Näissä busseissa ( Helb 707-709 & 930) on koko ajan kattokanava puhallus päällä eikä lämmitystä. Ulkona -15 astetta niin sisällä on pari astetta kylmempi!
Näissä busseissa ( Helb 707-709 & 930) on koko ajan kattokanava puhallus päällä eikä lämmitystä. Ulkona -15 astetta niin sisällä on pari astetta kylmempi!
No voi hyvää päivää, niissä ilmastointilaitteissahan on jäähdytys päällä kesäisin, joten kai se nyt on käytännössä mahdollista että se voi olla päällä talvisinkin? En kyllä ihmettelisi yhtään, onhan joissain busseissa kesähelteilläkin lämpöpatterit täysillä ja kaikki ikkunat kiinni...
Päivää teillekin.
Miten todennäköisenä pidät sitä, että termostaatti olisi siten rikki, että kovilla pakkasillakin pyrkii yhä vain kylmentämään sisäilmaa? Tai että ilmastoinnin ominaisuudet edes kykenisivät viilentämään pakkasilmaa? Tai että ilmastoinnin jäähdytys olisi edes talvikaudella kytketty päälle? Ja vaikka tämä jostain syystä olisikin mahdollista, niin miten todennäköisenä pidät sitä, että nimimerkki "joboo" näin ajatteli?
Minä ajoin tänään Helb 707:lla 2 kierrosta, tolpalta auton ottaessani, lämmintä oli kuljettajan paikalla n.25 astetta, matkustamossa n. 20. seuraavan lähdön ajoin lyhythihainen paita päällä. Noissa Man kaasuissa on matkustamon lämmitykselle/tuuletukselle 1 katkaisija. Lämmitys kytketyy aina päälle kun auton käynnistää, kuljettaja voi sen sitten napista sammuttaa jos katsoo tarpeelliseksi. Tuon saman napin takana on myös matkustamon lämmityspuhaltimet ja kattokanavatuuletus. Eli ne eivät myöskään toimi jos lämmitys kytketty pois. Ja ilmastointiahan ei ole 707-709:ssä, 930:ssä on...Enkä oikein jaksa uskoa että noissa kolmessa muussa Joboon mainitsemassa kylmässä autossa olisi sama vika että kattokanavapuhallus olisi päällä talvella, varsinkin kun sellaiseen vikaan en ole itse ikinä törmännyt sen 7 vuoden aikana kun Manneja on Helbillä ollut...![]()
Yleensä olen saannut istua bussissa huppu,lapaset ja takki korviinasti kiinni kun, siellä ei ole lämmin. Voi olla että niissä on nyt lämmitys kun olen tehnyt valituksen HSL:lle että bussissa ei ole lämmin. Tietääkseni matkustajan pitäisi saada rahalle vastinetta kun kyyti määränpäähän kuten juuri se lämmitys.
Jaa kuljettajat tekevät? Esim. Helbillä kaikissa 900-> Scalat (+kaikki Mannit ja suuri osa Ikaruksista) on automatisoitu matkustamon lämmitys, eli kuljettaja ei voi lämpötilaan vaikuttaa millään tavalla(paitsi Manneissa tuo on/off mahdollisuus) Se on sitten eri juttu kun jotkut käyvät niitä hanoja sulkemassa sieltä mihin kuljettajilla ei ole mitään asiaa...
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.02.2012 kello 18:46. Syy: ylimääräinen kysymysmerkki pois
Tilanne muuttuu siinä kohtaa mielenkiintoiseksi kun matkustajat valittavat tuskaista kuumuutta bussissa,toisen mielestä lämpötilan ollessa sopiva. Itse pidän talvella _aina_ matkustamon lämmityksen säädön lähellä minimiä, minimiasetukseen lähellä on joku perusarvo esim. 15C kuten muistaakseni vanhemmassa Scalassa ja Ikaruksessa, Volvo 8700:ssa 18c, ja sehän riittää talvella matkustajalle hyvin jolla on talvikeliin sopivat vaatteet päälläkuljettajan tila / auton etuosa on toki lämpimämpi n. 19-22c että itse tarkenen..
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta