Ilmastointi

Kaikissa 11xx Scaloissa on 2 suunnattavaa tuuletussuutinta katossa kuljettajan kohdalla, näistä tulee jäähdytysilmastoinnin jäähdyttämä ilma kuljettajan tilaan :cool:

Tuulettimet mielestäni ratkaisi asian aika hyvin. Niiden avulla ilma kiertää nyt hyvin ja kuljettajan tila uusissa Scaloissa on kohtuullisen viileä.
 
Näissä busseissa ( Helb 707-709 & 930) on koko ajan kattokanava puhallus päällä eikä lämmitystä. Ulkona -15 astetta niin sisällä on pari astetta kylmempi!
 
Näissä busseissa ( Helb 707-709 & 930) on koko ajan kattokanava puhallus päällä eikä lämmitystä. Ulkona -15 astetta niin sisällä on pari astetta kylmempi!

Tämä on jo melko hurja väite... Mitä olen noilla matkustanut niin ihan ok lämpötila siellä. Kerrotko vielä miten siellä sisällä voi olla kylmempi kuin ulkona?
 
Tämä on jo melko hurja väite... Mitä olen noilla matkustanut niin ihan ok lämpötila siellä. Kerrotko vielä miten siellä sisällä voi olla kylmempi kuin ulkona?

Koska koko bussissa ei ole lämmitystä päällä ja siellä vaan puhaltaa kylmäilma niskaan.
 
Koska koko bussissa ei ole lämmitystä päällä ja siellä vaan puhaltaa kylmäilma niskaan.

Seuraavaksi kertonet, mikä prosessi poistaa lämpöenergiaa ilmasta sen jälkeen kun se on ulkoilmasta imetty bussiin? Tuskin väität, että ilmastointilaite sitä jäähdyttää?
 
No voi hyvää päivää, niissä ilmastointilaitteissahan on jäähdytys päällä kesäisin, joten kai se nyt on käytännössä mahdollista että se voi olla päällä talvisinkin? En kyllä ihmettelisi yhtään, onhan joissain busseissa kesähelteilläkin lämpöpatterit täysillä ja kaikki ikkunat kiinni...
 
No voi hyvää päivää, niissä ilmastointilaitteissahan on jäähdytys päällä kesäisin, joten kai se nyt on käytännössä mahdollista että se voi olla päällä talvisinkin? En kyllä ihmettelisi yhtään, onhan joissain busseissa kesähelteilläkin lämpöpatterit täysillä ja kaikki ikkunat kiinni...

Päivää teillekin. :)

Miten todennäköisenä pidät sitä, että termostaatti olisi siten rikki, että kovilla pakkasillakin pyrkii yhä vain kylmentämään sisäilmaa? Tai että ilmastoinnin ominaisuudet edes kykenisivät viilentämään pakkasilmaa? Tai että ilmastoinnin jäähdytys olisi edes talvikaudella kytketty päälle? Ja vaikka tämä jostain syystä olisikin mahdollista, niin miten todennäköisenä pidät sitä, että nimimerkki "joboo" näin ajatteli?
 
Näissä busseissa ( Helb 707-709 & 930) on koko ajan kattokanava puhallus päällä eikä lämmitystä. Ulkona -15 astetta niin sisällä on pari astetta kylmempi!
Minä ajoin tänään Helb 707:lla 2 kierrosta, tolpalta auton ottaessani, lämmintä oli kuljettajan paikalla n.25 astetta, matkustamossa n. 20. seuraavan lähdön ajoin lyhythihainen paita päällä. Noissa Man kaasuissa on matkustamon lämmitykselle/tuuletukselle 1 katkaisija. Lämmitys kytketyy aina päälle kun auton käynnistää, kuljettaja voi sen sitten napista sammuttaa jos katsoo tarpeelliseksi. Tuon saman napin takana on myös matkustamon lämmityspuhaltimet ja kattokanavatuuletus. Eli ne eivät myöskään toimi jos lämmitys kytketty pois. Ja ilmastointiahan ei ole 707-709:ssä, 930:ssä on...Enkä oikein jaksa uskoa että noissa kolmessa muussa Joboon mainitsemassa kylmässä autossa olisi sama vika että kattokanavapuhallus olisi päällä talvella, varsinkin kun sellaiseen vikaan en ole itse ikinä törmännyt sen 7 vuoden aikana kun Manneja on Helbillä ollut... :cool:
 
Minä ajoin tänään Helb 707:lla 2 kierrosta, tolpalta auton ottaessani, lämmintä oli kuljettajan paikalla n.25 astetta, matkustamossa n. 20. seuraavan lähdön ajoin lyhythihainen paita päällä. Noissa Man kaasuissa on matkustamon lämmitykselle/tuuletukselle 1 katkaisija. Lämmitys kytketyy aina päälle kun auton käynnistää, kuljettaja voi sen sitten napista sammuttaa jos katsoo tarpeelliseksi. Tuon saman napin takana on myös matkustamon lämmityspuhaltimet ja kattokanavatuuletus. Eli ne eivät myöskään toimi jos lämmitys kytketty pois. Ja ilmastointiahan ei ole 707-709:ssä, 930:ssä on...Enkä oikein jaksa uskoa että noissa kolmessa muussa Joboon mainitsemassa kylmässä autossa olisi sama vika että kattokanavapuhallus olisi päällä talvella, varsinkin kun sellaiseen vikaan en ole itse ikinä törmännyt sen 7 vuoden aikana kun Manneja on Helbillä ollut... :cool:

Yleensä olen saannut istua bussissa huppu,lapaset ja takki korviinasti kiinni kun, siellä ei ole lämmin. Voi olla että niissä on nyt lämmitys kun olen tehnyt valituksen HSL:lle että bussissa ei ole lämmin. Tietääkseni matkustajan pitäisi saada rahalle vastinetta kun kyyti määränpäähän kuten juuri se lämmitys.
 
Yleensä olen saannut istua bussissa huppu,lapaset ja takki korviinasti kiinni kun, siellä ei ole lämmin. Voi olla että niissä on nyt lämmitys kun olen tehnyt valituksen HSL:lle että bussissa ei ole lämmin. Tietääkseni matkustajan pitäisi saada rahalle vastinetta kun kyyti määränpäähän kuten juuri se lämmitys.
Ihan yhtä lämmin oli tuo 707 myös pari viikkoa sitten kun ajoin sillä reilun viikon joka päivä. Mutta hyvä jos on korjattu :lol:
 
Näin se vain menee. Kesällä bussissa viileä ja talvella lämmin. Kuljettajat tekevät tämän juuri toisin päin :D
Jaa kuljettajat tekevät? Esim. Helbillä kaikissa 900-> Scalat (+kaikki Mannit ja suuri osa Ikaruksista) on automatisoitu matkustamon lämmitys, eli kuljettaja ei voi lämpötilaan vaikuttaa millään tavalla(paitsi Manneissa tuo on/off mahdollisuus) Se on sitten eri juttu kun jotkut käyvät niitä hanoja sulkemassa sieltä mihin kuljettajilla ei ole mitään asiaa...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Näin se vain menee. Kesällä bussissa viileä ja talvella lämmin. Kuljettajat tekevät tämän juuri toisin päin :D

Tilanne muuttuu siinä kohtaa mielenkiintoiseksi kun matkustajat valittavat tuskaista kuumuutta bussissa,toisen mielestä lämpötilan ollessa sopiva. Itse pidän talvella _aina_ matkustamon lämmityksen säädön lähellä minimiä, minimiasetukseen lähellä on joku perusarvo esim. 15C kuten muistaakseni vanhemmassa Scalassa ja Ikaruksessa, Volvo 8700:ssa 18c, ja sehän riittää talvella matkustajalle hyvin jolla on talvikeliin sopivat vaatteet päällä :) kuljettajan tila / auton etuosa on toki lämpimämpi n. 19-22c että itse tarkenen..
 
Takaisin
Ylös