Ilmastointi

Mites kuljettaja? Hänkö on sitten vähemmän aikaa? Silläkö ei ole väliä?

Tietenkin on väliä. Ei pitäisi sallia kuljettajallekaan noin kuumia olosuhteita. Mielestäni kysymys ei ole enää työturvallisuusriskistä, vaan jo tapahtuneesta vahingosta. Ensiapuna kuljettaja voi sentään avata ohjaamon sivuikkunan, josta voi olla jotain apua. Matkustamon puolella ei ole paljoa tehtävissä nykyautoissa.
 
Tänään 14.30 aikoihin linjalla 615 ollut Helb #1407 valutti vettä matkustamoon ilmastointiritilöiden kautta. Oman arvioini mukaan vettä tuli yhteensä noin desin verran. Vettä ei siis tippunut pikkuhiljaa tipoittain vaan sitä tuli kerralla ihan kunnolla. Ilmastointi pelasi muilta osin kuitenkin aivan asiallisesti. Onkohan tämä kovinkin yleinen vika/ominaisuus? :lol:
 
Tänään 14.30 aikoihin linjalla 615 ollut Helb #1407 valutti vettä matkustamoon ilmastointiritilöiden kautta. Oman arvioini mukaan vettä tuli yhteensä noin desin verran. Vettä ei siis tippunut pikkuhiljaa tipoittain vaan sitä tuli kerralla ihan kunnolla. Ilmastointi pelasi muilta osin kuitenkin aivan asiallisesti. Onkohan tämä kovinkin yleinen vika/ominaisuus? :lol:

Poistoputket tukossa, niin lauhdevesi poistuu jostain löytämästään aukosta. Eräässä Ivecossa se aukko oli suoraan kuljettajan yläpuolella sijaitsevassa rahastusvalossa :lol:
 
-- Ensiapuna kuljettaja voi sentään avata ohjaamon sivuikkunan, josta voi olla jotain apua. Matkustamon puolella ei ole paljoa tehtävissä nykyautoissa.
Kytkeytyykö ilmastointi pois päältä kuljettajan sivuikkunan avaamisesta samaan tapaan kuin kattoikkunoita ja ovia avatessa?

Saako liikennöitsijä "plussapisteitä" tms. ilmastoinnista, vai onko ilmastointi nykyisin vaatimus? Riittääkö HSL:lle, että bussissa on ilmastointilaite riippumatta siitä onko se kunnossa tai päällä?

Mistä muuten mahtaa johtua että jos se ilmastointi (tai koko ilmanvaihto) on pois päältä niin risteyksissä tai esimerkikisi Kättärin shikaaneissa käännyttäessä raitista ilmaa tulvahtaa jostain matkustamoon? Mahtaako matkustamon raittiin ilman ilmanotto olla bussin sivuilla?
 
Mistä muuten mahtaa johtua että jos se ilmastointi (tai koko ilmanvaihto) on pois päältä niin risteyksissä tai esimerkikisi Kättärin shikaaneissa käännyttäessä raitista ilmaa tulvahtaa jostain matkustamoon? Mahtaako matkustamon raittiin ilman ilmanotto olla bussin sivuilla?

Siellähän se koko auton ilmanotto on ohjaamon sivuikkunassa tuollaisessa tapauksessa. :biggrin: Aika tukalaahan siellä on varsinkin, kun uudemmissa bussimalleissa (esim. Citea, Citaro, Suburban) tuntuu yleistyvän käytäntö, ettei matkustamoon tehdä enää tuuletusikkunoita tai avattavia kattoluukkuja edes varajärjestelmäksi. Toisaalta avattavat kattoluukut ilmastoidussa autossa ovat olleet jonkinasteinen ongelma, koska matkustajilla on ollut tapana työntää ne väkisin auki, vaikka niissä on selkeät kieltotarrat olleetkin.
 
Siellähän se koko auton ilmanotto on ohjaamon sivuikkunassa tuollaisessa tapauksessa. :biggrin: Aika tukalaahan siellä on varsinkin, kun uudemmissa bussimalleissa (esim. Citea, Citaro, Suburban) tuntuu yleistyvän käytäntö, ettei matkustamoon tehdä enää tuuletusikkunoita tai avattavia kattoluukkuja edes varajärjestelmäksi. Toisaalta avattavat kattoluukut ilmastoidussa autossa ovat olleet jonkinasteinen ongelma, koska matkustajilla on ollut tapana työntää ne väkisin auki, vaikka niissä on selkeät kieltotarrat olleetkin.

Miksi matkustajat ovat väksisin avanneet kattoluukkuja?
1. Koska ilmastointi, vaikka se teoriassa autossa onkin, ei ole päällä.
2. Koska ilmastointi, vaikka se teoriassa autossa onkin, ei toimi.
Ratkaisu: Ilmastoinnin tulee toimia ja olla päällä kun on kuuma.
 
Siellähän se koko auton ilmanotto on ohjaamon sivuikkunassa tuollaisessa tapauksessa. :biggrin: Aika tukalaahan siellä on varsinkin, kun uudemmissa bussimalleissa (esim. Citea, Citaro, Suburban) tuntuu yleistyvän käytäntö, ettei matkustamoon tehdä enää tuuletusikkunoita tai avattavia kattoluukkuja edes varajärjestelmäksi. Toisaalta avattavat kattoluukut ilmastoidussa autossa ovat olleet jonkinasteinen ongelma, koska matkustajilla on ollut tapana työntää ne väkisin auki, vaikka niissä on selkeät kieltotarrat olleetkin.

Tänä kesänä etenkin helteiden aikana melkein jokaisessa Volvo 8900:ssa missä ajoin oli kattoluukku avattu. Ja hyvä niin. Eräässä bussissa eräs hieman maistissa ollut matkustaja alkoi sulkea luukkua "jotta ilmastointi toimisi". Kuski käski avata sen uudestaan.
 
Miksi matkustajat ovat väksisin avanneet kattoluukkuja?
1. Koska ilmastointi, vaikka se teoriassa autossa onkin, ei ole päällä.
2. Koska ilmastointi, vaikka se teoriassa autossa onkin, ei toimi.
Ratkaisu: Ilmastoinnin tulee toimia ja olla päällä kun on kuuma.

Tai sitten siellä on ihan oikeasti toimiva ilmastointi, joka ei ole vielä ehtinyt viilentää autoa miellyttävän viileäksi ja halutaan "tehostaa" viilennystä avaamalla luukku. Näin voi käydä esim. iltapäivällä, kun valtaosa autoista tulee ajoon seistyään päivätauolla varikon pihalla. Tai sitten luukku avataan ihan vaan tottumuksesta, vaikka autossa olisikin miellyttävän viileää. Joskus näkee näitä, että kävellään sisään ja matkalla auton takaosaan työnnetään luukku auki, vaikka ilmastointi olisikin toiminnassa. Erityisen harmillista tuo on ollut Nobinan vanhempien Citeoiden kohdalla, koska niissä luukut ovat ohjaamosta kauko-ohjattavia ja luukun työntäminen auki yleisesti aiheuttaa luukun jämähtämisen auki siten, että sulkeminen vaatii korjaamokäynnin. Nythän Nobinan uusissa Citeoissa ja Suburbaneissa ei näytä olevan enää avattavia luukkuja, vaan kattoikkunat, jotka toimivat ainoastaan hätauloskäynteinä. Citaroissahan luukkuja ei ole ollenkaan.

Olen samaa mieltä siitä, että kuumalla ilmastoinnin tulisi toimia ja olla päällä (ja ehkä olisi hyvä olla myös varajärjestelmänä avattavat tuuletusikkunat tai kattoluukut). Erityisen harmillinen on tilanne, jossa ilma on lämmin ja kostea - esim. auton sisälämpötila 24 astetta, mutta ilmastointi ei käynnisty, koska se on säädetty käynnistymään sisälämpötilan saavuttaessa 25 astetta. Tuossa ei sitten kyllä luukkujen aukominenkaan paljon auta, koska se ilmankosteus itsessään on ongelmana.

Pallohan tässä asiassa on HSL:llä. Liikennöitsijät tekevät vain bisnestä tilaajalta saamiensa speksien mukaisesti. Jos palvelua halutaan parantaa, niin tilaajan on muutettava tavalla taikka toisella palvelunkriteerejä. Laatubonuksetkin ovat tällä hetkellä ilmeisesti sen verran pieniä, ettei liikennöitsijöiden kannata panostaa palveluun yhtään minimitasoa enempää.
 
...ilmastointi ei käynnisty, koska se on säädetty käynnistymään sisälämpötilan saavuttaessa 25 astetta.
Onko tosiaan niin, että kuljettaja ei itse pysty käynnistämään ilmastointia niin tarvittaessa? Johan on typerä ratkaisu jos näin tosiaan on.
 
Olen samaa mieltä siitä, että kuumalla ilmastoinnin tulisi toimia ja olla päällä (ja ehkä olisi hyvä olla myös varajärjestelmänä avattavat tuuletusikkunat tai kattoluukut). Erityisen harmillinen on tilanne, jossa ilma on lämmin ja kostea - esim. auton sisälämpötila 24 astetta, mutta ilmastointi ei käynnisty, koska se on säädetty käynnistymään sisälämpötilan saavuttaessa 25 astetta.

Ja ainakin VDL:ssä systeemi on vielä niin, että sisällä täytyy olla 25 astetta JA ulkolämpötilan yli 22 astetta tai muuten ei tapahdu mitään. Kun kysyin merkin edustajalta/kouluttajalta niin sain vastauksen että sisälämpötilan korkeudella ei ole mitään merkitystä ellei ulkona ole tuota 22 astetta. Eli sisällä saa olla miljoona astetta, mutta ilmastointi ei käynnisty jos ulkoilman anturi antaa alle 22 asteen lämpöä.
 
Erityisen harmillista tuo on ollut Nobinan vanhempien Citeoiden kohdalla, koska niissä luukut ovat ohjaamosta kauko-ohjattavia ja luukun työntäminen auki yleisesti aiheuttaa luukun jämähtämisen auki siten, että sulkeminen vaatii korjaamokäynnin. Nythän Nobinan uusissa Citeoissa ja Suburbaneissa ei näytä olevan enää avattavia luukkuja, vaan kattoikkunat, jotka toimivat ainoastaan hätauloskäynteinä. Citaroissahan luukkuja ei ole ollenkaan.

Uusissa Citeoissa on itse asiassa palattu vanhaan, eli se kattoluukku on matkustajien avattavissa.
 
Takaisin
Ylös