Ilmastointi

Viime päivinä on tullut ajeltua monta kertaa Malmilta linjoilla 79, 554 ja 560. Kaikissa busseissa on ollut todella kuuma sisällä, ilmeisesti sitä ilmastointia ei pidetä päällä vaikka semmoinen olisikin. Kontrasti on melkoinen, kun vaihtaa Flirtiin/Flirtistä.
 
Viime päivinä on tullut ajeltua monta kertaa Malmilta linjoilla 79, 554 ja 560. Kaikissa busseissa on ollut todella kuuma sisällä, ilmeisesti sitä ilmastointia ei pidetä päällä vaikka semmoinen olisikin. Kontrasti on melkoinen, kun vaihtaa Flirtiin/Flirtistä.
Mitä busseja nuo ovat olleet? Ilmastoinnin laatu vaihtelee melkoisesti bussimerkeittäin (Volvossa on kuuminta ja Ivecossa paras ilmastointi ja kaikkea siltä välitä).

---------- Viestit yhdistetty klo 10:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:00 ----------

Volvojen kuumuus, etenkin bussin takaosassa, näyttäisi olevan niiden "globaali tavaramerkki": kesäkuussa ollessani reissussa Britanniassa matkustin paljon eri kaupunkien busseilla. Kaikille yksikerroksisille Volvo B12RLE- ja B7RLE-busseille oli tyypillistä takaosan kuumuus, aivan vastaava ilmiö kuin täällä Pohjoismaiden vastaavissa Volvo-busseissa, vaikka niissä oli eri kori päällä (yleensä Wright Eclipse). Tuntui hyvin kotoisalta. 😉
 
Viimeksi muokattu:
Mitä busseja nuo ovat olleet? Ilmastoinnin laatu vaihtelee melkoisesti bussimerkeittäin (Volvossa on kuuminta ja Ivecossa paras ilmastointi ja kaikkea siltä välitä).

Ei valitettavasti aavistustakaan. 560-linjan bussit ovat sitä oranssia kalustoa, eivätkös ne ole melko yhtenäisiä?
 
Aikanaan kun 550:tä ajoivat Nobinan Volvo 8700:t en kesäisin käyttänyt tätä linjaa lainkaan juuri näiden bussien kuumuuden takia. Mieluummin kiersin jonkin pitemmän lenkin kuin istuin noissa "Isoissa saunoissa".
 
Aikanaan kun 550:tä ajoivat Nobinan Volvo 8700:t en kesäisin käyttänyt tätä linjaa lainkaan juuri näiden bussien kuumuuden takia. Mieluummin kiersin jonkin pitemmän lenkin kuin istuin noissa "Isoissa saunoissa".
Näissä Nobinan alkuperäisissä "Jokeri-Volvoissa" ei ollut vielä ilmastointia lainkaan. Vain kanavapuhallus (puhaltaa ulkoilmaa sisälle, ilman jäähdytysautomatiikkaa).
 
Osaako kukaan selittää miksi kaupunkibussien ilmastointien laadukkuudessa on niin isoja eroja? Tuleeko tiettyyn merkkiin ja malliin tehdasasenteinen vakiomallinen ilmastointilaite vai valitseeko tilaaja sen?
 
Kuinka hyvin ilmastoinnit ovat toimineet tänä kesänä? Itselleni on osunut pari kertaa bussi, jossa ilmastointi ei jäähdyttänyt, mutta toimi kai muuten äänestä päätellen. Molempina kertoina oli runkolinjavärinen Scala.
 
Ainakin eilen helb 1807 ilmastointi tais olla rikki, sen sijaan patterit päällä ja ovipuhaltimet täysillä. Tilalle tullut vdl ilmastointi oli aika surkea.
 
Kuinka hyvin ilmastoinnit ovat toimineet tänä kesänä? Itselleni on osunut pari kertaa bussi, jossa ilmastointi ei jäähdyttänyt, mutta toimi kai muuten äänestä päätellen. Molempina kertoina oli runkolinjavärinen Scala.

Omien kokemusten perusteella hyvin vaihtelevasti merkistä ja mallista riippumatta. Voi olla vanhempi auto missä toimii oikein hyvin tai sitten vuoden vanha VDL missä ei toimi. Arpapeliä.
 
Auto jäähdyttää itseään siirtämällä lämmöt matkustamon pattereihin

Onko tuossa kyse autossa ilmenneestä viasta jäähdytyksessä vai puhtaasti ominaisuudesta? Kyllähän tällä tavalla käyttäytyvä auto on otettava mahdollisimman nopeasti pois linjalta näillä helteillä. En väitä, että se olisi aina helppoa.
 
Takaisin
Ylös