Sivu 16 / 32 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 612131415161718192026 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 226-240/477

Viestiketju: Ilmastointi

  1. #226

    Liittynyt
    17.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1141

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 2000/Inkognito Näytä viesti
    Onko muuten havaintoja siitä, vaikuttaako ilmastointilaite hybridin toimintaan?
    Olen matkustanut HelB:n hybridillä vain kerran, mutta Oslossa vastaavilla autoilla pystyi havaitsemaan, että kovalla helteellä ilmastoinnin joutuessa työskentelemään kunnolla oli virrankulutus sen verran suurta, ettei polttomoottori sammunut edes pidemmillä pysäkki-/liikennevalopysähdyksillä.
    Eipä tässä HelB 1202:sakaan moottori sammunut kertaakaan kun ilmastointi oli jatkuvasti täydellä teholla.

  2. #227
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Ilmastointi

    Eihän hybridibussi mikään sähköbussi ole, vaan sähköavusteinen bussi. Göteborgissa menimme samanlaisella bussilla kun HelBin sekä Turun Volvot, linjalla 60 (Redbergsplatsen - Masthugget) joka kiipeää kummassakin päässä varsin jyrkkiä mäkiä. Päätepysäkille noita ylämäkiä mentäessä tämän I-Shift-vaihteisen Volvon dieselmoottori (5-litrainen dieselmoottori) ei sammunut kertaakaan, mutta alas tulleessa joka kerta ja joitain välejä päästiin kokonaan sähkömoottorin voimin. Hieman "hämäränoloista" kun bussin moottori sammuu kun tullaan pysäkille. Esimerkiksi meillä HSL-alueella ei taida olla sellaisia bussilinjoja, joissa hybridibussi pääsisi oikeuksiinsa, mutta tuolla Göteborgin linjalla 60 se sopi juuri tarkoitukseensa ja palvelee kantakaupungissa sellaisia alueita, joihin ei ole mahdollista rakentaa raitiotietä.

    Göteborgiin hankittiin 25 Volvo-hybridibussia:

    http://news.volvogroup.com/2012/06/1...g-in-goteborg/
    Joukkoliikenneharrastaja

  3. #228

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 2000/Inkognito Näytä viesti
    Onko muuten havaintoja siitä, vaikuttaako ilmastointilaite hybridin toimintaan?
    Olen matkustanut HelB:n hybridillä vain kerran, mutta Oslossa vastaavilla autoilla pystyi havaitsemaan, että kovalla helteellä ilmastoinnin joutuessa työskentelemään kunnolla oli virrankulutus sen verran suurta, ettei polttomoottori sammunut edes pidemmillä pysäkki-/liikennevalopysähdyksillä.
    No tuota, eihän sen pysähdyksen pituus edesauta dieselmoottorin sammumista, se pituus tuskin on ennustettavissa Tuo hybridin sammuminen pysäkeillä on suoraan riippuvainen kuljettajan ajotavasta, sopivasti ennakoiva ajo ja rauhalliset kiihdytykset pitävät akuissa tarpeeksi virtaa. Ja kun dieselmoottori sammuu esim. liikennevaloissa pidemmäksi aikaa, se käynnistyy uudelleen auton ollessa vielä paikallaan ja virran vähentyessä liikaa...

    ---------- Viesti lisätty kello 17:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:49 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Eihän hybridibussi mikään sähköbussi ole, vaan sähköavusteinen bussi.Hieman "hämäränoloista" kun bussin moottori sammuu kun tullaan pysäkille. Esimerkiksi meillä HSL-alueella ei taida olla sellaisia bussilinjoja, joissa hybridibussi pääsisi oikeuksiinsa
    Kyllä tuo ainakin H42:lla toimii vallan mainiosti, kuljettajasta riippuen. H24 taas ei ole hybridille otollisin linja, siellä se ei monella pysäkillä sammu...

  4. #229
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Ilmastointi

    Ah, kesä ja kärpäset lähestyy mukavaa kytkeä ilmastointi päälle kun bussissa alkaa tulemaan tukalan kuuma tosin enpä ole vielä tänä(kään) keväänä yhtenkään toimivaan sellaiseen törmännyt.. Kun joku viisas on keksinyt vaatia tuollaista, olisi myös voinut vaatia niiden vuosihuollon pakolliseksi, tai edes kunnon säätö mahdollisuudet puhaltimille ja riittävät kattoluukut ja sivuikkunat KUN se ei toimi
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  5. #230
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3207

    oletus Vs: Ilmastointi

    Itse kyllä olen huomannut että, lämmitys pelaa ja ikkunat ovat kiinni, näinhän se matka toimii! Vaikka bussissa oli pinellä kattokanavatuuletus niin räväytin kuiteskin kattoluukun auki, johan alko helpottamaan matkaa Kuljettajat käyttäkää sitä ilmastointia tuolla ei oo enään talvi!
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 08.05.2013 kello 10:04. Syy: ylimääräinen huutomerkki pois

  6. #231

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Itse kyllä olen huomannut että, lämmitys pelaa ja ikkunat ovat kiinni, näinhän se matka toimii! Vaikka bussissa oli pinellä kattokanavatuuletus niin räväytin kuiteskin kattoluukun auki, johan alko helpottamaan matkaa Kuljettajat käyttäkää sitä ilmastointia tuolla ei oo enään talvi!!
    Se ilmastointi on lähes kaikissa automatisoitu, ei kuljettaja sen käyttöön voi vaikuttaa. Ilmastointi kytkeytyy kun sisälämpötila n. +25(olettaen että toimii) Ja sen tiedän että yhdessäkään meidän autossa missä tuo pienitehoinen jälkiasennus ilmastointi(2 konetta) se ei toimi, kompressori vika.

  7. #232

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3675

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Se ilmastointi on lähes kaikissa automatisoitu, ei kuljettaja sen käyttöön voi vaikuttaa. Ilmastointi kytkeytyy kun sisälämpötila n. +25(olettaen että toimii) Ja sen tiedän että yhdessäkään meidän autossa missä tuo pienitehoinen jälkiasennus ilmastointi(2 konetta) se ei toimi, kompressori vika.
    Parhaimmat ilmastoinnin mitä olen nähnyt on HelBin 10xx, 11xx ja 12xx Scaloissa. Siellähän oikein t-paidalla kesän helteissä palelee

  8. #233
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2874

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    HelBin 10xx...kesän helteissä palelee
    Samaa mieltä, muistan vieläkin todella hyvin kun 510:llä matkustin #1001:lla, sai melkein "hytistä" vaikka ulkona oli lähemmäs +30.. Ilmanvirtaus on todella kylmä noissa, joka ei tietenkään väärin ole, kyllä sillä meni mielellään Myyrmäki-Tapiola väliä..

  9. #234

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Parhaimmat ilmastoinnin mitä olen nähnyt on HelBin 10xx, 11xx ja 12xx Scaloissa. Siellähän oikein t-paidalla kesän helteissä palelee
    Juu, noissa onkin parhaat laitteet Mutta 8xx- Scaloissa ja Volvoissa ja lentokentän 6xx Manneissa ei toimi..

  10. #235
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2874

    oletus Vs: Ilmastointi

    En tiedä onko muilla firmoilla, mutta ainakin Veolian Ivecoissa on itse säädettävä ilmastointi, eli voi kuljettaja itse päättää lämpötilan, mun mielestä se on +/-, sillä kuljettaja voi säätää sen oman maun mukaan, jolloin taas matkustajilla voi olla liian kuuma/kylmä, mielipiteitä?

  11. #236

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Karosa Näytä viesti
    En tiedä onko muilla firmoilla, mutta ainakin Veolian Ivecoissa on itse säädettävä ilmastointi, eli voi kuljettaja itse päättää lämpötilan, mun mielestä se on +/-, sillä kuljettaja voi säätää sen oman maun mukaan, jolloin taas matkustajilla voi olla liian kuuma/kylmä, mielipiteitä?
    Kuljettajan mielipide; Suurimmalle osalle kuljettajista kaikki automaattisesti toimiva on ehdoton koska manuaalisia laitteita ei osata/haluta säätää oikein Henkilökohtaisesti pidän manuaalisia säätöjä parempana itselleni

  12. #237
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2874

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    pidän manuaalisia säätöjä parempana itselleni
    Sitä en epäile missään vaiheessa. .

    Automaattinen ilmastointi ainakin Scaloissa, tähtää +21*c lämpötilaan, mun mielestä se voisi olla vaikkapa 16-18*c sen 21 sijaan.

  13. #238

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Karosa Näytä viesti
    Sitä en epäile missään vaiheessa. .

    Automaattinen ilmastointi ainakin Scaloissa, tähtää +21*c lämpötilaan, mun mielestä se voisi olla vaikkapa 16-18*c sen 21 sijaan.
    Oletko kokenut tuon 16-18 astetta jäähdytettynä ilmana? Minä kokeilin kerran piruuttani 9xx Scalassa missä manuaalisesti säädettävä ilmastointi, +18 säädettynä keskiovien luona tuo tuntui kylmältä että t-paidalla en olisi siellä istunut! Ulkona oli tuolloin +25... Lämpötila tuntuu aivan erilaiselta lämmitettynä 18 asteeseen kuin jäähdytettynä 18 asteeseen Ja ilmastoinnilla jäähdytetty ilma pitäisi olla korkeintaan 3-5 astetta viileämpi kuin ulko-ilma, silloin se tuntuisi miellyttävältä...

  14. #239
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Ilmastointi

    Nobinan Ivecossa ainakin +/- säätää vain kuljettajan lämpötilaa. Matkustamon lämpö/jäähdytyspuhaltimiin pystyi sitten vaikuttamaan jollain tapaa.
    Vdl:ssä et voi vaikuttaa mihinkään, ja jos suljet kuumaa puhaltavat matkustamon puhaltimet, sammuu myös kuljettajan puhaltimet..
    Volvossa parhaiten säätömahdollisuuksia, puhaltimien teho helppo säätää ja kattolämmityksen säätö.
    Volvossa usein ilmastoinnin toimimattomuuden lisäksi kattolämmitys paahtaa täysillä
    Scalassa et voi vaikuttaa mihinkään, yleensä etupuhaltimen vaijerikin on poikki/jumissa

    Automaattisesti toimivat on ihan ok, jos ne vain toimisi, itse tykkään kyllä yleensä vähän avittaa ilmastoinnin toimintaa kytkemällä typerän kattolämmityksen pois ja tarpeen vaatiessa lisätä puhallustehoa (Volvossa joilla onneksi enimmäkseen saan ajaa) Volvossa ilmastoinnin saa myös pakkokytkettyä päälle, muissa ei tätä mahdollisuutta taida olla? Eikä tietty niissä Volvoissakaan, joista hihnat ovat lentäneet mäelle tai ilmastointi on muuten vaan viallinen.

    Olen huomannut sen, että kun se ilmastointi ei toimi niin pelkkä kattopuhallus on heikompaa kun ilmastoimattomassa. Yksi syy miksi Volvossakin on tehottoman oloinen ilmastointi, on se että ovia avataan muutaman minuutin välein ja jäähdytetty ilma karkaa ovista ja suljettaessa ovet puhaltimet sammuu

    Parempi ilman

    Lisäys: Nobinalla Scalojen lämmönsäädöt lukittiin sen jälkeen kun muutamasta autosta hajosi kompurat. Eivät kestäneet jauhaa täysillä kokoaika kun yrittivät jäähdyttää 10 astetta ulkolämpötilaa alhaisemmaksi. Mä olisin lämpötilasta sitä mieltä että 0-3 astetta alhaisempi riittää, ilmastoinnin jippo kun on siinä että se kuivattaa ilmaa, jolloin tuntuu viileämmältä. Vinkkinä myös se, että ilmastointikaan ei pysty vaikuttamaan auringon valoon, kannattaa (aina) istua varjon puolella, ja silloinkin vielä käytävän puolella
    Viimeisin muokkaaja Nak; 08.05.2013 kello 08:18.
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  15. #240
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    717

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Nobinan Ivecossa ainakin +/- säätää vain kuljettajan lämpötilaa. Matkustamon lämpö/jäähdytyspuhaltimiin pystyi sitten vaikuttamaan jollain tapaa.
    Vdl:ssä et voi vaikuttaa mihinkään, ja jos suljet kuumaa puhaltavat matkustamon puhaltimet, sammuu myös kuljettajan puhaltimet..
    Volvossa parhaiten säätömahdollisuuksia, puhaltimien teho helppo säätää ja kattolämmityksen säätö.
    Volvossa usein ilmastoinnin toimimattomuuden lisäksi kattolämmitys paahtaa täysillä
    Scalassa et voi vaikuttaa mihinkään, yleensä etupuhaltimen vaijerikin on poikki/jumissa

    Automaattisesti toimivat on ihan ok, jos ne vain toimisi, itse tykkään kyllä yleensä vähän avittaa ilmastoinnin toimintaa kytkemällä typerän kattolämmityksen pois ja tarpeen vaatiessa lisätä puhallustehoa (Volvossa joilla onneksi enimmäkseen saan ajaa) Volvossa ilmastoinnin saa myös pakkokytkettyä päälle, muissa ei tätä mahdollisuutta taida olla? Eikä tietty niissä Volvoissakaan, joista hihnat ovat lentäneet mäelle tai ilmastointi on muuten vaan viallinen.

    Olen huomannut sen, että kun se ilmastointi ei toimi niin pelkkä kattopuhallus on heikompaa kun ilmastoimattomassa. Yksi syy miksi Volvossakin on tehottoman oloinen ilmastointi, on se että ovia avataan muutaman minuutin välein ja jäähdytetty ilma karkaa ovista ja suljettaessa ovet puhaltimet sammuu

    Parempi ilman

    Lisäys: Nobinalla Scalojen lämmönsäädöt lukittiin sen jälkeen kun muutamasta autosta hajosi kompurat. Eivät kestäneet jauhaa täysillä kokoaika kun yrittivät jäähdyttää 10 astetta ulkolämpötilaa alhaisemmaksi. Mä olisin lämpötilasta sitä mieltä että 0-3 astetta alhaisempi riittää, ilmastoinnin jippo kun on siinä että se kuivattaa ilmaa, jolloin tuntuu viileämmältä. Vinkkinä myös se, että ilmastointikaan ei pysty vaikuttamaan auringon valoon, kannattaa (aina) istua varjon puolella, ja silloinkin vielä käytävän puolella
    Tässä viestissä on todella paljon asiaa, silti muutama kommentti:

    Mikäli Volvon automatiikka ei osaa kattolämpöä kytkeä pois, se ei onnistu myöskään "ajotietokoneen" valikon kautta. Tällöin vika on luultavasti kattolämmityksen nestekiertoa ohjaavassa magneettiventtiilissä tai saman piirin "Bürkert -purkissa" joka ei sulje ko. nestekiertoa lainkaan.

    Scalassa on etulämmityksen ilmavirran ohjauksen sekä vesiventtiilin ohjaus todellakin toteutettu vaijerivälitteisenä. Vaijerit venyy, toisinaan katkeavat, joten näissä tapauksissa säätäminen mieleiseksi on kokolailla mahdotonta. Toisaalta esim. Volvo 8700:n sähkömoottorein ohjattu etulämmön suuntaus yhdessä sähköohjatun vesiventtiilin kanssa ei sekään ole kaikkein luotettavin ratkaisu.
    Elämä on, mikset sinäkin?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron ilmastointi
    kirjoittanut Stadi Liikkuu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 10.07.2010, 11:41
  2. Jäähdytysilmastointi vs. ilmastointi
    kirjoittanut Ertsu foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 01.09.2008, 11:23
  3. Junien ilmastointi
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 13.08.2007, 09:28

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •