Luotettavat bussit?

Bussin omaan polttoainemittariin ei kyllä voi oikein mitenkään luottaa, ihan kautta bussifirmojen. Esimerkiksi CBF:llä kuljettajan tulee tarkistaa ajoneuvokohtaisesta huoltopäiväkirjasta, koska auto on viimeksi tankattu, kun lähtee varikolta linjalle.
 
Isoissa yhtiöissä veolia.concordia.helb.esll.ehkä pohjolan liikenne ja westendin linja on autojen tankkaus hoidettu niin että on varikolla erikseen tankkaaja.

Itse asiassa Westendin Linjalla kuljettaja tankkaa auton vuoron päätteeksi, jos edellisestä tankkauksesta on ajettu yli 150 km. Tästä merkintä auton ajopäiväkirjaan: tankkauskilometrit ja -litrat.
 
Bussin omaan polttoainemittariin ei kyllä voi oikein mitenkään luottaa, ihan kautta bussifirmojen. Esimerkiksi CBF:llä kuljettajan tulee tarkistaa ajoneuvokohtaisesta huoltopäiväkirjasta, koska auto on viimeksi tankattu, kun lähtee varikolta linjalle.
En tiedä, ovatko tietoni vielä ajan tasalla, mutta käsitykseni mukaan HelB:llä taasen ei tankkausta voi tarkistaa mitenkään muuten kuin soittamalla työnjohtoon. Normaali toimintamalli on luottaa siihen, että auto on tankattu. Joskus luonnollisesti herää epäilyksiä. Kerran aloitin työvuoron kaasutelillä 66A:lla ja pari kierrosta ajettuani otin yhteyttä, kun mittari näytti alle puoliväliä jo ennen puoltapäivää. Se yksilö oli kuin olikin jäänyt tankkaamatta ja huolto kävi vaihtamassa toisen tilalle. Kaasuauto todellakin kannattaa vaihtaa toiseen ennenkuin kaasu loppuu. Kaasua kun ei oikein voi viedä autoon kanisterilla. :)
 
Bussin omaan polttoainemittariin ei kyllä voi oikein mitenkään luottaa, ihan kautta bussifirmojen.

Olenkin sitten ilmeisesti Helsingin Bussiliikenteellä enimmäkseen ajanut poikkeuksellisia busseja.

Eilen h22:lla 133:n mittari näytti loppuillasta, että 3/4 polttoaineesta olisi jäljellä. Ihan järkevä näyttämä, h22 ei ole kovinkaan pitkä ja kuormittava linja.

Toissapäivänä illalla Vihdintien seutulinjoilla (tässä tapauksessa 345, 363 ja 363A) autolla 728 aloittaessani mittarin mukaan oli jäljellä karvan verran yli 1/4. Ihan järkevä näyttämä, Vihdintiellä on paljon polttoainetta kuluttavia kiihdytyksiä suuriin nopeuksiin, ja MANeissa ei ilmeisesti ole kovinkaan suuret tankit.

Tarkkailin mittaria tuolloin tavallista tarkemmin. Lopulta, viimeisellä sivulla, Lion's City alkoi pyytää ajotietokoneen näytöllä lisää polttoainetta. Eli riitti loppuun asti, mutta meni ehkä vähän turhan tiukalle, ja jäi hieman kaduttamaan, etten aiemmin vaihtanut autoa pois...
 
Ihan järkevä näyttämä, Vihdintiellä on paljon polttoainetta kuluttavia kiihdytyksiä suuriin nopeuksiin, ja MANeissa ei ilmeisesti ole kovinkaan suuret tankit.

Tarkkailin mittaria tuolloin tavallista tarkemmin. Lopulta, viimeisellä sivulla, Lion's City alkoi pyytää ajotietokoneen näytöllä lisää polttoainetta. Eli riitti loppuun asti, mutta meni ehkä vähän turhan tiukalle, ja jäi hieman kaduttamaan, etten aiemmin vaihtanut autoa pois...

Itseasiassa MANeissa kaasu riittää hyvin pitkiinkin vuoroihin, joissa Volvot olisivat jo puolimatkassa kyykähtäneet. Lisäksi MANit varoittavat polttoaineen "vähyydestä" hieman turhan aikaisin, niillä ajaa linjasta riippuen jopa nelisen tuntiakin vielä ensimmäisen varoituksen jälkeen. Yleensäkään kaasuautoissa ei kojelaudan mittariin kannata täysin luottaa, vaan ennemmin katsoa ulkomittarista tarkka polttoainemäärä ennen työnjohdolle soittamista.
 
Olenkin sitten ilmeisesti Helsingin Bussiliikenteellä enimmäkseen ajanut poikkeuksellisia busseja.


Itse ajoin aikanaan jollain STA:n pätkä-Ikarus/Scanialla 41:sen iltavuoroa, ja mittari näytti täyttä. Siinäpä sitten toiseksi viimeisella sivulla Kannelmäkeen päin Huopalahden aseman jälkeisessä ylämäessä alkoi nykiminen ja siihen se matka sitten loppui...Auto oli tuolloin noin kolmen kuukauden ikäinen. Toki tein vikalapun mittarista mutta voisin kuvitella että mittari näyttää edelleen koko päivän täyttä :)
 
Itseasiassa MANeissa kaasu riittää hyvin pitkiinkin vuoroihin, joissa Volvot olisivat jo puolimatkassa kyykähtäneet. Lisäksi MANit varoittavat polttoaineen "vähyydestä" hieman turhan aikaisin, niillä ajaa linjasta riippuen jopa nelisen tuntiakin vielä ensimmäisen varoituksen jälkeen. Yleensäkään kaasuautoissa ei kojelaudan mittariin kannata täysin luottaa, vaan ennemmin katsoa ulkomittarista tarkka polttoainemäärä ennen työnjohdolle soittamista.

Itselläni samanlaisia kokemuksia noista MANneista linjalla s611. piti oikein katsoa mittarista kaasun paine, joka löytyy luukun alta joka on auton oikealla puolella. että onko kaasu todellakin lopussa kun mittari näyttää tyhjää. Kun näin MANnnen ensi kertaa, niin epäilytti tuusulan väylän alitus tammistossa ennen pitäjän kirkonkylää helsingistä päin tullessa.kun on se silta 3.4m tai 3.6m korkea. Kauan ovat myös s611 MANnnit linjalla, aamun eka lähdöistä illan viimeisiin.:biggrin:
Taitaa olla myös mersuissa citaro ja O405N2 olla aika pitkä toimintasäde kun säiliöt ovat ison näköiset. :D
 
Takaisin
Ylös