Laina-autoja Volvolta Concordialle

Jaaha.... heti kun on kesälomalla, työpaikalla tapahtuu valtavasti asioita. Nyt onkin siis kysyttävä, että siis ymmärsinkö ihan oikein nyt tämän homman.

Myytiinkö nämä 2-akseliset Säfflet pois, jotka olivat Klovissa vihreissä väreissä vielä 3 viikkoa takaperin? Olivat puolmatalia, väyläohjattuja.
Ja tilalle siis tuli näitä vuokrattuja kaasu Säfflejä, telilläkö?

Näinkö tämä kuvio meni? Jos meni, niin kuinka paljon myytiin suoraan pois ja ymmärsinkö nyt siis oikein, että kyse oli näistä Säffleistä, vuoden 96 malleja?

Anteeksi pieni tällänen "mitä kuka ketä missä täh", mutta tosiaan olen pitänyt lomalla (niin kuin varmasti jokainen ymmärtää) pienen tauon busseista ja olen sitten pihalla kuin kukko. Joten jos joku jaksaisi vielä vähän selventää niin olisin kiitollinen. :)
 
Käsittääkseni kesän aikana on poistettu carrus city M:t 46, 322, 327, 334, 344, 369 ja 374, yhtään puolimatalaa säffleä ei tietääkseni ole poistettu. Osa klovin säffleistä taitaa tosin olla vara-autoina.
 
Noita Säfflejä on ainakin Cbf:lla Leppävaaran vuoroissa, jotka on korkeita. Myös ainakin 613sta niitä näkynyt, lisäksi ainakin 231sellä on niitä muutamia näkynyt. Noi City M:mmät alkaa tosiaan häviämään katukuvasta pikku hiljaa.
 
Joo eilen tuli nähtyä tällänen "uusi" kaasu Säfle Espoon Keskuksella ihan linjalla. Joten pakko se on uskoa, että ne autot on linjalla Klovin varikolta.
 
Eilen ajoin iltavuorossa linjaa h15A autolla CBF597 (ex-Helb 212) ja kylläpä oli positiivinen kokemus.

Ei mitään sellaista tahmaisuutta, jota esiintyi edellisellä omistajalla noilla ajaessani. Hienosti lähti käyntiin kun malttaa odottaa: virta-avain pitää kääntää ensin virta-asentoon ja odottaa, että kaikki kojetaulun tsekkausvalot sammuvat ja tietokoneen sekä releiden naksuttelu loppuu. Sen jälkeen kun starttaa, niin lähtee aina hienosti käyntiin, toki maakaasumaisesti sahaten (maakaasumoottori on ns. ottomoottori bensiinimoottorin tapaan, eikä toimi diesel-periaatteella, kuten vaikkapa dieselöljyä, biodieseliä tai rypsiöljyä polttoaineenaan käyttävät). Ja ajaminen ja kulku tällä vanhalla työjuhdalla oli yhtä juhlaa nyt kun se oli ilmeisesti laitettu Volvolla kuntoon. Liikkeellelähtö oli rivakkaa ja huippunopeus moottoritiellä (hallireiteillä) saavuttettiin ripeästi. Kulku oli erittäin tasaista ja pehmeää, kuin sukkasillaan kulkisi. Oli kuin "paha köhä" olisi parannettu tästä ennen niin laiskasta ja väsyneestä työkalusta. Kori on toki yhä hieman harperoa, mutta esimerkiksi oviautomatiikka on edelleen jäljellä ja toimii just niinkuin pitääkin; keski- ja takaovilla on ruotsalaistyyppinen oviautomatiikka. Eli kun ovet avataan automatiikalla, ne sulkeutuvat omatoimisesti (kuten vaikkapa raitiovaunuissa, vanhoissa HKL-nivelbusseissa tai Helb-MaxCeissa) matkustajien poistumisen jälkeen. Toki on myös mahdollisuus käyttää kaikkia ovia täysin manuaalisesti. Kaikkea näitä ovitoimintoja säestää tyypillinen (ja asjallinen) "säffle-pihinä", joka tässä yksilössä oli hieman äänekästä, mutta väitänpä, että se olisi korjattavissa.

Jotenkin tulee hieman sellainen maku, että noiden "murheenkryynien" alennustila saattaisi osittain johtua niiden puutteellisesta huollosta sekä muutenkin huonosta huolenpidosta ynnä muusta välinpitämättömyydestä. Edellinen omistaja oli poistanut tämän ex-212:n sarjansa huonoimpina yksilöinä, kuten joitakin muita sen sisaria. Eipä se pahemmin näkynyt enää, ainakaan tuossa CBF597:ssä. Sanoisin sen olevan nyt parempi kuin mikään Helbillä ajamani vastaava sisarensa, sorry vaan. Sillä olisi hoitunut täysi työpäivä vaikka h65A:lla ihan koska vaan.

Mulla on se jälleen ensi perjantaina samassa sarjassa (h15A iltavuoro); tervetuloa toteamaan asia. Odotan jo, että pääsen taas ajamaan sillä.

(lähteet:http://fi.wikipedia.org/)
 
Viimeksi muokattu:
Vriston kommenttiin viitaten totean kaasu-Säfflejen toimivan HelBillä nykyisin mielestäni aika hyvin. Pitäneekö näidenkin kohdalla paikkansa sanonta Volvo paranee vanhetessaan? Monesti näillä kaasu-Säffleillä saa osaamattomuudella ongelmia aikaan. Pysäkiltä lähtiessä ei paina kaasua ennenkuin ovien merkkivalot ovat sammuneet, jotta keskiovet eivät avautuisi uudestaan! (eivät kaikki yksilöt tuota kuitenkaan tee) yms. Silloin tällöin nämä Säffle-daamit päättävät pitää tauon kesken ajon sammuttamalla moottorin mieluiten jollekin ruuhkaiselle pysäkille eivätkä suostu heti käynnistymään uudelleen! No, tästä yleensä selvitään kytkemällä päävirta pois pariksi minuutiksi, mutta hätävilkkuja EI SAA laittaa päälle, koska tällöin päävirta ei katkea. Hetken päästä virrat takaisin päälle ja Säffle yleensä jatkaa matkaa ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan... Tietysti joskus voi tiellejäänti johtua kaasun loppumisesta, mutta tämähän ei ole sinänsä auton "vika".
 
Vriston kommenttiin viitaten totean kaasu-Säfflejen toimivan HelBillä nykyisin mielestäni aika hyvin. Pitäneekö näidenkin kohdalla paikkansa sanonta Volvo paranee vanhetessaan? Monesti näillä kaasu-Säffleillä saa osaamattomuudella ongelmia aikaan. Pysäkiltä lähtiessä ei paina kaasua ennenkuin ovien merkkivalot ovat sammuneet, jotta keskiovet eivät avautuisi uudestaan! (eivät kaikki yksilöt tuota kuitenkaan tee) yms. Silloin tällöin nämä Säffle-daamit päättävät pitää tauon kesken ajon sammuttamalla moottorin mieluiten jollekin ruuhkaiselle pysäkille eivätkä suostu heti käynnistymään uudelleen! No, tästä yleensä selvitään kytkemällä päävirta pois pariksi minuutiksi, mutta hätävilkkuja EI SAA laittaa päälle, koska tällöin päävirta ei katkea. Hetken päästä virrat takaisin päälle ja Säffle yleensä jatkaa matkaa ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan... Tietysti joskus voi tiellejäänti johtua kaasun loppumisesta, mutta tämähän ei ole sinänsä auton "vika".
Tämä nykyään CBF597:kin protestoi kaasun painamista ennenkuin ovet olivat kiinni, mutta siististi vain äänimerkillä. Muuten kulku oli todella sivistynyttä ja miellyttävää. Yksi parhaita työkalujani pitkään aikaan. Kori tosiaan natisee, mutta niin se tekee uusissakin Volvoissa (8700LE), kuten eilen totesi mm. autossa CBF614.
 
Kori tosiaan natisee, mutta niin se tekee uusissakin Volvoissa (8700LE), kuten eilen totesi mm. autossa CBF614.

Olen pannut saman merkille, että juuri tuossa loppupään sarjassa ainakin 616:ssa ja 617:ssa natinoita kuuluu erityisesti kuljettajankopin ympäristöstä olevista kiinnipitotangoista. Mielestäni reilun vuoden vanhat Jokeri-autot voittaa uudet yksilöt laatuvertailussa, sillä autoissa 447-475 nitinöitä ei oikein kuulu mistään.
 
Mielestäni reilun vuoden vanhat Jokeri-autot voittaa uudet yksilöt laatuvertailussa, sillä autoissa 447-475 nitinöitä ei oikein kuulu mistään.

Näissä autoissa onkin erilainen etuakselin jousitus. Jokeri-autoissa on erillisjousitettu etuakseli, jota elokuussa 2007 toimitetuissa B12BLE:issä ei ole. Tämän vuoksi Jokeri-volvot kulkevat kenties vähän pehmeämmin.
 
Näissä autoissa onkin erilainen etuakselin jousitus. Jokeri-autoissa on erillisjousitettu etuakseli, jota elokuussa 2007 toimitetuissa B12BLE:issä ei ole. Tämän vuoksi Jokeri-volvot kulkevat kenties vähän pehmeämmin.
Ikävä taantuma Volvolta tosiaan ja se tuntuu noissa autoissa reilusti heikentenyinä ajo-ominaisuuksina. Tasaisella alustalla menee kuin juna, mutta pienetkin epätasaisuudet, kuopat ja railot saavat koko auton vapisemaan ja helisemään. Erillisjousitus lienee kuitenkin monimutkaisempi ja kalliimpi, joten ehkäpä muunmuassa sellaiset syyt pakottivat Volvon luopumaan siitä ja etsimään yksinkertaisempaa ja halvempaa akseliratkaisua.

Jokeri-Volvot ovat edelleen seudun parhaimmat bussit ajettavuudeltaan ja muutenkin kokonaisuudeltaan.
 
Jokeri-Volvot ovat edelleen seudun parhaimmat bussit ajettavuudeltaan ja muutenkin kokonaisuudeltaan.

Mahtoi näkyä myös hinnassa. Niihin satsattiin kunnolla, ja sopii olettaa ne ovat hyvässä kunnossa melko pitkään. Ne kun ovat Jokerisopimuksen päätyttyä vasta keski-ikäisiä, eli niillä pystyy ajamaan vielä toiset 15 vuotta.
 
Ei busseilla sentään tavallisesti 30 vuotta ajeta. Linja-autokaluston maksimi-ikä YTV-liikenteessä on tällä hetkellä 16 vuotta ja Jokeri-linjalla tehtiin seitsemän vuoden sopimus, jota voidaan jatkaa enintään kolmella vuodella tilaajan ja liikennöitsijän keskinäisellä sopimuksella. Tällöin nykyiset Jokeri-bussit olisivat sopimuskauden päättyessä korkeintaan kymmenvuotiaita ja niillä olisi vielä kuusi vuotta elinaikaa YTV-alueella.
 
Mahtoi näkyä myös hinnassa. Niihin satsattiin kunnolla, ja sopii olettaa ne ovat hyvässä kunnossa melko pitkään

Täällä hiljattain oli "kirjeenvaihtoa" mahdollisesta työnjohtajan pestistäsi Concordialle. Eiköhän me foorumilaiset tiedetä jo tähän mennessä riittävän hyvin, että kalusto kestää pidempään sen mukaan miten sitä huolletaan.
 
Takaisin
Ylös