Ilmastointi

Voi olla että niissä on nyt lämmitys kun olen tehnyt valituksen HSL:lle että bussissa ei ole lämmin.

Kaikissa on ollut lämmin tammikuun 14 ja tämän päivän välillä. Ellei sitten kuski sammuta lämmitystä Sinun matkasi ajaksi... Ylipäätään on edelleen aika hurja väite että yhdellä linjalla ajetaan joka päivä neljällä autolla joissa ei ole "lainkaan" lämmitystä... Ja vielä kattokanavatöhö päälle.
 
Kaikissa on ollut lämmin tammikuun 14 ja tämän päivän välillä. Ellei sitten kuski sammuta lämmitystä Sinun matkasi ajaksi... Ylipäätään on edelleen aika hurja väite että yhdellä linjalla ajetaan joka päivä neljällä autolla joissa ei ole "lainkaan" lämmitystä... Ja vielä kattokanavatöhö päälle.

Näin se vain on ollut. Menin 7.47 bussilla tiistaina ja bussi oli kylmä ja päivällä myös. En tiedä miten teillä se bussi sitten on ollut lämmin mutta, minulle ei ainakaan.
 
Päivää teillekin. :)

Miten todennäköisenä pidät sitä, että termostaatti olisi siten rikki, että kovilla pakkasillakin pyrkii yhä vain kylmentämään sisäilmaa? Tai että ilmastoinnin ominaisuudet edes kykenisivät viilentämään pakkasilmaa? Tai että ilmastoinnin jäähdytys olisi edes talvikaudella kytketty päälle? Ja vaikka tämä jostain syystä olisikin mahdollista, niin miten todennäköisenä pidät sitä, että nimimerkki "joboo" näin ajatteli?
Jos ilmastoinnin jäähdytys menee näillä pakkasilla päälle, niin laite jäätyy alta aikayksikön eikä ainakaan puhalla "kylmempää kuin ulkoilma".

---------- Viesti lisätty kello 22:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:02 ----------

Yleensä olen saannut istua bussissa huppu,lapaset ja takki korviinasti kiinni kun, siellä ei ole lämmin. Voi olla että niissä on nyt lämmitys kun olen tehnyt valituksen HSL:lle että bussissa ei ole lämmin. Tietääkseni matkustajan pitäisi saada rahalle vastinetta kun kyyti määränpäähän kuten juuri se lämmitys.
Kokeilepa ensi kerralla apostolinkyytiä! :)
 
Näin se vain on ollut. Menin 7.47 bussilla tiistaina ja bussi oli kylmä ja päivällä myös. En tiedä miten teillä se bussi sitten on ollut lämmin mutta, minulle ei ainakaan.

Itselleni on saattanut osua joku vanhempi auto jossa on saattanut olla kokonaan lämmitys rikki tms. mutta en ole kyllä yhtäkään autoa nähnyt jossa olisi tarkoituksella ilmastointi päällä... Ja että siellä olisi siltikään kylmempi kuin ulkona. Joskus on tullut aamun ekoilla lähdöillä vastaan autoja jotka eivät ole ehtineet vielä lämmetä, mutta ei silti ole ollut kylmempi kuin ulkona. Ja tosiaan kuten jotkut käyttäjät jo mainitsi on uusissa autoissa automaattiset lämmitykset, ilmatoinnit jne.
 
Tai sitten joboo ei vaan ymmärrä sitä että kun bussissa avataan ovet melkein joka pysäkillä, niin ei siellä kovin lämmin ole.
 
Tai sitten joboo ei vaan ymmärrä sitä että kun bussissa avataan ovet melkein joka pysäkillä, niin ei siellä kovin lämmin ole.

Kyllä sen ymmärrän. Kun kerran kyseessä on MAN niin periaatteessa siellä on 1 tai 2 ovea auki. Olen koittannut patteria onko lämmin ja sekin tuntuu haaleelle.

Vai tuulettaako kuljettajat näitä busseja sitten päätepysäkeillä? :eek: Kyllä näissä busseissa on vaa jonku näkönen puhallus päällä ollut en nyt usko että se mistää ikkunastakaan tulee!
 
Kyllä sen ymmärrän. Kun kerran kyseessä on MAN niin periaatteessa siellä on 1 tai 2 ovea auki. Olen koittannut patteria onko lämmin ja sekin tuntuu haaleelle.!

Ainakin 604:ssa jostain syystä takaosassa on kylmä, olen kokeillut vähän niin jostain sieltä vetää inhottavasti. Mutta tämä ainoastaan huomattavissa siitä kohdasta taaksepäin missä on keskioven jälkeen ne neljän paikan ryhmä, ja lämpötilaksi arvioisin n. 5-10astetta. En kuitenkaan sanoisi että on paljon kylmempi kuin ulkona. Jostain siellä vetää. Nyt en ole kyllä mennyt joulukuun jälkeen joten en tiiä onko asialle jotain tehty. Mutta tämäkin ollut ainoastaan yksi yksilö.


Vai tuulettaako kuljettajat näitä busseja sitten päätepysäkeillä? :eek: Kyllä näissä busseissa on vaa jonku näkönen puhallus päällä ollut en nyt usko että se mistää ikkunastakaan tulee!

Kyllähän jotkut niitä tuulettelee muuten, hyvä kun otit asian puheeksi :lol:
 
Tai sitten joboo ei vaan ymmärrä sitä että kun bussissa avataan ovet melkein joka pysäkillä, niin ei siellä kovin lämmin ole.

Autossa kylmää, ei ennen ollut talvella, vaan sama lämpätila kuin ulkona ( pukeutumis kysymys). Kesällä oli todella kuumaa, ei ollut puhaltimia, ei paljon avattavia ikkunoita, huonot eristeet autoissa, moottori lämmitti sisätilat. Kun silloin olisi ollut tällaiset sivut mitä palautetta olisi tullut?
Ps. en puutu nykytekniikkan koska ennen ovet toimi paineilmalla, riittävällä paineella ja manuaalisilla säätimillä, ilman turva reunoja. Auton korit oli suuniteltu näihin olosuhteisiin. Samoin auton tekniikka oli raakaa, tämänpäivän heikot ei jaksaisi ajaa näitä autoja.
 
Tai sitten joboo ei vaan ymmärrä sitä että kun bussissa avataan ovet melkein joka pysäkillä, niin ei siellä kovin lämmin ole.

Vaikka "joboo"lla onkin vähän persoonallinen tapa kirjoittaa, ei kannata heti alkaa morkkaamaan. Kyse on siis MAN-autoista, olen itsekin niillä eräänkin tuhatta kilometriä ajanut.

Sattuipa tässä muuan kirpeänä talvipäivänä Leppävaaran asemalle vaihtoon Espoon sisäisellä linjalla 23 kuljeskellut auto. Auton sisälämpötila oli todellakin reippaasti pakkasen puolella ja kuljettaja manasi tilannetta. MAN:ssa on lämmityksen säätöpaneelissa 5 näppäintä, joissa kaikissa on vain kuvasymboli, jotka eivät välttämättä kaikille kuljettajille aukea. Kuva, jossa kaksi matkustajaa istuu peräkkäin, tarkoittaa matkustamon lämmitystä. Kun tämän nappulan led-valo palaa, lämmitys on päällä ja pyrkii n. +21 asteeseen. Kun led-valo ei ole päällä, lämmitys on kokonaan pois päältä.

Tämä vaihtoon tullut kuljettaja oli tympääntynyt keskiovella sijaitsevien lämminilmapuhaltimien kovaan ääneen, ja painellut säätöpaneelia, kunnes puhaltimet olivat sammuneet. Ongelman aiheutti se, että puhaltimet ovat automaattisesti sisälämpötilan mukaan ohjatut - niitä ei saa erikseen sammutettua. Ja kun puhaltimet sammuivat, sammui koko lämmitys.

Eli joboo voi hyvinkin olla oikeassa. HELB:n kuljettajajoukkoon todellakin mahtuu mahdoton määrä kuljettajia, joille sopivan sisälämpötilan löytäminen, ja toisinaan matkustamon lämmittäminen ylipäätään, on ylivoimaista.
 
Eli joboo voi hyvinkin olla oikeassa. HELB:n kuljettajajoukkoon todellakin mahtuu mahdoton määrä kuljettajia, joille sopivan sisälämpötilan löytäminen, ja toisinaan matkustamon lämmittäminen ylipäätään, on ylivoimaista.

Voi olla näinkin. Tuntuu vain uskomattomalta että kaikki H45 kuljettajat ottaisivat lämmityksen pois päältä joboon astuessa kyytiin tai kaikissa neljässä H45 vakioMANnissa olisi jopa kylmempi kuin ulkona.
 
Voi olla näinkin. Tuntuu vain uskomattomalta että kaikki H45 kuljettajat ottaisivat lämmityksen pois päältä joboon astuessa kyytiin tai kaikissa neljässä H45 vakioMANnissa olisi jopa kylmempi kuin ulkona.

Kyllä niissä nytten on lämmitys päällä ja puhallus pois :). Mutta minkä sille voi kun kylmä bussissa oli.
 
Niin no, vaikka kattokanavapuhallus periaatteessa vain kierrättäisi ilmaa auton ulkopuolelta, niin sisäilma saattaa tuntua ulkoilmaa kylmemmältä vedon puhaltaessa suoraan niskaan. Tätähän ulkoilmassa ei tapahdu.

Itse matkustan päivittäin töihin e21:llä ja kyseessä on mitä ilmeisimmin yksi aamun ensimmäisistä ajettavista lähdöistä, sillä autot ovat usein jääkylmiä, ikäänkuin ne olisi juuri otettu varikolta ajoon. Vaan normaaliahan tämä on näin talvisin, kyllä se auto siitä parin sivun jälkeen varmasti lämpenee. Epäilen, ettei Nobinalla ole juurikaan mahdollisuuksia auton esilämmittämiseen perustuen erääseen varsin rapsakkaan pakkassäiseen maanantaiaamuun vuosi sitten, jolloin Nobinan lähdöistä jäi huomattava määrä ajamatta autojen ollessa jäässä viikonlopun seisonnan jäljiltä..
 
Epäilen, ettei Nobinalla ole juurikaan mahdollisuuksia auton esilämmittämiseen perustuen erääseen varsin rapsakkaan pakkassäiseen maanantaiaamuun vuosi sitten, jolloin Nobinan lähdöistä jäi huomattava määrä ajamatta autojen ollessa jäässä viikonlopun seisonnan jäljiltä..

Vaikka autot notkuvatkin koko yön lohkolämmitin päällä varikolla, on lohkolämmittimen teho niin pieni, ettei se jaksa vajaata 100l pakkasnestettä pitää kuin juuri plussan puolella (kovemmilla pakkasilla tuskin sitäkään). Jos tehoa olisi enemmän voi vaan kuvitella energiankulutuksen määrän. Kuitenkin, jos kaikki on kunnossa ja webasto toimii niin autossa pitäisi alkaa olemaan lämmön tuntua jo viimeistään leppävaarassa mainitsemassasi esimerkissä.
 
Epäilen, ettei Nobinalla ole juurikaan mahdollisuuksia auton esilämmittämiseen perustuen erääseen varsin rapsakkaan pakkassäiseen maanantaiaamuun vuosi sitten, jolloin Nobinan lähdöistä jäi huomattava määrä ajamatta autojen ollessa jäässä viikonlopun seisonnan jäljiltä..

HELB:llä tämä ongelma ratkaistiin laittamalla pakkasviikonloppuisin maanantaiaamuna lähtevät autot käyntiin jo sunnuntai-iltana. Voi sitä käryn määrää...
 
HELB:llä tämä ongelma ratkaistiin laittamalla pakkasviikonloppuisin maanantaiaamuna lähtevät autot käyntiin jo sunnuntai-iltana. Voi sitä käryn määrää...
käry ja käry; lähinnä vesihöyryä... satun olemaan kyseisessä firmassa usein käynnistämässä noita busseja aamuisin ja pihalla ei dieselin käryä tule kuin muutamasta huoltamattomasta lisälämmittimestä. Kaikissa esim. Ruhan varikon busseissa on vähintään euro2 päästönormit täyttävä pakokaasujen puhdistus järjestelmä(alle 10:ntä poikkeusta lukuunottamatta). Saastuttavat varmaan vähemmän kuin se loputon henkilöautojen virta ruuhka-aikoina Mannerheimintiellä :cool:
 
Takaisin
Ylös