Ilmastointi

Olen asunut Transdevin Koskelan varikon vieressä nyt muutaman kuukauden. Yksi asia pistää silmän kävellessäni lämpimänä päivänä illalla varikon ohi. Käytännössä kaikkien bussien kattoluukut ovat auki. Näistä busseista kahdessa ei ole ilmastointia. Mistä tämä oikein johtuu? Luulisi että ilmastoinnin ja termostaatin toimintaperiaatteen opettaminen kuskeille ei olisi näin vaikeaa.

Se pitäisi kertoa myös matkustajille, tai HSL:n pitäisi lisätä kalustovaatimuksiin sellaiset kattoluukut joita ei saa auki (tai ainoastaan hätätilanteessa)
 
Ymmärsin ehkä väärin, mutta eikös varikolla kalustoa kuulukin seisottaa ilmastointi (ja moottori) sammutettuna? Kattoluukkuja siis pidettäisiin auki siksi, jotta käyttöön otettaessa se ei olisi aivan niin sauna. Toki sitten ilmastoinnin käynnistyksen yhteydessä luukut kiinni.
 
Ymmärsin ehkä väärin, mutta eikös varikolla kalustoa kuulukin seisottaa ilmastointi (ja moottori) sammutettuna? Kattoluukkuja siis pidettäisiin auki siksi, jotta käyttöön otettaessa se ei olisi aivan niin sauna. Toki sitten ilmastoinnin käynnistyksen yhteydessä luukut kiinni.

Päivällä se voi olla järkevää, mutta viestissäni puhuin nimenomaan illasta, jolloin kaikki bussit ovat parkissa. Tällöin siinä ei ole juurikaan järkeä, koska yöllä saattaa sataa. Näin on myös käynyt, että useampi bussi on ollut yöllä kattoluukut auki sateessa.
 
Päivittäin joudun käyttämään Nobinan Volvoja ja niissä matkustaminen on täyttä kidutusta, ellei kuljettaja ole avannut kattoluukkua mikä on onneksi usein tapahtunut. Mutta sama "ilmastointi" se on muidenkin firmojen Volvoissa. Kaikissa muun merkkisissä busseissa on paljon miellyttävämpi olo, paras kenties Ivecoissa.
 
Päivittäin joudun käyttämään Nobinan Volvoja ja niissä matkustaminen on täyttä kidutusta, ellei kuljettaja ole avannut kattoluukkua mikä on onneksi usein tapahtunut. Mutta sama "ilmastointi" se on muidenkin firmojen Volvoissa. Kaikissa muun merkkisissä busseissa on paljon miellyttävämpi olo, paras kenties Ivecoissa.

Kyllä se Volvonkin ilmastointi toimii jos on kunnossa. Mutta lieneekö Nobinan autoista otettu jo uutena kompuran hihnat pois :)
 
Päivittäin joudun käyttämään Nobinan Volvoja ja niissä matkustaminen on täyttä kidutusta, ellei kuljettaja ole avannut kattoluukkua mikä on onneksi usein tapahtunut. Mutta sama "ilmastointi" se on muidenkin firmojen Volvoissa. Kaikissa muun merkkisissä busseissa on paljon miellyttävämpi olo, paras kenties Ivecoissa.

Matkustin muutama viikko sitten kotoa Konalasta Pohjolan Ivecolla linjalla h51. Ilmastointi oli niin kovalla, että oli aivan älyttömän kylmä. Oli pakko hypätä Lassilassa pois kyydistä ja vaihtaa toiseen kulkineeseen. Oli todella epämukava kokemus.
 
Kyllä se Volvonkin ilmastointi toimii jos on kunnossa. Mutta lieneekö Nobinan autoista otettu jo uutena kompuran hihnat pois :)

Jotain outoa on kyllä siinä, että minkään muun firman ko. autoissa en ole nähnyt kattoluukkuja säännöllisesti auki.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:23 ----------

Matkustin muutama viikko sitten kotoa Konalasta Pohjolan Ivecolla linjalla h51. Ilmastointi oli niin kovalla, että oli aivan älyttömän kylmä. Oli pakko hypätä Lassilassa pois kyydistä ja vaihtaa toiseen kulkineeseen. Oli todella epämukava kokemus.

Meitä ihmisiä on monenlaisia, itse taas pidän niiden viileydestä.
 
Hämmentävää että ilmastoinnin toimivuudesta ja lämpötiloista täytyy edes keskustella. Vaikuttaa siltä että tällä artikkelilla pyritään puolustelemaan huonoja hankintoja. Mikäli kaikissa busseissa ilmastoinnin toimivuus olisi Citaroiden luokkaa, niin tätä keskustelua ei käytäisi. Ilmeisesti Dubain jättitilaus Citaroita on vaikuttanut niiden ilmastoinnin kehitykseen.

Aika uskomatonta puhetta HSL:ltä. Erityisesti näillä poskettoman kalliilla hinnoilla, varsinkin kun subventoimaton kuukausilipun hinta on yli 100€.


Kaukoliikentessä liikennöitsijästä riippumatta on aina juuri sopiva lämpötila, vaikka lämpötila ulkona olisi 31'C ja kattoluukut eivät koskaan ole auki.
 
Ainakin HelB 948:ssa on kattoluukut auki ja samalla pieni ilmastointi päällä kaiken lisäksi patterit tuli kuumana :mad:
 
Jotain outoa on kyllä siinä, että minkään muun firman ko. autoissa en ole nähnyt kattoluukkuja säännöllisesti auki.
Itse olen asiaa huvikseni seurannut, ja kattoluukut auki ajellaan kyllä kaikissa yhtiöissä. Paljon havaintoja esimerkiksi Pohjolan Volvoista. Sillähän se Volvon ilmastoinnin "surkeus" varmistetaan, sillä jäähtyminen pienenee automaattisesti, jos räppänöitä on auki.

On tosiaan hassua, että näistä perusasioista pitää alalla kesästä toiseen vääntää, ja aina riittää niitä viisaita, jotka väittävät vakavissaan, että kun kerran 1) kattoluukut viilentävät ja 2) ilmastointi viilentää, niin tottakai 1+1=2, eli pitää käyttää molempia yhtä aikaa.

Jos jääkaapissa olisi kattoluukku, sekin varmaan avattaisiin.
 
Ylläoleva oli totuus. En mä jaksa jokaisen kanssa alkaa taittamaan peistä asiasta,vaan suljen kattoluukut aina päätepysäkillä. Se on vaan näin: siellä joku iso mies repäisi kattoluukun auki, jos hänen tyttönsä sanoo, että on liian kuuma.

Volvo on pahin, jos kuljettaja ei tiedä kojelautansa valikosta löytyviä ihmeellisyyksiä.
 
Näissä, ihan niin kuin ratikoissakin, on sellainen ongelma, että se mitä meillä ilmastoinniksi kutsutaan, ei oikeastaan ole sitä. Minä ymmärrän ilmastoinnin niin, että lämpötila säädetään halutuksi ja sitten ilmastointi jäähdyttää ilman sen mukaiseksi. Vaikkapa nyt 22 astetta. Tiedätte ulkomailta ne jääkaappibussit ja ratikat, nehän toimivat juuri niin, oli ulkona sitten 25 tai 42 astetta.

Mutta meillä on tietenkin toisin, koska suomalaiset erityisolosuhteet. Meillä "ilmastointi" merkitsee sitä, että jäähdytetään ilma pari astetta viileämmäksi kuin ulkona. Jos siis bussi tai ratikka ajelee 30 asteen paahteessa, niin siellä sisällä, suljettujen ikkunoiden terraariossa, lämpötila on "vain" 28 astetta ja olo tietenkin kuin pätsissä. Ei ole mikään ihme, että matkustajaparat yrittävät avata kaikki mahdolliset räppänät, että ilma vähän vaihtuisi. Riippumatta siitä, mitä lämpömittari näyttää, tuntuu olo mukavammalta, kun ilma vaunun sisällä kiertää.
 
Itse olen asiaa huvikseni seurannut, ja kattoluukut auki ajellaan kyllä kaikissa yhtiöissä. Paljon havaintoja esimerkiksi Pohjolan Volvoista. Sillähän se Volvon ilmastoinnin "surkeus" varmistetaan, sillä jäähtyminen pienenee automaattisesti, jos räppänöitä on auki.

On tosiaan hassua, että näistä perusasioista pitää alalla kesästä toiseen vääntää, ja aina riittää niitä viisaita, jotka väittävät vakavissaan, että kun kerran 1) kattoluukut viilentävät ja 2) ilmastointi viilentää, niin tottakai 1+1=2, eli pitää käyttää molempia yhtä aikaa.

Jos jääkaapissa olisi kattoluukku, sekin varmaan avattaisiin.

Kulkuvälineet tyypillisesti lämpenevät paljon lämpimämmäksi kuin ulkoilman lämpötila on, eli miksi tuolloin ei voisi avata luukkuja ja ikkunoita? Eri asia on, jos sisälämpötila on matalampi kuin ulkolämpötila, mutta oletettavasti luukkuja ja ikkunoita on availtu silloin kun ulkoa tuleva ilma on viileämpää kuin sisäilma.
 
Tulipa uuden VDL:n myötä koulutuksessa vastaan tieto että EU-direktiivin mukaan linja-auton ilmastoinnin pitää toimia siten että A. auton sisälämpötilan pitää olla yli 25 astetta JA B. ulkolämpötilan pitää olla yli 20 astetta ennenkuin ilmastointilaite edes alkaa toimia. Tällöinkin se pyrkii tuottamaan 22 asteen lämpötilaa. Eli jos ulkona ei ole (mittarin) mukaan yli 20 astetta auton sisälämpötila saa olla ihan mitä vain eikä ilmastointi käynnisty.

Jotenkin en ollut yllättynyt tästä tiedosta(kaan).
 
Takaisin
Ylös