Ilmastointi

käry ja käry; lähinnä vesihöyryä... satun olemaan kyseisessä firmassa usein käynnistämässä noita busseja aamuisin ja pihalla ei dieselin käryä tule kuin muutamasta huoltamattomasta lisälämmittimestä. Kaikissa esim. Ruhan varikon busseissa on vähintään euro2 päästönormit täyttävä pakokaasujen puhdistus järjestelmä(alle 10:ntä poikkeusta lukuunottamatta). Saastuttavat varmaan vähemmän kuin se loputon henkilöautojen virta ruuhka-aikoina Mannerheimintiellä :cool:

Kannattaa käydä haistelemassa autojen pysäköintikannella tuulettomalla säällä ;) No, varmasti ilma "pilaantuu" vähemmän kuin manskulla, ja ymmärrän täysin, että aamulla autojen on oltava liikkeellä, mutta ei yhdenkään diesel- tai muunkaan polttomoottorin pakokaasupäästöjä vielä ihan vesihöyryn tasolle ole saatu tiivistettyä ;)
 
Kannattaa käydä haistelemassa autojen pysäköintikannella tuulettomalla säällä ;) No, varmasti ilma "pilaantuu" vähemmän kuin manskulla, ja ymmärrän täysin, että aamulla autojen on oltava liikkeellä, mutta ei yhdenkään diesel- tai muunkaan polttomoottorin pakokaasupäästöjä vielä ihan vesihöyryn tasolle ole saatu tiivistettyä ;)
Jos ihan tarkkoja ollaan niin kaasu bussien ns.pakokaasut on lähinnä vesihöyryä, ja esim. Eev. päästönormit täyttävän auton päästöt ovat vielä pienemmät... tosin erilaisia päästöjä niistä tulee läpi mutta kuitenkin :lol:
 
Tänään kun matkustin Veolian teli-volvolla 504 niin ilmastoinnista ei kyllä ollut tietoakaan, autossa oli kuuma kuin saunassa eikä minkäänlaista ilmastoinnin huminaa kuulunut. Tiedä sitten oliko ilmastointi ollenkaan päällä vai epäkunnossa?
 
Minkähän takia meillä on alettu panostaa tähän "ilmastointiin" ? Olen vakaasti sitä mieltä, että ainakin matkustajan kannalta avattavat sivuikkunat ja ehkä vielä kattoluukkukin on kaikkein parasta herkkua kesäkuumalla. Kyllähän ne lävet talvella kiinni pysyvät. "Vanhaan" systeemiin luotetaan ainakin yhä mm. Tukholmassa ja Tallinnassa eikä näiden paikkojen ilmasto kovin paljon ainakaan Helsingistä eroa. Esim. allekirjoittanut ei astu aikavälillä toukokuu- syyskuu Jokeriin ellei ole ihan pakko koska ne ovat järjestään täysiä saunoja.
 
Minkähän takia meillä on alettu panostaa tähän "ilmastointiin" ? Olen vakaasti sitä mieltä, että ainakin matkustajan kannalta avattavat sivuikkunat ja ehkä vielä kattoluukkukin on kaikkein parasta herkkua kesäkuumalla. Kyllähän ne lävet talvella kiinni pysyvät. "Vanhaan" systeemiin luotetaan ainakin yhä mm. Tukholmassa ja Tallinnassa eikä näiden paikkojen ilmasto kovin paljon ainakaan Helsingistä eroa. Esim. allekirjoittanut ei astu aikavälillä toukokuu- syyskuu Jokeriin ellei ole ihan pakko koska ne ovat järjestään täysiä saunoja.
Jokereissahan on juurikin nuo avattavat sivuikkunat ja kattoluukut,EIKÄ ilmastointia :lol: Eli juuri se mitä matkustajan kannalta mielestäsi parasta ja silti et niihin suostu kesällä menemään, en ymmärrä...
 
Jokereissahan on juurikin nuo avattavat sivuikkunat ja kattoluukut,EIKÄ ilmastointia :lol: Eli juuri se mitä matkustajan kannalta mielestäsi parasta ja silti et niihin suostu kesällä menemään, en ymmärrä...
Istun yleensä takaosassa ja siellähän enemmistö penkeista on. Jos kaksi räppänää saa edessä auki ja kattoluukkukin on suhteellisen kaukana takaosasta ei niistä juuri hyötyä ole. Kyllä niissä autoissa jokin mättää enkä taatusti ole ainoa hikoilija, pikemmiten päin vastoin.
 
Istun yleensä takaosassa ja siellähän enemmistö penkeista on. Jos kaksi räppänää saa edessä auki ja kattoluukkukin on suhteellisen kaukana takaosasta ei niistä juuri hyötyä ole. Kyllä niissä autoissa jokin mättää enkä taatusti ole ainoa hikoilija, pikemmiten päin vastoin.

Mä en nyt kanssa tajua, ensin sanot ettet ymmärrä ilmastointiin panostamista ja toteat heti perään ettet suostu astumaan ilmastoimattomaan jokeriin? Ihan tosi: täh? :D
 
Olen lueskellut havainnoista että joihinkin Nobinan busseihin on asennettu ilmastoinnit mutta livenä en ole nähnyt, kysymys kuuluu siis että onko kyseessä samanlaiset pömpelit kuin HelBin 600-sarjan MANneissa ja 800-sarjan Scaloissa vai jotakin muuta?
 
Mä en nyt kanssa tajua, ensin sanot ettet ymmärrä ilmastointiin panostamista ja toteat heti perään ettet suostu astumaan ilmastoimattomaan jokeriin? Ihan tosi: täh? :D


Ainakin ko. firmalla bussit ovat yhtä kuumia oli ilmastointi tai ei. Tarkoitan lähinnä näitä viime vuosien Volvoja missä ei kuitenkaan takaosassa saa ikkunoita auki. Mutta sanottakoon, että esim. Pohjolan liikenteen autoissa ilmastointi tuntuu toimivan vaikka edelleenkin pitäisin parempana avattavia ikkunoita.
 
Tänään matkustin HelBin Hybridi Volvolla 1202 ja hyvin toimii ilmastointi, sisällä oli mukavan vilpoista kun taas ulkona oli lämmin ja kostea ilma.:) Ainoa miinus oli se että etummainen ilmastointilaite tiputti vettä sisälle.:lol:
 
Tänään matkustin HelBin Hybridi Volvolla 1202 ja hyvin toimii ilmastointi, sisällä oli mukavan vilpoista kun taas ulkona oli lämmin ja kostea ilma.:) Ainoa miinus oli se että etummainen ilmastointilaite tiputti vettä sisälle.:lol:

Onko muuten havaintoja siitä, vaikuttaako ilmastointilaite hybridin toimintaan?
Olen matkustanut HelB:n hybridillä vain kerran, mutta Oslossa vastaavilla autoilla pystyi havaitsemaan, että kovalla helteellä ilmastoinnin joutuessa työskentelemään kunnolla oli virrankulutus sen verran suurta, ettei polttomoottori sammunut edes pidemmillä pysäkki-/liikennevalopysähdyksillä.
 
Takaisin
Ylös