600-sarjan seutulinjojen reitit

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Keskustekaamme 600 sarjan seutulinjoista
Linja 633 on niitä ainoita linjoja jossa YTV-alueen ulkopuolelta tuleva voi ostaa YTV lippuja Linjan 633 reittiosuus ...-Saviontie-Tuusulantie-... kulkee pitkän matkaa Tuusulan kunnan puolella ja tuusula ei kuulu YTV:hen ennenkuin kerava liittyi YTV:n niin linjalla 633 myytiin kilometri taksan mukaisia lippuja. Veikkaisin että jos YTV:llä olisi mahdollista muuttaa linjan 633 reittiä siten että se ei kulkisi tuusulan puolella niin todennäköisesti se tekisi sen koska tuusula kun ei kuulu YTV alueeseen
 
Viimeksi muokattu:
Samanlaisia linjoja ovat ainakin v71 ja s742 joissa linja käy sipoon puolella. Linjaa u643 käyttävällä on viimeinen ytv:n pysäkki juslassa. Jos s633 ei kävisi tuusulan puolella ajaisi se korson kautta kuten s633A ja K. Tai reitti kulkisi kelatien kautta kulomäentielle. :smile:
 
Linjaa u643 käyttävällä on viimeinen ytv:n pysäkki juslassa.

Eli 643:lla ei voi matkustaa 3 vyöhykkeen seutulipulla Helsingistä vaikkapa Keravan terveyskeskukselle? Keravan sisällähän 643:lla taas kelpaavat YTV:n arvo- ja kausiliput.

Jos s633 ei kävisi tuusulan puolella ajaisi se korson kautta kuten s633A ja K. Tai reitti kulkisi kelatien kautta kulomäentielle. :smile:

Tokihan Kulomäentien kautta kulkevat A- ja K-reititkin koukkaavat Tuusulan kautta. Tällä reitinosalla on Tuusulan puolella 4-5 pysäkkiparia. Mikäli haluttaisiin kokonaan välttää käynti Tuusulan puolella, pitäisi reitti linjata esimerkiksi Koivukylänväylän ja Asolanväylän kautta.
 
Eli 643:lla ei voi matkustaa 3 vyöhykkeen seutulipulla Helsingistä vaikkapa Keravan terveyskeskukselle? Keravan sisällähän 643:lla taas kelpaavat YTV:n arvo- ja kausiliput.

u643:n tilanne on ollut lievästi sanottuna epäselvä. Aikataulukirjassakin oli vielä kesällä 2007 kummallinen merkintä YTV-lippujen kelpoisuuden loppumisesta Vantaan puolelle, vaikka samaan aikaan linjaa mainostettiin liityntäbussina k5:n reitillä yöjunista Keravan itäosiin. Tämä aiheutti sen, että jouduin tekemään puhelinselvitysrumban asiasta tietäviin elimiin kesällä. Liekö jotain tapahtunut siksi, tai oliko ennalta jo suunniteltu muutosta asiaan, mutta ko merkintä on nyt poistunut. Todistettavasti olen kolme kertaa matkustanut YTV-lipulla Helsingistä Keravalle ko linjalla (sallittua tai ei, kuski ainakin on tämän hyväksynyt).

Nythän linjan aikataulukin on tahdistettu siten, että molemmat yölähdöt natsaa Keravan asemalla tuleviin T-juniin, ja siten liityntä toimii. (Linja on ihmeen vähän käytetty itään päin...Hyrylään asti sen sijaan porukkaa riittää.) Myöhempi lähtö kun osuu yötaksan aikaan, kannattaa Helsingistä bussilla lähtiessä ottaa kilometritariffin kertalippu, koska on paljon halvempi kuin yötaksan arvolippu. :D
 
Mitäs tuumaisitte tällaiseta linjasta
660 Helsinki-Tuusulanväylä-Koivukylänväylä-Asolanväylä-Korso-Nikkilä
 
Mitäs tuumaisitte tällaiseta linjasta
660 Helsinki-Tuusulanväylä-Koivukylänväylä-Asolanväylä-Korso-Nikkilä

Ketä tuo reitti palvelisi? Nikkilästä on jo nyt bussiyhteydet Helsinkiin ja syöttöyhteydet Keravan asemalle nopeille junille. Säteittäisiä bussiyhteyksiä ollaan karsimassa, joten uusia ei ole järkevä perustaa kovin montaa. Moottoriteiden ongelma on, että ne ovat aika kaukana maankäytöstä ja ruuhkautuvat herkästi. Ainoa plussa moottoritielinjoissa ovat vaihdottomat yhteydet.
 
Ehkä olisikin järkevämpää perustaa linja Keski-Vantaalta Korson kautta Nikkilään. Reitti voisi olla esimerkiksi Tammisto - Vantaanportti - Lentoasema - Ruskeasanta - Peijas - Korso - Nikinmäki - Nikkilä. Linjan lähtöpaikka Vantaalla voisi olla myös esimerkiksi Tuupakassa, jolloin se tarjoaisi suoria työmatkayhteyksiä Kehä III:n varren työpaikoilta Korson suunnalle ja Sipooseen.

Korsosta pitäisi ehdottomasti olla noin tunnin välein kulkeva yhteys Nikkilään. Tämä olisi kilpailukykyinen nykyisten suorien bussiyhteyksien kanssa varsinkin ruuhka-aikaan ja toisaalta parantaisi merkittävästi Vantaan ja Sipoon välisiä yhteyksiä. Linja toimisi myös liityntälinjana Nikinmäestä junalle. Lisäksi saataisiin Korson alueelta nopea yhteys lentokentälle. Matkanhan ajaisi jopa vartissa, mutta nykyinen suora yhteys linjalla 67 on vähintään tuplasti hitaampi ja toisaalta vaihdollinen yhteys Tikkurilan kautta vie aikaa vielä kauemmin. Lentoasema - Korso - Nikkilä -linjaa muistaakseni ehdotettiinkin Keski-Uudenmaan joukkoliikenneselvityksessä.

Tai onhan niitä suoria yhteyksiä, mutta näissä pikavuorobusseissa eivät YTV-liput kelpaa. Tässä olisikin hyvä paikka parantaa vantaalaisten paikallisia yhteyksiä ja turvata lahtelaisten hyvät lentokenttäyhteydet eli tuon Lentoasema - Lahti -reitin pikavuorot voisi liittää linjan 540 tavoin YTV:n lippujärjestelmään. Käsittääkseni tilaa noissa busseissa on vähän liiankin hyvin (eli liikenne ei ole erityisen kannattavaa nykyisellään). Samalla Ruskeasannassa Koivukylänväylän liittymässä oleva pysäkki (joka sijaitsee Ruskeasannan tulevan rautatieaseman kohdalla) voitaisiin muuttaa pikavuoropysäkiksi.
 
Takaisin
Ylös