Kolari Westendinasemalla

Kolarissa oli Veolia Transportin auto nro 177.

Paikalla on muuten 50 km/h nopeusrajoitus, joten bussin nopeuden ei olisi pitänyt olla 80 km/h. Valitettavasti kyseisessa paikassa näkee hyvin usein roimaakin ylinopeutta ajavia busseja. Lisäksi risteys on sellainen, jossa alituiseen tapahtuu läheltä piti -tilanteita kun Westendin suunnasta saapuvalle autoilijalle tulee eräänlaisena yllätyksenä Westendinaseman bussikaistaa ajava linja-auto. Usein selvitään äkkijarrutuksella ja säikähdyksellä, mutta näitä kopsujakin tapahtuu tasaisin väliajoin.

Risteys on järjestelyiltään kyllä hiukan poikkeava, mutta minun mielestäni se poikkeavuus koskee enemmän Tapiolan suunnasta saapuvia, jossa ajokaista kääntyy Westendiin risteämällä Helsinkiin vievän bussikaistan kanssa. Tästä suunnasta saapuvien autojen kanssa näitä tiukkoja tilanteita harvemmin sattuu.
 
Kolarissa oli Veolia Transportin auto nro 177.

Paikalla on muuten 50 km/h nopeusrajoitus, joten bussin nopeuden ei olisi pitänyt olla 80 km/h. Valitettavasti kyseisessa paikassa näkee hyvin usein roimaakin ylinopeutta ajavia busseja.

Tuossa ajetaan välillä todella lujaa. Siinä risteyksessä pitää olla kyllä todella tarkkana. Siirtymisluiskaa ei ole kun ihan muutaman autonmitallisen verran. Kerran olen istunut niin, että Westendin suunnasta tullut bussi (jossa minä istuin) on meinannut saada Kivenlahden suunnasta tulevan bussin kylkeensä. Tuohon kohtaan pitäisi laittaa jokin kameravalvonta, joskin ei se kyllä kunnollisia kaahareita vie.
 
Tuohon kohtaan pitäisi laittaa jokin kameravalvonta, joskin ei se kyllä kunnollisia kaahareita vie.

Taikka Jokeri-tyyppiset valot, jotka vaihtuvat punaisiksi Tapiolantietä tuleville autoille Westendinaseman rampilta tulevien bussien lähestyessä...
 
Taikka Jokeri-tyyppiset valot, jotka vaihtuvat punaisiksi Tapiolantietä tuleville autoille Westendinaseman rampilta tulevien bussien lähestyessä...

Se olisi kyllä ihan hyvä ratkaisu. Tampereella on jo sellaisia käytössä mm. Hervannassa ja toimivat erittäin hyvin.
 
Paikalla on muuten 50 km/h nopeusrajoitus, joten bussin nopeuden ei olisi pitänyt olla 80 km/h. Valitettavasti kyseisessa paikassa näkee hyvin usein roimaakin ylinopeutta ajavia busseja.

Niinpä, taajamamerkkihän on Etelätuulentien sillan kohdalla.

Risteys on järjestelyiltään kyllä hiukan poikkeava, mutta minun mielestäni se poikkeavuus koskee enemmän Tapiolan suunnasta saapuvia, jossa ajokaista kääntyy Westendiin risteämällä Helsinkiin vievän bussikaistan kanssa. Tästä suunnasta saapuvien autojen kanssa näitä tiukkoja tilanteita harvemmin sattuu.

Tapiolan suunnasta tulevilla on hyvä näkyvyys Westendinasemalle ja risteys on merkitetty hyvin kahdella kärkikolmiolla. Westendin suunnasta tullessa vasemmalta lähestyvät bussit näkee vasta juuri ennen risteystä.
 
Taikka Jokeri-tyyppiset valot, jotka vaihtuvat punaisiksi Tapiolantietä tuleville autoille Westendinaseman rampilta tulevien bussien lähestyessä...

Jokeri-valoja on käsittääkseni toistaiseksi käytetty vain tilanteissa, joissa bussi tulee kolmion takaa ja sille tarjotaan normaalista poikkeava etuus. Siten Jokeri-valot eivät sovellu kohtaan.

Busseille on tosiaan asetettu taajamamerkki ennen Etelätuulentien sillan kohdalle. En tiedä, pitäisikö lisäksi olla 50 km/h-merkki. Joskus tuntuu, että numerot ymmärretään symboleita paremmin. Vaikka pitäisihän linja-autonkuljettajan tuntea liikennemerkit.

Westendin suunnasta tultaessa näkyvyys on riittävä, joskaa ei erittäin hyvä. Jos toinen bussi on pysäkillä pysähtyneenä, voi ylinopeutta pysäki ohittava päästä yllättämään.

Mielestäni poikkeavampi risteys on ko. kohdasta Helsingin suuntaan. Tapiolan suunnasta Tapiolantietä tulevilla on etuajo-oikeus Länsiväylälle. Tavallisesti T-risteyksessä sivusuunnasta olisi väistämisvelvollisuus.
 
Itse olin ruokatauolla tuon onnettomuuden tapahtuman aikaan Westendinasemalla. En tosin nähnyt tai kuullut sitä pamausta, mutta ihmeteltiin taukotuvassa, että miksi ambulanssien ja paloautojen hälytysäänet loppuvat aseman kohdalla. Mentiin ulos katsomaan ja oli aika karmea näky nähdä mitä oli käynyt.

Linja-auto ja 93:nen Saab olivat osuneet kuta kuinkin keskellä kaistaa yhteen. Aika tarkalleen Saabin vasemman etuoven kohdalle. Osuma oli siis tapahtunut keskellä risteystä kaistalla, josta linja-autot menevät kun sieltä asemalta läpi ajavat.
Molemmat ajoneuvot olivat törmäyksen takia? ajautuneet keskikorokkeen yli vastaan tulevalle kaistalle. Mitään isompia jarrutusjälkiä ei näkynyt, mutta osumakohta oli mielestämme aika selkeesti pääteltävissä.

En tosiaan tiedä, mitä tässä henkilöautoissa olleille tapahtui, mutta toivotaan ettei nyt mitään liian vakavaa, Medi-Heli paikalla oli myöskin, en tiedä vietiinkö Saabin kuljettaja ambulanssilla vai koperilla sairaalaan.

Jokatapauksessa Saabin kuljettajalla on se kolmio sielä risteyksessä ja Lauri tuossa sanoi, siinä ajetaan pelottavan lujaa läpi tuon Westendinaseman. En tosiaan tiedä oliko linja-auto lähtenyt pysäkiltä vai ei, enkä tiedä sen nopeutta, mutta aika kovaa se on osunut linja-auton vaurioista päätellen.

Ja otanpa vielä kantaa tohon risteykseen, se on kyllä varsin ilkeä paikka. Jo 50kmh nopeudella siinä tulee näitä "läheltäpitislaageja" kun Westendin suunnasta tulevat autot lyövät jarrut kiinni "ai kato tuleehan sieltä bussi" tyylillä. Ei tohon paljoa 50kmh kovempaa uskaltaisi ajaakaan, ainakaan meikäläinen ja jos sieltä on tultu ilman asemalle pysähtymistä, ohitan kyllä tuon paikan jalka jarrulla valmiina, JOS........

Mutta tosiaan en tiedä tapahtumien kulkua sen enempää, linja-autossa ei onneksi ollut montaakaan matkustajaa. Yksi nainen ja yksi mies näyttivät kävelevän suoraan seuraavaan saapuvaan linja-autoon, yksi vanhempi naishenkilö saatettiin ambulanssiin, hänkin omin jaloin sinne käveli.

Toivottavasti ketään ei menehtynyt, ainakaan uutisen mukaan ei. Onneksi!
 
Tässä Hesarin artikkelissa kerrotaan kantatie 51:n nollatoleranssisakotuskokeilusta. Tämä voisi olla se toimiva keino, jossa automaattikamera napsii kaikki vähänkin sallitun nopeuden ylittävät.

On se vaan niin väärin, että suuri osa meistä ammatikseen liikenteessä työskentelevistä ajaa ylinopeutta...
 
Tieliikennelaki 2007: Merkki 571 Taajama. Merkki tulee sijoittaa tienkohtaan, jossa on tai jälkeen välittömästi alkaa korkeintaan 60km/h suuruinen nopeusrajoitus. Merkin yhteyteen ei saa sijoittaa kielto- tai rajoitusmerkkiä. Taajaman alkamiskohdassa osoitetaan taajaman yleisestä nopeusrajoituksesta poikkeava rajoitus sijoittamalla nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki 20-60 metrin etäisyydelle merkin 571 jälkeen siten, että molemmat merkit ovat samanaikaisesti havaittavissa. Kysymys: Onko Westendinasemalla taajamamerkki oikein sijoitettu?
 
Viimeksi muokattu:
Tieliikennelaki 2007: Merkki 571 Taajama. Merkki tulee sijoittaa tienkohtaan, jossa on tai jälkeen välittömästi alkaa korkeintaan 60km/h suuruinen nopeusrajoitus. Merkin yhteyteen ei saa sijoittaa kielto- tai rajoitusmerkkiä. Taajaman alkamiskohdassa osoitetaan taajaman yleisestä nopeusrajoituksesta poikkeava rajoitus sijoittamalla nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki 20-60 metrin etäisyydelle merkin 571 jälkeen siten, että molemmat merkit ovat samanaikaisesti havaittavissa. Kysymys: Onko Westendinasemalla taajamamerkki oikein sijoitettu?

Miksei ole oikein? Merkistä alkaa siis taajaman yleinen nopeusrajoitus 50 km/h, kun taajamamerkin jälkeen ei osoiteta muuta rajoitusta. Missä merkin pitäisi olla ollakseen oikein sijoitettu?
 
Merkki 571 Taajama tulee tieliikennelain mukaan sijoittaa 60km/h tai sen alle olevalle nopeusrajoitusalueelle. Tai sen jälkeen on oltava 60km/h tai sen alle oleva nopeusrajoitus. Westendinasemalla se on sijoitettu 80km/h alueelle, eikä sen jälkeen ole nopeusrajoitusmerkkiä. 571 merkistä ei ole muuta mainintaa tieliikennelaissa, kuten esim. että merkki sinällään määräisi nopeutta esim. 50km/h. Taajama nopeusrajoitus on yleensä 50km/h. Jos merkki on sijoitettu 60km/ alueelle, tai sen jälkeen on 60km/h nopeusrajoitusmerkki, on taajamassa nopeusrajoitus 60km/h. Taajama yleinen nopeusrajoitus 50km/h täytyy olla ilmoitettu jo ennen taajamamerkkiä ja mahdollinen poikkeava nopeusrajoitus 20-60 metriä merkin jälkeen. Tieliikennelait v. 2007 sivu.87.
 
571 merkistä ei ole muuta mainintaa tieliikennelaissa, kuten esim. että merkki sinällään määräisi nopeutta esim. 50km/h.

On siellä sanottu, että merkin jälkeen pitää noudattaa taajamassa voimassa olevia sääntöjä, esim.:

Annettu Helsingissä 25 päivänä maaliskuuta 1988
Liikenneministeriön päätös yleisistä nopeusrajoituksista
Liikenneministeriö on 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/81) 25§:n 1 momentin nojalla päättänyt:
1 § Taajamien ulkopuolella ajoneuvojen suurin sallittu nopeus on 80 km/h, jollei liikennemerkein ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.
2 § Taajamissa ajoneuvojen suurin sallittu nopeus on 50 km/h, jollei liikennemerkein ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.
3 § Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä huhtikuuta 1988.
Tällä päätöksellä kumotaan yleisistä nopeusrajoituksista 16 päivänä tammikuuta 1987 annettu liikenneministeriön päätös (26/87).
Helsingissä 25 päivänä maaliskuuta 1988

Jos merkki on sijoitettu 60km/ alueelle, tai sen jälkeen on 60km/h nopeusrajoitusmerkki, on taajamassa nopeusrajoitus 60km/h.

Ei pidä paikkaansa, tosin jos taajamamerkin jälkeen on 60 km/h merkki, se on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan nopeusrajoitusmerkkiin saakka.


Taajama yleinen nopeusrajoitus 50km/h täytyy olla ilmoitettu jo ennen taajamamerkkiä

Ei pidä paikkaansa, kyseinen taajamamerkki ilmoittaa siitä.

mahdollinen poikkeava nopeusrajoitus 20-60 metriä merkin jälkeen. Tieliikennelait v. 2007 sivu.87.

Jep, jos rajoitus poikkeaa nopeudesta 50 km/h, niin sitten noin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Taajamamerkin nopeusrajoitus 50km/h on selkeämmin mainittu tieliikenneasetuksessa 361. Merkki 361. Nopeusrajoitus: Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361-363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571 (Taajama), jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta. (Taajamamerkin asetuksessa ei varsinaisesti mainita, että merkki määrää 50km/h nopeuden, joka Westendinaseman bussikaistalla 361. asetuksesta päätellen kuitenkin on)
 
Taajamamerkin asetuksessa ei varsinaisesti mainita, että merkki määrää 50km/h nopeuden, joka Westendinaseman bussikaistalla 361. asetuksesta päätellen kuitenkin on.

Nyt on kyllä puurot ja vellit sekaisin. Nimimerkki Samppa jo edellä kertoi, miten asia on, mutta yksilöidään vielä:

1) Tieliikenneasetuksen (182/1982) 3 luvussa säädetään kielto- ja rajoitusmerkeistä 15 ja 16 §:ssä. 16 §:n mukaan merkissä 361 (nopeusrajoitus) oleva luku osoittaa suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä merkkiin [...] 571 [...] saakka.

2) Tieliikenneasetus antaa 10 §:n mukaisesti liikennemerkille sen merkityksen, joka sille mainitussa asetuksessa annetaan nimellä, kuvalla ja mahdollisella selityksellä.

3) Merkki 571 on tieliikenneasetuksen 19 §:n mukaan "taajama"-merkki, jonka vaikutusalueella on noudatettava taajamassa voimassa olevia liikennesääntöjä.

4) Edellä nimimerkki samppa on luetellut taajamassa voimassaolevat liikennesäännöt, joihin kuuluu liikenneministeriön päätöksen mukainen yleinen 50 km/h nopeusrajoitus edellä mainituin poikkeuksin.

Westendinasemalla edellä mainituin perustein nopeusrajoitus on 50 km/h. Länsiväylän merkillä 361 määrätty 80 km/h nopeusrajoitus on voimassa merkkiin 571 "taajama" saakka, jonka vaikutusalue alkaa mainitusta merkistä. Merkin vaikutusalueella on noudatettava taajamassa voimassa olevia liikennesääntöjä, kuten yleistä 50 km/h nopeusrajoitusta.

Mitään erillistä nopeusrajoitusta osoittavaa merkkiä ei tarvitse asettaa. Taajamamerkki itsessään määrittää nopeusrajoituksen.
 
Takaisin
Ylös