Sivu 28 / 28 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8182425262728
Näytetään tulokset 406-410/410

Viestiketju: Ilmastointi

  1. #406
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    883

    oletus Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Bussifirmat ovat siis ostaneet 70-luvun tekniikalla varustettuja busseja?

    t. Rainer
    Pystyykö raitiovaunussa tai metrossa kuljettaja säätämään matkustamon lämpötilaa?

  2. #407

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5503

    oletus Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Pystyykö raitiovaunussa tai metrossa kuljettaja säätämään matkustamon lämpötilaa?
    En tiedä säätääkö niissä kuljettaja , mutta ainakin uudemmissa raitiovaunuissa ja metrojunissa on riittävän tehokas ilmastointi eivätkä vanhemmatkaan mitään saunoja ole. Ehkä M100 sarja ylittäessään Kulosaaren siltaa on tuntunut joskus vähän kuumalta mutta kun se syöksyy pian tunneliin tai leikkaukseen niin ei haittaa, ja kun kaikki ovet lentää auki heti asemalle saavuttaessa.

    Bussia pitäisi verrata ennemmin henkilöautoihin joissa kuskin käsien ulottuvilla on lämmitys ja viilennyslaitteiden namiskat. Lulisi kuskin itsenkin huomaavan jos on liian kuuma?

    t. Rainer

  3. #408
    Prompter avatar
    Liittynyt
    29.03.2012
    Sijainti
    Mäntsälä
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Bussia pitäisi verrata ennemmin henkilöautoihin joissa kuskin käsien ulottuvilla on lämmitys ja viilennyslaitteiden namiskat. Lulisi kuskin itsenkin huomaavan jos on liian kuuma?
    Sanopa muuta. Kuljettajalle on yleensä saatavilla vain oman työpisteensä ilmastoinnin säädöt, ja pahimmillaan kuljettajapuolenkin ilmastointi toimii vasta samalla kuin matkustamon. Ilmastoinnin ja lisälämmittimen jatkuva käyttö lisää selkeästi tuntikulutusta, eli tämä(kin) on täysin kustannuskysymys. Varsinkin keskustassa on suuri merkitys sillä, viilennetäänkö matkustamo 25 vai 20 asteeseen; matkustaminen on suurimmalle osalle toki miellyttävämpää 20-asteisessa linja-autossa kuin 25-asteisessa, mutta keskikulutus on koko ajan huomattavasti isompi, mitä viileämmäksi auto asetetaan.

    Liikennöitsijät etsivät jatkuvasti uusia tapoja säästää polttoainetta; esimerkiksi stop-start-järjestelmä tekee tuloaan ja vaihteistot ohjelmoidaan vaihtamaan entistä aikaisemmin isommalle. Suomen kesä on niin lyhyt, että vaikkapa 22 astetta olisi huomattavasti mukavampi matkustuslämpötila. Uskallan väittää, että sen vaikutus kulutukseen olisi vuositasolla 3-5 prosenttia.
    Piste kuukauden perässä – katoavaa kansanperinnettä, mutta aina yhtä tärkeä.

  4. #409

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    603

    oletus Vs: Ilmastointi

    Syyskuussa eräänä lämpimänä päivänä 38 bussikuski avasi Elielillä ennen matkaan lähtöä sekä kattoluukut että kaksi sivuikkunaa. Matkustajat kiittivät koska auto olisi ollut muuten kuin sauna kuten Volvo 8700:t usein ovat.

  5. #410

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    271

    oletus Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti

    Bussia pitäisi verrata ennemmin henkilöautoihin joissa kuskin käsien ulottuvilla on lämmitys ja viilennyslaitteiden namiskat. Lulisi kuskin itsenkin huomaavan jos on liian kuuma?

    t. Rainer

    Kuskin paikalta ei välttämättä huomaa matkustamon lämpötilaa. Esim jos aurinko paistaa tuulilasin suunnasta, kuski voi olla kuumissaan vaikka matkustamossa olisi sopiva lämpötila. Tai ohjaamon erillisilmastointi takaa kuskille vilpoisan olon, mutta matkustamossa hikoillaan.

    Jos bussin ohjaamossa on matkustamon lämpötilan luotetattavasti näyttävä mittari, se lienee paras tapa kuskille seurata lämpötilannetta. Eri asia sitten onkin, kuten edellä on kerrottu, onko kuskilla mahdollisuutta vaikuttaa asiaan.

    Kun otit esille henkilöauton, on varsin yleinen tilanne, että takapenkillä ollaan tyytymättömiä lämpötilaan ja kuskille asia selviää vasta kun takapenkiltä tulee palautetta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron ilmastointi
    kirjoittanut Stadi Liikkuu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 10.07.2010, 11:41
  2. Jäähdytysilmastointi vs. ilmastointi
    kirjoittanut Ertsu foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 01.09.2008, 11:23
  3. Junien ilmastointi
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 13.08.2007, 09:28

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •