Laina-autoja Volvolta Concordialle

Virta-avain pitää kääntää ensin virta-asentoon ja odottaa, että kaikki kojetaulun tsekkausvalot sammuvat ja tietokoneen sekä releiden naksuttelu loppuu.

Samahan on jo vuosien 99-00 Volvo 7000:ssa joilla Risto on varmasti ajanut.
 
Samalla tavoinhan käynnistetään kaikki linja-autot. Esimerkiksi Volvon B10B-sarjassa ei välttämättä lähde laturi ns. messiin jos liian pikaiseen vääntää virta-avaimesta moottorin käyntiin. EDC:kin kaipaa oman tarkistuksensa, eli jarrupoljinta täytyy pitää pohjassa kunnes EDC-valo sammuu... Scanioissa on niinikään omat rituaalinsa.
 
Vriston kommenttiin viitaten totean kaasu-Säfflejen toimivan HelBillä nykyisin mielestäni aika hyvin. Pitäneekö näidenkin kohdalla paikkansa sanonta Volvo paranee vanhetessaan? Monesti näillä kaasu-Säffleillä saa osaamattomuudella ongelmia aikaan. Pysäkiltä lähtiessä ei paina kaasua ennenkuin ovien merkkivalot ovat sammuneet, jotta keskiovet eivät avautuisi uudestaan! (eivät kaikki yksilöt tuota kuitenkaan tee) yms. Silloin tällöin nämä Säffle-daamit päättävät pitää tauon kesken ajon sammuttamalla moottorin mieluiten jollekin ruuhkaiselle pysäkille eivätkä suostu heti käynnistymään uudelleen! No, tästä yleensä selvitään kytkemällä päävirta pois pariksi minuutiksi, mutta hätävilkkuja EI SAA laittaa päälle, koska tällöin päävirta ei katkea. Hetken päästä virrat takaisin päälle ja Säffle yleensä jatkaa matkaa ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan... Tietysti joskus voi tiellejäänti johtua kaasun loppumisesta, mutta tämähän ei ole sinänsä auton "vika".

Säfflellä ajaminen vaatii rauhallisuutta ovien suhteen. Pysäkiltä lähdettäessä lähdetään vasta kun kaikki ovet ovat kiinni. Joskus linjalla H18 kävi mulle niin että takaovi ei suostunut menemään kiinni. Vika oli pienestä kiinni sillä takaovien valokennojen välissä oli metro lehti:)
Ajotavan pitää olla myös ennakoivaa ja tasaista muuten mootori saattaa sammua, koska kaasun saanti moottoriin on epätasaista. Tämä ilmiö korostuu eteenkin city u malleissa
Ainoa miinus tuossa säflessä on lämmönsäätö joka on minusta laitettu huonosti kuljettajan "info" näyttöön samoin kuin muutamissa scaloissa, koelauta myös nitisee ja natisee inhottavasti
 
Takaisin
Ylös