Ilmastointi

Juu, noissa onkin parhaat laitteet :D Mutta 8xx- Scaloissa ja Volvoissa ja lentokentän 6xx Manneissa ei toimi..:frown:

Jep jep, ei ole vaikeaa valita liikennöitsijää kesällä (jos vaihtoehtoja on) ;) h79:llä tulee matkusteltua kesän alussa kesätöihin, jossa on yht. 6 kesää jo oltu (tosin tänä kesänä en enään olekkaan siellä kuin muutaman päivän). Parina ekana päivänä piti aina vähän seurata, että missä h79:n aamun vuorossa aikarajan 8:10-8:40 on Scala, ja sitten kun se vuoro selvisi niin menin aina sillä :lol: Olikohan nyt 9xx-Scalaa? Ainakin monissa autoissa 8700LE autoissa, minkä firman tahansa, on todella tehoton tai huonosti toimiva ilmastointi. Ivecoissa on ihan ok, saa nähdä miten Veolian VDL:t pärjää.
 
Tänään matkustin Veolian autoilla 1231 ja 1246:lla ja ilmastointi toimi niin hyvin että sisällä oli kuuma kuin saunassa:mad:
 
Paras ilmastointi on minusta ehdottomasti Scalassa, viime elokuussa pidin poikkeuksetta tehokkaana myös Nobinan VDL:ien ilmastointia.
 
802 on teli-Scala, jossa ei ole matkustajatilan ilmastointia. Tarkoititko kenties 872?

Ahaa joo. No ihmekkös oli niin kuuma. Kyllä se oli 802, mutta en edes tajunnut että siellä ei ole ilmastointia. :D Pienen pieni viileän vire siellä kyllä pyöri, mutta sekin sitten tietysti ovista. Olisi pitänyt tajuta...
 
Ahaa joo. No ihmekkös oli niin kuuma. Kyllä se oli 802, mutta en edes tajunnut että siellä ei ole ilmastointia. :D Pienen pieni viileän vire siellä kyllä pyöri, mutta sekin sitten tietysti ovista. Olisi pitänyt tajuta...

Mutta se ei ollut Volvo kuten mainitsit, vaan teli scala kuten Prompter sanoi, eli oliko automalli eli Volvo oikein ja numero väärä vai malli oikein ja kirjoitit vain määrän vallin?
 
Mutta se ei ollut Volvo kuten mainitsit, vaan teli scala kuten Prompter sanoi, eli oliko automalli eli Volvo oikein ja numero väärä vai malli oikein ja kirjoitit vain määrän vallin?

Oho, jopas mä nyt flippailen. Tosiaan Scalahan se on. Keskiviikkoilta ennen päivän lomaa teettää tätä ;)
 
Jos ilmastointi ei toimi, se ei toimi. Ja jos tilanne on kuten muuan varikolla viime kesänä, että kaikki ilmastointikorjaustaitoiset miehet ovat yhtäaikaisesti lomilla, tilanne on kurja.

Mutta suurin ongelma etenkin niiden satojen ilmastoimattomien autojen kohdalla on kuljettajien kädettömyys. Okei, ymmärrän, ettei 120-kiloinen keuhkoahtaumasta kärsivä kuljettaja välttämättä pääse kiipeämään etukattoluukun luokse, mutta hänkin saa kyllä kattokanavapuhalluksen parilla napsauksella päälle. Itse tarkkailen AINA ilmastoimattomalla autolla ajaessani sisälämpötilamittaria ja pidän kattoluukkuja auki jos lämpötila alkaa nousta. Kattokanavapuhallusta pidän käytännössä aina päällä, jos ulkolämpötila on yli 10 plusasteen, sillä tämän päivän kokemukset jälleen osoittivat, kuinka tukalaa autossa on matkustaa, kun minkäänlainen ilmavirta ei käy mistään suunnasta.

Onko kuljettajan todella liian haastavaa yrittää ymmärtää ajamansa teknisen laitteen hyvin yksinkertaisia toimintoja? Juu, ainahan kattokanavapuhallus voi olla toimimatta. Itselleni näin on tosin käynyt viimeksi viime kesänä.
 
Kattokanavapuhallusta pidän käytännössä aina päällä, jos ulkolämpötila on yli 10 plusasteen, sillä tämän päivän kokemukset jälleen osoittivat, kuinka tukalaa autossa on matkustaa, kun minkäänlainen ilmavirta ei käy mistään suunnasta.
Kattokanavapuhalluksen päällä pitämisestä on myös se pieni hyöty, että esim. pysäkeille pysähtyessä kadusta nouseva pöly ei tunkeudu aivan niin helposti autoon, kun auto on jatkuvasti edes hieman "ylipaineinen". Automaatti-ilmastoidut, kattokanavalämmityksellä varustetut autot toimivat näin, myös talvella, jolloin vastaavasti kylmän ulkoilman sisään tunkeutuminen pienenee huomattavasti.
 
Parhaimmat ilmastoinnin mitä olen nähnyt on HelBin 10xx, 11xx ja 12xx Scaloissa. Siellähän oikein t-paidalla kesän helteissä palelee :lol:

Matkustamossa on varmasti mukavaa, mutta ainakin muutama näistä autoista tykkää kesähelteilläkin puhaltaa kuskille pelkästään kuumaa ilmaa, eikä turvaohjaamo ainakaan edistä ilman kiertämistä...
 
Matkustamossa on varmasti mukavaa, mutta ainakin muutama näistä autoista tykkää kesähelteilläkin puhaltaa kuskille pelkästään kuumaa ilmaa, eikä turvaohjaamo ainakaan edistä ilman kiertämistä...

Totta, ilmastoidun Scalan ajaminen on aika karmaisevaa. Katossa on muutama pikku räppänä, josta pitäisi tulla kylmää ilmaa, mutta käytännössä niistä ei juuri iloa ole. Etupuhallin ei puhalla jäähdytettyä ilmaa, joten kuljettajan kannalta ilmastointi näissä autoissa on aika lailla yhtä tyhjän kanssa. HELB:llä ei 10XX-scaloissa (vai oliko -11?) edes ole pientä tuulettimenräppänää kierrättämässä ilmaa katossa.
 
Matkustamossa on varmasti mukavaa, mutta ainakin muutama näistä autoista tykkää kesähelteilläkin puhaltaa kuskille pelkästään kuumaa ilmaa, eikä turvaohjaamo ainakaan edistä ilman kiertämistä...
Se, ettei kaluston teknisiä vikoja korjata, ei liene suoranaisesti auton syytä/huonoutta?
 
Kyllä näissä HelB 804-810 ilmastointi toimii hyvin eilen huomasin kun istuin HelB 808 niin vaikka se oli tosi hiljasella ja puhals kylmää ilmaa ni se auttoi kumman hyvin.
 
Takaisin
Ylös