Jep jep, ei ole vaikeaa valita liikennöitsijää kesällä (jos vaihtoehtoja on)h79:llä tulee matkusteltua kesän alussa kesätöihin, jossa on yht. 6 kesää jo oltu (tosin tänä kesänä en enään olekkaan siellä kuin muutaman päivän). Parina ekana päivänä piti aina vähän seurata, että missä h79:n aamun vuorossa aikarajan 8:10-8:40 on Scala, ja sitten kun se vuoro selvisi niin menin aina sillä
Olikohan nyt 9xx-Scalaa? Ainakin monissa autoissa 8700LE autoissa, minkä firman tahansa, on todella tehoton tai huonosti toimiva ilmastointi. Ivecoissa on ihan ok, saa nähdä miten Veolian VDL:t pärjää.
Tänään matkustin Veolian autoilla 1231 ja 1246:lla ja ilmastointi toimi niin hyvin että sisällä oli kuuma kuin saunassa![]()
Paras ilmastointi on minusta ehdottomasti Scalassa, viime elokuussa pidin poikkeuksetta tehokkaana myös Nobinan VDL:ien ilmastointia.
"Huoltoaseman baarissa istuvat miehet ovat tulleet työmailta kahville. He käskevät katsoa maantien varren bussipysäkkejä. Tosi hienoja. Niillä vain ei pysähdy yhtäkään bussia."
Jos ilmastointi ei toimi, se ei toimi. Ja jos tilanne on kuten muuan varikolla viime kesänä, että kaikki ilmastointikorjaustaitoiset miehet ovat yhtäaikaisesti lomilla, tilanne on kurja.
Mutta suurin ongelma etenkin niiden satojen ilmastoimattomien autojen kohdalla on kuljettajien kädettömyys. Okei, ymmärrän, ettei 120-kiloinen keuhkoahtaumasta kärsivä kuljettaja välttämättä pääse kiipeämään etukattoluukun luokse, mutta hänkin saa kyllä kattokanavapuhalluksen parilla napsauksella päälle. Itse tarkkailen AINA ilmastoimattomalla autolla ajaessani sisälämpötilamittaria ja pidän kattoluukkuja auki jos lämpötila alkaa nousta. Kattokanavapuhallusta pidän käytännössä aina päällä, jos ulkolämpötila on yli 10 plusasteen, sillä tämän päivän kokemukset jälleen osoittivat, kuinka tukalaa autossa on matkustaa, kun minkäänlainen ilmavirta ei käy mistään suunnasta.
Onko kuljettajan todella liian haastavaa yrittää ymmärtää ajamansa teknisen laitteen hyvin yksinkertaisia toimintoja? Juu, ainahan kattokanavapuhallus voi olla toimimatta. Itselleni näin on tosin käynyt viimeksi viime kesänä.
Kattokanavapuhalluksen päällä pitämisestä on myös se pieni hyöty, että esim. pysäkeille pysähtyessä kadusta nouseva pöly ei tunkeudu aivan niin helposti autoon, kun auto on jatkuvasti edes hieman "ylipaineinen". Automaatti-ilmastoidut, kattokanavalämmityksellä varustetut autot toimivat näin, myös talvella, jolloin vastaavasti kylmän ulkoilman sisään tunkeutuminen pienenee huomattavasti.
Elämä on, mikset sinäkin?
Totta, ilmastoidun Scalan ajaminen on aika karmaisevaa. Katossa on muutama pikku räppänä, josta pitäisi tulla kylmää ilmaa, mutta käytännössä niistä ei juuri iloa ole. Etupuhallin ei puhalla jäähdytettyä ilmaa, joten kuljettajan kannalta ilmastointi näissä autoissa on aika lailla yhtä tyhjän kanssa. HELB:llä ei 10XX-scaloissa (vai oliko -11?) edes ole pientä tuulettimenräppänää kierrättämässä ilmaa katossa.
Kyllä näissä HelB 804-810 ilmastointi toimii hyvin eilen huomasin kun istuin HelB 808 niin vaikka se oli tosi hiljasella ja puhals kylmää ilmaa ni se auttoi kumman hyvin.