YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2007/1

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2007/1 on käynnistynyt.
Kilpailukohteet ovat:

  • S1 (205): 4 matalaa (vähintään 43-paikkaisia)
  • S2 (503): 8 matalaa (vähintään 43-paikkaisia)
  • S3 (504): 3 teliä ja 3 korkeaa (vähintään 43 paikkaisia)
  • S4 (506): 9 matalaa (vähintään 43-paikkaisia)
  • E1 (e2, e4): 7 matalaa
  • E2 (e3, e5, e35): 14 matalaa
  • E3 (e43): 5 matalaa ja 2 korkeaa (aamuruuhkassa lisäksi yhden matalan tilalla saa olla korkea)
  • E4 (e12, e14): 10 matalaa (vähintään 43-paikkaisia)
  • E5 (e42, e46): 11 matalaa. Nykyinen e42 jaetaan kahdeksi linjaksi: e42 Soukka - Jorvi ja e46 Hyljelahti - Espoon keskus
  • E6 (Leppävaaran palvelulinja, e96H): 1 midi
  • V1 (v30, v43, v45, 474): 11 matalaa (vähintään 43-paikkaisia) ja 2 korkeaa. v30 on uusi linja Kaivoksela - Linnainen, v43 katkaistaan välille Martinlaakso - Vestra
  • V2 (v35): 2 matalaa ja 1 korkea
  • V3 (v44, v46): 2 matalaa ja 1 korkea
  • V4 (v68, v69): v68:lle 6 teliä ja 2 matalaa (vähintään 43-paikkaisia), v69:lle 2 korkeaa
  • V5 (v77): 2 matalaa. v77 on uusi linja Päiväkumpu - Kylmäoja.
  • V6 (v88): 1 matala. Keski-ikävaatimus 9 vuotta
Yhdistelmätarjoukset on sallittu kohteista E2+E3 ja E1+E4.

Liikennöinti alkaa kaikissa kohteissa syysliikenteen 2008 alussa ja sopimukset ovat voimassa kesäliikenteen 2013 loppuun. Tulokset tulevat tämän vuoden loppuun mennessä.
 
Teenpä tässä omat arveluni:

S1 (205): Concordia -hyvä linja Concordialle, sillä sekä Leppävaarassa että Kampissa voidaan harrastaa sitä firmalle ominaista "kierrätystä"
S2: (503): HELB -hävinnyt paljon liikennettä viime aikoina, jota voisi nyt ottaa takaisin. Suomenojan ja Koskelan varikot melko lähellä.
S3: (504): Veolia -Kivenlahti yhtiön perinteistä aluetta
S4: (506): HELB -Koskelan ja Varhan varikot lähellä Viikkiä ja Louhenaukiolla myöskin linja 103
E1: (e2 ja e4): Veolia -tuskin muut edes kovin kiinnostuneita - Veolialle paketti olisi helppo
E2: (e3, e5 ja e35): Veolia -veikkaanpa, että VT hoitaa yhdistelmätarjouksella myös E3:n. Concordiallekin tämä voisi olla hyvä sijoitus, kun on muuta liikennettä myös etenkin Leppävaarassa ja Friisilänaukiolla - miksei myös WL olisi tässä vahvoilla
E3: (e43) Veolia
E4: (e12 ja e14):Concordia -CBF tulee varmasti kynsin hampain pitämään kiinni Tapiolan linjoistaan
E5: (e42 ja e46): Concordia -kyllä se CBF tässäkin on vahvoilla Hannuksen varikon ansiosta
E6: (palvelul.+96H) WL
V1: (v30, v43, v45, 474): Veolia -eiköhän VT:n pitäisi hoidella tämä lyhyiden siirtoajojen ansiosta
V2: (v35): Concordia -villi kortti Koivuvaaran varikosta johtuen
V4: (v68 ja 69): Concordia -telimäärä 68:lla houkuttelisi CBF:ää kierrättämään autoja Kuninkaanmäessä
V5: (v77): Veolia: -Keravan varikolta voisi olla helppoa, tosin CBF:kin voisi olla kiinnostunut Kylmäojalla olevan liikenteensä vuoksi
V6: (v88): Taksikuljetus -varmaan yrittää saada jatkoa toiminnalle, tuskin muut ovat kovin kiinnostuneita..
 
Toivottavasti HelB ei voi mitään. On jo nyt vaikeuksia hoitaa liikenne, kuinka ihmeessä pystyisi hoitamaan vielä lisää, jos nyt jo jää vuoroja ajamati. Suurin voittaja tulee varmaankin olemaan Concordia. Se on jo nyt voittanut suuresti liikennettä, ja jatkaa varmaankin samaa rataa. Nyt kun e3, e5 ja e35 ovat samaa pakettia niin parhaiten sopisii joko Veolialle tai Concordialle. Veolialla on varikot Suomenojalla, mistä on lyhyt matka Matinkylän ja Kivenlahden suuntiin.
 
WL voisi säilyttää linjat e3 ja e5, uutena tulisi e35, WL on varmasti kiinnostunut myös linjoista e2 ja e4.
 
Tässä kilpailussa tulosten ennustaminen on vaikeaa, koska yksikään liikennöitsijä ei tarvitse pakkovoittoja. Pääkaupunkiseudun kuljettajapula on levinnyt jo keskisuurinkiin liikennöitsijöihin, joten laajentumishalutkin voivat olla vähäisiä. Toisaalta lähes kaikilla liikennöitsijöillä on vapaata kalustoa, joten kaluston puute ei rajoita tarjousten tekemistä.

Liikennöitsijät

HelBillä on poikkeuksellisesti edessä iso kilpailu, jossa ei ole pelissä yhtään sen ennestään ajamaa liikennettä. Helsingin kilpailun tappion jäljiltä on paljon vapaata kalustoa, jolle varmasti yritetään saada töitä. Kilpailussa olevat kohteet ovat kuitenkin HelBin pääliikennealueiden ulkopuolella, joten en odota isoja voittoja. Ruuhkapainotteiset poikittaislinjat sopisivat hyvin HelBille.

Concordialla on takana isoja voittoja, minkä vuoksi sekä kuljettaja- että kalustotilanne on kiristynyt. Nyt kuitenkin kilpailuun tulee jonkun verran Concordian jo nyt ajamia linjoja, joten kalustoa vapautuu taas tarjottavaksi. Tappiokaan ei kuitenkaan olisi mitenkään paha juttu Concordialle, koska liikennettä on voitettu viime aikoina niin paljon lisää ja firmassa näyttää olevan halua myydä pois puolimatalia, vaikka niillä saisikin ajaa YTV-liikennettä vielä monta vuotta.

Veolialla olisi nyt tilaa laajentua Vantaalla, kun 360 - 364 on hävitty ja toisaalta liikennettä on siirretty Hakunilaan. Hakunilan varikko antaa muutenkin hyvät lähtökohdat Vantaan linjojen ajamiseen. Suomenojalla Veolialla on taas täyttä ja sen lisäksi liikenne on harmittavan ruuhkapainotteista, joten siellä ei varmaan surtaisi, vaikka osa ruuhkalinjoista hävittäisiin. Veolialla painaa myös 92 - 94 -mallisten suuri osuus kalustossa: vaikka Veolia ajaakin nyt suurta osaa kilpailuun tulevasta liikenteestä, täytyy maksimi-ikää lähestyvää kalustoa poistaa, joten vapaata kalustoa ei ole hirveästi. Varsinkin 43-paikkaisten matalien vaatiminen ruuhkavuoroihin tuottaa Veolialla varmasti harmaita hiuksia.

Westendin Linja saattaa nyt sulatella tämän syksyn voittoa, josta tuli ehkä liiankin iso WL:n kokoiselle firmalle. Koska pelissä on kuitenkin WL:n nyt ajamaa liikennettä, ei WL varmaankaan jää täysin lepäämään laakereillaan. Toisaalta e3:n ja e5:n häviötä ei varmaan suuresti surtaisi, ikävistä ruuhkalinjoista päästäisiin eroon ja 93-laatikot voisi korvata pikalinjoilta vapautuvalla kalustolla.

Pohjolan Liikenteellä on edessä oikeastaan Suomenojan varikon tulevaisuus, kun 205 tulee kilpailuun. h17:n lopettaminen lisää PL:n paineita tässä kilpailussa. Espoon kohteet ja 506 sopisivat hyvin PL:lle, mutta se todennäköisesti panostaa tiukat tarjoukset vain osaan kohteista. PL:n tiukat tarjouksetkaan eivät vaan aina pärjää muille firmoille, jotka osaavat kilpailutetun liikenteen suunnittelun paremmin.

ESLL:n toiminta tässä tarjouskilpailussa on arvoitus, joka selvitessään kertonee paljon Savonlinja-konsernin aikeista YTV-liikenteessä. ESLL on voittanut 2003 jälkeen vain toisarvoisia kohteita. Kilpailuun tulevat 503 ja 506 ovat molemmat kaukana ESLL:n varikosta. ESLL:lle voisi olla hyvä veto luopua suosiolla poikittaislinjoista ja suunnata katse Vantaan suunnan linjoihin. ESLL:llä kuitenkaan ei ole tähänkään mennessä oikein osattu tarjousten tekemistä, joten voi hyvin olla, että nytkin tulee joko pahasti ylihintaiset tarjoukset tai sitten selvästi tappiolliset. Joka tapauksessa uusiakin busseja on hankittava, joten Ikaruksia vapautunee pois pääkaupunkiseudulta.

Linjat

Linjoista 205:llä on selkein voittajasuosikki: Concordia. Syynä juurikin JT:n jo mainitsema kierrätys: 90 min kierrosaika päiväliikenteessä on niin löysä, että Concordia saa 205:ltä merkittävät säästöt kierrättämällä.

Poikittaisilla seutulinjoilla kaikki isot liikennöitsijät ovat suhteellisen tasavertaisia, koska vuoroista monet aloittavat eri puolelle pääkaupunkiseutua kuin mistä ne aloittavat. Kokopäivälinjana 506 herättää varmaan eniten kiinnostusta ja myös PL voisi olla kiinnostunut ottamaan sen täydentämään Pasilan tason poikittaislinjojaan. ESLL saattaa haluta pitää 503:n ja 506:n vaikka tappiotarjouksella.

Espoon sisäisistä käydään varmaan kovin kilpailu tällä kierroksella. Concordian ja Veolian lisäksi WL ja PL ovat kiinnostuneita niistä ja HelBilläkin Suomenojan varikko on tyhjentynyt sen verran, että sinne mahtuisi vähän Espoon sisäisiä.

Veolia ja Concordia ovat perinteisesti jakaneet Vantaan sisäiset keskenään. ESLL saattaisi tulla mukaan mustana hevosena. Kohteessa V1 myös HelB saattaa tulla kysymykseen, koska 474:llä on paljon ruuhkavuoroja, joilla ajetaan hallisivuja Elielinaukiolle ja HelBiltä löytyy vapaana paljon 43-paikkaisia Ikaruksia ruuhkavuoroihin. Taksikuljetus jatkanee v88:lla, 9-vuoden keski-ikävaatimuksen ansiosta CityStarilla voisi ajaa koko sopimuskauden.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta 205:sesta olisi helppo jatkaa moneen suuntaan Concordialla. Leppävaarassa liityntälinjat ja seutulinjat. Helsingin päässä Länsiväylän että Turuntien linjoihin. Kamppi on kuitenkin niin keskellä. Concordia saisi 205:sen lisäksi vielä jossain Hkl:n kilpailutuksessa Kampista lähteviä Helsingin Sisäisiä tulisi aika mielenkiintoinen autokierto. Sama auto voisi siis olla yhtenä päivänä Helsingin ja Espoon sisäisillä, että myöskin Seutulinjalla.
 
Aika vaikea sanoa kuka voittaa mitäkin linjoja. Toivoisin että esll voittaisi linjat s503 ja s506 joita se on tähän päivään asti hoitanut vaikka kalustona onkin ollut ikaruksia. Noiden linjojen häviäminen esll:tä tietäisi liikenteen vähentymistä melkein puolella? vai olenko väärässä. Muutenkin esll on hoitanut linjansa ajot varsin hyvin
Nykyaikana ratkaisee hinta aika paljon tarjouskilpailussa. Eivät veolia, helb,esll,westend, sekä concordia voi tehdä kovin alhaisia tarjouksia. Veolia ja helb eivät varmaan niitä halvimpia tarjouksia tee koska haluavat että hintatasoa olisi nostettava nykyisestä
 
Itse veikkaisin tälläistä tulosta:

S1 (205): HelB
S2 (503): WL
S3 (504): PL
S4 (506): CBF
E1 (e2, e4): WL
E2 (e3, e5, e35): WL
E3 (e43): VT
E4 (e12, e14): CBF
E5 (e42, e46): PL
E6 (Leppävaaran palvelulinja, e96H): ESLL
V1 (v30, v43, v45, 474): Korsisaari (Nurmijärven Linja Oy)
V2 (v35): VT
V3 (v44, v46): ESLL
V4 (v68, v69): VT
V5 (v77): VT
V6 (v88): VT
 
Itse veikkaisin tälläistä tulosta:

S1 (205): HelB

Toivottavasti HelB ei voita tuota. Se on aika lailla tärkeä linja, kun yhdistää Meilahden ja Leppävaaran. Jos HelB tosiaan tuon voittaisi, jäisi varmaan paljon vuoroja ajamati. Nään sen tiedotteen jo silmissäni. Paras olisi jos tuon veisi Concordia, se kun saa rekryttyä uutta henkilökuntaa ja kalustoa huomattavasti sujuvammin. Lisäksi Concordia on muutenki laajalla alueella ja autojen kierrätys onnistuu mukavasti.
 
Toivoisin että esll voittaisi linjat s503 ja s506 joita se on tähän päivään asti hoitanut vaikka kalustona onkin ollut ikaruksia.

Samaa mieltä olen myöskin. Koska ESLL on liikennöinyt 503:sta ja aiemmin 502:sta omasta mielestäni erittäin hyvin. Bussit on tullut aina paitsi yhden kerran jolloin bussi hajosi edelliselle pysäkille. Ainoa ongelma linjalla on ollut 7.35 Merihaasta vuoron myöhässä olo. Muuten miten h53 kilpailutuksen laita on, kun eikö linjat h53 ja s503 ole ollut eräällä tavalla kytköksissä toisiinsa, kun samoja autoja on käytetty kummallakin linjoilla arkipäivisin.
 
Tulevissa tarjouskilpailuissa tulee vahvoilla olemaan concordia ja ehkä westend. Veolia ja Helb haluavat todella että hintatasoa olisi nostettava sillä ovathan he tarjonneet viimeisimmissä tarjouskilpailussa muita kalliimpia tarjouksia kohteista. Sitä en vain oikein ymmärrä miksi Helbin tapainen huonosti liikennettään hoitava yritys voittaa kalliilla tarjouksella linjoja. Tulevista hkl:n kilpailuttamista linjoista juuri 70,70t,70v,ja 72 tulevat siirtymään concordialle todennäköisesti
 
On yhtä Concordiaa kohta koko ytv-alueen liikenne, jos se vielä lisää voittaa. Noh, eipä siinä mitään. Ihan hyvää kalustoahan niillä löytyy, ja vuorot ajetaan aika lailla niin kuin pitääkin.
 
Veikkaan näin
S1 (205):CBF
S2 (503):ESLL
S3 (504):CBF
S4 (506):ESLL
E1 (e2,e4):CBF
E2 (e3,e5,e35):CBF
E3 (e43):VT
E4 (e12,e14):CBF
E5 (e42,e46):CBF
E6 (palvelul+e96h):WL
V1 (v30,v43,v45,s474):CBF
V2 (v35): VT
V3 (v44,v46):CBF
V4 (v68,v69):CBF
V5 (v77):CBF
V6 (v88):CBF
 
YTV:n hallitus päätti tänään keskeyttää kohteen V4 (linjat v68 ja v69) kilpailun, koska kohteen linjoille suunniteltuja reitti- ja suoritemuutoksia ei toteuteta ensi syksynä. Samalla YTV:n hallitus päätti järjestää uuden tarjouskilpailun, jossa linjat v68, v69 ja v83 kilpailutetaan nykyisten reittien ja palvelutason mukaisina.
 
Takaisin
Ylös