YTV-alueen bussityypit - kuljettajien ja matkustajien kokemuksia

omp

Liittynyt
28 Huhtikuu 2007
Viestit
327
Tästä aiheesta voi ihan oikeasti saada mielenkiintoista keskustelua aikaiseksi; onko absoluuttisesti hyvä bussi, josta sekä kuljettajat että matkustajat pitäisivät, mahdollinen? Valmistetaanko tälläisiä autoja enää?

Onko tällä foorumilla ketään joka julkisesti myöntäisi pitävänsä esimerkiksi jostain laajalti haukutusta linja-autosta; vaikkapa Ikarus E94F:stä? Tai toisinpäin; kehtaako kukaan haukkua pystyyn voittamattoman Volvo B10BLE / Carrus City L:n?

Mikä tekee jostain tietystä autotyypistä hyvän? Mitkä kriteerit ovat tärkeitä esimerkiksi seutulinjoille, tai toisaalta keskustan hektisille ruuhkalinjoille? Kuinka hyvin nykyinen autosijoittelu on optimoitu palvelemaan tietyntyyppistä liikennettä? Mitä tilaajan tulisi painottaa kilpailutuksessa erityyppisessä liikenteessä?
 
Onko tällä foorumilla ketään joka julkisesti myöntäisi pitävänsä esimerkiksi jostain laajalti haukutusta linja-autosta; vaikkapa Ikarus E94F:stä? Tai toisinpäin; kehtaako kukaan haukkua pystyyn voittamattoman Volvo B10BLE / Carrus City L:n?


Myönnän nauttineeni monena aamuna ESLL:n Ikaruksen kyydistä 503:lla. Toisaalta taas myönnän monena aamuna kironneeni 112:lla CBF:n huonokuntoisen, dieselinkatkuisen Carrus City L:n, joka täytyy käynnistää konehuoneen puolelta.
 
Juurikin näin kuumilla ilmoilla viileä Ikarus hakkaa mennen tulen Carruksen tulikuumat pätsit. Vesa on täysin oikeassa siinä, että Volvot (B10B) haisevat kiusallisen usein pakokaasulle / naftalle.
 
Ehkäpä tuo öljyn haju on joillekin B10B-volvoille ominaista, varsinkin 10 vuotiaissa ja sitä vanhemmissa yksilöissä - kuitenkin tämä vaiva koskee erityisesti Veolian Säfflejä.

Minä puolestani voin kertoa, että varsinkin uudemmat Scaniat, olivat ne koritettu missä hyvänsä, tarjoavat melko epämiellyttävää kyytiä. Jousitus pompottaa kovin ikävästi ja Ikarukset tämän lisäksi nitisevät ja kolisevat aivan liikaa.

Kokonaistilannetta ajatellen uudet 8700 -Volvot sekä City L Volvot ovat kuitenkin erittäin asiallista kalustoa ja tarjoavat ainakin omasta mielestäni parasta mahdollista kyytiä tällä hetkellä.
 
Ekana huonommista tulee tietysti mieleen Scania Ikarus vanhempi. Kilisee, kolisee ja tuntuu että se yläkonsoli tippuu päälle. Useissa HelBin ja Concordian autoissa niistä on otettu "kätevästi" ruuveja pois. Sitten ne repsottaa, ja silloin tulee tuo yllämainittu tunne. Sitten ehkä Rellun Agora Line. Ainakin WL:lla niistä on tehty sellaisia sillipurkkeja. Ei oo kauheen kiva istuu puolta tuntia..

Mitä hyviä.. Noh, tietysti Scania Carruksen alustalla. Joskin, niissäkin alkaa jo ikä vähän näkymään. Ylipäätään uudet Volvot on aika hyviä..
 
Onko tällä foorumilla ketään joka julkisesti myöntäisi pitävänsä esimerkiksi jostain laajalti haukutusta linja-autosta; vaikkapa Ikarus E94F:stä? Tai toisinpäin; kehtaako kukaan haukkua pystyyn voittamattoman Volvo B10BLE / Carrus City L:n?

Kummatkin ovat ihan kelpo linja-autoja, mutta nuo Ikarukset ovat kiusallisen usein varustettu kovilla penkeillä, joka kovan jousituksen kanssa tekee gutaa mukulakivillä ajettaessa! Jos molemmat olisi varustettu kunnon pehmustetuilla penkeillä, niin eipä niillä suuresti olisi mukavuudessa eroa. Silti mieluummin menen pehmeäpenkkisellä, mukavasti murisevalla ja tasaisesti vaihtavalla City L/Volvo-yhdistelmällä kuin Scania/Ikarus-yhdistelmällä.
 
Kummatkin ovat ihan kelpo linja-autoja, mutta nuo Ikarukset ovat kiusallisen usein varustettu kovilla penkeillä, joka kovan jousituksen kanssa tekee gutaa mukulakivillä ajettaessa! Jos molemmat olisi varustettu kunnon pehmustetuilla penkeillä, niin eipä niillä suuresti olisi mukavuudessa eroa. Silti mieluummin menen pehmeäpenkkisellä, mukavasti murisevalla ja tasaisesti vaihtavalla City L/Volvo-yhdistelmällä kuin Scania/Ikarus-yhdistelmällä.

Niin, voisihan sitä laittaa vaikka pikavuoro-tasoiset penkit, kahviautomaatin ja vielä wc:n perälle. Kyllä olis oikeen DeLux-Ikarus sitten. Sitten vielä vaihdetaan kori, ja sitä myöten juositus. Tässä nyt lähinnä se, että ei sitä oikein kannata alkaa jossittelemaan. Sinäänsä kyllä joskus ihan jees, mutta näillä mennään..
 
Niin, voisihan sitä laittaa vaikka pikavuoro-tasoiset penkit, kahviautomaatin ja vielä wc:n perälle.

Ei sitä varmaan ihan näin paljoa tarvitsisi paikallisliikenteeseen uhrata luksusta. Riittäisi, kun bussifirmat ymmärtäisivät, että mieluummin sitä henkilöauton ja junien pehmeisiin penkkeihin tottunut ihminen istuu mukavalla penkillä bussissakin. Kovat penkit kuuluvat 1950-luvulle, ei kai se pehmuste nyt niin paljoa maksa, että siitä kannattaisi säästää. Mieluummin minä ainakin matkustan niillä Veolian paljon parjatuilla vanhoilla Tanskandogeilla kuin Ikaruksilla. Ei ole järkeä uusia kalustoa huonompaan mukavuustasoon kuin vanha kalusto, jos halutaan uusia matkustajia.
 
Ei ole järkeä uusia kalustoa huonompaan mukavuustasoon kuin vanha kalusto, jos halutaan uusia matkustajia.
Juuri näin. Suuri osa ihmisistä on sen verran mukavuudenhaluisia, että meluisa ja tärisevä bussikalusto ei varmaankaan helpota joukkoliikenteen kilpailukykyä.

Ja otsikkoon vastaten: Vanha kunnon Carrus City L - Volvo B10B LE on matkustusmukavuudeltaan nykyisen YTV -alueen kaluston parhaimmistoa. Sopii parhaiten linjoille, joilla matkustetaan pitkiä matkoja ja/tai aikoja. Useimmiten pehmeät penkit ja 80 km/h nopeudessa suht' koht' vaimeasti kuuluva moottori tekevät matkustamisesta miellyttävää myös moottoritieosuuksilla.

Helsingin keskustalinjoilla parhain bussimalli taitaa olla M-B O405N2: EU -standardimittaisena näppärän pieni sekä vikkelä. Ovien paljous ja lattiatason mataluus koko bussissa tekevät liikkumisen tämän mannheimilaisen örisijän sisällä helpoksi.
 
Ei sitä varmaan ihan näin paljoa tarvitsisi paikallisliikenteeseen uhrata luksusta. Riittäisi, kun bussifirmat ymmärtäisivät, että mieluummin sitä henkilöauton ja junien pehmeisiin penkkeihin tottunut ihminen istuu mukavalla penkillä bussissakin. Kovat penkit kuuluvat 1950-luvulle, ei kai se pehmuste nyt niin paljoa maksa, että siitä kannattaisi säästää. Mieluummin minä ainakin matkustan niillä Veolian paljon parjatuilla vanhoilla Tanskandogeilla kuin Ikaruksilla. Ei ole järkeä uusia kalustoa huonompaan mukavuustasoon kuin vanha kalusto, jos halutaan uusia matkustajia.

Bussifirmoilla on kovin vähän valinnan mahdollisuuksia penkkien suhteen. Liikenteen tilaajan (HKL, YTV) kilpailutuksessa jakamat pisteet suosivat ohuempia penkkien päällysteitä. Eli ohuempi penkki on edullisempi ja siitä saa enemmän pisteitä.
 
Omasta mielestäni parhaita ovat:

1. Volvo 8700/B12BLE *ehdoton ykkönen nykyään ja Voithilla varmaan vieläkin parempi.
2. sijalla (jaetulla): Volvo B10BLE/Carrus City L * Voith-version jonkin verran zF:aa parempi (joka sekin loistava) ja Scania CN113CLL/MaxCi.
3. Volvo B7RLE/City L *odotan kovasti Deutz-koneisen ja 8700-korisen B7RLE:n testaamista ihan pian.

Kaikkien aikojen kaupunkibussi:
Scania BR/CR111M *tällaisia ei enää koskaan tule

Ilmastointi olisi hyvä lisä nykyisiin vaatimuksiin; sehän alkaa olla jo vakiona kaikissa henkilöautoissa ja niitä vastaanhan tässä kilpaillaan.

Suomessa toivoisin olevan markkinoilla:
1. Dennis Alexanderin mallit, etenkin Trident (yksikerroksisena ja telinä) sekä Dart.
2. Volvo B7/9TL-alusta myos yksikerroskatureihin. Ko. mallissa on moottori takana poikittain, joka mahdollistaa miltei täydellisen lag-entree-bussin matalalla etuosalla ja ilman takaosan yli-korkeaa lattiaa sekä siihen liityvää "terraarioita" (piippuhyllyä).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei sitä varmaan ihan näin paljoa tarvitsisi paikallisliikenteeseen uhrata luksusta.

No ei tosiaan. Lähinnä piti olla vähän ironinen. Ei noissa ytv-alueen busseissa tosiaan tarvitse kauhean pehmeitä penkkejä olla. Lähinnä noissa tehdään melko lyhyitä matkoja. Vaikka onki olemassa pitkiä seutulinjoja, niin en usko, että kauhean moni istuu 270N:llä Helsinki-Lippajärvi-Tuomarila päästä päähän, kun 154 tulee aika paljon nopeammin.
 
Ei noissa ytv-alueen busseissa tosiaan tarvitse kauhean pehmeitä penkkejä olla. Lähinnä noissa tehdään melko lyhyitä matkoja.

Silti olen sitä mieltä, että kun bussin hankintahinta huitelee aika korkealla, niin muutama sentti vaahtomuovia ei varmaan turhan paljon maksa. On jännä, että esimerkiksi Concordialla ja Veolialla olen nähnyt paljon enemmän penkkejä, joissa on mukava istua, kun taas HelBillä iso osa kalustosta varsinkin Itä-Helsingin liityntälinjoilla on mallia sentin pehmuste. Varmaan se pehmuste kannattaa siitäkin syystä hommata, että sen jälkeen on toivoa saada matkustajilta parempia arvosanoja YTV:n ja HKL:n matkustajakyselyissä ja tätä kautta niitä bonusrahoja. Jos taas kyse on täydellisestä viranomaisdiktatuurista, joka pakottaa koviin penkkeihin kilpailun häviämisen uhalla (miksi niitä pehmeitä penkkejä sitten esiintyy tästä huolimatta?) niin pitäisi kai moittia viranomaistahoille sitten tätä asiaa.
 
Silti olen sitä mieltä, että kun bussin hankintahinta huitelee aika korkealla, niin muutama sentti vaahtomuovia ei varmaan turhan paljon maksa. On jännä, että esimerkiksi Concordialla ja Veolialla olen nähnyt paljon enemmän penkkejä, joissa on mukava istua, kun taas HelBillä iso osa kalustosta varsinkin Itä-Helsingin liityntälinjoilla on mallia sentin pehmuste.
Ja arvaa, miksi näin on?

Vielä 70-luvulla HKL:kin hankki busseihinsa pehmeitä keinonahkapenkkeja, mutta "äidin kiltit pienet kultamussukat" tuhosivat niitä siihen tahtiin, varsinkin juuri Itä-Helsingin yobusseissa, että oli pakko kehittää ilkivallan kestaviä "panssaribusseja" peltikuppi-istumineen. Että, ihan matkustajien itsensä aikanaan tilaama juttu on.

Omasta mielestäni peltikuppi on varsin tarkoitukseensa sopiva istuin kaupunkibussiin.
 
Omasta mielestäni erilaisten bussimallien sijoitus eri linjoille on mennyt esim. helbi:llä pieleen. Vaikka m-b o405N2 onkin minunkin mielestäni parhaita city busseja niin mukavuus on taas esim s345 linjalla toisenlainen. Taas telibussien vajaakäyttö öisin ja viikonloppuisin ihmetyttää.
Carruksen volvo city b10m:ää sekä city m:ää pidän tällä hetkellä parhaimpina vanhenmista malleista. Kummatkin mallit ovat mukavia matkustaa. ja kuljettajan ja korjaamon mielestä parhaiten toimivia työkaluja.
Se mikä on tuossa hyväksi havaitussa volvo b10ble city l:ssä huonoa on kesällä meluisa jäähdyttäjän flekti. Syynä on usein tukkoon mennyt jäähdytin joka on pestävä painepesurilla säännöllisin väliajoin. Takajarrut jäävät usein b10b malleissa päälle eli jäävät laahaamaan. Jarruissa tai hidastimessa usein suuria eroja, usein vaatii scaniaa enemmän poljinvoimaa. Siksi naiskuljettajat pitävät enemmän scaniasta. Takaäänenvaimennin pakoputkistossa kulutustavaraa, sijoitettu niin että renkaista lentää kura ja rapa suoraan siihen:mad: .
 
Takaisin
Ylös