Ilmastointi

Onko muuten havaintoja siitä, vaikuttaako ilmastointilaite hybridin toimintaan?
Olen matkustanut HelB:n hybridillä vain kerran, mutta Oslossa vastaavilla autoilla pystyi havaitsemaan, että kovalla helteellä ilmastoinnin joutuessa työskentelemään kunnolla oli virrankulutus sen verran suurta, ettei polttomoottori sammunut edes pidemmillä pysäkki-/liikennevalopysähdyksillä.
Eipä tässä HelB 1202:sakaan moottori sammunut kertaakaan kun ilmastointi oli jatkuvasti täydellä teholla.
 
Eihän hybridibussi mikään sähköbussi ole, vaan sähköavusteinen bussi. Göteborgissa menimme samanlaisella bussilla kun HelBin sekä Turun Volvot, linjalla 60 (Redbergsplatsen - Masthugget) joka kiipeää kummassakin päässä varsin jyrkkiä mäkiä. Päätepysäkille noita ylämäkiä mentäessä tämän I-Shift-vaihteisen Volvon dieselmoottori (5-litrainen dieselmoottori) ei sammunut kertaakaan, mutta alas tulleessa joka kerta ja joitain välejä päästiin kokonaan sähkömoottorin voimin. Hieman "hämäränoloista" kun bussin moottori sammuu kun tullaan pysäkille. Esimerkiksi meillä HSL-alueella ei taida olla sellaisia bussilinjoja, joissa hybridibussi pääsisi oikeuksiinsa, mutta tuolla Göteborgin linjalla 60 se sopi juuri tarkoitukseensa ja palvelee kantakaupungissa sellaisia alueita, joihin ei ole mahdollista rakentaa raitiotietä.

Göteborgiin hankittiin 25 Volvo-hybridibussia:

http://news.volvogroup.com/2012/06/11/volvo-hybrid-buses-operating-in-goteborg/
 
Onko muuten havaintoja siitä, vaikuttaako ilmastointilaite hybridin toimintaan?
Olen matkustanut HelB:n hybridillä vain kerran, mutta Oslossa vastaavilla autoilla pystyi havaitsemaan, että kovalla helteellä ilmastoinnin joutuessa työskentelemään kunnolla oli virrankulutus sen verran suurta, ettei polttomoottori sammunut edes pidemmillä pysäkki-/liikennevalopysähdyksillä.
No tuota, eihän sen pysähdyksen pituus edesauta dieselmoottorin sammumista, se pituus tuskin on ennustettavissa :lol: Tuo hybridin sammuminen pysäkeillä on suoraan riippuvainen kuljettajan ajotavasta, sopivasti ennakoiva ajo ja rauhalliset kiihdytykset pitävät akuissa tarpeeksi virtaa. Ja kun dieselmoottori sammuu esim. liikennevaloissa pidemmäksi aikaa, se käynnistyy uudelleen auton ollessa vielä paikallaan ja virran vähentyessä liikaa... :cool:

---------- Viesti lisätty kello 17:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:49 ----------

Eihän hybridibussi mikään sähköbussi ole, vaan sähköavusteinen bussi.Hieman "hämäränoloista" kun bussin moottori sammuu kun tullaan pysäkille. Esimerkiksi meillä HSL-alueella ei taida olla sellaisia bussilinjoja, joissa hybridibussi pääsisi oikeuksiinsa
Kyllä tuo ainakin H42:lla toimii vallan mainiosti, kuljettajasta riippuen. H24 taas ei ole hybridille otollisin linja, siellä se ei monella pysäkillä sammu...
 
Ah, kesä ja kärpäset lähestyy :) mukavaa kytkeä ilmastointi päälle kun bussissa alkaa tulemaan tukalan kuuma :lol: tosin enpä ole vielä tänä(kään) keväänä yhtenkään toimivaan sellaiseen törmännyt.. Kun joku viisas on keksinyt vaatia tuollaista, olisi myös voinut vaatia niiden vuosihuollon pakolliseksi, tai edes kunnon säätö mahdollisuudet puhaltimille ja riittävät kattoluukut ja sivuikkunat KUN se ei toimi ;)
 
Itse kyllä olen huomannut että, lämmitys pelaa ja ikkunat ovat kiinni, näinhän se matka toimii! Vaikka bussissa oli pinellä kattokanavatuuletus niin räväytin kuiteskin kattoluukun auki, johan alko helpottamaan matkaa :D Kuljettajat käyttäkää sitä ilmastointia tuolla ei oo enään talvi!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse kyllä olen huomannut että, lämmitys pelaa ja ikkunat ovat kiinni, näinhän se matka toimii! Vaikka bussissa oli pinellä kattokanavatuuletus niin räväytin kuiteskin kattoluukun auki, johan alko helpottamaan matkaa :D Kuljettajat käyttäkää sitä ilmastointia tuolla ei oo enään talvi!!
Se ilmastointi on lähes kaikissa automatisoitu, ei kuljettaja sen käyttöön voi vaikuttaa. Ilmastointi kytkeytyy kun sisälämpötila n. +25(olettaen että toimii) Ja sen tiedän että yhdessäkään meidän autossa missä tuo pienitehoinen jälkiasennus ilmastointi(2 konetta) se ei toimi, kompressori vika. :mad:
 
Se ilmastointi on lähes kaikissa automatisoitu, ei kuljettaja sen käyttöön voi vaikuttaa. Ilmastointi kytkeytyy kun sisälämpötila n. +25(olettaen että toimii) Ja sen tiedän että yhdessäkään meidän autossa missä tuo pienitehoinen jälkiasennus ilmastointi(2 konetta) se ei toimi, kompressori vika. :mad:

Parhaimmat ilmastoinnin mitä olen nähnyt on HelBin 10xx, 11xx ja 12xx Scaloissa. Siellähän oikein t-paidalla kesän helteissä palelee :lol:
 
HelBin 10xx...kesän helteissä palelee :lol:

Samaa mieltä, muistan vieläkin todella hyvin kun 510:llä matkustin #1001:lla, sai melkein "hytistä" vaikka ulkona oli lähemmäs +30.. :lol: Ilmanvirtaus on todella kylmä noissa, joka ei tietenkään väärin ole, kyllä sillä meni mielellään Myyrmäki-Tapiola väliä.. :)
 
Parhaimmat ilmastoinnin mitä olen nähnyt on HelBin 10xx, 11xx ja 12xx Scaloissa. Siellähän oikein t-paidalla kesän helteissä palelee :lol:
Juu, noissa onkin parhaat laitteet :D Mutta 8xx- Scaloissa ja Volvoissa ja lentokentän 6xx Manneissa ei toimi..:frown:
 
En tiedä onko muilla firmoilla, mutta ainakin Veolian Ivecoissa on itse säädettävä ilmastointi, eli voi kuljettaja itse päättää lämpötilan, mun mielestä se on +/-, sillä kuljettaja voi säätää sen oman maun mukaan, jolloin taas matkustajilla voi olla liian kuuma/kylmä, mielipiteitä?
 
En tiedä onko muilla firmoilla, mutta ainakin Veolian Ivecoissa on itse säädettävä ilmastointi, eli voi kuljettaja itse päättää lämpötilan, mun mielestä se on +/-, sillä kuljettaja voi säätää sen oman maun mukaan, jolloin taas matkustajilla voi olla liian kuuma/kylmä, mielipiteitä?
Kuljettajan mielipide; Suurimmalle osalle kuljettajista kaikki automaattisesti toimiva on ehdoton koska manuaalisia laitteita ei osata/haluta säätää oikein :mad: Henkilökohtaisesti pidän manuaalisia säätöjä parempana itselleni :D
 
Sitä en epäile missään vaiheessa. . :lol:

Automaattinen ilmastointi ainakin Scaloissa, tähtää +21*c lämpötilaan, mun mielestä se voisi olla vaikkapa 16-18*c sen 21 sijaan.
Oletko kokenut tuon 16-18 astetta jäähdytettynä ilmana? :eek: Minä kokeilin kerran piruuttani 9xx Scalassa missä manuaalisesti säädettävä ilmastointi, +18 säädettynä keskiovien luona tuo tuntui kylmältä että t-paidalla en olisi siellä istunut! Ulkona oli tuolloin +25... Lämpötila tuntuu aivan erilaiselta lämmitettynä 18 asteeseen kuin jäähdytettynä 18 asteeseen :tongue: Ja ilmastoinnilla jäähdytetty ilma pitäisi olla korkeintaan 3-5 astetta viileämpi kuin ulko-ilma, silloin se tuntuisi miellyttävältä... :cool:
 
Nobinan Ivecossa ainakin +/- säätää vain kuljettajan lämpötilaa. Matkustamon lämpö/jäähdytyspuhaltimiin pystyi sitten vaikuttamaan jollain tapaa.
Vdl:ssä et voi vaikuttaa mihinkään, ja jos suljet kuumaa puhaltavat matkustamon puhaltimet, sammuu myös kuljettajan puhaltimet..
Volvossa parhaiten säätömahdollisuuksia, puhaltimien teho helppo säätää ja kattolämmityksen säätö.
Volvossa usein ilmastoinnin toimimattomuuden lisäksi kattolämmitys paahtaa täysillä :(
Scalassa et voi vaikuttaa mihinkään, yleensä etupuhaltimen vaijerikin on poikki/jumissa :lol:

Automaattisesti toimivat on ihan ok, jos ne vain toimisi, itse tykkään kyllä yleensä vähän avittaa ilmastoinnin toimintaa kytkemällä typerän kattolämmityksen pois ja tarpeen vaatiessa lisätä puhallustehoa (Volvossa joilla onneksi enimmäkseen saan ajaa) Volvossa ilmastoinnin saa myös pakkokytkettyä päälle, muissa ei tätä mahdollisuutta taida olla? Eikä tietty niissä Volvoissakaan, joista hihnat ovat lentäneet mäelle tai ilmastointi on muuten vaan viallinen.

Olen huomannut sen, että kun se ilmastointi ei toimi niin pelkkä kattopuhallus on heikompaa kun ilmastoimattomassa. Yksi syy miksi Volvossakin on tehottoman oloinen ilmastointi, on se että ovia avataan muutaman minuutin välein ja jäähdytetty ilma karkaa ovista ja suljettaessa ovet puhaltimet sammuu :(

Parempi ilman

Lisäys: Nobinalla Scalojen lämmönsäädöt lukittiin sen jälkeen kun muutamasta autosta hajosi kompurat. Eivät kestäneet jauhaa täysillä kokoaika kun yrittivät jäähdyttää 10 astetta ulkolämpötilaa alhaisemmaksi. Mä olisin lämpötilasta sitä mieltä että 0-3 astetta alhaisempi riittää, ilmastoinnin jippo kun on siinä että se kuivattaa ilmaa, jolloin tuntuu viileämmältä. Vinkkinä myös se, että ilmastointikaan ei pysty vaikuttamaan auringon valoon, kannattaa (aina) istua varjon puolella, ja silloinkin vielä käytävän puolella ;)
 
Viimeksi muokattu:
Nobinan Ivecossa ainakin +/- säätää vain kuljettajan lämpötilaa. Matkustamon lämpö/jäähdytyspuhaltimiin pystyi sitten vaikuttamaan jollain tapaa.
Vdl:ssä et voi vaikuttaa mihinkään, ja jos suljet kuumaa puhaltavat matkustamon puhaltimet, sammuu myös kuljettajan puhaltimet..
Volvossa parhaiten säätömahdollisuuksia, puhaltimien teho helppo säätää ja kattolämmityksen säätö.
Volvossa usein ilmastoinnin toimimattomuuden lisäksi kattolämmitys paahtaa täysillä :(
Scalassa et voi vaikuttaa mihinkään, yleensä etupuhaltimen vaijerikin on poikki/jumissa :lol:

Automaattisesti toimivat on ihan ok, jos ne vain toimisi, itse tykkään kyllä yleensä vähän avittaa ilmastoinnin toimintaa kytkemällä typerän kattolämmityksen pois ja tarpeen vaatiessa lisätä puhallustehoa (Volvossa joilla onneksi enimmäkseen saan ajaa) Volvossa ilmastoinnin saa myös pakkokytkettyä päälle, muissa ei tätä mahdollisuutta taida olla? Eikä tietty niissä Volvoissakaan, joista hihnat ovat lentäneet mäelle tai ilmastointi on muuten vaan viallinen.

Olen huomannut sen, että kun se ilmastointi ei toimi niin pelkkä kattopuhallus on heikompaa kun ilmastoimattomassa. Yksi syy miksi Volvossakin on tehottoman oloinen ilmastointi, on se että ovia avataan muutaman minuutin välein ja jäähdytetty ilma karkaa ovista ja suljettaessa ovet puhaltimet sammuu :(

Parempi ilman

Lisäys: Nobinalla Scalojen lämmönsäädöt lukittiin sen jälkeen kun muutamasta autosta hajosi kompurat. Eivät kestäneet jauhaa täysillä kokoaika kun yrittivät jäähdyttää 10 astetta ulkolämpötilaa alhaisemmaksi. Mä olisin lämpötilasta sitä mieltä että 0-3 astetta alhaisempi riittää, ilmastoinnin jippo kun on siinä että se kuivattaa ilmaa, jolloin tuntuu viileämmältä. Vinkkinä myös se, että ilmastointikaan ei pysty vaikuttamaan auringon valoon, kannattaa (aina) istua varjon puolella, ja silloinkin vielä käytävän puolella ;)
Tässä viestissä on todella paljon asiaa, silti muutama kommentti:

Mikäli Volvon automatiikka ei osaa kattolämpöä kytkeä pois, se ei onnistu myöskään "ajotietokoneen" valikon kautta. Tällöin vika on luultavasti kattolämmityksen nestekiertoa ohjaavassa magneettiventtiilissä tai saman piirin "Bürkert -purkissa" joka ei sulje ko. nestekiertoa lainkaan.

Scalassa on etulämmityksen ilmavirran ohjauksen sekä vesiventtiilin ohjaus todellakin toteutettu vaijerivälitteisenä. Vaijerit venyy, toisinaan katkeavat, joten näissä tapauksissa säätäminen mieleiseksi on kokolailla mahdotonta. Toisaalta esim. Volvo 8700:n sähkömoottorein ohjattu etulämmön suuntaus yhdessä sähköohjatun vesiventtiilin kanssa ei sekään ole kaikkein luotettavin ratkaisu.
 
Takaisin
Ylös