Ilmastointi

Ne yläpuhaltimet osaa kyllä talvella reistailla ja alkavat puhaltaa kylmää, jolloin bussia ei saa lämpimäksi ilman kuin sammuttamalla puhalluksen kokonaan. Muutaman kerran viime talvena kävi niin.
 
Olikohan se tässä vai jossain muussa ketjussa missä pauhasin että kymmeneen vuoteen "kukaan" ei ole ostanut henkilöautoa ilman ilmastointia. Olen kuullut useammin kuin kerran kommentin "kuka noissa hemmetin saunoissa haluaa istua"-ilmastoimattomassa bussissa siis.

Pahinta siinä on se, että yleensä kuski tuskin edes miettii sitä, että matkustamossa on eläviä ihmisiä, jotka tarvitsee ilmaa hengittääkseen muulloinkin, kun tuossa +30 asteen helteessä, koska yleisesti meinaa olla näin, että ilmastoimattomissa busseissa ei tuota matkustamon (katto)tuuletusta muuten kukaan edes ole päälle laittanut. Siitä tuleekin kysymys, että kuin usein kukin on ajanut henkilöautossa niin, että kaikki ikkunat ovat kiinni ja koko lämmitys/ilmastointi/puhallin systeemi täysin pois päältä? Aika nopeasti loppuu ilma kesken ja huurretta tulee lasiin...

Sen lisäksi on bussissa toisin kun henkilöautossa matkustamon puolella aikamoinen kasvihuone-tunnelma, koska lasit menee korkealle asti ja jos aurinkoa paistaa täysin umpinaiseen tilaan, niin siinä tulee kuuma jo silloinkin, jos ulkona on vaivaiset +10 astetta (siinä mielessä Volvo 8700 on hankalin tapaus, koska lasipinta ylettyy enemmän ylöspäin, kun muissa). Tuollaisessa tilanteessa on hitaallakin nopeudella käyvä puhallus paljon parempi vaihtoehto, kun se, että alkaa itse pakon edessä vetämään ikkunoita tai räppänöitä auki. Tai sitten vaan kärsii rauhoittaen itseään ajatuksella, että "kyllä se siitä, eiköhän se vartti täälläkin kestetään".

---------- Viesti lisätty kello 18:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:28 ----------

Herra Knightrider, alle satasellakin pärjää ilmastointihuollossa
Bussin matkustamon ilmastointi lienee koko- ja teholuokaltaan hieman isompi kun mitä henkilöautosta löytyy - voi se kai hintoihin vaikuttaa
 
Kun aikaisemmissa kirjeissä puhuttiin alle satasen autoilmastointilaitehuoltokustannuslaskusta (Suomen kieli kivaa, kun voi kehittää pitkiä sanoja), tarkoitettiin nimenomaan henkilöautoa. Saattaa linja-autossa maksaa enemmänkin, tai jos on pelkkää freonien vaihtoa, niin ehkei välttämättä.
 
Pahinta siinä on se, että yleensä kuski tuskin edes miettii sitä, että matkustamossa on eläviä ihmisiä, jotka tarvitsee ilmaa hengittääkseen muulloinkin, kun tuossa +30 asteen helteessä, koska yleisesti meinaa olla näin, että ilmastoimattomissa busseissa ei tuota matkustamon (katto)tuuletusta muuten kukaan edes ole päälle laittanut. Siitä tuleekin kysymys, että kuin usein kukin on ajanut henkilöautossa niin, että kaikki ikkunat ovat kiinni ja koko lämmitys/ilmastointi/puhallin systeemi täysin pois päältä? Aika nopeasti loppuu ilma kesken ja huurretta tulee lasiin...

Sen lisäksi on bussissa toisin kun henkilöautossa matkustamon puolella aikamoinen kasvihuone-tunnelma, koska lasit menee korkealle asti ja jos aurinkoa paistaa täysin umpinaiseen tilaan, niin siinä tulee kuuma jo silloinkin, jos ulkona on vaivaiset +10 astetta (siinä mielessä Volvo 8700 on hankalin tapaus, koska lasipinta ylettyy enemmän ylöspäin, kun muissa). Tuollaisessa tilanteessa on hitaallakin nopeudella käyvä puhallus paljon parempi vaihtoehto, kun se, että alkaa itse pakon edessä vetämään ikkunoita tai räppänöitä auki. Tai sitten vaan kärsii rauhoittaen itseään ajatuksella, että "kyllä se siitä, eiköhän se vartti täälläkin kestetään".
No tuota... tuskin myöskään moni matkustaja on ajatellut sitä että kuljettaja istuu siinä saunassa pahimmillaan 5 tuntia yhtäjaksoisesti, matkustaja esim. Hsl. alueella maksimissaan tunnin. Kuljettajalla ei myöskään ole ilmastointia. Ja jos kuljettajan ikkuna on auki ja kaikki matkustamon ikkunat/kautta luukut on kiinni, se on sama kuin pulloon puhaltaisi, ei viilennä kuljettajan tilaakaan yhtään. Ja siinä kuljettajan paikallakin kuitenkin on ihan yhtälailla elävä ihminen.. :eek:
 
Mutta tämähän on se klassinen asenne, "hemmetin kuski kun kiusaa ihmisiä" ja unohdetaan iloisesti että samassa bussissa se kuljettaja istuu... Myös siinä tilanteessa kun helteellä patterit hehkuu kuumana on raivo päällä että kuski kiusaa ihmisiä... Kuskihan ei ole ihminen eikä sitä kuumuutta tunne. Vaiko sittenkin...

Ja jos kattokanavapuhallus ei ole päällä, siitä voi ystävällisesti käydä ihan sanomassa. Yleisin vastaus on "kato perhana" ja sitten ne ovatkin jo päällä. Tästä asenteesta jossa kuljettaja aina mukamas vain kiusaa viattomia veronmaksajia pitäisi päästä eroon.
 
Mutta tämähän on se klassinen asenne, "hemmetin kuski kun kiusaa ihmisiä" ja unohdetaan iloisesti että samassa bussissa se kuljettaja istuu... Myös siinä tilanteessa kun helteellä patterit hehkuu kuumana on raivo päällä että kuski kiusaa ihmisiä... Kuskihan ei ole ihminen eikä sitä kuumuutta tunne. Vaiko sittenkin...

Ja jos kattokanavapuhallus ei ole päällä, siitä voi ystävällisesti käydä ihan sanomassa. Yleisin vastaus on "kato perhana" ja sitten ne ovatkin jo päällä. Tästä asenteesta jossa kuljettaja aina mukamas vain kiusaa viattomia veronmaksajia pitäisi päästä eroon.

Ei siitä eroon pääse kun useimmat oppivat sen asenteen jo lapsena vanhemmiltaan. :icon_frown:
 
Mutta tämähän on se klassinen asenne, "hemmetin kuski kun kiusaa ihmisiä" ja unohdetaan iloisesti että samassa bussissa se kuljettaja istuu... Myös siinä tilanteessa kun helteellä patterit hehkuu kuumana on raivo päällä että kuski kiusaa ihmisiä... Kuskihan ei ole ihminen eikä sitä kuumuutta tunne. Vaiko sittenkin...

Ja jos kattokanavapuhallus ei ole päällä, siitä voi ystävällisesti käydä ihan sanomassa. Yleisin vastaus on "kato perhana" ja sitten ne ovatkin jo päällä. Tästä asenteesta jossa kuljettaja aina mukamas vain kiusaa viattomia veronmaksajia pitäisi päästä eroon.

En tosin ole yrittänyt väittää, että kuski kiusaisi ketään tahallaan. Siinä voi olla kyseessä yksinkertainen tietämättömyys - myös sen tapainen, että kuskin paikalla voi todellakin olla täysin toisenlaiset oltavat kun 10 metriä taaksepäin. Se lämpötilaero voi olla enemmän kun 10 astetta tuossa tapauksessa. Sen lisäksi on kuskilla omat puhalluslaitteet aina päällä - vaikka vain tuulilasin huurtumisen estämiseksi, mutta sieltä tulee kuitenkin sinne etupäähän tuota ulkoilmaa.

Ja todellakin jos kattopuhallinsysteemissä on myös lämmitys olemassa, niin sen pitäisi aina olla käynnissä - vaikka miniminopeudellakin. En tosin tiedä, missä autoissa se lämmitys sieltä löytyy - ainoastaan ilmastoiduissa, vai löytyykö osassa muitakin.

Tuo "kuski istumassa ikkuna auki" tilanne on tosin vielä tyhmempi asia ilmastoiduissa autoissa. Joissain Nobinan Scaloista olen huomannut ohimennessä kojelaudassa dymo-tarran, jossa lukee "ei saa avata ikkunoita tai luukkuja - automaatti-ilmastointi" tjsp. Muissa se taas on ihan miten sattuu ja näin on myös matkustamon puolella. Ehkä juuri tuon "estämiseksi" on ainakin Tammelundin viimeisimmät ilmastoidut Volvo 8700:t ilman kattoluukkuja - tosin avattavat ikkunat löytyy. Mutta minkäs sille voit, jos ilmastoidussakin autossa tulee kuuma - on sitä itsekin joutunut ajamaan myös ilmastoimattomassa henkilöautossa pitkiä matkoja säällä, jossa ei voi avata ikkunoita. Kuskin tilannetta (ehkä) helpottaa hieman yksi juttu - hänellä on aurinkosuojat, mutta matkustajat joutuu olemaan auringon paahteessa eikä voi piiloutua mihinikään...

P.S. "Tahtomaton" kiusantekokin voi olla tavallaan joskus kyseessä - vaikka teknisen vian muodossa. Vähän aikaa sitten joutui sen aika rupuisen oloisen Nobinan 347:n kyytiin ja ihme kyllä 20:n ulkolämpötilassa koko matkustamon lämpöpatterit suorastaan hehkuivat kuumuutta. Onneksi tuon wanhan Ikaruksen keskiovi päästää riittävästi tuulta maantieajossa sisään sekä ikkunatkin oli auki. Ilman sitä tuskin jokaisen terveys pidempää matkaa pystyisi sietämään...
 
Viimeksi muokattu:
Ja tosiaan, ei se ole aina kuljettajan vika tai kuljettaja kiusaisi. Eilen olin tutun kuljettajan kyydissä v46:ssa, autona NF 676 (Volvo 8700LE). Siinä sitten pähkäiltiin kun auton mittarit näytty 31-33astetta sisälämpötilaksi. Vähän ajan päästä tajusin että takaba oli toinen puoli kattiluukusta auki ja kävin sulkemassa sen ja heti alko viileentyä. Yleensä se on melkeinpä ne matkustajat ketkä sitä kiusaa tekevät, avaavat kattoluukut joihin heillä ei ole mitään oikeutta koskea, ellei kuljettaja ole erikseen pyytänyt erikseen sulkemaan niitä, tai avaamaan jos ilmastointi ei toimi. #676, #746 ja #747 (746 ja 747 Scala telejä) lukee jopa kattoluukun molemmin puolin selkeästi "ÄLÄ KOSKE", mutta silti pitää mennä aukomaan niitä. Ymmärtääkseni tuo kattolukkujen/ikkunoiden aukipitäminen voi myös sekoittaa ilmastokntijärjestelmän?
 
#676, #746 ja #747 (746 ja 747 Scala telejä) lukee jopa kattoluukun molemmin puolin selkeästi "ÄLÄ KOSKE", mutta silti pitää mennä aukomaan niitä. Ymmärtääkseni tuo kattolukkujen/ikkunoiden aukipitäminen voi myös sekoittaa ilmastokntijärjestelmän?

Teksti saisi olla selkeämpi ja viittauksella "Ilmastointi", jotta matkustajakin tietäisi, miksi ei saa koskea. Muuten matkustaja voikin käsittää sen tekstin vain pelkäksi kiusanteoksi.
Ja vielä kerran - vastaavaa tarvitaan myös kuskeille selvästi näkymään, koska ei siitä voi olla varma, kuin "kotona" joka kuski tuon asian kohdalla edes on. Jos kuski on tietämättömyyttään jo aamuvuoron alussa itse repinyt kaikki luukut auki, niin mitä se matkustajakaan sille enää voi - pitäisikö itse oma-aloitteisesti alkaa vetämään niitä kiinni, vaikka sisälämpötila on yli +30? Etupään luukku on muutenkin yleensä niin korkealla, että vain kaksimetrinen kaveri ehkä yltää siihen. Jos ilmastointi pitää sisälämpötilan normaalilla tasolla, niin tuskin ketään kiinnostaisikaan availla niitä luukkuja...

P.S. Yhdessä Tammelundin Volvoista huomasi A4 arkille tulostetun tekstin takaluukun sisäpuolelle jeesusteipillä laitettuna viittauksella automaatti-ilmastointiin suomeksi ja englanniksi. Ei ehkä kovin eleganttia, mutta riittävän hyvä selitys ilman, että ajattelisi tuota "kiusantekona".

Luukkujen/ikkunoiden auki pitäminen auki pitäminen tekee minkä tahansa ilmastointijärjestelmän työn mahdottomaksi, koska ei yhdenkään järjestelmän tehot riitä ulkoilman lämpötilan alentamiseen. Sen vuoksi se yleensä kytkeytyykin pois päältä. Jos se olisi edes hieman fiksummin toteutettu, niin puhallus itse voisi jäädä päälle, koska ilman sitä tulee monessa bussissa olot täysin sietämättömäksi vaikka luukut olisikaan auki.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos kattokanavapuhallus ei ole päällä, siitä voi ystävällisesti käydä ihan sanomassa. Yleisin vastaus on "kato perhana" ja sitten ne ovatkin jo päällä.
Tänään tuli taas kerran astuttua Nobinan #608:n kyytiin, kuten usein sattuu käymään...

Vähän ennen aamukymmentä oli ulkona hieman alle +15 astetta, mutta bussiin astuessa "yllätti" umpinainen tila taas selvästi yli +28 lämpöasteella - eli viimeisen päällä tilaisuus "pyytää-kuskia-laittamaan-kattokanavapuhallus-päälle" kokeeseen. No meninkin sitten sanomaan :) Kuski sen päälle yritti vääntää yhtä nappulaa josta käynnistyi hänen oman tilan puhallus, sen jälkeen hän katseli hetken äimistyneenä ympäriinsä, tuli kopistaan ulos (tämä tapahtui pysäkillä), meni taaksepäin matkustamossa, oli hetken vielä neuvottomana ja sitten alkoi availemaan luukkuja ja ikkunoita. Sellaisella kelillä on puhallus paljon parempi vaihtoehto, kuin avoimet luukut/ikkunat, mutta voi olla, että ei kaikki kuskit edes tiedä, missä näinkin yksinkertaisen toiminnallisuuden käyttönapit ovat.

Ehkä tässä tapauksessa olikin kyseessä (sähkö)vika, mutta neuvoton kuskin ilme kyllä oli ja vain yhtä nappulaa hän käänteli.
 
Ehkä tässä tapauksessa olikin kyseessä (sähkö)vika, mutta neuvoton kuskin ilme kyllä oli ja vain yhtä nappulaa hän käänteli.

8700LE:ssä pitää laittaa kattopuhallus päälle pyyhkijän viiksen napeilla josta ohjataan mittaristossa olevaa "ajotietokonetta" jos ei tiedä että sieltä "ilmasto" valikon takaa löytyy kattopuhalluksen tehon säätö niin voipi olla hankalaa. Normaalistihan tuolla valikossa asento on "auto" mutta harvemmin se automaatilla tajuaa että autossa on tunkkaista..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Siis myös ilmastoimattomissa autoissa? Sehän on melkein bemarien i-driven alkuaikojen versioiden kaltaista sekavuudessaan. Ei ihme, että on aika harvinaista nähdä tuota toiminnassa näissä Volvoissa - jos se on tuossa "auto"-asennossa, niin näköjään hyvällä onnella se on päällä vasta silloin, kun ulkona on jo +30 pintaan lämmöt...

Toisin sanoin lienee aika toivoton tapaus silloin saada jotain näin pyytämällä äkkiä aikaiseksi :(
 
Sekä ilmastoiduissa että kattoilmanvaihdolla varustetuissa 8700 busseissa auto-asetus on aina oletuksena. Vaikka kuljettaja kävisikin vaihtamassa asetuksia ilmasto-valikon alta niin päävirtojen katkaisun jälkeen kaikki asetukset palautuvat tuossa valikossa auto-asentoon. Matkustamon kattopuhallusta on tosiaan mahdollista säätää valikoista kovemmalle mutta vastaavasti myös hiljemmalle. Auto-asetuksen puhallustehon järjestelmä päättää sillä hetkellä vallitsevien lämpötila-antureiden arvojen perusteella. Antureita löytyy paikoista, joihin ei ilman paneeleiden irroitusta näe kunnolla. Vallitsevalla ulkoilmalla on myös osuutta puhallustehoon, samoin kuin suodattimien puhtaudella.
 
Varmaankin on se auto-asetus molemmissa, kun järjestelmä on kerran niin "fiksu", mutta ilmastoimattomissa autoissa on se ohjelma tehty tuolla ajatuksella, että ihminen tarvitsee hengitysilmaa vain silloin, kun on tosi kuuma - vai onko näin, että ilmastoimattomissa 8700:ssa ei ole myös kattokanavapuhalluksen lämmitystä (mikä muu voi estää puhalluksen jatkuvan päälläolon kuten ilmastoiduissa autoissa on)?
 
Varmaankin on se auto-asetus molemmissa, kun järjestelmä on kerran niin "fiksu", mutta ilmastoimattomissa autoissa on se ohjelma tehty tuolla ajatuksella, että ihminen tarvitsee hengitysilmaa vain silloin, kun on tosi kuuma - vai onko näin, että ilmastoimattomissa 8700:ssa ei ole myös kattokanavapuhalluksen lämmitystä (mikä muu voi estää puhalluksen jatkuvan päälläolon kuten ilmastoiduissa autoissa on)?
Juu, ilmastoimattomissa 8700 ei ole kattolämmitystä, tieto löytyy sieltä samasta valikosta(lukee "ei saatavilla"). Ilmastoiduissa kattolämmitys löytyy. Helbin 8500 kaasu Säffleissä taas kattolämmitys on vaikka ilmastointia ei olekaan :biggrin:
 
Takaisin
Ylös