Juuri näin. Ja täytyy muistaa, että linja-auto on myös työpaikka, ja vieläpä melko raskas sellainen. Luulisi, että liikennöitsijöitä kiinnostaisi myös kuljettajien työhyvinvointi. Ilmastoiduista autoista kun - ainakin 2010-luvun vaihteen
HELB:illä - riisuttiin monia sellaisia tekijöitä pois kuljettajan tilasta, jotka olivat itsestäänselvyyksiä ennen ilmastointiaikakautta; mm. kuljettajien kattopuhaltimia, tuulettimia ja ylimääräisiä ilmavirtauksia. 2010-2011-vuosien Scaloja oli erittäin ikävää ajaa kesällä, kun turvaohjaamo piti mukavasti lämmön kuljettajan aitiossa, kattotuuletinta ei ollut ja tuulilasin puhaltimesta hohkasi sisään vain lämmintä ulkoilmaa. Jäähdytyksestä vastasi pieni pyöreä reikä katossa, josta välillä puhkui heikkoa viileää ilmavirtaa. En tiedä, onko asia nyttemmin korjattu, kun en enää bussia aja.
Pakko tunnustaa, että itse ajan mielelläni vain ja ainoastaan omalla autollani työpaikalle Helsingin keskustaan näin kesäaikaan. Bussiin en kertakaikkiaan viitsi mennä, koska tulen helposti pahoinvointiseksi kuumassa ja kosteassa tilassa, jossa ilma ei kierrä. Ja koskaan ei tiedä, minkälainen bussi tulee vastaan. Syksyt ja talvet menevät perusmukavasti bussikyydillä, etenkin jos kuljettaja on muistanut laittaa Volvossa webaston uudestaan päälle sen katkettua automaattisesti.
En voinut ajatellakaan, että
HSL tietoisesti pitää bussien lämpötilat korkealla kesäaikaan ja vieläpä täysin kestämättömin argumentein. Suomen erityisolosuhteet kai?