Helb 816 Ei toimi moinen ylellisyys. Tukala tapaus, tuskin on ainoa.
Tietenkin on väliä. Ei pitäisi sallia kuljettajallekaan noin kuumia olosuhteita. Mielestäni kysymys ei ole enää työturvallisuusriskistä, vaan jo tapahtuneesta vahingosta. Ensiapuna kuljettaja voi sentään avata ohjaamon sivuikkunan, josta voi olla jotain apua. Matkustamon puolella ei ole paljoa tehtävissä nykyautoissa.
Helb 816 Ei toimi moinen ylellisyys. Tukala tapaus, tuskin on ainoa.
Tänään 14.30 aikoihin linjalla 615 ollut Helb #1407 valutti vettä matkustamoon ilmastointiritilöiden kautta. Oman arvioini mukaan vettä tuli yhteensä noin desin verran. Vettä ei siis tippunut pikkuhiljaa tipoittain vaan sitä tuli kerralla ihan kunnolla. Ilmastointi pelasi muilta osin kuitenkin aivan asiallisesti. Onkohan tämä kovinkin yleinen vika/ominaisuus?![]()
"Huoltoaseman baarissa istuvat miehet ovat tulleet työmailta kahville. He käskevät katsoa maantien varren bussipysäkkejä. Tosi hienoja. Niillä vain ei pysähdy yhtäkään bussia."
Kytkeytyykö ilmastointi pois päältä kuljettajan sivuikkunan avaamisesta samaan tapaan kuin kattoikkunoita ja ovia avatessa?
Saako liikennöitsijä "plussapisteitä" tms. ilmastoinnista, vai onko ilmastointi nykyisin vaatimus? Riittääkö HSL:lle, että bussissa on ilmastointilaite riippumatta siitä onko se kunnossa tai päällä?
Mistä muuten mahtaa johtua että jos se ilmastointi (tai koko ilmanvaihto) on pois päältä niin risteyksissä tai esimerkikisi Kättärin shikaaneissa käännyttäessä raitista ilmaa tulvahtaa jostain matkustamoon? Mahtaako matkustamon raittiin ilman ilmanotto olla bussin sivuilla?
... joukkoliikenteen edistäminen tapahtuu tekemällä henkilöautoilusta hankalampaa, eikä tekemällä joukkoliikenteestä houkuttelevampaa...
Siellähän se koko auton ilmanotto on ohjaamon sivuikkunassa tuollaisessa tapauksessa.Aika tukalaahan siellä on varsinkin, kun uudemmissa bussimalleissa (esim. Citea, Citaro, Suburban) tuntuu yleistyvän käytäntö, ettei matkustamoon tehdä enää tuuletusikkunoita tai avattavia kattoluukkuja edes varajärjestelmäksi. Toisaalta avattavat kattoluukut ilmastoidussa autossa ovat olleet jonkinasteinen ongelma, koska matkustajilla on ollut tapana työntää ne väkisin auki, vaikka niissä on selkeät kieltotarrat olleetkin.
Tai sitten siellä on ihan oikeasti toimiva ilmastointi, joka ei ole vielä ehtinyt viilentää autoa miellyttävän viileäksi ja halutaan "tehostaa" viilennystä avaamalla luukku. Näin voi käydä esim. iltapäivällä, kun valtaosa autoista tulee ajoon seistyään päivätauolla varikon pihalla. Tai sitten luukku avataan ihan vaan tottumuksesta, vaikka autossa olisikin miellyttävän viileää. Joskus näkee näitä, että kävellään sisään ja matkalla auton takaosaan työnnetään luukku auki, vaikka ilmastointi olisikin toiminnassa. Erityisen harmillista tuo on ollut Nobinan vanhempien Citeoiden kohdalla, koska niissä luukut ovat ohjaamosta kauko-ohjattavia ja luukun työntäminen auki yleisesti aiheuttaa luukun jämähtämisen auki siten, että sulkeminen vaatii korjaamokäynnin. Nythän Nobinan uusissa Citeoissa ja Suburbaneissa ei näytä olevan enää avattavia luukkuja, vaan kattoikkunat, jotka toimivat ainoastaan hätauloskäynteinä. Citaroissahan luukkuja ei ole ollenkaan.
Olen samaa mieltä siitä, että kuumalla ilmastoinnin tulisi toimia ja olla päällä (ja ehkä olisi hyvä olla myös varajärjestelmänä avattavat tuuletusikkunat tai kattoluukut). Erityisen harmillinen on tilanne, jossa ilma on lämmin ja kostea - esim. auton sisälämpötila 24 astetta, mutta ilmastointi ei käynnisty, koska se on säädetty käynnistymään sisälämpötilan saavuttaessa 25 astetta. Tuossa ei sitten kyllä luukkujen aukominenkaan paljon auta, koska se ilmankosteus itsessään on ongelmana.
Pallohan tässä asiassa on HSL:llä. Liikennöitsijät tekevät vain bisnestä tilaajalta saamiensa speksien mukaisesti. Jos palvelua halutaan parantaa, niin tilaajan on muutettava tavalla taikka toisella palvelunkriteerejä. Laatubonuksetkin ovat tällä hetkellä ilmeisesti sen verran pieniä, ettei liikennöitsijöiden kannata panostaa palveluun yhtään minimitasoa enempää.
Näissä Volvoissa käsittääkseni kattoluukun oli useimmissa tapauksissa avannut kuski.
Ja ainakin VDL:ssä systeemi on vielä niin, että sisällä täytyy olla 25 astetta JA ulkolämpötilan yli 22 astetta tai muuten ei tapahdu mitään. Kun kysyin merkin edustajalta/kouluttajalta niin sain vastauksen että sisälämpötilan korkeudella ei ole mitään merkitystä ellei ulkona ole tuota 22 astetta. Eli sisällä saa olla miljoona astetta, mutta ilmastointi ei käynnisty jos ulkoilman anturi antaa alle 22 asteen lämpöä.