Ilmastointi

Olin aiemmin viikolla vdl:llä ajossa ja siinä tuo ilmastointi toimi yliaktiivisesti, autossa oli siis oikeasti kylmä. Välillä sitten laitoin sen pois päältä ja hetken päästä taas takaisin päälle.
Kaikenkaikkiaan olen samalla kannalla tuon ylpeän kuljettajan kanssa, ennemmin hikoilen muutaman tunnin, kun kärsin kurkkukivusta ja vuotavasta nenästä pari päivää ;) Ilmastointien yleistyessä neljä vuotta sitten liputin niiden puolesta, mutta nyt neljänä kesänä flunssassa olleena, olen taipunut liputtamaan niitä vastaan. Kunnon kattoluukut ja sivuikkunat oikeissa paikoissa kanavatuuletuksen kera on ihan riittävä suomen lyhyeen kesään.
Onko tietoa mihin asteeseen ilmastointi jäähdyttää noissa VDL:ssä? Vilustumis oireet johtuu usein siitä että ilmastointi on säädetty liian kylmälle, Oikein säädettynä ilmastointi ei kyllä aiheuta flunssaa tai kurkkukipua. ;) Minä olen sitä mieltä että kattoluukut ja avattavat sivuikkunat on ihan turha varuste jos bussissa on ilmastointi!
 
Oikein säädettynä ilmastointi ei kyllä aiheuta flunssaa tai kurkkukipua. ;)

Ei toki. Tilannehan on vain se, että ovia auotaan parin sadan metrin välein jolloin kylmä ilma karkaa autosta, eikä ilma jäähdy koskaan pyydetylle tasolle. Sitten ilmastointi jauhaa täysillä kokoaika, yrittäen viilentää lämpötilaa halutulle tasolle siinä onnistumatta ;)

Tuntuu välillä kyllä, että avonaisiin kattoluukkuihin syypäänä ovat myös matkustajat. He kun eivät ymmärrä aina, että ikkunan läpi paistaa lämmin aurinko, ja sitä ilmastointi ei pysty viilentämään :lol:
 
Ei toki. Tilannehan on vain se, että ovia auotaan parin sadan metrin välein jolloin kylmä ilma karkaa autosta, eikä ilma jäähdy koskaan pyydetylle tasolle. Sitten ilmastointi jauhaa täysillä kokoaika, yrittäen viilentää lämpötilaa halutulle tasolle siinä onnistumatta ;)

Kai kuljettajan tilassa olevia puhalluksen suuttimia voi säätää? Sulkee sitten vaikka kokonaan, jos ilmastointi koko ajan liian viileää puhaltaa.
 
Kai kuljettajan tilassa olevia puhalluksen suuttimia voi säätää? Sulkee sitten vaikka kokonaan, jos ilmastointi koko ajan liian viileää puhaltaa.

Voi = Volvo, Ei = Scala, Ei ole = Vdl :lol: Takaata riittää viileetä viimaa eteenkin, riippumatta puhaltimien sijainnista..
 
Voi = Volvo, Ei = Scala, Ei ole = Vdl :lol: Takaata riittää viileetä viimaa eteenkin, riippumatta puhaltimien sijainnista..
Oman, varsin vähäisen kokemukseni perusteella se kuljettajan paikka tahtoo olla se kaikkein kuumin paikka autossa. Riippumatta merkistä tai mallista :(

Poikkeuksena mainittakoon erillisellä kuljettajan ilmastoinnilla varustetut yksilöt, joita ei omalta työpaikalta löydy kuin yksi kappale...
 
Oman, varsin vähäisen kokemukseni perusteella se kuljettajan paikka tahtoo olla se kaikkein kuumin paikka autossa. Riippumatta merkistä tai mallista :(

Näinpä, istu siinä pieni pintahiki otsalla, kun takaa, tai jostain hönkii kylmää vetoa. Varsinkin jos ajaa aurinkoa vasten, tämä korostuu. Busseihin tykätään laittaa aurinkoverhoiksi nykyään verhoja joissa alareunasta 10-20cm on ummessa ja loput "hyttysverkkoa" = Taas aurinko pääsee lämmittämään suoraan.

Pera sanoi:
Onko tietoa mihin asteeseen ilmastointi jäähdyttää noissa VDL:ssä?
Tuntui viime viikolla, että vdl:ssä olisi ollut perinteinen "jääpalakone", eli kylmää tulee niin paljon kun lähtee. Kylmän tulon sai loppumaan sammuttamalla ilmastoinnin välillä. Meillä Scalat yrittää jäähdyttää +21 asteeseen ja Volvot korkeintaan 24 asteeseen tai ulkolämpötilan mukaan. Eli 22 = 22 astetta. Volvossa myös ainoana matkustamon tuulettimien säätömahdollisuus. Scala on automaattinen ja Vdl oman kokemuksen mukaan joko on tai off :D Nobinalla Scalan ja Volvojen ilmastoinnit kytkeytyvät päälle automaattiasennossa vasta, kun sisälämpötila ylittää 26 asteen :roll:
 
Viimeksi muokattu:
Voi = Volvo, Ei = Scala, Ei ole = Vdl :lol: Takaata riittää viileetä viimaa eteenkin, riippumatta puhaltimien sijainnista..
Kyllä meillä Scalassa ne 3 kuljettajan tilan katossa olevaa suutinta(ainoat mistä tulee matkustamon ilmastoinnin jäähdyttämä ilma 12xx>) saa suljettua ja säädettyä suuntauksen :lol:
 
Kyllä meillä Scalassa ne 3 kuljettajan tilan katossa olevaa suutinta(ainoat mistä tulee matkustamon ilmastoinnin jäähdyttämä ilma 12xx>) saa suljettua ja säädettyä suuntauksen :lol:

Ja onhan ratin allakin avattava ja suljettava suutin, uudemmissa Scaloissa peräti kaksi. Se on sitten toinen tarina, puhaltaako niistä pelkkää kuumaa vai myös kylmää.
 
Ja onhan ratin allakin avattava ja suljettava suutin, uudemmissa Scaloissa peräti kaksi. Se on sitten toinen tarina, puhaltaako niistä pelkkää kuumaa vai myös kylmää.
Ja mielestäni tuo Scalan ilmastointi toimii järkevästi; ilmastointi käynnistyy +25:ssä ja sammuu n. +22:ssa, muun ajan toimii kattokanavapuhallukset automaattisesti jne. :)
 
Tuntuu kyllä, että paljon parjatuissa Crosswayssä on parhaiten toimiva ilmastointi. Matkanteko on niissä huomattavan viileää, joskus ehkä liiankin. Sen sijaan ainakaan 8900:n ilmastoinnissa ei paljon kehua voi antaa, kun sitä ei tunnu olevan, ainakaan Nobina #800:ssa.

Kuljettajien ilmastointi pitäisi olla laissa, kyse on kuitenkin myös matkustajien turvallisuudesta. Väitän että ilmastointi on siihen nähden halpa investointi j kun että kuljettaja saa sairaskohtauksen ja kyydissä on kymmeniä ihmisiä. Jokaisen firman pitäisi ymmärtää, että kuljettajan ilmastointi on väärä paikka säästää. Siinä istutaan kuitenkin monta tuntia ja kokoajan pitää olla hereillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu kyllä, että paljon parjatuissa Crosswayssä on parhaiten toimiva ilmastointi. Matkanteko on niissä huomattavan viileää, joskus ehkä liiankin. Sen sijaan ainakaan 8900:n ilmastoinnissa ei paljon kehua voi antaa, kun sitä ei tunnu olevan, ainakaan Nobina #800:ssa..

8900:ssa kattokanavien puhallus automaattiasennossa on aika vaimea, valikosta kun napsauttaa puhalluksen tehoa pari pykälää isommalle, niin johan alkaa ilma kiertämään.
 
Tulipa taas tänään todettua ilmastoinnin teho. Matkustin HelBin Scalassa (vuosimallia 2012), PL:n Volvo 8900:ssa (2012) ja Veolian VDL:ssä (2012). Näistä kaikissa pitäisi olla ilmastointi, tosin ainoastaan Scala oli viileä. Miten näin radikaalit erot voidaan ylipäätään sallia? Tuntuu järjettömältä HSL:n taholta pisteyttää kilpailutuksissa ilmastointi, mutta sitten jättää valvomatta, onko autoissa oikeasti viileä. Nytkin tilanne on HelBille epäreilu, sillä toimiva ilmastointi aiheuttaa varmasti toimimatonta enemmän kustannuksia ainakin vuositasolla.
 
Tulipa taas tänään todettua ilmastoinnin teho. Matkustin HelBin Scalassa (vuosimallia 2012), PL:n Volvo 8900:ssa (2012) ja Veolian VDL:ssä (2012). Näistä kaikissa pitäisi olla ilmastointi, tosin ainoastaan Scala oli viileä. Miten näin radikaalit erot voidaan ylipäätään sallia? Tuntuu järjettömältä HSL:n taholta pisteyttää kilpailutuksissa ilmastointi, mutta sitten jättää valvomatta, onko autoissa oikeasti viileä. Nytkin tilanne on HelBille epäreilu, sillä toimiva ilmastointi aiheuttaa varmasti toimimatonta enemmän kustannuksia ainakin vuositasolla.

Matkustaessani samana päivänä peräkkäin linjoilla h69 ja s231 totesin, että ainakin h69 VDL:ssä ilmastointi toimi, takana olevia suuttimia saattoi käännellä mielensä mukaan mutta siirtyminen jälkimmäiseen bussiin, juuri Volvo 8900, oli kuin olisi astunut saunan lauteille. En ole kertaakaan ajanut ko bussimallissa missä olisi miellyttän tuntuista kesäkuumalla, sama koskee 8700-mallia.
 
En tiedä miten ison Vdl:n ilmastointi toimii, mutta ainakin pikku-vdl omien kokemuksien mukaan työntää kokoaika täydellä teholla niin kylmää kun mahdollista. Autoissa on siis toisinaan oikeasti kylmä. Silloin olen ottanut tavaksi kytkeä ilmastoinnin välillä pois päältä ja ilman lämmetessä taas kytkeä päälle, sillä siinä vilustuu todella herkästi jos on liian kylmää.

Volvossa ilmastointi jäähdyttää aina mahdollisimman lähelle ulkolämpötilaa, joka ehkäisee vilustumisen oireita tehokkaasti. Kuitenkin Volvossa automaattiasennon puhallus on liian vaisu. Ovet auotaan 100-200m välein, jolloin jäähdytetty ilma karkaa, eikä puhallusteho riitä jäähdyttämään sitä kokoaika uudelleen :( Onneksi sitä voi manuaalisesti säätää. Tosin harva osaa tai on kiinnostunut säätämään sitä itse.. Volvossa on myös huono ominaisuus se, että puhallus lakkaa kokonaan ovia sulkiessa ja puhalluksen käynnistyminen kestää jonkin aikaa.

Nytkin, kun niistän nenää ilmastoidulla bussilla ajamisen jälkeen, olen edelleen vain kunnollisten, oikeilla paikoilla sijaitsevien kattoluukkujen, sivuikkunoiden ja kattokanavatuuletuksen kannalla :)
 
Matkustaessani samana päivänä peräkkäin linjoilla h69 ja s231 totesin, että ainakin h69 VDL:ssä ilmastointi toimi, takana olevia suuttimia saattoi käännellä mielensä mukaan mutta siirtyminen jälkimmäiseen bussiin, juuri Volvo 8900, oli kuin olisi astunut saunan lauteille. En ole kertaakaan ajanut ko bussimallissa missä olisi miellyttän tuntuista kesäkuumalla, sama koskee 8700-mallia.

Ainakin 8700-Volvoissa automaattiasetuksella puhallusteho on todella heikko. Valikosta kun laittaa puhalluksen asennolle "MAX" niin alkaa koppi viilenemään. Mutta kuinka moni kuljettaja tälläistä tietää, kun on opetettu että lämmönsäätö toimii automaattisesti...
 
Takaisin
Ylös