Vertailussa suora bussilinja vs. liityntäbussi+juna/metro

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Olen taas hienosti aloittanut työni avattaressani näkyvässä YTV-alueen bussiyhtiössä. Niinpä minulla on oiva tilaisuus nähdä ja pohtia pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä aivan aitopaikalta: bussin ohjaamosta.

Tälläkin foorumilla on useasti peräänkuulutettu vaihdottomia, suoria joukkoliikenneyhteyksiä ja moitittu metroa (ja nimenomaan metroa) sekä siihen kuuluvaa busseilla hoidettavaa liityntäliikennettä huonosti palvelevaksi ja suorastaan ärsyttäväksi. Hassua muuten, etten ole juurikaan huomannut moitittavan kaupunkijunaliikennettä, jossa toki esimerkiksi Leppävaaran ja Espoon asemat toimivat täydellä liityntäliikenne-periaattella, ihan samaan tapaan kuin varsinainen metrokin.

Tänään aamuruuhkassa ajaessani suoraa seutulinjaa 270, Helsingistä Espoon Tuomarilaan, tein muutamia mielenkiintoisia havaintoja. Helsingistä maallepäin sitä käytetään varsin runsaasti nimenomaan Helsingin sisäisiin matkoihin (Ruskeasuolle, Pitäjänmäelle ja Valimoon) ja porukka vaihtuu aika tarkalleen kun saavutaan Leppävaaraan. Vain hyvin harva menee "rajan yli" ja Leppävaarasta eteenpäin tulee sitten Espoon porukka, joka menee pääasiassa Jorviin, Espoon keskukseen ja jokunen jatkaa Suvelaankin. Mutta ketään ei tullut perille Tuomarilaan saakka. Seutulinja 270 jakautuu siis tavallaan kahteen eri osaan matkustajien osalta. Takaisin Helsinkiin tultiinkin sitten varsin hitaasti ja tämä aamu olikin eräs ongelma-aamuista; autojonot seisoivat Turuntiellä, Pitäjänmäentiellä ja lopulta Manskullakin. Mentiin niin hitaasti, että olin puolisen tuntia myöhässä Elielinaukiolla. Onneksi alkoi ruokatunti. Tämä suora ja vaihdoton bussiyhteys oli siis armottoman hidas ja monet matkustajat jäivätkin Leppävaarassa pois vaihtaakseen nopeampaan junaan.

Vertailuna tähän, mielenkiintoisen havainnon tein myös linjasta e27, joka on liityntälinja Leppävaarasta Karakallion ja Auroranportin kautta Espoon keskukseen. Sehän on tavallaan seutulinjan 270 liityntäversio ja sen matkustajat ovat paljolti samoja ja usein he näyttävät Espoon puolella valitsevan nimenomaan tämän vaihdollisen liityntälinjan, kuin pitkän vaihdottoman seutulinjan. Tuo e27 on nykyään hyvin suosittu ja kuormitettu linja ja tänäänkin se+juna olisi monelle ollut seutulinjaa 270 nopeampi vaihtoehto Helsingin keskustaan. Monet sen tosin tänä aamunakin tekivät todettuaan minun kuljettamani linjan 270 vuoron niin tahmeaksi, että vaihtoivat nopeaan kaupunkijunaan ensimmäisessä mahdollisessa paikassa (Leppävaara). Ilmeisesti he eivät ole lukeneet tai tietoisia liityntäliikenteen+raideliikenteen huonosta palvelukyvystä.

Toki on myönnettävä, että linjan 270 varrella on monia aivan mitättömältä tuntuvia pullonkauloja, jotka halvaannuttavat koko linja. Niitä ovat Turutieltä kääntyminen Karakallioon/-malmille, Pitäjänmäentiellä kääntyminen vasemmalle Konalantielle sekä Manskun loppu Tullinpuomilta saakka. Ja toki työn alla oleva Manskun, Vihdintien, Hämeenlinnantien sekä Hakamäentien risteys. Tänä aamuna oli todella hidasta menoa ja mietinkin siinä jonossa odottaessani, että tämäkö on sitä "Euroopan parasta joukkoliikennettä". Kaupunkijunalla Espoon asemalta tai Leppävaarasta olisi ollut aikoja sitten perillä.
 
Viimeksi muokattu:
...moitittu metroa (ja nimenomaan metroa) sekä siihen kuuluvaa busseilla hoidettavaa liityntäliikennettä huonosti palvelevaksi ja suorastaan ärsyttäväksi. Hassua muuten, etten ole juurikaan huomannut moitittavan kaupunkijunaliikennettä, jossa toki esimerkiksi Leppävaaran ja Espoon asemat toimivat täydellä liityntäliikenne-periaattella, ihan samaan tapaan kuin varsinainen metrokin.

No minä voin sitten moittia. Malmin suunnalla liityntäliikenne toimii varsin heikosti etenkin sunnuntaina, Töyrynummen suunta on täysin motissa koska linja 77A ei kulje lainkaan sunnuntaina. Tällöin vaihtoehdoiksi jää vain kävely joko linjan 72 tai 70 pysäkille, josta vaihtoyhteys juna-asemille (72 - Pukinmäki, 70 - Malmi).
Lisäksi Tapanilan suunnan liityntälinjat 76A ja 76B kulkevat vain 40 minuutin vuorovälein, joka ei hirveästi houkuttele varsinkaan talviaikaan, jolloin junien myöhästyminen on pikemminkin sääntö kuin poikkeus.

Muutenkin lähijunan kanssa on vähän niin ja näin niin kauan kuin VR:n monopoli pysyy voimissaan, sillä nykyisellä porukalla tuntuu olevan suht vähän intressejä esimerkiksi junaliikenteen luotettavuuden ja aikataulussa pysymisen hoitamiseen.

Muistutettakoon vielä, että tämä on henkilökohtainen mielipiteeni ja saattaa pohjautua negatiivisiin kokemuksiin VR:n järjestämästä junaliikenteestä. Jonkun toisen mielestä asiat voivat taas olla aivan erilailla, mutta sehän on juuri keskustelupalstojen rikkaus, että mielipiteitään saa vaihtaa ja keskustella rakentavassa hengessä - oli kyseessä sitten liityntäliikenne tai metron jatkaminen ties minne.

Pahoitteluni siitä, että eksyi hiukan offtopicin puolelle; viestin alkuosa lienee asiaa :)
 
Nykytyyppisessä joukkoliikennejärjestelmässä pääkaupunkiseudulla raskaan raideliikenteen ylivoimainen etu on matka-ajan ennustettavuus. Toki silloin tällöin tulee ongelmatilanteita esimerkiksi turvalaitevian tai sakean lumipyryn takia, mutta uskaltaisin väittää, että näiden ongelmapäivien lukumäärä on huomattavasti pienempi kuin linja-auto ja raitiovaunuliikenteessä.

Juna- ja metroliikenteessä päivitellään usein jo 1 - 2 minuutin myöhästymisiä, koska normaalitilanteessa liikenne on hyvin täsmällistä. Bussiliikenteessä taas 5 - 10 min poikkeamat ajoajassa ovat ihan arkipäivää.
 
Vertailuna tähän, mielenkiintoisen havainnon tein myös linjasta e27, joka on liityntälinja Leppävaarasta Karakallion ja Auroranportin kautta Espoon keskukseen. Sehän on tavallaan seutulinjan 270 liityntäversio ja sen matkustajat ovat paljolti samoja ja usein he näyttävät Espoon puolella valitsevan nimenomaan tämän vaihdollisen liityntälinjan, kuin pitkän vaihdottoman seutulinjan. Tuo e27 on nykyään hyvin suosittu ja kuormitettu linja ja tänäänkin se+juna olisi monelle ollut seutulinjaa 270 nopeampi vaihtoehto Helsingin keskustaan.

Itse kuljin lähes päivittäin tuolla 27V:llä Lippajärveltä Leppävaaraan, josta jatkoin edelleen junalla Pasilaan. Alkoi pikkuhiljaa nyppimään, kun puutarhakaupungimme tiet ovat niin onnettoman tukkoisia, ettei matkateosta aamuisin meinannut tulla kuin paha mieli. Nyt on menossa tutkintavaihe, mikä liityntäreitti/linja on nopein ja luotettavin.

Jono kehä kakkoselle alkoi tänäänkin aamulla (n. klo 8 aikaan) Petaksen kohdilta, ja koko matka Kolkekannaksentien ja Lippajärventien risteyksen pysäkiltä Leppävaaran asemalle 37min. Auto läksikin sitten suoraan linjalle 106, jolle ilmeisesti melko rapeasti myöhässä, koska seuraava vuoro lähti melkein puskurissa kiinni. No, tottakai on aamuja, kun Vanha Turuntie on tavallista enemmän ruuhkautunut, mutta jos näin käy keskimäärin kolmekin kertaa viikossa, niin ei hyvä...

Tervetullut piristys on ollut linjan e20 jatke Järvenperään, joka niinä aamuina kun olen kulkenut, on ollut ilahduttavan rivakka. Aikataulu puolestaan ei minun menoihin meinaa sopia, siksi en ole siirtynyt täysin ko. linjaa käyttämään. Toinen hyvä ratkaisu on ollut suhauttaa linjalla e43 Kauniaisiin, jossa vaihtaa junaan. Toisaalta, Kauniaisten kautta aamulla kun olen mennyt, ei lähestulkoon kertaakaan ole juna ollut ajoissa. Taitaa kyllä olla jo huonoa tuuriaki pelissä, eikä noissa nyt ei usein ole onneksi kysymys kuin muutamasta minuutista, joka on periaatteessa aivan sama suuntaan tai toiseen. Luotettavussääni menee kaikesta huolimatta junaliikenteen puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Luotettavussääni menee kaikesta huolimatta junaliikenteen puolelle.

Tästähän saa mielenkiintoista keskustelua. Onko joukkoliikenne ylipäätään luetettava. Oletusarvona pitäisi ajatella, että kun aikataulut on laadittu niin bussit, junat, spårat, metrot yms. kulkevat sen mukaisesti. Viime aikaiset ilmiöt ovat kuitenkin heränneet kysymyksen: Mitä jos se bussi tai juna ei tulekkaan tai tulee myöhässä. Pitääkö lähteä varmuuden vuoksi aikaisemmin, vai voiko todella luottaa siihen, että tulee. Itse olen valitettavan paljon kallistunut ensimmäiseen vaihtoehtoon viime aikoina. Tämä on mielestäni negatiivinen ilmiö joukkoliikenteessä, ja se syö järjestelmän imagoa.

Otetaan vielä otsikkoon vastaten. Mitä plussia on vaihdollisessa juna+bussi yhteydessä. Usein nopeampi vaihtoehto, mikä on ihan hyvä aamuruuhkan aikaan. Mitä miinuksia. Vaihdot aamutuimaan ei ole ihan niitä mun suosikkeja, vaan olisi mukava istua kouluun yhdellä välineellä.

Sitten pelkkä bussi, vaihdoton. Mitä plussia tässä on. Aamulla on mukava istua samassa kulkuvälineessä koko matka, vaihtamatta. Samoin myös iltapäivällä kun kotia palaa. Mitä miinuksia. Matka-aika on usein pidempi, ja kiireessä se ei ole välttämättä hyvä, eikä sitä halua kuitenkaan lähteä 30 minuuttia aikaisemmin sen takia.

Yhteenvetona: Kallistun vaihdolliseen yhteyteen.
 
Tänään aamuruuhkassa ajaessani suoraa seutulinjaa 270, Helsingistä Espoon Tuomarilaan, tein muutamia mielenkiintoisia havaintoja. Helsingistä maallepäin sitä käytetään varsin runsaasti nimenomaan Helsingin sisäisiin matkoihin (Ruskeasuolle, Pitäjänmäelle ja Valimoon) ja porukka vaihtuu aika tarkalleen kun saavutaan Leppävaaraan. Vain hyvin harva menee "rajan yli" ja Leppävaarasta eteenpäin tulee sitten Espoon porukka, joka menee pääasiassa Jorviin, Espoon keskukseen ja jokunen jatkaa Suvelaankin. Mutta ketään ei tullut perille Tuomarilaan saakka. Seutulinja 270 jakautuu siis tavallaan kahteen eri osaan matkustajien osalta. Takaisin Helsinkiin tultiinkin sitten varsin hitaasti ja tämä aamu olikin eräs ongelma-aamuista; autojonot seisoivat Turuntiellä, Pitäjänmäentiellä ja lopulta Manskullakin. Mentiin niin hitaasti, että olin puolisen tuntia myöhässä Elielinaukiolla. Onneksi alkoi ruokatunti. Tämä suora ja vaihdoton bussiyhteys oli siis armottoman hidas ja monet matkustajat jäivätkin Leppävaarassa pois vaihtaakseen nopeampaan junaan.

270:n reitti oikaistiin kulkevaksi Espoonportin kautta muutama vuosi sitten. Aikaisemmin linja palveli myös Espoontorin kauppakeskuksen ja Suvelan sekä Tuomarilan välisiä yhteyksiä. Nyt jäljellä ovat linjat 18 ja 154, joten 270:lle ei tule enää näitä matkoja. Kun linja kulkee vähemmän kuormitettuna Espoon keskuksen ja Tuomarilan väliä, niin sen voikin aikaa myöten katkaista Espoon keskukseen, kuten ajoittain on esitetty.

Monet sen tosin tänä aamunakin tekivät todettuaan minun kuljettamani linjan 270 vuoron niin tahmeaksi, että vaihtoivat nopeaan kaupunkijunaan ensimmäisessä mahdollisessa paikassa (Leppävaara). Ilmeisesti he eivät ole lukeneet tai tietoisia liityntäliikenteen+raideliikenteen huonosta palvelukyvystä.

Seutulinjat tarjoavatkin liityntäyhteyden Leppävaaraan päin. Jos seutulinjan bussi tulee ennen varsinaista liityntälinjaa, niin kukapa ei hyppäisi kyytiin. Vastakkaiseen suuntaan kuljettaessa Turuntien pysäkille ei moni eksy, koska keskustasta tulevan bussin tuloa on vaikea arvata. Mieluummin menee täsmällisemmin lähtevällä liityntälinjalla. Leppävaaran terminaalin kautta on linjoja valitettavan hankala kierrättää.

Joskus olen miettinyt, että olisiko parempi perustaa erillinen linja Elielinaukion ja Leppävaaran välille. Tämä voisi liikennöidä ruuhka-aikana ja päivällä, jolloin vaihto junaan on tavallisesti huomattavasti nopeampi. Iltaisin ja öisin, ehkä viikonloppuisin olisi enemmän suoria bussilinjoja. Näinä aikoina Leppävaaran ajantasausajat pitävät paremmin paikkansa.

Toki on myönnettävä, että linjan 270 varrella on monia aivan mitättömältä tuntuvia pullonkauloja, jotka halvaannuttavat koko linja. Niitä ovat Turutieltä kääntyminen Karakallioon/-malmille, Pitäjänmäentiellä kääntyminen vasemmalle Konalantielle sekä Manskun loppu Tullinpuomilta saakka. Ja toki työn alla oleva Manskun, Vihdintien, Hämeenlinnantien sekä Hakamäentien risteys. Tänä aamuna oli todella hidasta menoa ja mietinkin siinä jonossa odottaessani, että tämäkö on sitä "Euroopan parasta joukkoliikennettä". Kaupunkijunalla Espoon asemalta tai Leppävaarasta olisi ollut aikoja sitten perillä.

Näitä pullonkauloja varsinkin Turuntiellä pitäisi saada poistettua. Suunnitelmia on kai tehty jo useampiakin. Näitä pitäisi toteuttaa ennen kuin suunnitelmat vanhentuvat.
 
Joskus olen miettinyt, että olisiko parempi perustaa erillinen linja Elielinaukion ja Leppävaaran välille.

Tämä olisi hyvä idea. Samaa olen itse asiassa itsekkin pohdiskellut. Reitti vaan pitäisi olla melko suora, eikä mitään K-vuoroja Mäkkylänkallion kautta. Eli esimerkiksi Leppävaaran asema-Ratsukatu-Lintuvaarantie-Turuntie jne. Tällöin tulisi pysäkiksi myös Leppävaaran Keskuksen pysäkki Aseman toisella puolella. Liikennöinti voisi ajottua arkisin 5-10 ja 14-19. Vuoroväli 20-30 minuuttia. En silti kannata sitä, että linjat 231,248,270 katkaistaisiin Leppävaaraan. Pitää olla esimerkiksi Ikeasta suora bussiyhteys Helsinkiin. Toki se löytyy myös U-linjasta 280. Mutta tätä ihmiset eivät osaa käyttää.
 
Suorilla linjoilla keskustaan ja syöttöliikenteellä on kummallakin omat hyvät ja huonot puolensa.
Jos haluaa lukea (varsinkin opiskelukirjaa) matkan aikana on ylimääräinen vaihto hankala. Myös liikuntaesteiset kokevat kaikki vaihdot rasittaviksi (siis seniorit, invalidit).
Suora bussilinja voi kulkea keskustaan eri reittiä kuin runkolinja, osalle matkustajista saattaa se reitti olla sopivampi.
Mutta bussi juuttuu keskustan ruuhkiin, talven lumipyry koettelevat erityisesti liikenteen sujuvuutta. Runkolinja taas ohittaa ruuhkat erillisillä kulkuväylillä.
Liityntäliikenteen ja runkolinjan aiaktaulut pitäisi sykronoida keskenään, eli ei liian pitkiä odotusaikoja.
Oma kokemus :
Itse kävin 80-luvun alussa työharjoittelussa Järvenpäässä. Siellä kaupunginsissäinne bussiliikenne silloin kulki aeman kautta, mutta busseja ei oltu mitenkään sykronoitu junen kanssa, päinastoin, juna oli lähtenyt 5 minuuttia ennen bussin tuloa asemalle...

En ole koskaan asunut metron liityntäliikenteen varrella, mutta omat kokemukseni ovat siitä hyvät. Kumpa VR'n lähiliikenteen varelle saataisiin yhtä hyvin toimiva järjestelmä
 
Toki on myönnettävä, että linjan 270 varrella on monia aivan mitättömältä tuntuvia pullonkauloja, jotka halvaannuttavat koko linja. Niitä ovat Turutieltä kääntyminen Karakallioon/-malmille, Pitäjänmäentiellä kääntyminen vasemmalle Konalantielle sekä Manskun loppu Tullinpuomilta saakka. Ja toki työn alla oleva Manskun, Vihdintien, Hämeenlinnantien sekä Hakamäentien risteys.
Näissä em. kohdissa kääntymistään odottavat autojonot siis tukkivat myös suoraan ajavien bussien kulkua. Esimerkiksi juuri Pitäjänmäentie on siitä kohtaa missä autot odottavat Konalantielle kääntymistään niin kapea, ettei bussilla mahdu oikealta ohi. Ja jalkakäytävän kauttahan ei ammattikuljettaja aja.
 
Myös liikuntaesteiset kokevat kaikki vaihdot rasittaviksi (siis seniorit, invalidit).

Älä unohda liikuntarajoitteisia, kuten ostosmatkalaisia raskaine kantamuksineen. Myös automarkettien nujertamisen kannalta vaihtojen vähentäminen, kävelymatkojen minimointi ja esteettömyys on tärkeää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse Turuntien seutulinjoista 248:aa paljon käyttävänä olen huommannut, että arkisin Jupperi-Leppävaara -osuudella Leppävaarassa jää pois noin puolet (7-8 aikaan aamulla) tai jopa kolme neljäsosaa (9 jälkeen, liityntälinjojen "huipun" jälkeen) eli vähän ajankohdasta riippuen. Tämä joukko on pääosin liityntälinjamatkustajia, jotka odotellessan kotipysäkillä ovat nousseet ensimmäisenä tulleeseen 248:aan.

Toiseen Jupperiin nousee Leppävaaran Keskuksen pysäkiltä enää murto-osa siihen verrattuna mitä se oli ennen 2002. Tähän tietysti syynä se, että 248:n Leppävaaran läntiselle palvelualueelle kulkee huomattavasti tiheämmin liityntälinjoja.

Illemmalla linjat 231-270 ovatkin ihan kilpailukykyisiä juna+bussi-yhdistelmään verrattuna ja hiljaisimpaan aikaan selvästi nopeampia.

Olen vriston kanssa samaa mieltä, että 270:lla on matkustajamäärissä juuri tuollainen Espoon/Helsingin sisäinen jakauma. Olen aiemmin ihmetellyt sitä, että kaupunkiradan valmistumisen jälkeen YTV vaati kahta telibussia ainoastaan 248:lle, jotka matkustajamäärien perusteella olisivat ehdottomasti kuuluneet 270:lle. 270 matkustajamäärät Espoon puolella johtuvat kuitenkin siitä, että linja kulkee mm. Espoon Keskuksen ja Leppävaaran väliä, jonka varressa on Lommilan kaupat ja työpaikat sekä lukuisia kouluja. 248:n tapauksessa matkustajia syö mm. linja 315 sekä nopeammat liityntälinjat 20 ja 25. Nykyään telibussit ovat 248:lla että 270:lla tarpeen ruuhkissa mutta muulloin etenkin 248:lla selvittäisiin kyllä 2-akselisillakin.
 
Pitää olla esimerkiksi Ikeasta suora bussiyhteys Helsinkiin. Toki se löytyy myös U-linjasta 280. Mutta tätä ihmiset eivät osaa käyttää.

Tarvitseeko päällekkäistä bussitarjontaa pitää yllä sen takia, etteivät ihmiset osaa käyttää toisia bussilinjoja? Ei minun mielestäni. Kalliiksi tulee. Harva sinne Ikealle kuitenkaan bussilla menee, liityntälinjat ja U280 riittää niihin tarpeisiin.
 
Tarvitseeko päällekkäistä bussitarjontaa pitää yllä sen takia, etteivät ihmiset osaa käyttää toisia bussilinjoja? Ei minun mielestäni. Kalliiksi tulee. Harva sinne Ikealle kuitenkaan bussilla menee, liityntälinjat ja U280 riittää niihin tarpeisiin.

Ei tarvitse. Mutta kuten ollaan mainittu 270 on muuten suosittu linja, joten miksi sitä lakkauttamaan. Ehkäpä tuo 270 silti tunnistetaan paremmin kun 280. Noissa seutulinjoissa myöhempään aikaan on myös turvallisuuden tunne. Tätä asiaa ollaan käsitelty aiemmin, mutta kerrotaan vielä hieman lisää. Monet valitsevat bussin jo sen takia usein, että siellä turvallisuuden tunne on parempi kuin junassa. Kyllä se on myös niin, että ne pummit menevät helpommin sinne junaan, kun kiinnijäämis riski on ehkä hieman pienempi kun bussissa.
 
Monet valitsevat bussin jo sen takia usein, että siellä turvallisuuden tunne on parempi kuin junassa. Kyllä se on myös niin, että ne pummit menevät helpommin sinne junaan, kun kiinnijäämis riski on ehkä hieman pienempi kun bussissa.

Päivällä on junassa muutakin väkeä, joten uhkaavaa tunnetta ei varmaan synny niin paljon. Yöllä taas Helsingin rautatieasemalla pitää näyttää liput ennen junaan menoa. Joten kyllä silloinkin turvallisesti voi matkustaa. Halvempaa se on junan turvallisuutta lisätä turvakameroilla, porttirahastuksella ja vartijoilla kuin ajattaa kymmeniä suoria bussilinjoja. Mielestäni juna ja liityntäbussit palvelevat oikein hyvin, ei suoria bussilinjoja käytetä niin paljoa sellaisilla reitellä, joilla on mahdollisuus tiheään liityntään ja puolityhjinä ne kannattavat huonosti. Sitten voisi olla näitä kimppatakseja niille, jotka tahtovat mennä suorilla yhteyksillä ja haluavat siitä maksaa enemmän. Olisi jokaiselle aluerykelmälle oma taksinsa, johon laitettaisiin kaikki sinne suuntaan keskustasta matkaavat pikkubussin kyytiin.
 
Mielestäni juna ja liityntäbussit palvelevat oikein hyvin, ei suoria bussilinjoja käytetä niin paljoa sellaisilla reitellä, joilla on mahdollisuus tiheään liityntään ja puolityhjinä ne kannattavat huonosti.

Analogia taitaa pikemminkin olla niin, että hiljaiseen aikaan junassa olisi puolityhjää, joten kannattaa ajaa suoria bussilinjoja kantakaupungin laitojen kautta esikaupunkiin. Tällöin linja palvelee usean eri alueen asukkaita ja matkustajamäärät kasvavat.
 
Takaisin
Ylös