YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2007/1

Tulokset:
S1 (205): Pohjolan Kaupunkiliikenne
S2 (503): Helsingin Bussiliikenne
S3 (504): Pohjolan Kaupunkiliikenne
S4 (506): Helsingin Bussiliikenne
E1 (e2, e4): Pohjolan Kaupunkiliikenne
E2 (e3, e5, e35): Concordia Bus Finland
E3 (e43): Concordia Bus Finland
E4 (e12, e14): Pohjolan Kaupunkiliikenne
E5 (e42, e46): Pohjolan Kaupunkiliikenne
E6 (Leppävaaran palvelulinja, e96H): Nurmijärven Linja
V1 (v30, v43, v45, 474): Concordia Bus Finland
V2 (v35): Helsingin Bussiliikenne
V3 (v44, v46): Concordia Bus Finland
V5 (v77): Concordia Bus Finland
V6 (v88): Veolia Transport
 
Viimeksi muokattu:
Hauskaa, että PL otti tässä kisassa ison voiton :)
S3 (504): Pohjolan Kaupunkiliikenne
Tämä voisi ehkäpä tarkoittaa sitä, että eräs Veolian 4 autoa käsittävä takaoveton City M -sarja voitaisiin siirtää Tampereelle Teiskon liikenteeseen. Asia, josta olen ehkäpä liikaakin paasannut, mutta kuitenkin. Saa nähdä miten käy...
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2008

Ei Concordia siis saanutkaan tuota 205:sta, mitä joskus puhuttiin..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Iso voitto Pohjolan Kapunkiliikenteelle. Onko joku laskenut automäärän kasvun ja paljonko olisi (ehkä) tulossa uusia autoja? En nyt ole kovin aktiivisesti seurannut tilannetta, joten en tiedä josko ovat hävinneet kuinka paljon liikennettä? Ja nähdäänpä vaihteeksi Pohjolan Kapunkiliikenteen paluu soukka-kivenlahti-latokaski-espoonkeskus-akselille, tosin kalustona ei taida tällä kertaa olla mersut...

EDIT: Tästähän olikin jo oma ketjunsa...noh, sellaista sattuu.
 
Ja nähdäänpä vaihteeksi Pohjolan Kapunkiliikenteen paluu soukka-kivenlahti-latokaski-espoonkeskus-akselille, tosin kalustona ei taida tällä kertaa olla mersut...

Nyt tuli paljon Tyllilän vanhoja linjoja. Ennen kilpailutusta Tyllilä oli yhtenä liikennöitsijänä mukana nyt voitetuista linjoista e12:lla, e14:llä, e42:lla ja 504:llä (joiden kaikkien reitit tosin ovat muuttuneet sen jälkeen, kun Tyllilä niitä viimeksi ajoi).
 
Rupeako Westendin Linja ajamaan alihankintana lisää HelBin linjoja.
Ja mista HelB saa kuskit uusille voittamilleen linjoille.
 
Huomionarvoista tällä kierroksella oli se, että voittaneiden tarjousten hintataso nousi YTV:n mukaan keskimäärin vain 0,4 %. Se on vähän, eikä varmasti vastaa kohonneita liikennöintikustannuksia. Jo nykyiselläänkin ohuet katteet siis ohenevat entisestään.

Kaikesta päätellen PL päätti pitää väkisin kiinni Suomenojan varikostaan. Veoliahan taas on jo pitkään yrittänyt saada hintoja nousuun, ja tämä oli heidän strategiansa tulos tällä kertaa. Hebulin suhteen voin vain toivoa, ettei Kuusisaaren suunnan poikittaisliikenne halvaannu elokuussa aivan täysin...
 
Tämän perusteella kuljettajia siis olisi enemmänkin kuin tarpeeksi.

Vaan onko kuljettajia edes tarpeeksi hoitamaan kunnolla vuodenvaihteen jälkeistä, vähentynyttä liikennettä? Kuljettajat ovat nyt tänä vuonna tehneet rajusti ylitöitä ja alkuvuodesta heidän olisi varmaan hyvä saada levähtää. Syksyyn mennessä kuljettajien kokonaisvahvuutta pitäisi sitten saada vielä kasvatettua, mutta jos talouskasvu ei siihen mennessä taitu, voi kuljettajien virta käydä toiseen suuntaan.
 
Huomionarvoista tällä kierroksella oli se, että voittaneiden tarjousten hintataso nousi YTV:n mukaan keskimäärin vain 0,4 %. Se on vähän, eikä varmasti vastaa kohonneita liikennöintikustannuksia. Jo nykyiselläänkin ohuet katteet siis ohenevat entisestään.

Hinta laski nykyisestä seuraavilla linjoilla(/kohteissa):

Pohjolan Liikenne:
S1/205 -2,8%
E1+E4/e2,e4,e12,e14 -4,2%
E5/e42,e46 -5,3%

Veolia:
V6/v88 -2,1%
 
Kaikesta päätellen PL päätti pitää väkisin kiinni Suomenojan varikostaan.

Historia toistaa itseään. 2003 PL ajoi Ilmalan varikolta h64:ää ja h67/X:ää ja 2004 alusta h67/X hävittiin niukasti HKL-BL:lle (ja samassa kilpailussa PL tuli myös niukasti toiseksi h23:lla). Seuraavassa kilpailussa kilpailutettiin paljon Espoon sisäistä liikennettä ja monissa Espoon kohteissa PL tuli toiseksi, mutta Concordia otti silloin pakkovoiton kaikista kohteista. Sitten 2005 alusta Ilmalan asema kaupunkiliikenteen varikkona oli vaakalaudalla, kun h64 kilpailutettiin. PL piti sen tarjouksella, jossa hinta laski aikaisemmasta (ja ihmeellistä kyllä, h64:llä ei edes oltu käytetty vielä jatko-optiota). Myös h17:n PL voitti selvästi toiseksi tullutta STA:ta halvemmalla tarjouksella (hinta aikaisempaan ei siinä ole vertailukelpoinen, koska h17 kilpailutettiin silloin ensimmäistä kertaa). Poikittaispaketin h50 - h59 PL voitti sitten niukasti kalustopisteillä, tosin sinne hankittiin huomattavan paljon uutta (lue: kallista) kalustoa.

Nyt taustalla on vähän samanlainen kehitys. Vuosi sitten PL ajoi Suomenojalta 160:aa ja 205:ttä sekä vähän Helsingin sisäistä liikennettä. 160 hävittiin vuosi sitten ratkaistussa kilpailussa eikä PL voittanut muutakaan liikennettä, vaan tuli kakkoseksi ainakin 112:lla. Viime keväänä ratkaistussa Helsingin sisäisen liikenteen kilpailussa PL voitti vain h83:n ja tuli pienellä marginaalilla kakkoseksi h55:llä ja h63:lla. Tässä kilpailussa tuli sitten pakkovoiton aika, kun 205 tuli kilpailuun. Jälleen poikittaisliikenne (504) oli se, jossa PL:n tarjous ei ollut halvin, mutta jonne hankitaan paljon uutta kalustoa ruuhkavuoroihin ja mentiin kalustopisteillä voittajaksi.

Ketjuun http://jlf.fi/f12/2369-valtakunnalliset-bussiyritykset-kilpailutetussa-liikenteessa/ viitaten voisi ihmetellä, että eikö PL:n kannattaisi kiristää tehokkuusruuvia vähän. Vain aavistuksen tehokkaammalla toiminnalla PL olisi voittanut mm. h23:n, h67/X:n, h63:n ja h55:n, jolloin pakkovoittoja ei olisi tarvinnut ottaa.
 
Kilpailusäännöissä on ilmeisesti sellainen epäkohta, että yhtiö, joka julkaisee listoja vuoroista, joita se ei pysty kuljettajapulan takia ajamaan, voi kuitenkin saada samanaikaisesti kilpailussa uusia sopimuksia, vaikka entisetkin on hoitamatta. Vai lukeeko siellä tästä mitään?
 
Tulokset:
V2 (v35): Helsingin Bussiliikenne
Jaahas. HelB tekee tuloaan Vantaan sisäisille linjoille. Eipä ole sinisiä tai (sinivalkoisia) busseja aikaisemmin liiemmin näkynytkään Vantaan sisäisillä linjoilla. Ellei sitten lasketa mukaan syksyä 1998, kun Linjebuss käytti STA:lta vuokraamiaan laatikko-Wiimoja Vantaan sisäisillä linjoilla.
 
Takaisin
Ylös