Sivu 24 / 32 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 414202122232425262728 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 346-360/477

Viestiketju: Ilmastointi

  1. #346
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    125

    oletus Vs: Ilmastointi

    Matkustelen melko säännöllisesti 65A:lla Veräjälaaksoon, ja on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että sekä ilmastointi että ilmanvaihto on matkustamosta iltapäivisin kokonaan pois päältä. Kuljettajalla tuntuu ilmaa tulevan kojetaulun reunasta kyllä hyvästi, mutta matkustamossa on ilma kuin koulun jumppasalin pukuhuoneessa. Ateneumin pysäkiltä vaunuun noustessa tuntuu seisova lämmin ilma suorastaan tyrmäävältä.

    Eikö edes kanavapuhallusta voi saada erikseen päälle?

    Puhun toisinaan ilmeisen epäselvästi, sillä kuljettajat ei tunnu aina edes ymmärtävän jos menen ilmanvaihdosta valittamaan. Voi olla kielimuurikin. Jos saan viestin perille, sanotaan että kyllä täällä -- siis kuljettamossa -- ilmastointi toimii. Matkustamoon kun pyydän saada ilmanvaihtoa päälle sanotaan että kyllä se on päällä, tai ATK-suomeksi että kyllä sen pitäisi toimia. Jos ei toimi niin sitten levitellään käsiä.

    Jos ilmanvaihtoa tai ilmastointia ei saa päälle, niin eikö tästä pitäisi tehdä vikailmoitus? Minne Nobinassa kuljettajan vikailmoitukset pannaan? Suoraan roskiin? Kesällä harvennetun vuorovälin aikaan olisi kuvitellut varikolla olevan ehjiäkin autoja, mutta samat vialliset vaunut vaan sahasi linjalla.

    Taas tuntuu siltä, että joukkoliikentennettä suositaan vain hankaloittamalla yksityisautoilua, ei tekemällä joukkoliikenteestä houkuttelevampaa.

    pekka

  2. #347
    034
    034 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.11.2008
    Viestejä
    333

    oletus Vs: Ilmastointi

    Volvoissa auttaa ainakin puhallustehon muuttaminen kuljettajan valikosta automaattiasennosta suurimpaan asentoon. Ilmavirrat jäävät automaattiasennossa muutoin kohtuullisen heikoiksi ja ilmastointiteho vaatimattomaksi.
    Turussa Savonlinjalla toimii 8900 automaattipuhallusteho hyvin. Välillä täytyy pienentää tehoa koska puhallus on niin suuri.

    HSL:n kalustovaatimusten mukaan ilmastoinnin tulee olla toiminnassa kun auton sisälämpötilä on 25 astetta tai enemmän. Sen johdosta lähes kaikki liikennöitsijät speksaavat nykyään autoihinsa ilmastoinnin ohjauksen siten, että ilmastointi jäähdyttää auton vain 25 asteeseen eikä kylmemmäksi. Siksi ilmastoinnit monissa autoissa vaikuttavat tehottomilta vaikka toisenlaisilla asetuksilla jäähdytystehoa olisi kyllä tarjolla vähintäänkin riittävästi. Pääsääntöisesti Suomeen toimitettavissa autoissa käytetään ihan samantehoisia ilmastointilaitteita kuin Keski-Euroopassakin.
    Sama lämpötila Föli alueella.

    Scalat ovat kyllä tarvittaessa pieniä pakastimia...
    Onko HSL liikennöitsijöillä Scalan digitaalinen "Viper järjestelmä" lämmönsäätö lukittu vai voiko nuoli näppäimillä säätää lämpötilaa?

  3. #348
    Ponteva avatar
    Liittynyt
    10.12.2013
    Sijainti
    Etelä-Suomi
    Viestejä
    21

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 034 Näytä viesti
    Turussa Savonlinjalla toimii 8900 automaattipuhallusteho hyvin. Välillä täytyy pienentää tehoa koska puhallus on niin suuri.


    Sama lämpötila Föli alueella.


    Onko HSL liikennöitsijöillä Scalan digitaalinen "Viper järjestelmä" lämmönsäätö lukittu vai voiko nuoli näppäimillä säätää lämpötilaa?
    PL:n autoissa pystyy kyllä lämpötilaa säätämään (mikäli ilmastointilaite toimii), itse pidän 22 astetta matkustamossa eikä siitä ole kukaan tullut vielä valittamaan. Alle 20 asteenkin saisi halutessaan ainakin uudemmissa autoissa. Viikonloppuna oli ajossa auto jossa laite halusi pitää vain asetusta viper off. Tulkitsin asian niin ettei ilmastointi suostu yhteistyöhön.
    Laihian golfkerhon seinässä lukee ohje: "Liikkuvaa löytöpalloa ei saa poimia!"

  4. #349

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    692

    oletus Vs: Ilmastointi

    Ainakin noissa Solariksen Urbinoissa (joita TKL:llä on niin teli- kuin hybridiversioina) ainoa säätömahdollisuus matkustamon ilmastoinnille on laittaa se joko päälle tai sitten pois, edes matkustamon puhallusteho ei ole kuljettajan säädettävissä.

    Volvoissa puhallusvoimakkuutta voi säätää, lämpötilaakin voi, mutta suositus on pitää se ympäri vuoden 21-22 asteessa, tämäkin voidaan kiinteästi asettaa haluttuun astemäärään. Puhallustehon säätämisessä isommalle on se hyvä puoli, että auto jäähtyy haluttuun lämpöön hieman nopeammin, ja kompura ehtii sammuakin välillä.

    Joten kuljettajan vastaus on tuossa todennäköisesti aika oikea, paljoa ei ole mahdollisuutta tehdä suuntaan tai toiseen. Toisaalta hyvä, kun joukosta löytyy aina niitä, jotka noita rikkovat liian kylmälle asetetuilla pyyntilämmöillä tms.
    Viimeisin muokkaaja Rester; 21.08.2015 kello 12:26.

  5. #350
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    717

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ponteva Näytä viesti
    Viikonloppuna oli ajossa auto jossa laite halusi pitää vain asetusta viper off. Tulkitsin asian niin ettei ilmastointi suostu yhteistyöhön.
    Saattaa liittyä vaikkapa alhaiseen latausjännitteeseen tai lataustiedon puuttumiseen - Viper kun sähköä säästääkseen ei tällöin suostu yhteistyöhön. Tämä ihan sikai, että auto saataisiin "nilkutettua" huollon hoivaan ilman hinausta.
    Elämä on, mikset sinäkin?

  6. #351

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 034 Näytä viesti


    Onko HSL liikennöitsijöillä Scalan digitaalinen "Viper järjestelmä" lämmönsäätö lukittu vai voiko nuoli näppäimillä säätää lämpötilaa?
    Helbillä (runkolinjojen) Scalan lämpötilaa ei voi säätää, vaikka valikosta näennäisesti pystyy nuolinäppäimillä arvoja muuttamaan, ne eivät tallennu. Ilmastointi menee päälle +25:ssä ja sammuu +22:ssa. Kattokanavapuhallus yrittää tuolla välillä pitää lämmöt kurissa. OmniExpressissä lämmönsäätö on manuaalinen, ilmastointi toki automatisoitu. Kuskit pitävät liian kylmällä,itse säädän +21, silloin lämmöt pysyvät +20-22. Volvoista automatiikka pitää lämmöt +24-25, tänään kyselin jos saisi tiputettua pari astetta, saa nähdä onnistuuko 😇

  7. #352
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    125

    oletus Vs: Ilmastointi

    Tänään tultiin iltapäivällä joskus klo 16 jälkeen linjan 65A autolla 764 keskustasta Veräjälaaksoon. 37 astetta, kattoluukut kiinni, ja kattokanavapuhallus seis. Kysyin kuljettajalta että miksi matkustamossa on niin kuuma. Vastaus oli että kojetaulussa näytössä liukee 27 astetta ja hän on säätänyt lämpötilan niin alhaiseksi kuin mahdollista, mutta ei se vaan toimi. Kysyin miksi kattoluukutkin oli kiinni. Siksi että ilmastointi ei toimi, jos ne on auki. Kysyin tekeekö hän vikailmoituksen? Sanoi että niitä tehdään mutta ne ei auta mitään.

    Mikä on pielessä? Jos kuljettajat säätää lämpötilan epärealistiseksi menee ilmastointikoneet kaiketi jäähän. Jos ilmastointikone jäätyy, niin ei kai kattokanavapuhalluksen tarvitse sen vuoksi sammua? Eikö riitä että kylmäaineen kierto pysäytetään?

    Jos ilmastointi on rikki eikä sitä saada kuntoon niin miksi niitä ei kytketä kokonaan pois ja panna kattokanavapuhallusta kierrättämään edes jäähdyttämätöntä, sisäilmaa viileämpää ilmaa ulkoa sisälle?

    Riittääkö HSL:lle että vaunussa on toimimaton ilmastointilaite eikä lainkaan kattokanavapuhallusta? Ei kai voi olla kuljettajan vika että ilmanvaihto ei toimi ilmastoinnista puhumattakaan.

    pekka

  8. #353

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Helbillä (runkolinjojen) Scalan lämpötilaa ei voi säätää, vaikka valikosta näennäisesti pystyy nuolinäppäimillä arvoja muuttamaan, ne eivät tallennu. Ilmastointi menee päälle +25:ssä ja sammuu +22:ssa. Kattokanavapuhallus yrittää tuolla välillä pitää lämmöt kurissa. OmniExpressissä lämmönsäätö on manuaalinen, ilmastointi toki automatisoitu. Kuskit pitävät liian kylmällä,itse säädän +21, silloin lämmöt pysyvät +20-22. Volvoista automatiikka pitää lämmöt +24-25, tänään kyselin jos saisi tiputettua pari astetta, saa nähdä onnistuuko 😇
    Selvisi että myös Omnissa kuuluu olla automatisoitu lämmönsäätö, asetus 22 astetta ja ilmastointi kytkeytyy päälle +25:ssä, HSL:n vaatimusten mukaisesti.

  9. #354

    Liittynyt
    27.02.2009
    Viestejä
    79

    oletus Vs: Ilmastointi

    Liikennöitsijäkohtaiset erot ilmastoinnin käytössä ja laitteiden huoltamisessa ovat mielestäni merkittäviä. Omien havaintojeni perusteella HelB hoitaa ja huoltaa laitteensa parhaiten ja Transdev huonoiten. Toisaalta HSL omalta osaltaan valvoo huonosti ilmastoinnin käyttöä. Vaikuttaako ilmastoinnin käyttö polttoaineen kulutukseen kuinka merkittävästi vai ollenkaan?

  10. #355
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    717

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PSi Näytä viesti
    Tänään tultiin iltapäivällä joskus klo 16 jälkeen linjan 65A autolla 764 keskustasta Veräjälaaksoon. 37 astetta, kattoluukut kiinni, ja kattokanavapuhallus seis. Kysyin kuljettajalta että miksi matkustamossa on niin kuuma. Vastaus oli että kojetaulussa näytössä liukee 27 astetta ja hän on säätänyt lämpötilan niin alhaiseksi kuin mahdollista, mutta ei se vaan toimi. Kysyin miksi kattoluukutkin oli kiinni. Siksi että ilmastointi ei toimi, jos ne on auki. Kysyin tekeekö hän vikailmoituksen? Sanoi että niitä tehdään mutta ne ei auta mitään.

    Mikä on pielessä? Jos kuljettajat säätää lämpötilan epärealistiseksi menee ilmastointikoneet kaiketi jäähän. Jos ilmastointikone jäätyy, niin ei kai kattokanavapuhalluksen tarvitse sen vuoksi sammua? Eikö riitä että kylmäaineen kierto pysäytetään?

    Jos ilmastointi on rikki eikä sitä saada kuntoon niin miksi niitä ei kytketä kokonaan pois ja panna kattokanavapuhallusta kierrättämään edes jäähdyttämätöntä, sisäilmaa viileämpää ilmaa ulkoa sisälle?

    Riittääkö HSL:lle että vaunussa on toimimaton ilmastointilaite eikä lainkaan kattokanavapuhallusta? Ei kai voi olla kuljettajan vika että ilmanvaihto ei toimi ilmastoinnista puhumattakaan.

    pekka
    Ongelmana on myös se, että laitteet eivät tarjoa kuljettajalle välttämättä mitään säätömahdollisuuksia, tai sitten mahdollisuudet rajoittuu puhallinnopeuden säätöön. Pelkän "kylmäaineen kierron" katkaisumahdollisuutta ei kuljettajalla ole. Jos taas kylmälaite on viallinen, menee automaattisäätöisistä ilmastoinneista osa sisäkiertotilaan ja kierrättää kuumaa ilmaa ottamatta raitista tilalle. Samaten kattokanavapuhalluksen erilliskäytön mahdollisuus puuttunee käytännössä kaikista nykybusseista, koska kanavapuhallus on kiinteäksi integroitu osa ilmastointilaitetta.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 15:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:07 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juissi Näytä viesti
    Liikennöitsijäkohtaiset erot ilmastoinnin käytössä ja laitteiden huoltamisessa ovat mielestäni merkittäviä. Omien havaintojeni perusteella HelB hoitaa ja huoltaa laitteensa parhaiten ja Transdev huonoiten. Toisaalta HSL omalta osaltaan valvoo huonosti ilmastoinnin käyttöä. Vaikuttaako ilmastoinnin käyttö polttoaineen kulutukseen kuinka merkittävästi vai ollenkaan?
    En osaa antaa tarkkoja litralukemia ilmastoinnin kulutuslisäyksestä, mutta varmaa on, että laitteen käyttö kasvattaa kulutusta. Sitä kautta selvää on myös se, että mitä pienemmän osan liikennöintiajasta kylmäkompressori pyörii, sen pienempi kulutuslisäys on... Tässä lienee yksi valitettava syy HSL-alueelta muuallekin Suomeen levinneessä "syövässä", jonka takia nykybussien automaatti-ilmastoinnit käynnistävät jäähdytystoimintonsa vasta sisäilman lämmön kohottua +25 asteeseen...
    Elämä on, mikset sinäkin?

  11. #356

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juissi Näytä viesti
    Liikennöitsijäkohtaiset erot ilmastoinnin käytössä ja laitteiden huoltamisessa ovat mielestäni merkittäviä. Omien havaintojeni perusteella HelB hoitaa ja huoltaa laitteensa parhaiten ja Transdev huonoiten. Toisaalta HSL omalta osaltaan valvoo huonosti ilmastoinnin käyttöä. Vaikuttaako ilmastoinnin käyttö polttoaineen kulutukseen kuinka merkittävästi vai ollenkaan?
    Jos ilmastointi kokoajan päällä, kulutuslisä Scaniassa on n. 5 litraa/100km

  12. #357
    034
    034 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.11.2008
    Viestejä
    333

    oletus Vs: Ilmastointi

    Yllätyksenä Citywidet. Kokemusta löytyy sellaisita yksilöistä joissa on monia ilmastointiin liittyviä toimintoja. Matkustamon lämmönsäätö..kosteudenpoisto ohjelma..ilmastoinnin täydellinen sammuttaminen..

  13. #358
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    125

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut J_J Näytä viesti
    -- Ongelmana on myös se, että laitteet eivät tarjoa kuljettajalle välttämättä mitään säätömahdollisuuksia, tai sitten mahdollisuudet rajoittuu puhallinnopeuden säätöön. Pelkän "kylmäaineen kierron" katkaisumahdollisuutta ei kuljettajalla ole. Jos taas kylmälaite on viallinen, menee automaattisäätöisistä ilmastoinneista osa sisäkiertotilaan ja kierrättää kuumaa ilmaa ottamatta raitista tilalle. Samaten kattokanavapuhalluksen erilliskäytön mahdollisuus puuttunee käytännössä kaikista nykybusseista, koska kanavapuhallus on kiinteäksi integroitu osa ilmastointilaitetta.--
    Jos bussiin ei saa alkeellisintakaan ilmanvaihtoa, niin eikö sellaisen bussin paikka ole varikolla huollossa?

    Jos liikennöitsijällä ei ole kalustoa joka on kunnossa, niin eikö ole aika vaihtaa liikennöitsijää?

    pekka

  14. #359
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    717

    oletus Vs: Ilmastointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PSi Näytä viesti
    Jos bussiin ei saa alkeellisintakaan ilmanvaihtoa, niin eikö sellaisen bussin paikka ole varikolla huollossa?
    Mielestäni kyllä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut PSi Näytä viesti
    Jos liikennöitsijällä ei ole kalustoa joka on kunnossa, niin eikö ole aika vaihtaa liikennöitsijää?
    Mielestäni kyllä
    Elämä on, mikset sinäkin?

  15. #360

    Liittynyt
    09.03.2009
    Viestejä
    41

    oletus Vs: Ilmastointi

    Olen asunut Transdevin Koskelan varikon vieressä nyt muutaman kuukauden. Yksi asia pistää silmän kävellessäni lämpimänä päivänä illalla varikon ohi. Käytännössä kaikkien bussien kattoluukut ovat auki. Näistä busseista kahdessa ei ole ilmastointia. Mistä tämä oikein johtuu? Luulisi että ilmastoinnin ja termostaatin toimintaperiaatteen opettaminen kuskeille ei olisi näin vaikeaa.

    Lisäksi helteellä ilmastoinnin toimivuus HSL-alueella on tuurista kiinni. Mikä näillä lippujen hinnoilla on lähinnä pöyristyttävää.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron ilmastointi
    kirjoittanut Stadi Liikkuu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 10.07.2010, 11:41
  2. Jäähdytysilmastointi vs. ilmastointi
    kirjoittanut Ertsu foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 01.09.2008, 11:23
  3. Junien ilmastointi
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 13.08.2007, 09:28

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •