Aika typerältä kuulostaa, jos todella kattoluukun avaaminen vaikuttaa lämmitykseen. Toisaalta luukut on todella tarpeeseen, kun otetaan huomioon vikojen määrä ilmastoinneissa. Siinä kuumassa hetkessä kuljettaja ei ilmastointia kuntoon saa, mutta luukuista saisi tuuletusta!
Jokakeväinen keskustelu bussien sisälämpötilasta alkoi taas. En tiedä eikö HSL halua myöntää että ongelmat ovat ihan vaan laitteiden vikaantumisesta kiinni vai ollaanko siellä oikeasti tietämättömiä siitä miten tekniikka toimii. Toimiessaan automaattinen lämmönsäätö lämmittää sisätilat ennalta säädettyyn lämpötilaan ja pitää siinä.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/...006075150.html
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 17.04.2019 kello 22:08. Syy: Siirretty toiseen ketjuun
Paksu pölykerros peitti bussin ilmankiertokanavan https://www.vantaansanomat.fi/artikk...nkiertokanavan. Kyseessä nobinan bussi linjalla 562.
Nähtävästi Helb 910 ilmastointi on päättänyt olla viilentämättä asiakkaita. Ilmastointi päällä mutta mitään se ei tee muuta kun metelin autoon. Matkustin eilen sillä niin sisällä oli lähemmäs 30 astetta lämmintä ja kaikki luukut auki.
Vaan entäpä, jos kompressori ei tuota kylmää ja kattoluukut on avattu siksi, että autossa olisi edes hiukan raitista ilmaa. Välttämättä mitään ei ole tehty väärin.
Mulla on monta kokemusta viime kesiltä ilmastoiduista busseista, joissa edellinen kuljettaja sanoo olevan kuuma. Mitä havaitsen kun nousen kuljettajanpaikalle: usein kuljettajan sivuikkuna on auki ja hyvin usein kattoluukut ovat myös auki. Jopa etummainen luukku, jonka avaamiseksi pitää matalalattiabussissa nousta penkille seisomaan. Päätepysäkillä suljen sitten nuo ja johan alkaa lämpötila laskea bussin sisällä kun ilmastointi alkaa toimia kuten kuuluukin.
Eräänä lämpimänä kesäpäivänä otin teli-Scalan varikoiltani, jossa se oli seissyt koko päivän auringonpaahteessa. Sen sisälämpötila oli käynnistettäessä 38 astetta. Tarkastin kaikki luukut ja muut. Tässä Scalassa on automaattinen matkustajailmastointi, joka lähti hyvin toimintaan ja kun olin ajanut hakusivun Pasilasta Rautatientorille ilmastointi oli jäähdyttänyt bussin sisäilmaston sopivaksi 24-asteiseksi.
Näin toimii ilmastointi.
Joukkoliikenneharrastaja
Näinhän se on. Oikeassa olet. Ihmismieli on malttamaton ja luonnostaan käskee avata sen sivuikkunan jos aurinko porottaa suoraan siitä sisään helteellä. Itsekin ajan ja ajoin tänäänkin koko päivän sivuikkuna auki. Joissain autoissa on vielä matkustamossa ikkunat. Vaikka ovat kiinni niin ei tarvitse ajaa kuin yksi sivu niin kaikki ovat auki kun tarkistan auton päättärillä. Matkustajat huomaavat avata ne lähes aina![]()
Muistatteko vielä aikaa, jolloin Helsingin seudun joukkoliikenteen busseissa ei ollut ilmastointia? Jospa palattaisiin takaisin päin ja ilmastointilaitteen tilalla olisi vain avattavia sivuikkoina? Korkeintaan kuljettajakohtainen ilmastointi voisi olla.
Kävin noin kuukausi sitten itäisen Saksan kaupungeissa ja esimerkiksi Dresden uusissa nivel-Citaroissa oli näin.
---------- Viestit yhdistetty klo 21:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:32 ----------
Dresdenin uusinta bussikalustoa; vain kuljettajalla ilmastointi ja matkustamossa avattavat sivuikkunat:
![]()
Viimeisin muokkaaja vristo; 29.08.2019 kello 22:07.
Joukkoliikenneharrastaja
Nyt kun kesän viimeiset helteet ovat käsillä niin keskustelu ilmastoinnista käy taas kuumana. Lähdin tänään Pitäjänmäeltä kohti keskustaaa linjan 14 bussilla jossa oli ilmastoinissa jokin vika koska Munkkivuoressa nousi joku huoltomies kyytiin. Vaihdoin samantien edessä seisovaan linjaan 18 bussiin ja ero oli kuin saunan ja kotikylmiön välillä. Raitiovaunujen (Artic-sarja) ilmastointi on kanssa ihan kohdallaan.
t. Rainer