Pahinta siinä on se, että yleensä kuski tuskin edes miettii sitä, että matkustamossa on eläviä ihmisiä, jotka tarvitsee ilmaa hengittääkseen muulloinkin, kun tuossa +30 asteen helteessä, koska yleisesti meinaa olla näin, että ilmastoimattomissa busseissa ei tuota matkustamon (katto)tuuletusta muuten kukaan edes ole päälle laittanut. Siitä tuleekin kysymys, että kuin usein kukin on ajanut henkilöautossa niin, että kaikki ikkunat ovat kiinni ja koko lämmitys/ilmastointi/puhallin systeemi täysin pois päältä? Aika nopeasti loppuu ilma kesken ja huurretta tulee lasiin...
Sen lisäksi on bussissa toisin kun henkilöautossa matkustamon puolella aikamoinen kasvihuone-tunnelma, koska lasit menee korkealle asti ja jos aurinkoa paistaa täysin umpinaiseen tilaan, niin siinä tulee kuuma jo silloinkin, jos ulkona on vaivaiset +10 astetta (siinä mielessä Volvo 8700 on hankalin tapaus, koska lasipinta ylettyy enemmän ylöspäin, kun muissa). Tuollaisessa tilanteessa on hitaallakin nopeudella käyvä puhallus paljon parempi vaihtoehto, kun se, että alkaa itse pakon edessä vetämään ikkunoita tai räppänöitä auki. Tai sitten vaan kärsii rauhoittaen itseään ajatuksella, että "kyllä se siitä, eiköhän se vartti täälläkin kestetään".
---------- Viesti lisätty kello 18:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:28 ----------
Bussin matkustamon ilmastointi lienee koko- ja teholuokaltaan hieman isompi kun mitä henkilöautosta löytyy - voi se kai hintoihin vaikuttaa