Ilmastointi

Olen Crosswayista ihan samaa mieltä, siksi olkin hämmästyttävää n. viikko sitten ajaessani s74:ssä. Siellä nimittäin oli kuuma, olsiko ilmastointi unohtunut laittaa päälle?
Ainakin edustamani liikennöitsijän Crossway LE:issä pitää ilmastointi tosiaankin laittaa päälle joka kerta kun auton käynnistää. Nappia pitää siis painaa.
 
Matkustin eilen linjalla 435 nobinan autolla 825 (VDL) joka oli kuin sauna, tänään sama auto tuli kohdalle linjalla 345, edelleen matkustamo oli yhtä kuuma. Ilmastoinnin humina kyllä selvästi kuului ja kun kokeilin kattokanavan sivureunassa olevaa venttiiliä, niin kyllä sieltä jonkinlainen puhallus kävi. Onko noitten VDL:n ilmastointi sitten niin tehoton vai eikö vain ole tarpeeksi kovalla kun lämpöä oli kuin saunassa? Esimerkiksi juuri eilen oli mukavaa matkustaa helb 1124:lla jossa oli todella mukavan vilpoista ja ilmastointi toimi juuri niinkuin pitääkin. Kyllä ilmastoimattomassakin bussissa on ihan mukava matkustaa jos vaan kattoluukut ja sivuikkunaräppänät on avattu.
 
Onko noitten VDL:n ilmastointi sitten niin tehoton vai eikö vain ole tarpeeksi kovalla kun lämpöä oli kuin saunassa?.
Kyllä noissa ihan tehokas ilmastointi on (jos vain toimii) mm. itse matkustin eilen Veolian 1248:lla ja sisällä oli mukavan vilposta. :)
Kyllä ilmastoimattomassakin bussissa on ihan mukava matkustaa jos vaan kattoluukut ja sivuikkunaräppänät on avattu.
Tästä minä olen kyllä erimieltä mm. Eilen oli tosi kuuma päivä ja kun matkustin HelB 205:lla jossa oli kattoluukut ja sivuikkunat auki niin kyllä sisällä oli silti todella kuuma että hiki valui!
 
Eri ihmiset kokevat lämmön eri tavalla, toiset sietävät paremmin toiset huonommin. Siitä johtunee nuo kokemuserot.
 
Eri ihmiset kokevat lämmön eri tavalla, toiset sietävät paremmin toiset huonommin. Siitä johtunee nuo kokemuserot.

Näinhän se on, jonkun mielestä +30 asteen helle ei tunnu missään kun taas toisista +30 on täyttä tuskaa, itse kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään. Bussien ilmastointia on kuitenkin helppo vertailla kun eilenkin matkustin peräkkäin kahdella ilmastoidulla bussilla, siis helb 1124 ja Nf 825, ensimmäisessä ilmastointi selvästi toimi ja jälkimmäisessä ei, tai ei ainakaan riittävän tehokkaasti.
 
Voi olla että kompressorin hihna on "mystisesti" kadonnut niinkuin joskus on käynyt ;) Tai sitten jo suht uusissakin busseissa on kylmäaineet paenneet taivaalle... Joka tapauksessa, olisihan tämä pitänyt arvata että ilmastointi hankitaan kyllä mutta ekan kuukauden jälkeen se on romutukseen asti rikki :(
 
Huomasin yksi päivä kun kuljin Helb 611 missä ei ole ilmastointi mutta siellä oli kattokanava puhallus tarpeeksi kovalla ja puhalsi viileetä ilmaa niin se oli yhtä hyvä kuin olisi matkustanut Helb 807.
 
Huomasin yksi päivä kun kuljin Helb 611 missä ei ole ilmastointi mutta siellä oli kattokanava puhallus tarpeeksi kovalla ja puhalsi viileetä ilmaa niin se oli yhtä hyvä kuin olisi matkustanut Helb 807.

Miten sieltä kattokanavasta puhaltaa viileää ilmaa, jos kerran bussissa ei ole ilmastointia?
 
Näinhän se on, jonkun mielestä +30 asteen helle ei tunnu missään kun taas toisista +30 on täyttä tuskaa, itse kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään. Bussien ilmastointia on kuitenkin helppo vertailla kun eilenkin matkustin peräkkäin kahdella ilmastoidulla bussilla, siis helb 1124 ja Nf 825, ensimmäisessä ilmastointi selvästi toimi ja jälkimmäisessä ei, tai ei ainakaan riittävän tehokkaasti.

Itse kuulun niihin joista +30 on ihan siedettävä. Ulos kun astuu niin tuntuu lämmin pläjäys mutta ei sen kummemmin. Ulkohommia tehdessä vaivaa jonkin verran jos aurinko paistaa suoraan nostaen lämpötilaa siinä kohtaa...

Aurinko lämmittää bussin sisätiloja, mutta koska se paistaa usein vain yhdestä suunnasta niin toinen puoli bussista on varjossa ja toinen puoli paahteessa. Penkkien yläpuolella voisi olla täysin itsenäisesti toimivat ilmanpuhallus aukot jotka reagoivat juuri sen kohdan lämpötilaan puhaltaen joko viileää tai lämmintä ilmaa eri voimakkuuksilla. Matkustajat tai kuljettaja eivät voisi mitenkään vaikuttaa niiden toimintaan. Puhallus olisi säädetty hiukan sivulle jolloin se ei puhaltaisi suoraan matkustajan naamaan tai syliin vaan hiukan sivulle loivasti kohti ikkunaa mutta silti selkeästi alaspäin.

Käytävän yllä olisi ilmanvaihto joka kierättäisi ulos lämmön ja puhaltaisi tilalle viileää vaikka bussin keskellä ja takana vanhan ilman poistuessa bussin etuosasta. Taakse ja keskelle kun pakkautuu enemmän ihmisiä joten niissä kohdissa pitää ilman vaihtua nopeammin kuin ihan edessä. Ilma siis kulkisi bussin läpi takaa eteen. Ilmanvaihtolaitteet olisivat katolla, osa edessä, osa takana tarpeen mukaan.

Kuljettajalla olisi edessä omat systeemit joita saisi vapaasti säädellä haluamakseen + - tyylisillä napeilla.
 
Esimerkiksi juuri eilen oli mukavaa matkustaa helb 1124:lla jossa oli todella mukavan vilpoista ja ilmastointi toimi juuri niinkuin pitääkin.

Joka tapauksessa, olisihan tämä pitänyt arvata että ilmastointi hankitaan kyllä mutta ekan kuukauden jälkeen se on romutukseen asti rikki :(
Esim. tuo Helb 1124 on kuitenkin jo 2 vuotta vanha auto, ei 2 kuukautta :lol:
 
Miten sieltä kattokanavasta puhaltaa viileää ilmaa, jos kerran bussissa ei ole ilmastointia?
Kyllä se ulkoilma tuntuu puhallettuna viileältä, samoin "tukansekoittimella" puhallettu ilma tuntuu viileältä vaikka on samaa sisä ilmaa :lol: Tänään ajoin Helb 726:lla ja pelkällä kattokanavapuhalluksella sisälämpötila pysyi 26-29 asteen välillä,ulkoilman ollessa 23-26 astetta... ja autossa ei ole ilmastointia :lol:
 
Takaisin
Ylös