Ilmastointi

Melko vihanneksen suunnittelema tämäkin on. Jos kattokanavapuhallus esim. täysillä niin se pysähtyy _kokonaan_ kun laittaa ovet sulkeutumaan. Jonkin aikaa sen jälkeen kun ovet ovat kokonaan sulkeutuneet alkaa ropelli pikkuhiljaa kiihdyttää nopeuttaan siten että se on taas täysillä vähän ennenkuin ollaan seuraavalla pysäkillä jossa se taas pysähtyy... Huikeaa suunnittelua, mikä tuiki tarpeellinen toiminto!

Scalassa kattokanavapuhallus pysähtyy vain namiskasta. En todellakaan ymmärrä mikä tämän ominaisuuden idea on Volvossa.

Laitappas kattokanavapuhallus täysille ja raota jotakin ovea painetta vasten ihan vähäsen. Ihmiskeho ei sitä mainittua ylipainetta välttämättä erota mutta ovea raottamalla kuulet kyllä sellaisen vihellyksen ja suhinan, että ymmärrät miksi sitä puhallusta katkotaan. Niin kuin aikaisemmin todettiin niin puhalluksen katkaisun tarkoitus on varmistaa ovien kunnollinen sulkeutuminen. Ovien sulkeutumisvaiheessa matkustamossa vallitseva paine puretaan vastaavasti matkustamon takaosassa (katossa) sijaitsevan poistoilmakanavan kautta.
 
Toki minä tuon ymmärrän. Kertokaa te miksi se Volvossa tarvitsee sammuttaa kun Scalan ovet menee ihan normaalisti kiinni sammuttamattakin...

Ja jos tällainen ominaisuus halutaan, se voisi toimia edes niinkuin Crossway LE:ssä että puhallus menee päälle heti kun ovet ovat kiinni ja vieläpä heti samalle teholle kuin ovia avatessa oli. Volvossa puhallus on melkeinpä suuremman osan ajasta pois päältä/hitaalla kuin esim. täysillä. Minusta Volvon viritystä on vaikea puolustella mitenkään.
 
Viimeksi muokattu:
Lienee ideana se ettei kattokanavapuhallus tee ylipainetta autoon silloin kun ovet sulkeutuu joka vaikeuttaisi ovien sulkemista. Tiedä sitten miten hyvin toimii käytännössä... Muistaakseni vanhan korimallin Ikaruksessa myös kattokanavapuhallus sammuu kun avaa ovet ja lähtee uudelleen päälle kun ovet ovat sulkeutuneet.

Itse veikkaisin, että tarkoitus on pienentää yllättäviä painevaihteluita, kun ilma lakkaa pääsemästä ovien kautta ulos. Puhaltimien hidas käynnistys nostaa paineen hitaammin kuin, jos ovet sulkeutuisivat puhaltimien pyöriessä.
 
Onhan tässä päässyt flunssa iskemään aina kun olen 57 siellä puhaltaa todella viileätä ilmaa ja sitkun jään pois nii olen saunassa. Eli kiitos näille kuljettajille jotka pitävät erittäin kylmiä puhalluksia päällä!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onhan tässä päässyt flunssa iskemään aina kun olen 57 siellä puhaltaa todella viileätä ilmaa ja sitkun jään pois nii olen saunassa. Eli kiitos näille kuljettajille jotka pitävät erittäin kylmiä puhalluksia päällä!


Sulle sitä sattuu ja tapahtuu aina :redface:
 
Melko vihanneksen suunnittelema tämäkin on. Jos kattokanavapuhallus esim. täysillä niin se pysähtyy _kokonaan_ kun laittaa ovet sulkeutumaan. Jonkin aikaa sen jälkeen kun ovet ovat kokonaan sulkeutuneet alkaa ropelli pikkuhiljaa kiihdyttää nopeuttaan siten että se on taas täysillä vähän ennenkuin ollaan seuraavalla pysäkillä jossa se taas pysähtyy... Huikeaa suunnittelua, mikä tuiki tarpeellinen toiminto!.
Istuin juuri äsken kilpailevan yrityksen eli Nobinan Volvo 8700:ssa, nro.657. Kattokanavapuhallus toimi vallan mainiosti, n. 30 metriä pysäkiltä lähdön jälkeen puhaltaa jo täysillä. Eli pientä liioittelua taas Koalalta, harvassa pysäkit niin tiheässä kuitenkaan ovat :lol: Ja se tuuletushan pysähtyy vasta kun ovet seuraavan kerran suljetaan. Ja autossa oli ihan mukava ilmankierto muutenkin, etummainen kattoluukku oli etureunasta auki ja takimmaisen avasin myös takareunasta etureunan lisäksi, ei lainkaan tukalaa...
 
Istu ensi kerralla Jokerissa.
Kaikkien 8700:ten kattokanavapuhallus toimii samalla tavalla eli palautuu yhtä nopeasti täysille. Se kohta sinulla hiukan liioiteltu. Tiedän että teleissä on kuumempi ja ilma kiertää huonommin, tilaa sisällä enemmän ja sama laitteisto kuin lyhyissä on telin ilman kierrolle riittämätön. ja olen istunut Jokereissa ja monissa muissakin busseissa, jopa kuskin paikalla kohta 16 vuotta.. :lol:
 
Kaikkien 8700:ten kattokanavapuhallus toimii samalla tavalla eli palautuu yhtä nopeasti täysille. Se kohta sinulla hiukan liioiteltu.

Liioittelua tai ei, en siltikään täysin ymmärrä tuota puhalluksen pysähtymistä ovien sulkemisen yhteydessä. Kuten on todettu, mm. Scaloissa ilmastointi puhaltaa automatiikan ohjaamalla nopeudella ovia suljettaessakin, ilman että tästä aiheutuisi ongelmia ovien kiinni menemiselle. Samoin toimii ilmastoinnit myös Lahden Autokorin edeltävän mallisarjan turistikoreissa, vaikka niissä yleensä toisena poistumisovena on kiilalukituksella varustettu vippiovi, jonka on sulkeutuakseen tultava aivan kiinni asti. Ei ongelmia näissäkään.

Kiistatonta lienee se, että kuumalla kelillä auton sisätila pysyy viileämpänä, mikäli ilmastoinnin puhallusta ei pysäytetä tai hidasteta ovien sulkemisen ajaksi. Volvolla ei kukaan ainakaan vielä tähän mennessä ole osannut ymmärrettävästi perustella, miksi puhallus ovien sulkeutumisen ajaksi pysäytetään...
 
"Taza" tuon tuossa aiemmin mielestäni selitti aika hyvin, tiedä sitten mikä on totuus... kuulostaa vaan ihan loogiselta... sitä en sitten tiedä miksi muilla valmistajilla ei samaa toimintoa... Ehkä tuo Volvon ilmankierto järjestelmä on niin tarkalle laskettu että ylipainetta ei muuten saada poistettua?
 
Kiistatonta lienee se, että kuumalla kelillä auton sisätila pysyy viileämpänä, mikäli ilmastoinnin puhallusta ei pysäytetä tai hidasteta ovien sulkemisen ajaksi. Volvolla ei kukaan ainakaan vielä tähän mennessä ole osannut ymmärrettävästi perustella, miksi puhallus ovien sulkeutumisen ajaksi pysäytetään...

Päätäni en pantiksi tästä kommentista laita mutta uskoisin puhalluksen pysäytyksen ovien sulkemisen ajaksi johtuvan seuraavasta: Väyläkorillisissa katuriVolvoissa (7700, 8500, 8700 ja 8900) ovien liikettä "seurataan" potentiometreillä/Hall-antureilla. Turvatoiminnoissa on määritelty oven sulkeutumiselle tietty aika eli puhutaan ns. kulmanopeudesta. Matkustamossa vallitseva ylipaine vaikeuttaisi ovien sulkeutumista sen verran, että siitä mahdollisesti koituisi ongelmia juurikin tuon kulmanopeuden kanssa tai sitten vastaavasti "ovi täysin kiinni" tiedon kanssa. En tunne muiden valmistajien rakenneratkaisuja tarkasti mutta ainakin jossain vaiheessa esim Scalan ovet on toteutettu perinteisillä mikrokytkimillä. Nämä kytkimet eivät osaa varsinaisesti kertoa oven nopeudesta mitään ja näin ollet eivät varmastikaan ole niin "nuukia" ylipaineen suhteen.
 
Kattokanavat olivat vesihuurussa suurinpiirtein siinä kohdin missä on vastakkain istuttavat penkit auton etu-osassa, samassa kohtaa on myös katossa neljä ritilää jotka ilmeisesti liittyvät ilmastointiin? Aiemmin en ole tällaista kondenssi-ongelmaa ilmastoiduissa busseissa huomannut, mahtaako muissa busseissa esiintyä samanlaista ongelmaa tällaisella 30 asteen helteellä?

Kondenssia tulee selvästi enemmän, kun on kuumempaa ja kosteampaa ulkona ja se todellakin kerääntyy sinne, missä ilmastointilaitos katossa on - Volvoissa siellä etupäässä, Ivecoissa keskellä ja Scaloissa keskioven takapuolella. Scalassa on kondenssinpoistoputket ihan takana kulmissa ja joskus ihan näkee miten sieltä valuu ihan kunnolla vettä ulos, kun lähdetään liikkeelle.

---------- Viesti lisätty kello 3:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 3:50 ----------

Ja autossa oli ihan mukava ilmankierto muutenkin, etummainen kattoluukku oli etureunasta auki ja takimmaisen avasin myös takareunasta etureunan lisäksi, ei lainkaan tukalaa...
Tuota... jos luukun avaa niin etu- kun takareunastakin, niin pistä miettimään, onko siitä avaamisestä enää mitään hyötyä, koska pääosa sisään tulevasta ilmasta lähtee samaan tien takaisin ulos.

---------- Viesti lisätty kello 3:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 3:53 ----------

Se ilmastointi alkaa olemaan aika arkinen volyymituote ja ei siksi välttämättä kovin kallis. Vaikka eräät täällä suhtautuvatkin siihen kuin johonkin ihmevekottimeen tulevaisuudesta ja pelonsekaisin tuntein ;)
Niinpä, mutta vieläkin on vaikeaa uskoa, että sopiva määrä avattavia ikkunoita voi tulla kalliimmaksi - eritoten jos on 8700-mallin kaltaiset yksikerros-lasiset turkkilaiset räppänät ("Canel Otomotiv" tai "Baskent" niissä lukee suoraan lasissa) :)

---------- Viesti lisätty kello 4:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 3:57 ----------

Kaikkien 8700:ten kattokanavapuhallus toimii samalla tavalla eli palautuu yhtä nopeasti täysille. Se kohta sinulla hiukan liioiteltu.
Pahin ei ole se, vaan tuo aika usein nähty tapa, että kuski jättää päätepysäkillä tauon ajaksi ilmastoidussakin autossa kaikki ovet auki päästääkseen helteet takaisin sisään...
 
Tuota... jos luukun avaa niin etu- kun takareunastakin, niin pistä miettimään, onko siitä avaamisestä enää mitään hyötyä, koska pääosa sisään tulevasta ilmasta lähtee samaan tien takaisin ulos.

Kyllä minulla perstuntuma sanoo että etuluukusta pitää avata etureuna ja takaluukusta takareuna jolloin ilma tulee edestä sisään, kulkee bussin läpi ja poistuu takaluukusta. Tämän lisäksi voi sitten avata etuluukusta takareunan tai takaluukusta etureunan, sillä ei liene suurta merkitystä ilmamamäärien suhteen mitä nyt saattaa vähän pyörteilyä aiheuttaa. Avaamalla molemmat luukut kummastakin reunasta saataneen sitten aikaiseksi tilanne jossa ilma tulee sisään ja menee saman tien ulos. Tämä ihan omien pähkäilyjen pohjalta, kai tätä joku on tutkinutkin? Josta tulikin mieleen että lieneekö liikennöitsijöillä ohjeistusta luukkujen aukomiseen? Täällä Kuopiossa ainakin tuntuvat kuskit aukovan luukkuja vähän miten sattuu.
 
Pahin ei ole se, vaan tuo aika usein nähty tapa, että kuski jättää päätepysäkillä tauon ajaksi ilmastoidussakin autossa kaikki ovet auki päästääkseen helteet takaisin sisään...
Mikäli päätepysäkillä seistään (moottori ja siten ilmastointikin) sammuksissa vaikkapa 10 minuuttia suorassa auringonpaisteessa reilun 25 asteen lämpötilassa, on auto ovet suljettuna hetkessä huonon saunan lämpöinen sisältä. Ovet pääteseisokin ajaksi avaamalla saadaan edes pieni ilman vaihtuvuus tuulesta riippuen tuonakin aikana, jolloin sekä kuljettajalla että mahdollisilla autossa lähtöä odottavilla turisteilla on edes hieman inhimillisemmät olosuhteet. Vai väitätkö, että auto pysyy siinä ilmastoinnin viilentämässä lämpötilassa sisäilman suhteen, kun ovet pidetään kiinni ja ilmastointi pysähtyy? ;)

Toisekseen toimiva ilmastointi alkaa puhaltaa kylmää autoon heti käynnistyksen jälkeen, jolloin ulkoa tullut, näennäisesti lämmin ilma alkaa hyvin nopeasti tuntua viileämmältä ja miellyttävältä.
 
Takaisin
Ylös