Kyllä totta se on, että riippuu tauon pituudesta ja auton ulkopinnan värityksestä - ehkä jonkun vartin aikana se jo lämpeneekin, mutta jos tauko on lyhyempi, niin se on siinä ja siinä. Melkein mustan värisen auton omistajana tietää aika hyvin, miten nopeasti se auringossa paahteiseksi muuttuu, mutta valkoisen tapauksessa voi tulos olla (ehkä edes) hieman toisempi...
Tuossa "ilmastointi vs avattavat ikkunat - kumpi kalliimpi" jutussa hyppää sellainenkin ajatus esille - mikä on ilmastoinnin vaikutus polttoaineen kulutukseen bussien tapauksessa. Onko siitä mitään selkeää tietoa olemassa (kun kerran jo ilmastoinnin kompuran hihnojakin on "poisteltu" jossain) ?
---------- Viesti lisätty kello 22:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:29 ----------
Tuo valtava ikkunapinta on nykyaikaisten kaupunkibussien riesa - joskus pistää ajattelemaan, onko lasi halvempi korin valmistuksessa kun metalli![]()
Laskin tänään jokerissa 461, että ovien sulkeutumisen jälkeen kesti 20s siihen että puhaltimet teki melusaastetta katolla(en tiedä oliko niistä hyötyä kun sisälämpötila kuitenkin heilui lähes kolmessakymmenessä). Olin kytkenyt manuaalisesti puhaltimet täysille. Automaattiasennossa tuntui että mietiskelee rauhassa, että millä nopeudella sitä puhaltelisi..
No tästä voisi olla kyse. Hirveän paljon Volvossa en ole istunut mutta mutta tuo 20s kuulostaa lyhyeltä kokemuksiini nähden. Väitteeni hirveästi hitaudesta ei perustu mihinkään päivittäiseen 8700:ssa istumiseen. Seison korjattuna vaikka ainaisen liioittelijan maineen jo sainkin.
Tänään kun oli todella sateista iltapäivällä, niin laitoin nf 448:ssa kaikki luukut ja ikkunat kiinni, mutta pidin kuitenkin kanavapuhalluksen täysillä ettei sisälle tule liian trooppinen ilma. Ihmettelin parin pysäkin ajan kun ovien avautuminen kestää, kunnes muistin mitä täällä ketjussa on puhuttu. Avasin sitten seuraavalla pysäkillä ennen ovia kuljettajan sivuikkunan ja kas kummaa, ovethan aukesi helpomminLisäksi minulla oli vähän aikaa sitten korvatulehdus jonka takia korvat ovat vähän herkällä, niin olin jopa tuntevinani paineen vaihtelun kun ovia avasi, jonka lisäksi puhaltimen ääni muuttui kun etenkin taka-ovet avasi
Mielenkiintoista se ovien avautumisen juttu - (etuovet poislukien) ne aukeaa suoraan ulospäin eli miten voi ylipaine niiden avautumista hidastaa? Sekin, että melko lailla heti, kun ovet lähtee liikkeelle, pääsee se ylipainekin purkautumaan...
Tänään 24.8 ja eilen 23.8 tein havaintoja uusista Pohjolan Liikenteen busseista, linjalla 19 parissa Ivecossa kattoluukut levällään, samoin tänään ainakin PL 781 (uusi Scala) edestä oli kattoluukku sepposen selällään. Eikö Pohjolalla ole opastettu, ettei niitä saa avata, jos autossa on ilmastointi? Asia on eri, jos uutuuttaan on ilmastoinnit lakannu toimimasta, tms...![]()
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 24.08.2011 kello 22:22. Syy: ylimääräinen kysymysmerkki pois
Suomenojalla on kiva olla, ei huolet paina, ei rasitu polla...
Vaikeaa se on kuljettajille muutenkin. Saadessamme jäähdytysilmastoidun taukotilan VK:n, niin 2 kk meni ennenkuin uskoivat, että ovien/oven ja ikkunoiden pitää olla kiinni jotta sisällä on miellyttävä olla.
Uusissa Scaloissa vietityksen mukaan on ongelmana, ettei viileä ilma tule kuljettajan karsinaan ja siksi kuljettaja joutuu tuulettamaan sivuikkunaa auki pitäen, no alipaine imee tuolloin viileää ilmaa matkustamosta kuljettaja tilaan, mutta eihän sen näin pitäisi toimia.
Jos oikein olen huomannut niin näillä käytäväpaikan matkustajilla ei ole minkään laista ilmastointia?
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 25.08.2011 kello 16:18. Syy: ylimääräinen huutomerkki pois
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 25.08.2011 kello 16:52. Syy: ylimääräiset huutomerkit pois
Elämä on, mikset sinäkin?