Matkustin tänään HelB 1302:lla. Ulkona oli +25 mutta sisällä puhalsi mukava tuulenvire.
Tuossa tsekissä viime viikon ollessani en kertaakaan törmännyt ilmastoituun sporaan. Lämpöä viimesinä päivinä oli se 25 astetta, auringossa +35. Siellä kun on kuuma niin oikeasti kuuma, enkä minä aainakaan huomannut, että paikalliset olisivat asiasta valittaneet (, voi tosin olla että kun on viikkotolkulla satanut, ei valitusta kuulisi tälläkään foorumilla). Mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että ilmastointi kaupunkibusseissa on mukava lisä, ei ehkä pakollinen mutta mukavuustekijä. Siinä missä myös talvella lämmitys..
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Eilen matkustin HelB 902:lla ja 903:lla, molemmissa oli kuuma kuin saunassa mm. patterit oli polttavan kuumat ja ilmastointi vaan puhalsi lisää kuumaa ilmaa.![]()
Matkustin tänään Nobinan 760:llä linjalla 107. Ymmärtääkseni kyseisessä autossa on ilmastointi, mutta kuulosti todella pahalta kun joku oli mennyt ja avannut sivuikkunat + kattoluukut ilmastointi huusi kuin viimeistä päivää. Kysyin ohimennen kuskilta tuosta luukkujen avaamisesta ja vastaus oli että ilmastointi toimii paremmin luukut auki.
Siis, tämä auto? Mitähän se mahtaa Klovissa tehdä?![]()
Jospa sitten se oli tämä #670, minkä voisin katsoa mahdollisemmaksi kuin tuon 760:n, vaikka tosin eihän sitä koskaan Nobinasta tiedä.
Mahtaako HSL valvoa ilmastoinnin toimivuutta tai käyttöä mitenkään? Tuntuu hiukan turhalta, että siitä maksetaan, jos siitä ei kuitenkaan pääse nauttimaan. Tänäänkin olen ollut parissa autossa joissa kuljettajan mukaan oli ilmastointi rikki, ja yhdessä, jossa kuljettaja ylpeänä ilmoitti, ettei hän ilmastointia tarvitse (matkustajista niin väliä, tietenkään...). Kaikissa oli kyllä kattoluukut auki.
Eipä se kai valvo/pysty valvomaan? Edellytetäänkö sen käyttöä, vaikka se varusteena löytyisikin?Voiko tuollaiselle odottaa pitkää ikää ilman ylikorostettua huoltoa, kun se on toiminnassa täydellä höyryllä (jäähdytetty ilma karkaa 200m välein ovista ulos) muutaman kuukauden vuodesta ja sitten käyttämättömänä loput?
Olin aiemmin viikolla vdl:llä ajossa ja siinä tuo ilmastointi toimi yliaktiivisesti, autossa oli siis oikeasti kylmä. Välillä sitten laitoin sen pois päältä ja hetken päästä taas takaisin päälle.
Kaikenkaikkiaan olen samalla kannalla tuon ylpeän kuljettajan kanssa, ennemmin hikoilen muutaman tunnin, kun kärsin kurkkukivusta ja vuotavasta nenästä pari päivääIlmastointien yleistyessä neljä vuotta sitten liputin niiden puolesta, mutta nyt neljänä kesänä flunssassa olleena, olen taipunut liputtamaan niitä vastaan. Kunnon kattoluukut ja sivuikkunat oikeissa paikoissa kanavatuuletuksen kera on ihan riittävä suomen lyhyeen kesään.
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta