Ilmastointi

Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Pystyykö raitiovaunussa tai metrossa kuljettaja säätämään matkustamon lämpötilaa?

En tiedä säätääkö niissä kuljettaja , mutta ainakin uudemmissa raitiovaunuissa ja metrojunissa on riittävän tehokas ilmastointi eivätkä vanhemmatkaan mitään saunoja ole. Ehkä M100 sarja ylittäessään Kulosaaren siltaa on tuntunut joskus vähän kuumalta mutta kun se syöksyy pian tunneliin tai leikkaukseen niin ei haittaa, ja kun kaikki ovet lentää auki heti asemalle saavuttaessa.

Bussia pitäisi verrata ennemmin henkilöautoihin joissa kuskin käsien ulottuvilla on lämmitys ja viilennyslaitteiden namiskat. Lulisi kuskin itsenkin huomaavan jos on liian kuuma?

t. Rainer
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Bussia pitäisi verrata ennemmin henkilöautoihin joissa kuskin käsien ulottuvilla on lämmitys ja viilennyslaitteiden namiskat. Lulisi kuskin itsenkin huomaavan jos on liian kuuma?

Sanopa muuta. Kuljettajalle on yleensä saatavilla vain oman työpisteensä ilmastoinnin säädöt, ja pahimmillaan kuljettajapuolenkin ilmastointi toimii vasta samalla kuin matkustamon. Ilmastoinnin ja lisälämmittimen jatkuva käyttö lisää selkeästi tuntikulutusta, eli tämä(kin) on täysin kustannuskysymys. Varsinkin keskustassa on suuri merkitys sillä, viilennetäänkö matkustamo 25 vai 20 asteeseen; matkustaminen on suurimmalle osalle toki miellyttävämpää 20-asteisessa linja-autossa kuin 25-asteisessa, mutta keskikulutus on koko ajan huomattavasti isompi, mitä viileämmäksi auto asetetaan.

Liikennöitsijät etsivät jatkuvasti uusia tapoja säästää polttoainetta; esimerkiksi stop-start-järjestelmä tekee tuloaan ja vaihteistot ohjelmoidaan vaihtamaan entistä aikaisemmin isommalle. Suomen kesä on niin lyhyt, että vaikkapa 22 astetta olisi huomattavasti mukavampi matkustuslämpötila. Uskallan väittää, että sen vaikutus kulutukseen olisi vuositasolla 3-5 prosenttia.
 
Syyskuussa eräänä lämpimänä päivänä 38 bussikuski avasi Elielillä ennen matkaan lähtöä sekä kattoluukut että kaksi sivuikkunaa. Matkustajat kiittivät koska auto olisi ollut muuten kuin sauna kuten Volvo 8700:t usein ovat.
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Bussia pitäisi verrata ennemmin henkilöautoihin joissa kuskin käsien ulottuvilla on lämmitys ja viilennyslaitteiden namiskat. Lulisi kuskin itsenkin huomaavan jos on liian kuuma?

t. Rainer


Kuskin paikalta ei välttämättä huomaa matkustamon lämpötilaa. Esim jos aurinko paistaa tuulilasin suunnasta, kuski voi olla kuumissaan vaikka matkustamossa olisi sopiva lämpötila. Tai ohjaamon erillisilmastointi takaa kuskille vilpoisan olon, mutta matkustamossa hikoillaan.

Jos bussin ohjaamossa on matkustamon lämpötilan luotetattavasti näyttävä mittari, se lienee paras tapa kuskille seurata lämpötilannetta. Eri asia sitten onkin, kuten edellä on kerrottu, onko kuskilla mahdollisuutta vaikuttaa asiaan.

Kun otit esille henkilöauton, on varsin yleinen tilanne, että takapenkillä ollaan tyytymättömiä lämpötilaan ja kuskille asia selviää vasta kun takapenkiltä tulee palautetta.
 
Näillä helteillä ihmettelen taas kerran, että paljonko liikennöitsijät joutuvat maksamaan ilmastoinnista mikä on on yhtä tyhjän kanssa. Ja tämä koskee nimenomaan Volvoja olivat ne sitten vanhempia tai uudempia. Jos bussissa on ilmastointi niin silloinhan kattoluukkujen pitäisi olla kiinni mutta jo toista kuukautta jos joiudun ajamaan Volvossa, mitä valitettavasti tapahtuu melkein päivittäin, on takaosan kattoluukku ollut auki. Joten ainakin takaosassa on melko miellyttävä olo.
 
Samaa olen miettinyt usein, vaikka yllättävää kyllä, minun kohdalleni on osunut varsin hyvin ilmastoituja busseja tämän hetkisten helteiden aikana. Bussit, joissa ilmastointi on toiminut ovat olleet Scanioita. Alkukesästä yhdessäkään Helbin MANtelissa ei ilmastointi toiminut. 900-sarjalaisissa käsittääkseni se on jo varusteena.
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Sanopa muuta. Kuljettajalle on yleensä saatavilla vain oman työpisteensä ilmastoinnin säädöt, ja pahimmillaan kuljettajapuolenkin ilmastointi toimii vasta samalla kuin matkustamon. Ilmastoinnin ja lisälämmittimen jatkuva käyttö lisää selkeästi tuntikulutusta, eli tämä(kin) on täysin kustannuskysymys. Varsinkin keskustassa on suuri merkitys sillä, viilennetäänkö matkustamo 25 vai 20 asteeseen; matkustaminen on suurimmalle osalle toki miellyttävämpää 20-asteisessa linja-autossa kuin 25-asteisessa, mutta keskikulutus on koko ajan huomattavasti isompi, mitä viileämmäksi auto asetetaan.

Liikennöitsijät etsivät jatkuvasti uusia tapoja säästää polttoainetta; esimerkiksi stop-start-järjestelmä tekee tuloaan ja vaihteistot ohjelmoidaan vaihtamaan entistä aikaisemmin isommalle. Suomen kesä on niin lyhyt, että vaikkapa 22 astetta olisi huomattavasti mukavampi matkustuslämpötila. Uskallan väittää, että sen vaikutus kulutukseen olisi vuositasolla 3-5 prosenttia.

Suosittelen matkustamaan kaupunkibussilla kuumissa teollisuusmaissa. Dallasissa oli 42 astetta, bussi kuin jääkaappi. Miamissa elohopea ei ole tainnut minun käynneilläni nousta yli 36 asteen, mutta jääkaappibussissa sielläkin matkustetaan. Ei minulla lämpömittaria ole ollut mukana, mutta hyvinkin se bussin sisälämpötila on saattanut olla 23-24 asteessa, mikä riittäisi meillekin vallan hyvin. Eli kyllä ne viilenemään saa. Jenkkibussissa pysäkkiaikakin ylittää helposti kaksi minuuttia, kun jokainen jalkapuoli könyää sinne yksi kerrallaan lippua ostamaan ja pyörätuolejakin pitää rampin kautta lastata. Ovet ovat auki suhteessa paljon enemmän kuin meillä. Energiankulutuksesta minulla ei ole mitään käsitystä, mutta eipä se matkustajaa kiinnostakaan – matkustusmukavuus on se kilpailuvaltti, ei ympäristöystävällisyys.

Kotonani on ilmastointilaite ja itse asiassa peräti 25 astetta on sopiva lämpötila. Ilmastoinnilla poistetaan nimittäin kosteutta, ja esimerkiksi tällä hetkellä ulkona kosteus on 82 % ja kotonani 39 %, ilmastointi aiheuttaa merkittävän ilmavirran ja pukeudutaan kevyemmin kuin lämmityskaudella. Erityisesti seisova 25 astetta on aivan eri asia kuin 25 astetta hiusten hulmutessa päässä. Joten hirveän montaa astetta ei varsinaisen viilentämisen tarvitse olla, jos Helsingissä on ollut esimerkiksi tänä kesänä enintään 31 astetta.

Mistähän johtuu, että raideliikenteessä ilmastointi toimii aina, jos sellainen suinkin on asennettuna kulkupeliin, kun taas Citaro on ainut bussi, jossa ilmastointi on aina toiminut käyttäessäni sitä, ja esimerkiksi VDL:ssä on tehokas ilmastointi jos se on päällä mutta usein se ei ole päällä? Mistä tämä ero bussien ja muiden liikennemuotojen välillä?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Mistähän johtuu, että raideliikenteessä ilmastointi toimii aina, jos sellainen suinkin on asennettuna kulkupeliin, kun taas Citaro on ainut bussi, jossa ilmastointi on aina toiminut käyttäessäni sitä, ja esimerkiksi VDL:ssä on tehokas ilmastointi jos se on päällä mutta usein se ei ole päällä? Mistä tämä ero bussien ja muiden liikennemuotojen välillä?

On siinä ilmastoinnissa ongelmia myös raiteilla https://yle.fi/uutiset/3-10310979
 
Raiteilla jatkuva sähkönsaanti mahdollistanee tehokkaampien ja laadukkaampien ilmastointilaitteiden käytön. Kaupunkibusseissa on auttamatta tehottomat ja huonolaatuiset laitteet. Osasyynä heikkoon toimintaan on varmasti myös huoltojen laiminlyönti. Epäilen, että liikennöitsijät laskevat kuinka paljon polttoainetta ja huoltokustannuksia säästetään kun ilmastointia ei käytetä tai säädetään se käynnistymään vasta kun lämpötila ylittää 25 asteen. Lisäksi epäilen, että liikennöitsijät miettivät myös sitä, että kaupunkibusseissa matkustetaan vain vähän aikaa, joten matkustusmukavuudesta voidaan "tinkiä". Jos HSL ei tätä mitenkään valvo, niin näin varmasti myös tapahtuu. Seutuliikenteessä 30-45 min matka-aika ei ole enää lyhyt. Jos kyyti on tukalan kuuma, niin ei voida puhua matkustusmukavuudesta.
 
Tänään Helbin Volvo 8700 numerolla 918 linjalla 415. En muista milloin olisin ollut niin kuuman auton kyydissä. Ilmastointi kyllä piti kovaa meteliä, mutta mitään viilennystä tai edes ilmavirran puhallusta en tuntenut välillä Elielinaukio-Vantaanlaakso. Onko täysin mahdotonta vaihtaa tällainen auto kesken päivän? Kyydissä lentomatkustajia matkalla lentoasemalle. Varmaan mukava aloitus matkalle, kun ensimmäiseksi on mentävä vaihtamaan vähintään paita todella kuumasta bussimatkasta johtuen.
 
Tänään Helbin Volvo 8700 numerolla 918 linjalla 415. En muista milloin olisin ollut niin kuuman auton kyydissä. Ilmastointi kyllä piti kovaa meteliä, mutta mitään viilennystä tai edes ilmavirran puhallusta en tuntenut välillä Elielinaukio-Vantaanlaakso. Onko täysin mahdotonta vaihtaa tällainen auto kesken päivän? Kyydissä lentomatkustajia matkalla lentoasemalle. Varmaan mukava aloitus matkalle, kun ensimmäiseksi on mentävä vaihtamaan vähintään paita todella kuumasta bussimatkasta johtuen.
Ei niitä ilmastoinnin takia vaihdeta pois, eikä ole suinkaan ainut auto mikä on tuossa jamassa, vaan jotakuinkin kaikissa volvoissa sama homma.
 
Tänään Helbin Volvo 8700 numerolla 918 linjalla 415. En muista milloin olisin ollut niin kuuman auton kyydissä. Ilmastointi kyllä piti kovaa meteliä, mutta mitään viilennystä tai edes ilmavirran puhallusta en tuntenut välillä Elielinaukio-Vantaanlaakso. Onko täysin mahdotonta vaihtaa tällainen auto kesken päivän?

Ei niitä ilmastoinnin takia vaihdeta pois, eikä ole suinkaan ainut auto mikä on tuossa jamassa, vaan jotakuinkin kaikissa volvoissa sama homma.

Ainakin PL:llä pyritään vaihtamaan auto, jos sisälämpö nousee yli 30:n.
 
Ei niitä ilmastoinnin takia vaihdeta pois, eikä ole suinkaan ainut auto mikä on tuossa jamassa, vaan jotakuinkin kaikissa volvoissa sama homma.

No tuossahan on matkustajien henki ja terveys kyseessä istut 30-40min 35 asteisessa bussissa missä ilma vaihtuu huonosti on silloin tehtävä asialle jotain.

Se että ilmastointii pidetää pariastetta viileämmällä mitä ulkona, jos raha menee matkustajien edelle niin silloin on pahasti asiat pielessä. Eilen olin Helb 1007 kyydissä mikä puhalsi pariastetta viileämpää ni se oli yks sauna koko bussi!
 
No tuossahan on matkustajien henki ja terveys kyseessä istut 30-40min 35 asteisessa bussissa missä ilma vaihtuu huonosti on silloin tehtävä asialle jotain.

Se että ilmastointii pidetää pariastetta viileämmällä mitä ulkona, jos raha menee matkustajien edelle niin silloin on pahasti asiat pielessä. Eilen olin Helb 1007 kyydissä mikä puhalsi pariastetta viileämpää ni se oli yks sauna koko bussi!

Mites kuljettaja? Hänkö on sitten vähemmän aikaa? Silläkö ei ole väliä?
 
Takaisin
Ylös