olevasta Lepsämäjoentien alueesta. Sinne kulkee vain U339 ja 71, joka sekin vain koululaisten linjana. Lepsämä Nurmijärven puolella on toinen juttu, enkä sen aikatauluista tiedä.

Itse aiheesta. Koska ytv taas nostamassa lippujen hintoja? Tuntuu, että ollut trendi viime vuosina se..
 
Olen pitkään ihmetellyt, että miksi Vantaalla on pääkaupunkiseudun kalliimmat sisäiset liput. Nykyisihän siellä maksaa lasten arvolippu matkakortilta 1,00 euroa, kun ennen pelkkä kertalippu on ollut tuon 1,00 euroa. Onko syynä Vantaan huono taloustilanne vai mikä?
 
Mutta hölmöintä minusta uutisessa kuitenkin oli kertalipun ja bensiinin litrahinnan vertaaminen. Niin kuin ne nyt oikeasti olisivat vaihtoehtoisia ratkaisuja - tai ainoat kulut matkustamisesta. Vai uskotaanko bensiinin hinnan olevan ainoa kieli, jota autoilija ymmärtää?

Lipun hinnan ja bensakulujen vertaamiseen olen varsin useasti käytännössä törmännyt. Jos auto on hankittu ja se koetaan välttämättömäksi, on tämän jälkeen keskeisenä muuttuvana kustannuksena bensakulut. Ehkä bensan kallistuminen toisi vähän ensi vuonna lisämatkustajia. Merkittävämpää verotuksen liikenteen verotuksen painopisteen siirtämistä fiskaalisesta verotuksesta liikennepoliittiseen suuntaan ei valitettavasti ole vielä näköpiirissä. Ts. muuttuvat kustannukset pitäisi saada suuremmiksi ja kiinteät vastapainoksi pienemmiksi.
 
Olen pitkään ihmetellyt, että miksi Vantaalla on pääkaupunkiseudun kalliimmat sisäiset liput. Nykyisihän siellä maksaa lasten arvolippu matkakortilta 1,00 euroa, kun ennen pelkkä kertalippu on ollut tuon 1,00 euroa. Onko syynä Vantaan huono taloustilanne vai mikä?
Taisit osua oikeaan arveluissasi. Vantaalla on tosiaan yleensä ollut kalliimmat liput kuin Espoossa ja Helsingissä. Vantaa on yleensä ollut näistä kolmesta kaupungista se huonoimmin toimeen tuleva - Kauniaisiin ei edes kannata verrata. Etenkin opiskeluaikoinani huomasin, että opiskelijalippujen myöntämisperusteetkin olivat tiukemmat kuin läntisessä ja eteläisessä naapurikaupungissa. Opiskelin aikoinani YTV -alueen ulkopuolella Keravalla ja sainkin VR:ltä opiskelijahintaisia lippuja koulumatkoilleni Vantaan ja Keravan välille. Sen sijaan Vantaan joukkoliikennetoimisto oli sitä mieltä, ettei minun tarvitse vapaa-aikanani liikkua kotikaupungissani tai muutenkaan YTV -alueella opiskelijahintaisilla lipuilla. Niinpä matkustin aivan normaalihintaisilla aikuisten lipuilla. Sen sijaan opiskelijatoverini, jotka niin'ikään opiskelivat Keravalla, mutta asuivat Helsingissä tai Espoossa, saivat hankittua opiskelijahintaisia lippuja YTV -alueella liikkumiseen.

(Nyttemmin opiskelijalippujen myöntämisperusteita on yhtenäistetty Helsingin, Espoon sekä Vantaan kesken ja tuo epäkohta on poistettu).
 
Ainakin keravalaiset ovat huomanneet että kertalippujen hinnat ovat nousseet keravan liittyessä ytv alueen kolmanteen vyöhykkeeseen. Nykyään kertalippu maksaa 6 euroa ja arvokortilta ostettuna 5.30 euroa. Ennen kertalipun hinta oli tuo 5.30 euroa. Toki etuna on se että lipuilla voi vaihtaa esim. helsingissä, kun sitä mahdollisuutta ei ollut ennen:smile:
 
Ainakin keravalaiset ovat huomanneet että kertalippujen hinnat ovat nousseet keravan liittyessä ytv alueen kolmanteen vyöhykkeeseen.

Sen sijaan Keravan sisäiset matkat halpenivat lähes 20 % (2,70 € -> 2,20 €). Lisänä näissäkin vaihto-oikeus.
 
Ainakin keravalaiset ovat huomanneet että kertalippujen hinnat ovat nousseet keravan liittyessä ytv alueen kolmanteen vyöhykkeeseen. Nykyään kertalippu maksaa 6 euroa ja arvokortilta ostettuna 5.30 euroa. Ennen kertalipun hinta oli tuo 5.30 euroa. Toki etuna on se että lipuilla voi vaihtaa esim. helsingissä, kun sitä mahdollisuutta ei ollut ennen:smile:
Sen sijaan Keravan sisäiset matkat halpenivat lähes 20 % (2,70 € -> 2,20 €). Lisänä näissäkin vaihto-oikeus.

Ja ikärajat muuttuivat matkahuollon Lapset 04v-11v nykyään käytössä YTV:n lastenlipun ikäraja 07v-16v ja tuon päälle muut YTV:n alennusliput mm opiskelija ja eläkeläisliput
ja tosiaan vaihtoikeus Sisäisessä 60 min Lähiseutu 2 80 min ja Lähiseutu 3 100min
 
Taitaa joka kaupunki rakentaa lippujen hintavertailut aina sellaisiksi, että lopputulos saadaan näyttämään oma hinta mahdollisimman edulliseksi. Tukholmassa SL väittää, että Helsingin sisäinen 30 päivän kausilippu
on viisi kruunua kalliimpi kuin heidän koko läänissä kelpaava, 620 kruunua maksava 30 päivän lippunsa.

Nyt varsin valehtelette, ajattelin ensin. Mutta oikeastaan he vain antavat valikoitua (sopivasti harhaanjohtavaa) tietoa. Tukholmassa kun kaikki liput ovat haltijakohtaisia, niin vertailuun on Helsingistäkin otettu haltijakohtainen lippu. Helsingin henkilökohtaisen lipun huomattavasti halvempi hinta tulkitaan pääkaupunkiseutulaisille annettavaksi erityisalennukseksi.

Niinhän asia muodollisesti onkin, mutta kyllä Helsingissä tuo "alennuslippu" on yleisesti kaupunkilaisten käytössä (siten myös rehellisempi vertailukohde) ja haltijakohtainen kausilippu on harvinaisempi poikkeusversio.

Mutta 30 päivän seutulippu, lähiseutulipusta puhumattakaan, on henkilökohtaisellakin kortilla helsinkiläiselle ihan oikeasti aika rajusti kalliimpi kuin Tukholman 30 päivän lääninlippu.
 
Tukholmassa SL väittää, että Helsingin sisäinen 30 päivän kausilippu on viisi kruunua kalliimpi kuin heidän koko läänissä kelpaava, 620 kruunua maksava 30 päivän lippunsa.

Eivät voi väittää kauaa: SL on budjetoinut ensi vuodeksi hulppean 11% korotuksen lippujen hintoihin ja 30 päivän lipun hinta nousee 690 kruunuun.
 
Takaisin
Ylös