Ainakin Koillis- ja Itä-Helsingissä kuntarajat ylittävien linjojen tarjonta on suorastaan luvattoman heikkoa. Pohjois-Helsingin tilanne lienee hiukan parempi, samoin Lauttasaaren, Lehtisaaren ja Kuusisaaren tapaisten seutulinjojen läpikulkupaikkojen.
Kuinka suuri tarve tälläisille linjoille olisi? Millaista asiakaskuntaa tällä palveltaisiin, olisiko esimerkiksi järkevää tarjota yhteyksiä koillisilta alueilta Malmin sijasta esimerkiksi Tikkurilaan, joka on maantieteellisesti paremmassa paikassa vaikkapa Heikinlaakson kannalta?
Karkeana ehdotuksena vaikkapa 'ensimmäinen poikittaislinja' noudattelisi linjan 78 reittiä Vuosaaresta Lahdenväylän liittymään, josta Kehä I:n ja Hakunilan kautta Tikkurilan keskukseen (ja kenties yhä edelleen Suutarilaan ja Siltamäkeen, jopa Tammistoon asti).
Onko ylipäätään turhaa rakentaa pitkiä poikittaislinjoja, jotka eivät käytä kovinkaan paljon nopeita moottoritieosuuksia? Vai nouseeko matka-aika, ja aikataulussa pysyminen turhan pitkäksi/vaikeaksi?
Kuinka suuri tarve tälläisille linjoille olisi? Millaista asiakaskuntaa tällä palveltaisiin, olisiko esimerkiksi järkevää tarjota yhteyksiä koillisilta alueilta Malmin sijasta esimerkiksi Tikkurilaan, joka on maantieteellisesti paremmassa paikassa vaikkapa Heikinlaakson kannalta?
Karkeana ehdotuksena vaikkapa 'ensimmäinen poikittaislinja' noudattelisi linjan 78 reittiä Vuosaaresta Lahdenväylän liittymään, josta Kehä I:n ja Hakunilan kautta Tikkurilan keskukseen (ja kenties yhä edelleen Suutarilaan ja Siltamäkeen, jopa Tammistoon asti).
Onko ylipäätään turhaa rakentaa pitkiä poikittaislinjoja, jotka eivät käytä kovinkaan paljon nopeita moottoritieosuuksia? Vai nouseeko matka-aika, ja aikataulussa pysyminen turhan pitkäksi/vaikeaksi?