Sivu 22 / 27 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 212181920212223242526 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 316-330/400

Viestiketju: Ilmastointi

  1. #316

    Liittynyt
    17.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    836

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Olin aiemmin viikolla vdl:llä ajossa ja siinä tuo ilmastointi toimi yliaktiivisesti, autossa oli siis oikeasti kylmä. Välillä sitten laitoin sen pois päältä ja hetken päästä taas takaisin päälle.
    Kaikenkaikkiaan olen samalla kannalla tuon ylpeän kuljettajan kanssa, ennemmin hikoilen muutaman tunnin, kun kärsin kurkkukivusta ja vuotavasta nenästä pari päivää Ilmastointien yleistyessä neljä vuotta sitten liputin niiden puolesta, mutta nyt neljänä kesänä flunssassa olleena, olen taipunut liputtamaan niitä vastaan. Kunnon kattoluukut ja sivuikkunat oikeissa paikoissa kanavatuuletuksen kera on ihan riittävä suomen lyhyeen kesään.
    Onko tietoa mihin asteeseen ilmastointi jäähdyttää noissa VDL:ssä? Vilustumis oireet johtuu usein siitä että ilmastointi on säädetty liian kylmälle, Oikein säädettynä ilmastointi ei kyllä aiheuta flunssaa tai kurkkukipua. Minä olen sitä mieltä että kattoluukut ja avattavat sivuikkunat on ihan turha varuste jos bussissa on ilmastointi!

  2. #317
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Pera Näytä viesti
    Oikein säädettynä ilmastointi ei kyllä aiheuta flunssaa tai kurkkukipua.
    Ei toki. Tilannehan on vain se, että ovia auotaan parin sadan metrin välein jolloin kylmä ilma karkaa autosta, eikä ilma jäähdy koskaan pyydetylle tasolle. Sitten ilmastointi jauhaa täysillä kokoaika, yrittäen viilentää lämpötilaa halutulle tasolle siinä onnistumatta

    Tuntuu välillä kyllä, että avonaisiin kattoluukkuihin syypäänä ovat myös matkustajat. He kun eivät ymmärrä aina, että ikkunan läpi paistaa lämmin aurinko, ja sitä ilmastointi ei pysty viilentämään
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  3. #318

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    612

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Ei toki. Tilannehan on vain se, että ovia auotaan parin sadan metrin välein jolloin kylmä ilma karkaa autosta, eikä ilma jäähdy koskaan pyydetylle tasolle. Sitten ilmastointi jauhaa täysillä kokoaika, yrittäen viilentää lämpötilaa halutulle tasolle siinä onnistumatta
    Kai kuljettajan tilassa olevia puhalluksen suuttimia voi säätää? Sulkee sitten vaikka kokonaan, jos ilmastointi koko ajan liian viileää puhaltaa.

  4. #319
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    Kai kuljettajan tilassa olevia puhalluksen suuttimia voi säätää? Sulkee sitten vaikka kokonaan, jos ilmastointi koko ajan liian viileää puhaltaa.
    Voi = Volvo, Ei = Scala, Ei ole = Vdl Takaata riittää viileetä viimaa eteenkin, riippumatta puhaltimien sijainnista..
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  5. #320
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    699

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Voi = Volvo, Ei = Scala, Ei ole = Vdl Takaata riittää viileetä viimaa eteenkin, riippumatta puhaltimien sijainnista..
    Oman, varsin vähäisen kokemukseni perusteella se kuljettajan paikka tahtoo olla se kaikkein kuumin paikka autossa. Riippumatta merkistä tai mallista

    Poikkeuksena mainittakoon erillisellä kuljettajan ilmastoinnilla varustetut yksilöt, joita ei omalta työpaikalta löydy kuin yksi kappale...
    Elämä on, mikset sinäkin?

  6. #321
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut J_J Näytä viesti
    Oman, varsin vähäisen kokemukseni perusteella se kuljettajan paikka tahtoo olla se kaikkein kuumin paikka autossa. Riippumatta merkistä tai mallista
    Näinpä, istu siinä pieni pintahiki otsalla, kun takaa, tai jostain hönkii kylmää vetoa. Varsinkin jos ajaa aurinkoa vasten, tämä korostuu. Busseihin tykätään laittaa aurinkoverhoiksi nykyään verhoja joissa alareunasta 10-20cm on ummessa ja loput "hyttysverkkoa" = Taas aurinko pääsee lämmittämään suoraan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Pera
    Onko tietoa mihin asteeseen ilmastointi jäähdyttää noissa VDL:ssä?
    Tuntui viime viikolla, että vdl:ssä olisi ollut perinteinen "jääpalakone", eli kylmää tulee niin paljon kun lähtee. Kylmän tulon sai loppumaan sammuttamalla ilmastoinnin välillä. Meillä Scalat yrittää jäähdyttää +21 asteeseen ja Volvot korkeintaan 24 asteeseen tai ulkolämpötilan mukaan. Eli 22 = 22 astetta. Volvossa myös ainoana matkustamon tuulettimien säätömahdollisuus. Scala on automaattinen ja Vdl oman kokemuksen mukaan joko on tai off Nobinalla Scalan ja Volvojen ilmastoinnit kytkeytyvät päälle automaattiasennossa vasta, kun sisälämpötila ylittää 26 asteen
    Viimeisin muokkaaja Nak; 05.08.2013 kello 23:41.
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  7. #322

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Voi = Volvo, Ei = Scala, Ei ole = Vdl Takaata riittää viileetä viimaa eteenkin, riippumatta puhaltimien sijainnista..
    Kyllä meillä Scalassa ne 3 kuljettajan tilan katossa olevaa suutinta(ainoat mistä tulee matkustamon ilmastoinnin jäähdyttämä ilma 12xx>) saa suljettua ja säädettyä suuntauksen

  8. #323

    Liittynyt
    12.10.2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    148

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Kyllä meillä Scalassa ne 3 kuljettajan tilan katossa olevaa suutinta(ainoat mistä tulee matkustamon ilmastoinnin jäähdyttämä ilma 12xx>) saa suljettua ja säädettyä suuntauksen
    Ja onhan ratin allakin avattava ja suljettava suutin, uudemmissa Scaloissa peräti kaksi. Se on sitten toinen tarina, puhaltaako niistä pelkkää kuumaa vai myös kylmää.

  9. #324

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Overdriver Näytä viesti
    Ja onhan ratin allakin avattava ja suljettava suutin, uudemmissa Scaloissa peräti kaksi. Se on sitten toinen tarina, puhaltaako niistä pelkkää kuumaa vai myös kylmää.
    Ja mielestäni tuo Scalan ilmastointi toimii järkevästi; ilmastointi käynnistyy +25:ssä ja sammuu n. +22:ssa, muun ajan toimii kattokanavapuhallukset automaattisesti jne.

  10. #325
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Ilmastointi

    Tuntuu kyllä, että paljon parjatuissa Crosswayssä on parhaiten toimiva ilmastointi. Matkanteko on niissä huomattavan viileää, joskus ehkä liiankin. Sen sijaan ainakaan 8900:n ilmastoinnissa ei paljon kehua voi antaa, kun sitä ei tunnu olevan, ainakaan Nobina #800:ssa.

    Kuljettajien ilmastointi pitäisi olla laissa, kyse on kuitenkin myös matkustajien turvallisuudesta. Väitän että ilmastointi on siihen nähden halpa investointi j kun että kuljettaja saa sairaskohtauksen ja kyydissä on kymmeniä ihmisiä. Jokaisen firman pitäisi ymmärtää, että kuljettajan ilmastointi on väärä paikka säästää. Siinä istutaan kuitenkin monta tuntia ja kokoajan pitää olla hereillä.
    Viimeisin muokkaaja Aleksi.K; 07.08.2013 kello 12:46.

  11. #326

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    664

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Tuntuu kyllä, että paljon parjatuissa Crosswayssä on parhaiten toimiva ilmastointi. Matkanteko on niissä huomattavan viileää, joskus ehkä liiankin. Sen sijaan ainakaan 8900:n ilmastoinnissa ei paljon kehua voi antaa, kun sitä ei tunnu olevan, ainakaan Nobina #800:ssa..
    8900:ssa kattokanavien puhallus automaattiasennossa on aika vaimea, valikosta kun napsauttaa puhalluksen tehoa pari pykälää isommalle, niin johan alkaa ilma kiertämään.

  12. #327

    Liittynyt
    01.01.2013
    Viestejä
    74

    oletus Vs: Ilmastointi

    Tulipa taas tänään todettua ilmastoinnin teho. Matkustin HelBin Scalassa (vuosimallia 2012), PL:n Volvo 8900:ssa (2012) ja Veolian VDL:ssä (2012). Näistä kaikissa pitäisi olla ilmastointi, tosin ainoastaan Scala oli viileä. Miten näin radikaalit erot voidaan ylipäätään sallia? Tuntuu järjettömältä HSL:n taholta pisteyttää kilpailutuksissa ilmastointi, mutta sitten jättää valvomatta, onko autoissa oikeasti viileä. Nytkin tilanne on HelBille epäreilu, sillä toimiva ilmastointi aiheuttaa varmasti toimimatonta enemmän kustannuksia ainakin vuositasolla.

  13. #328

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    539

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lkrt Näytä viesti
    Tulipa taas tänään todettua ilmastoinnin teho. Matkustin HelBin Scalassa (vuosimallia 2012), PL:n Volvo 8900:ssa (2012) ja Veolian VDL:ssä (2012). Näistä kaikissa pitäisi olla ilmastointi, tosin ainoastaan Scala oli viileä. Miten näin radikaalit erot voidaan ylipäätään sallia? Tuntuu järjettömältä HSL:n taholta pisteyttää kilpailutuksissa ilmastointi, mutta sitten jättää valvomatta, onko autoissa oikeasti viileä. Nytkin tilanne on HelBille epäreilu, sillä toimiva ilmastointi aiheuttaa varmasti toimimatonta enemmän kustannuksia ainakin vuositasolla.
    Matkustaessani samana päivänä peräkkäin linjoilla h69 ja s231 totesin, että ainakin h69 VDL:ssä ilmastointi toimi, takana olevia suuttimia saattoi käännellä mielensä mukaan mutta siirtyminen jälkimmäiseen bussiin, juuri Volvo 8900, oli kuin olisi astunut saunan lauteille. En ole kertaakaan ajanut ko bussimallissa missä olisi miellyttän tuntuista kesäkuumalla, sama koskee 8700-mallia.

  14. #329
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Ilmastointi

    En tiedä miten ison Vdl:n ilmastointi toimii, mutta ainakin pikku-vdl omien kokemuksien mukaan työntää kokoaika täydellä teholla niin kylmää kun mahdollista. Autoissa on siis toisinaan oikeasti kylmä. Silloin olen ottanut tavaksi kytkeä ilmastoinnin välillä pois päältä ja ilman lämmetessä taas kytkeä päälle, sillä siinä vilustuu todella herkästi jos on liian kylmää.

    Volvossa ilmastointi jäähdyttää aina mahdollisimman lähelle ulkolämpötilaa, joka ehkäisee vilustumisen oireita tehokkaasti. Kuitenkin Volvossa automaattiasennon puhallus on liian vaisu. Ovet auotaan 100-200m välein, jolloin jäähdytetty ilma karkaa, eikä puhallusteho riitä jäähdyttämään sitä kokoaika uudelleen Onneksi sitä voi manuaalisesti säätää. Tosin harva osaa tai on kiinnostunut säätämään sitä itse.. Volvossa on myös huono ominaisuus se, että puhallus lakkaa kokonaan ovia sulkiessa ja puhalluksen käynnistyminen kestää jonkin aikaa.

    Nytkin, kun niistän nenää ilmastoidulla bussilla ajamisen jälkeen, olen edelleen vain kunnollisten, oikeilla paikoilla sijaitsevien kattoluukkujen, sivuikkunoiden ja kattokanavatuuletuksen kannalla
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  15. #330
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    845

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Matkustaessani samana päivänä peräkkäin linjoilla h69 ja s231 totesin, että ainakin h69 VDL:ssä ilmastointi toimi, takana olevia suuttimia saattoi käännellä mielensä mukaan mutta siirtyminen jälkimmäiseen bussiin, juuri Volvo 8900, oli kuin olisi astunut saunan lauteille. En ole kertaakaan ajanut ko bussimallissa missä olisi miellyttän tuntuista kesäkuumalla, sama koskee 8700-mallia.
    Ainakin 8700-Volvoissa automaattiasetuksella puhallusteho on todella heikko. Valikosta kun laittaa puhalluksen asennolle "MAX" niin alkaa koppi viilenemään. Mutta kuinka moni kuljettaja tälläistä tietää, kun on opetettu että lämmönsäätö toimii automaattisesti...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron ilmastointi
    kirjoittanut Stadi Liikkuu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 10.07.2010, 11:41
  2. Jäähdytysilmastointi vs. ilmastointi
    kirjoittanut Ertsu foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 01.09.2008, 11:23
  3. Junien ilmastointi
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 13.08.2007, 09:28

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •