Uusia varikkoratkaisuja

Veolian suunnitelmat Koskelossa liittynevät enemmän siihen, että jollakin aika välillä WL:n nykyisen varikon sijalle on suunniteltu uusia rakennuksia ja nykyisen Veolian varikon omistaa WL. Jos ja kun WL menee Suomenojalle olisi Veolia ilman varikkoa.

Tämän viestiketjun http://jlf.fi/f12/5168-hsl-bussiliikenteen-kilpailutus-22-2011-a/index7.html viestissä numero 96 asiaa oli jo selvennetty. Tuo Koskelon varikko tulee kyllä olemaan oleellisesti nykyistä Suomenojan varikkoa huonompi sijaintinsa suhteen, lähes kaikki veolian Espoon linjat kulkevat Etelä-Espoossa ja siirtoajot Koskeloon tulevat varsin pitkiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Veolian Keravan varikon toiminta loppuu vuoden 2012 helmikuun puolivälissä vuokrasopimuksen irtisanomisen johdosta. Linjat siirretään ajettavaksi Tuupakan ja Hakunilan varikoille.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Aika näkyvällä paikalla tulevat siinä olemaan ja alttiina kaikenlaiselle ilkivallalle, ihmettelen eikö sitä piha-aluetta aiota edes aidata?
Ei ole aidattu ainakaan vielä.
Juuri tätä aitausta meinasin. Onkohan muuten ne rekkojen perävaunut+muut romut jo siirretty pois sieltä parkkialueelta?
Eipä näyttäneet olevan..
Tänään kyseisellä "varikolla" majaili kolme Nobinan Irisbussia.
2012-01-13 11.46.24.jpg

2012-01-13 11.50.14.jpg
 
Jokin aika sitten, kun matkustin Merihaan ohi, huomasin siinä Hakaniemen sillan alla kaksi Nobinan bussia parkissa. Onko Nobinalla siellä jokin bussien säilytyspaikka, koska olen nähnyt siinä kyseisellä parkkialueella aikaisemminkin busseja?
 
Jokin aika sitten, kun matkustin Merihaan ohi, huomasin siinä Hakaniemen sillan alla kaksi Nobinan bussia parkissa. Onko Nobinalla siellä jokin bussien säilytyspaikka, koska olen nähnyt siinä kyseisellä parkkialueella aikaisemminkin busseja?

Hakaniemessä on kuljettajien taukotilat, joita alueella liikennöivät liikennöitsijät hyödyntävät työvuorosuunnittelussa. Osalla liikennöitsijöistä on sellaisia työvuoroja, joissa bussi pysyy kuljettajan mukana tauollakin joten uskoisin, että kyse on tästä. Yötä myöten bussit siellä tuskin siis seisovat.
 
Hakaniemessä on kuljettajien taukotilat, joita alueella liikennöivät liikennöitsijät hyödyntävät työvuorosuunnittelussa. Osalla liikennöitsijöistä on sellaisia työvuoroja, joissa bussi pysyy kuljettajan mukana tauollakin joten uskoisin, että kyse on tästä. Yötä myöten bussit siellä tuskin siis seisovat.

Jep. Kuljettajilla on taukoja siellä. Esim. yksi Nobinan vuoro alkaa varikolta pikkuautolla ruuhkan alussa Pirkkolaa, 62:lla (alkaen 14:12 lähtevä vuoro) -< ruuhkan loppuun (viimeinen Rautatientorilta klo 17:33), siirto Pirkkolasta Hakaniemeen, bussi kuuluu jättää tuonne missä olet noita busseja nähnyt. Siellä tauko ja vaihto 19:06 linjalle 66. Ja tämä linjan 66 ottaa tämän parkkiin jätetyn 62:n ja menee sillä varikolle (Hakunila). Näitä 62:lta -> 66:lle on aika monia.
 
Eilen sunnuntaina 12.02.2012 ajettiin viimeiset ajot Veolian Keravan varikolta. Varikon tilalle rakennetaan joku liikerakennus. Linjat 633 ja 738 siirtyivät ajettavaksi Tuupakasta ja linjat 87 ja 973 Hakunilasta. Samassa yhteydessä siirrettiin joitakin lähtöjä linjoilta 731, 732 ja 734 Tuupakkaan:lol:
 
Tämän viestiketjun http://jlf.fi/f12/5168-hsl-bussiliikenteen-kilpailutus-22-2011-a/index7.html viestissä numero 96 asiaa oli jo selvennetty. Tuo Koskelon varikko tulee kyllä olemaan oleellisesti nykyistä Suomenojan varikkoa huonompi sijaintinsa suhteen, lähes kaikki veolian Espoon linjat kulkevat Etelä-Espoossa ja siirtoajot Koskeloon tulevat varsin pitkiksi.

Tuleeko se Veolian uusi varikko nyt koskeloon kun en mielestäni ole vieläkään nähnyt mitään työmaata siellä johon varikko tulisi? Jos meinaavat syksyksi sinne muuttaa voi tulla kiire rakentaa se, ellei siis sitä rakenneta jo?
 
Tuleeko se Veolian uusi varikko nyt koskeloon kun en mielestäni ole vieläkään nähnyt mitään työmaata siellä johon varikko tulisi? Jos meinaavat syksyksi sinne muuttaa voi tulla kiire rakentaa se, ellei siis sitä rakenneta jo?

Suomenojan Veolia ei minun tietääkseni ole mihinkään muuttamassa (tämä siis kuultuna työntekijöiltä itseltään), enkä usko että Tuupakkakaan mihinkään muuttaisi. Voisiko kyseessä olla lisätilan rakentaminen, kun Veolian Keravan varikko loppui?
 
Tuleeko se Veolian uusi varikko nyt koskeloon kun en mielestäni ole vieläkään nähnyt mitään työmaata siellä johon varikko tulisi? Jos meinaavat syksyksi sinne muuttaa voi tulla kiire rakentaa se, ellei siis sitä rakenneta jo?

Saa nähdä rakennetaanko sitä nyt ollenkaan. Senhän olisi pitänyt korvata Veolian Suomenojan varikko (jonka WL omistaa), jonne WL oli muuttamassa Matinkylästä vuokrasopimuksen loppumisen vuoksi. Mutta nyt kun WL:n tilanne on mitä on, ovat luultavasti antaneet VT:n jatkaa Suomenojalla.
 
Suomenojan Veolia ei minun tietääkseni ole mihinkään muuttamassa (tämä siis kuultuna työntekijöiltä itseltään), enkä usko että Tuupakkakaan mihinkään muuttaisi. Voisiko kyseessä olla lisätilan rakentaminen, kun Veolian Keravan varikko loppui?

aiemmin tästä ketjusta löytyy juttua kun Veolia on hankkinut tonttia koskelosta uutta varikkoa varten.

Saa nähdä rakennetaanko sitä nyt ollenkaan. Senhän olisi pitänyt korvata Veolian Suomenojan varikko (jonka WL omistaa), jonne WL oli muuttamassa Matinkylästä vuokrasopimuksen loppumisen vuoksi. Mutta nyt kun WL:n tilanne on mitä on, ovat luultavasti antaneet VT:n jatkaa Suomenojalla.

Eihän kai Westendin taloustilanne silti poista uhkaa lähteä nykyisistä tiloista kun nykyisen varikon tilalle on tulossa asuinrakennuksia. Tosin kuukankon sivuilla luki, että suomenojalta häädetään puukeskus Westendin varikon alta?
 
Tosin kuukankon sivuilla luki, että suomenojalta häädetään puukeskus Westendin varikon alta?

Siellä lukee vain, että Espoon kaupunki on suunnitellut niin. Tietääkseni suunnitelmat ovat vain kaavoituksen tasolla.
 
Käsittääkseni Koskelon tontin kohdalla oli vasta aiesopimus, joka pitäisi allekirjoittaa toukokuun loppuun mennessä, mutta tämän hetken tilanteen mukaan uutta varikkoa Veolialle ei ole tulossa. Keravan autot ovat hyvin sopineet Hakunilaan ja Tuupakkaan eli siellä tila ongelmaa ei ole ainakaan vielä. Espoossa Veolian varikon omistaa WL, eli yllätyslähtö voi tulla äkkiäkin, kuten Keravan varikolla kävi.
 
Uusien linjojen myötä Veolia joutuu miettimään uusia varikkoratkaisuja. Hakunila on aivan täynnä ja kun Nobinakaan ei sieltä ole hävinnyt linjoja niin autopaikkoja ei vapaudu. Tuupakassa on aikaisemmin toki pidetty rivissä kahta bussia peräkkäin ja tarvittaessa varmasti myös läheinen "häkki" saadaan käyttöön, jossa on ollut ajosta poistettuja autoja. Toki kaikkien voitettujen linjojen laittaminen Tuupakkaan ei ole hallisivujen kannalta niin järkevää kuin, että ajettaisi Hakunilasta. Jo nykyisellään esim. Keravan Sorsakorpeen, Mattilanpuistoon tai Virrenkulmaan olisi huomattavasti lyhyempi matka Hakunilasta kuin Tuupakasta mistä ne ajetaan (738, 738B, 738K, 633N, 633A), mutta tilan puutteesta johtuen ne siis ajetaan Tuupakasta. En tiedä onko entisen Helbin Koskelon varikko vielä vapaana, mutta se olisi Veolialle erinomainen sijainniltaan. Sieltä olisi hyvät hallisivut Helsingin sisäisille linjoille 68, 69, 71 ja 74. Henkilöautovaihtoja voisi laittaa muutaman minuutin päähän Vanhaankaupunkiin. Myös osan seutulinjoista 731, 732, 734 ja 738 voisi ajaa Koskelosta ja vaihdot onnistuisi läheisellä pysäkillä. Vuokran suuruutta en tosin tiedä, enkä sitä että ollaanko sitä enää vuokraamassa bussivarikoksi.
 
En tiedä onko entisen Helbin Koskelon varikko vielä vapaana, mutta se olisi Veolialle erinomainen sijainniltaan. Sieltä olisi hyvät hallisivut Helsingin sisäisille linjoille 68, 69, 71 ja 74. Henkilöautovaihtoja voisi laittaa muutaman minuutin päähän Vanhaankaupunkiin. Myös osan seutulinjoista 731, 732, 734 ja 738 voisi ajaa Koskelosta ja vaihdot onnistuisi läheisellä pysäkillä. Vuokran suuruutta en tosin tiedä, enkä sitä että ollaanko sitä enää vuokraamassa bussivarikoksi.

Koskelan varikkohan on HKL:n varikko ja kaiketi sitäkin vuokrataan eniten tarjoavalle ;) Tällä hetkellä siellä pihalla seisoo muutamia, ellei kymmeniä Helbin käytöstä poistuneita autoja.
 
Takaisin
Ylös