Ilmastointi

Istuin 550:ssa lähdössä Itäkeskuksesta kun kyytiin hyppäsi mies ja hän käveli taakse yhtäkkiä kuului hirvee "tum tum" ja matkustajat kääntyi katsomaan niin hän avasi katto luukun. Kuljettaja laittoi etu ovet kiinni ja meni laittamaan katto luukun kiinni ja sanoi matkustajalle "ettei sitä saa avata!"

Varsinkin jos on ilmastoitu auto niin ei niitä kattoluukkuja tarvitse availla, sekoittaa ilmastoinnin toiminnan. Turhan innokkaasti osa matkustajista menee itse räpeltämään kattoluukkuja, muutaman kerran sisälämmöt ovat nousseet kun laittavat luukkuja niin että se on sille yhdelle henkilölle hyvin ja sitten ei ilma kierrä koko autossa.
 
Varsinkin jos on ilmastoitu auto niin ei niitä kattoluukkuja tarvitse availla, sekoittaa ilmastoinnin toiminnan. Turhan innokkaasti osa matkustajista menee itse räpeltämään kattoluukkuja, muutaman kerran sisälämmöt ovat nousseet kun laittavat luukkuja niin että se on sille yhdelle henkilölle hyvin ja sitten ei ilma kierrä koko autossa.
550:llä ei ole yhdessäkään autossa ilmastointia :biggrin:
 
Jokeri-linjan 8700:t lienee vielä tuota vanhempaa mallia, jossa 4 pienempää pömpeliä katolla ja kattokanavat ties mitä muovi yms juttua, kuin 8700:ssa alussa oli.

Ei sellaisiin kai saa ilmastointilaitosta katolle yrittämälläkään...

P.S. 8700:n telimallissa on se huono homma, että takapuoleisen kattoluukun taakse jää aika pitkä tila ja jos se avataan vain takareunasta (muka vetämään ilmaa paremmin matkustamon läpi) niin sen takapuolella olijat on täysin "pullossa" kun takapuolella ei ole avattavia ikkunoitakaan. En ole oikein ymmärtänyt tuota ajatusta, miksi takapään kattoluukku halutaan avata noissa juuri noinpäin, koska siellä ihan takapäässä on poistokanavat, josta ilman pitäisi päästä ulos (vedon kai tarkoitus syntya ajoviimasta?). Jos sen takimmaisen luukun avaisi etureunasta, niin takapäänkin matkustajat pystyisi välttymään lämpöhalvaukselta samaan aikaan, kun eteen tulee ilmaa kuitenkin niin luukusta kuin ikkunoistakin - ja toki kanavapuhalluskin helpottaa.

Takareunasta takapään luukun avaamisella on ajatusta Scalassa, jossa se luukku on siellä täysin takana.

/taas talotekniikan ja ilmanvaihdon yms erikoismies täällä teoretisoimassa heh-heh :D/

---------- Viesti lisätty kello 21:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:33 ----------

Varsinkin jos on ilmastoitu auto niin ei niitä kattoluukkuja tarvitse availla, sekoittaa ilmastoinnin toiminnan. Turhan innokkaasti osa matkustajista menee itse räpeltämään kattoluukkuja, muutaman kerran sisälämmöt ovat nousseet kun laittavat luukkuja niin että se on sille yhdelle henkilölle hyvin ja sitten ei ilma kierrä koko autossa.

Kannattais sitten jotain viittausta saada aikaiseksi Helb #921 - 949 autoihin, kun niissä on melkein aina molemmat luukut auki ja kuskilla oma ikkuna selällään. Ei matkustaja yllä etummaista luukkua avaamaan eli tuskin kukaan muu kun kuski on sen avannut - kun se vielä pitää omaakin ikkunaa auki...
 
Kannattais sitten jotain viittausta saada aikaiseksi Helb #921 - 949 autoihin, kun niissä on melkein aina molemmat luukut auki ja kuskilla oma ikkuna selällään. Ei matkustaja yllä etummaista luukkua avaamaan eli tuskin kukaan muu kun kuski on sen avannut - kun se vielä pitää omaakin ikkunaa auki...
Suurin syy miksi noissa HelBin volvoissa 916-928 ja 941-954 on useasti kattoluukut on se että niissä niin huono ilmastointi, Ei vaan jäähdytä kunnolla ja sisällä melkein yhtä kuuma kuin ulkona vaikka on kaikki luukut on kiinni! Ainoa poikkeus on HelBit 955-957, Näissä ilmastointi toimii hyvin ja tällä viikolla itse matkustin näillä volvoilla useasti ja sisällä oli mukavan viileetä ja tuskallisen kuuma tuli kun meni ulos:lol:
 
Suurin syy miksi noissa HelBin volvoissa 916-928 ja 941-954 on useasti kattoluukut on se että niissä niin huono ilmastointi, Ei vaan jäähdytä kunnolla

Eli näköjään on se näin, että ensimmäisemmissä 8700:sissa on se homma vaan heikko. Ihme tavalla on puhallusteho sisäänpäin kehnompi kun ilmastoimattomissa 8700:sissa.

Samalla voi todeta sen, että uusissa 8500:sissa olisi asia kohtuullisen hyvin, jos ei kuljettaja repisi taas kaikkia aukkoja auki. Osissa noista Nobinan uusista on juuri näin se tilanne, että kuskillakin on jo ikkuna auki. Jos luukut ja ikkunat on kiinni voi tuossa Volvo 8500 autossa tulla ihan toimeen, vaikka ei siellä ihan viileätä olisikaan.

Ironista on myös todeta, että helteessä tuntuu Crosswayn sisällä paremmalta kun muualla - matkustamon lasit ovat tummempia ja kyllä sitä viileetä jaksaa puhaltaa oikein kunnolla. Ulkoapäin huomaa senkin, että helteellä Crosswayn kuskeillakin pysy oma ikkuna kiinni eli ei näköjään ole lämpöhalvauksen vaaraa siellä etupäässäkään. On halpiksissakin puolensa...
 
Samalla voi todeta sen, että uusissa 8500:sissa olisi asia kohtuullisen hyvin, jos ei kuljettaja repisi taas kaikkia aukkoja auki. Osissa noista Nobinan uusista on juuri näin se tilanne, että kuskillakin on jo ikkuna auki. Jos luukut ja ikkunat on kiinni voi tuossa Volvo 8500 autossa tulla ihan toimeen, vaikka ei siellä ihan viileätä olisikaan.

Viime keskiviikkona tuli oltua pitkästä aikaa tuollaisella 8500 volvolla ajossa (NF 774/778) ja molemmissa tuo ilmastoinnin teho pääsi yllättämään, kun olen tottunut ennemminkin Scalan ilmastointiin joka ei kuljettajaa hyödytä juurikaan, näihin Volvoihin kun on laitettu nappi jolla toimii "ryöstö"puhallin kattokanavasta kuljettajan tilaan. 8500:ssa matkustamon lämpömittari huiteli kokoaika siinä 24-26c väliä kun ulkolämpötila heitteli siinä 25-27 väliä ja lauttasaaresta kloviin matkalla matkustamo jäähtyi sen verran hyvin että siellä oli todella viileän tuntuista :wink:

Kattoluukut ja kuljettajan sivuikkuna pysyivät koko päivän kiinni, eikä matkustajillakaan varmasti ollut mitään intressiä avata niitä kun autossa oli viileän tuntua kokoaika :)
 
Monessa paikassa lienee kuljettajien sivistämisessä olevan huomattavasti kehittämisen varaa, kun monella puuttuu ihan perustietämys koko asiasta - miksi muuten vedetään päätepysäkin lepotauon ajaksi ilmastoitujenkin autojen kaikki ovet auki. Jos auton ilmastointi toimii kunnolla, niin tuo pilaa senkin ilon joka kierroksen jälkeen taas uudestaan.

näihin Volvoihin kun on laitettu nappi jolla toimii "ryöstö"puhallin kattokanavasta kuljettajan tilaan

Ei ehkä tuokaan ole jokaisen tiedossa. Scalassa näyttää todellakin kuljettajalla olevan vain pikkuropelli edessä jo wanhempien autojen ajoilta lähtien. Jos ei kuljettajilla ole selvää ohjeistusta eikä (todella) varoitustarroja näkyvillä, niin monelta voi koko juttu unohtua ja jos vielä on vain harvoin joskus uudempaa autoa ajamaan sattunut, niin on selkäytimessä jo se ikkunoiden ja luukkujen valmiiksi aukominen...

Eihän sitä ole helppoa jokaisen muistaa ne eri mallien erot tuon kohdalla, että onko ilmastoinnista mitään hyötyä tai ei vai edes sitä, onko se edes autossa tai ei...
 
Viimeksi muokattu:
Ei ehkä tuokaan ole jokaisen tiedossa. Scalassa näyttää todellakin kuljettajalla olevan vain pikkuropelli edessä jo wanhempien autojen ajoilta lähtien. Jos ei kuljettajilla ole selvää ohjeistusta eikä (todella) varoitustarroja näkyvillä, niin monelta voi koko juttu unohtua ja jos vielä on vain harvoin joskus uudempaa autoa ajamaan sattunut, niin on selkäytimessä jo se ikkunoiden ja luukkujen valmiiksi aukominen...

Eihän sitä ole helppoa jokaisen muistaa ne eri mallien erot tuon kohdalla, että onko ilmastoinnista mitään hyötyä tai ei vai edes sitä, onko se edes autossa tai ei...
Ainakin Helbin uusissa Scaloissa(11xx->) on katossa kuljettajalle 2 säädettävää suutinta joista tulee sama jäähdytetty ilma kuin matkustamoonkin!
 
Ainakin Helbin uusissa Scaloissa(11xx->) on katossa kuljettajalle 2 säädettävää suutinta joista tulee sama jäähdytetty ilma kuin matkustamoonkin!

Juurikin näin, mutta Scalassa niistä räppänöistä tulee ilmaa vain silloin kun automaattisesti toimiva kattokanavapuhallus on päällä ja silloin hyvin vaisusti omasta mielestä. 8500:n "Ryöstö"napilla ilmaa virtaa kylmästä kattokanavasta kokoaika kuljettajalle, eikä ole niin tukalaa kun Scalassa :tongue:
 
En ole oikein ymmärtänyt tuota ajatusta, miksi takapään kattoluukku halutaan avata noissa juuri noinpäin, koska siellä ihan takapäässä on poistokanavat, josta ilman pitäisi päästä ulos (vedon kai tarkoitus syntya ajoviimasta?). Jos sen takimmaisen luukun avaisi etureunasta, niin takapäänkin matkustajat pystyisi välttymään lämpöhalvaukselta samaan aikaan, kun eteen tulee ilmaa kuitenkin niin luukusta kuin ikkunoistakin - ja toki kanavapuhalluskin helpottaa.

Takimmaisen kattoluukun avaaminen etureunastaan on muuten hyvä idea, mutta saattaa moottoritiellä ajettaessa aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa hajonneen takalasin, sekä lentoonlähteneen kattoluukun muodossa. Varsinkin Scaloissa, joissa matkustajat omatoimisesti repivät luukkuja auki/kiinni niistä hätäpoistumistiekahvoista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse kuljen Scaloilla (helb 617 ja 817) näissä on kattokanavapuhallus päällä ja ikkunat auki niin on viileetä mutta on silloinki kun on ikkunat kiinni.
Näissä helb 32-36 autoissa on aivan hirveän kuuma on vain kattoluukut auki. Todella tukalaa istua 40min bussissa ja vain pienet kattoluukut auki!
 
Eilen oli mielestäni erityisen kuuma ja hiostava päivä.

Oli kuitenkin yhtä juhlaa ajaa linjaa h64 ilmastoiduilla teli-Scaloilla (PL734 ja PL735); kun ikkunat ja kattoluukut pidetään visusti kiinni lämpötila auton sisällä putosi varsin ihanteelliseksi (näissäkin Scaloissa on ilmastoinnissa tehdasasetus, johon kuljettaja ei voi vaikuttaa). Kun kytken vielä ns. "hilsepuhaltimen" sekä varsinaisen pääpuhaltimen kuljettajatilassa, niin työskentelykin on mukavaa. Tiedän, etteivät jotkin kollegat siedä noiden erilaisten puhaltimien huminaa, mutta itseäni se ei haittaa.

Yhtiömme Irisbus Crosswayissa tehokas ilmastonti on puolestaan yksi parhaita ko. autojen ominaisuuksia: toimii mielestäni varsin hyvin.

Junakalustosta Flirtit sekä Sm4 ovat mukavia matkustaa ja varsinkin ensimmäiset ovat miellyttäviä niin ilmastoltaan, kuin muutenkin toteutukseltaan. Oikein harmittaa, jos tuleekin Sm1/2-juna, joissa varsinkin moottorivaunussa on aivan turkasen kuuma. Niiden ohjausvaunussa ei onneksi ole aivan niin tukalaa. Aika on mielestäni kulkenut jo noiden vanhempien sähköjunien ohi ja olisi aika korvata ne moderneimmilla kaupunkijunilla.
 
Testasin tänään teli-Volvon 8700 vuosimallia 2010 ilmastointia. Ajoin tunnin sivun kattoluukut ja kuskin ikkuna kiinni ja ajoin toisen tunnin sivun kattoluukut ja kuskin ikkuna auki. Sisälämpötila pysyi tismalleen samana:D Ivecoitten ja Scalojen ilmastointi on kieltämättä parempi ja Ivecoissa auttaa vielä selvästi tummennetut lasit. Ehkä on näsä viisastelua, mutta kun sopimuksissa sanotaan, että tietyillä linjoilla tietyissä autoissa pitää olla ilmastointi niin sanotaanko siellä, että sitä pitää käyttää ja missä olosuhteissa ja pitääkö ilmastointilaiteen olla ylipäätään kunnossa kunhan sellainen teknisten tietojen mukaan bussissa on;)
 
Eilen oli mielestäni erityisen kuuma ja hiostava päivä.

Oli kuitenkin yhtä juhlaa ajaa linjaa h64 ilmastoiduilla teli-Scaloilla (PL734 ja PL735); kun ikkunat ja kattoluukut pidetään visusti kiinni lämpötila auton sisällä putosi varsin ihanteelliseksi (näissäkin Scaloissa on ilmastoinnissa tehdasasetus, johon kuljettaja ei voi vaikuttaa). Kun kytken vielä ns. "hilsepuhaltimen" sekä varsinaisen pääpuhaltimen kuljettajatilassa, niin työskentelykin on mukavaa. Tiedän, etteivät jotkin kollegat siedä noiden erilaisten puhaltimien huminaa, mutta itseäni se ei haittaa.

Itsekin lauantaina ajelin pätkä-Scalalla (Nf 742) ja eräs rouva tuli olarissa kiittelemään, kun olin säätänyt sisälämpötilan viileäksi. Totesin hänelle vain että automatiikka sen tekee, itse en pysty vaikuttamaan. Tämä katsoi monttu auki :tongue:

Nobinan Scaloissa ei tosiaan pysty vaikuttamaan kuljettajatilan jäähdytyspuhallukseen (tai itse en ainakaan ole sitä nappia löytänyt mistään) vaan katossa olevista suuttimista tulee ilmaa silloin, kun matkustamossa on kanavapuhallus päällä ja omasta mielestäni heikosti, kun ilmavirran tuntee vain, jos puhaltaa suoraan päin näköä.
No koko iltapäivän verran siinä kuljettajan pukilla oli hiostavaa ja matkustamossa todella viileätä, 1-3 astetta alhaisempi lämpötila kun ulkona, ja tästä johtuen eilen (su) aamuna alkoi tuntumaan kurkussa ikävää karheutta ja tänään onkin kunnon kesäflunssa päällä :icon_frown: Luulen että johtui siitä, kun kuljettajan paikalla oli koko aika pieni hiki päällä, mutta matkustamosta tunki "jäätävää" ilmaa sen verran että vilustuminen pääsi käymään :(
 
Ehkä on näsä viisastelua, mutta kun sopimuksissa sanotaan, että tietyillä linjoilla tietyissä autoissa pitää olla ilmastointi niin sanotaanko siellä, että sitä pitää käyttää ja missä olosuhteissa ja pitääkö ilmastointilaiteen olla ylipäätään kunnossa kunhan sellainen teknisten tietojen mukaan bussissa on;)

Samaa minä olen miettinyt, nytkin alla ilmastointivikainen Nf 734 ja vika on siinä kun kompuran hihnat puuttuu syystä tai toisesta
 
Takaisin
Ylös