Kuljettajanvaihdot

SD202

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
1,365
Kuljettajien vaihdot tapahtuvat joskus aika hauskoissa paikoissa. Kerran olin Connexin bussin kyydissä, kun 650:n kuljettaja vaihtui Tuupakan varikon pihalla, kuljettajat eivät sitten kai jaksaneet kävellä lähimmälle pysäkille, joka sijaitsee parin minuutin kävelymatkan päässä Tuupakan varikolta... :roll:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
SD202 sanoi:
Kuljettajien vaihdot tapahtuvat joskus aika hauskoissa paikoissa.
Helsingin linja 80A taas käy ihan aikataulunmukaisesti kääntymässä Varhan varikon pihalla, kuljettajanvaihdot taitavat silti pääsäntöisesti tapahtua Herttoniemessä.

Pysäkkivaihdot tekevät kyllä liikenteen hoidosta tehokkaaman kun hallisivut ja kuljettajien safkikset eivät sido autoja turhaan, mutta matkustajien kannalta "lentovaihdot" eivät aina ole mukavia. Esim. linjalla 522 on ainakin ollut vaihtoja Pitäjänmäen varikon kohdalla idästä tultaessa ja joskus vaihtokuskia ei sitten ole kuulunut, kun vuoro on tullut useita minuutteja etuajassa.
 
Onhan Connexilla Tuupakassa erikoisia käytäntöjä. V43:lla ja 474:llä on matkustajien vaihtopysäkki Kehä III:n kohdalla, missä kuljettajaakin vaihdetaan. Nyt viime aikoina on vaihdettu Helsinkiin päin mentäessä 474:n kuljettajaa kahdella seuraavallakin pysäkillä, jonne uusi kuski on tullut bussilla, jolloin seisovat bussit tukkivat pysäkin muilta busseilta.

En tiedä, onko joku tietty kävelymatkan maksimi olemassa, Tuupakassa Kehä III:n länteen päin menevälle pysäkille on oikomatta pitkähkö kävely. Onkohan varikoilla vaihtokuskeille sadetakkeja tai -suojia, vai pitääkö jokaisen itse arvailla millainen ilma vuoron loppuessa mahtaa olla?
 
TL sanoi:
En tiedä, onko joku tietty kävelymatkan maksimi olemassa, Tuupakassa Kehä III:n länteen päin menevälle pysäkille on oikomatta pitkähkö kävely.
Concordialla Klovissa tehdään pysäkkivaihtoja varikon läheisellä Klovinristin pysäkillä. Kävely vie noin 4-5 minuuttia eli matkaa on hieman vajaa puoli kilometriä. Tuollainen kävely on varsin inhimillinen matka vielä ja luulenkin, että Tuupakan kuljettajat joutuvat talsimaan pidemmän matkan Kehä III:n varteen lännen suuntaan kävellessään, mutta mitään yleispätevää maksimiahan ei ole. Paikallisestihan voidaan aina jotain yrittää sopia.

TL sanoi:
Onkohan varikoilla vaihtokuskeille sadetakkeja tai -suojia, vai pitääkö jokaisen itse arvailla millainen ilma vuoron loppuessa mahtaa olla?
Siinä missä on vaihtoautojakin, voisi varikolla olla vaihtosateenvarjoja, jonka kuljettaja voi ottaa mukaansa pysäkkivaihtoon mennessään. Vahtokuski toisi varjon takaisin varikolle sitten. Firmojen liikennesuunnitelijat joutuisivat suunnittelemaan sateenvarjokierron sadepäivien varalle. ;)
 
melfstro sanoi:
Helsingin linja 80A taas käy ihan aikataulunmukaisesti kääntymässä Varhan varikon pihalla, kuljettajanvaihdot taitavat silti pääsäntöisesti tapahtua Herttoniemessä.
Tosin, Varha on linjan 80A päätepysäkki, joten bussin kyydissä lienee harvemmin matkustajia, kun kuljettaja vaihtuu. :wink:

TL sanoi:
Onhan Connexilla Tuupakassa erikoisia käytäntöjä. V43:lla ja 474:llä on matkustajien vaihtopysäkki Kehä III:n kohdalla, missä kuljettajaakin vaihdetaan. Nyt viime aikoina on vaihdettu Helsinkiin päin mentäessä 474:n kuljettajaa kahdella seuraavallakin pysäkillä, jonne uusi kuski on tullut bussilla, jolloin seisovat bussit tukkivat pysäkin muilta busseilta.
Itse asiassa kuljettajan vaihtoja tapahtui Kehä III:n kohdalla myös Concordian liikennöidessä linjoja v43-v45.

Oikeastaan ainoastaan sillä Kehä III:n kohdalla olevalla, etelän suuntaisella pysäkillä tulee noiden kuljettajanvaihtojen (ja myös linjojen 43-45, 474 vaihtoyhteyksien) kanssa pahojakin ongelmia, kun samalle pysäkille pitäisi saada vielä mahtumaan pahimmassa tapauksessa kaksi joillain linjoista v52, v53, v54, v56, 415 tai 535 ajavaa bussia.
 
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Helsingin linja 80A taas käy ihan aikataulunmukaisesti kääntymässä Varhan varikon pihalla, kuljettajanvaihdot taitavat silti pääsäntöisesti tapahtua Herttoniemessä.

80A:n liikennöinti loppui viime vuoden syysliikenteen alkaessa, kun metron liityntälinjastoa uudistettiin. Sitä ennen tosiaan iltaisin ja viikonloppuisin ajettiin linjaa 80A, mutta nykyään kaikki lähdöt ajetaan linjana 80. Vanhaa 80A:n kääntöpaikkaa ei enää ole. Olettaisin sen olleen katualueella. En tiedä, miten nykyisin suhtauduttaisiin, jos linjan kääntöpaikka on pysyvästi liikennöitsijän varikkoalueella ja liikennöitsijä olisikin toinen firma.

Erikoisimpia lentovaihtoja ovat olleet Veolian vaihdot Westendinasemalla. Vaihtoja on ainakin linjoilla 109 ja 154. 109:n vaihdot vielä ymmärrän. Ilmeisesti 154:n kuljettaja on menossa 109:lle tms.

Pysäkkivaihdot tekevät kyllä liikenteen hoidosta tehokkaaman kun hallisivut ja kuljettajien safkikset eivät sido autoja turhaan, mutta matkustajien kannalta "lentovaihdot" eivät aina ole mukavia. Esim. linjalla 522 on ainakin ollut vaihtoja Pitäjänmäen varikon kohdalla idästä tultaessa ja joskus vaihtokuskia ei sitten ole kuulunut, kun vuoro on tullut useita minuutteja etuajassa.

Tämän voi ymmärtää myös myönteiseksi siinä mielessä, että etuajassa ei olisi suotavaa ajaa, jos jotenkin fiksusti pystyy hidastelemaan. Kyydissä olleiden kannalta vaihtokuljettajan odottaminen on negatiivista. Toisaalta etuajassa ajamisen vuoksi kaikki eivät ole välttämättä ehtineet kyytiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Tämän voi ymmärtää myös myönteiseksi siinä mielessä, että etuajassa ei olisi suotavaa ajaa, jos jotenkin fiksusti pystyy hidastelemaan. Kyydissä olleiden kannalta vaihtokuljettajan odottaminen on negatiivista. Toisaalta etuajassa ajamisen vuoksi kaikki eivät ole välttämättä ehtineet kyytiin.

Kokemuksesta voin sanoa että ei ole kiva istua virkapuku päällä matkustamon puolella kun vaihtokuljettajaa ei kuulu eikä näy 5 minuuttiin. Alkaa matkustajat katsomaan sillä silmällä että voisitko sinä lähteä ajamaan.:D
Parasta matkustajien kannalta olisi jos vaihdot tapahtuisivat aina päätepysäkillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Erikoisimpia lentovaihtoja ovat olleet Veolian vaihdot Westendinasemalla. Vaihtoja on ainakin linjoilla 109 ja 154. 109:n vaihdot vielä ymmärrän. Ilmeisesti 154:n kuljettaja on menossa 109:lle tms.

Veolia tekee noita vaihtoja myös Finnoon liikenneympyrän paikkeilla. Tämän toki ymmärtää, kun varikko on siinä aivan lähellä. Näin on ollut, että toinen kuljettaja on tullut varikolta toisella autolla, ja sitten tehty vaihto ja pois vaihdettu kuljettaja ajanut pois. Myös Pohjolan Liikenne teki samalla paikalla kuljettajavaihtoja kun se ajoi 160:stä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Kokemuksesta voin sanoa että ei ole kiva istua virkapuku päällä matkustamon puolella kun vaihtokuljettajaa ei kuulu eikä näy 5 minuuttiin. Alkaa matkustajat katsomaan sillä silmällä että voisitko sinä lähteä ajamaan. Parasta matkustajien kannalta olisi jos vaihdot tapahtuisivat aina päätepysäkillä.

Itsellä tällaisia negatiivisia kokemuksia ei ole kertynyt, koska olen pyrkinyt välttämään etuajassa ajoa hidastelemalla varsinkin, jos lentovaihto on edessä päin. Joskus on toki käynyt niinkin, että olen tullut 5 minuuttia etuajassa ja vaihtokaveria ei ole. Tällöin olen kuuluttanut, että odotamme vaihtokuljettajaa , koska olemme x minuuttia aikataulusta edellä. Suulaimmat matkustajat ovat sen jälkeen alkaneet keskustelemaan kuljettajien tauko- ja muista asioista. Eri tilanne on toki silloin, kun ollaan myöhässä, eikä vaihtokuljettajaa näy.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Jatkuva auton vaihtaminen on työlästä - aina säädettävä peilit, istuin, lämmöt yms., koska ihmiset on erikokoisia, ja toiset haluavat olla "saunassa". Ei siinä sinänsä mitään, mutta liikenteessä on ruuhkia jne, joten monasti tällaisissa vaihdoissa ollaan valmiiksi myöhässä, ja toisaalta niihin yritetään hosumalla ehtiä. Mahtaako autojen tarvekaan sinänsä paljoa vähentyä, koska aamu varavuorot yms.määräävät kuitenkin lopullisen autotarpeen, ja täytyyhän muutama vara-auto kuitenkin olla.
 
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Mahtaako autojen tarvekaan sinänsä paljoa vähentyä, koska aamu varavuorot yms.määräävät kuitenkin lopullisen autotarpeen, ja täytyyhän muutama vara-auto kuitenkin olla.

Ainakin välillä esim. Concordialla on ollut sellainen tilanne, että autotarve onkin suurimmillaan iltaruuhkapiikissä, koska sen aikana on käynyt autoja varikolla kuljettajien työpäivien alkamisen ja loppumisen takia. Sitten jos autotilanne on tiukka, voi työvuorot tietysti suunnitella iltapäivällä niin, että ruuhkapiikin aikana kaikki autot ovat linjalla, vaikka työvuoroista sitten tulisikin epäoptimaalisia (palkkakulut tuskin kuitenkaan kasvavat niin paljoa, että tulisi halvemmaksi hankkia lisää kalustoa).
 
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Ei siinä sinänsä mitään, mutta liikenteessä on ruuhkia jne, joten monasti tällaisissa vaihdoissa ollaan valmiiksi myöhässä, ja toisaalta niihin yritetään hosumalla ehtiä.


Varsinkin Helbin kuljettajavaihdot Ruskeasuolla kaupungista poispäin aiheuttavat ruuhkaa, kun pysäkki on bussikaistalla. Mikähän senkin on estänyt, ettei vaihtoja ole voitu suorittaa seuraaville pysäkeillä, eli Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän pysäkeillä. Kävelymatkaa olisi ehkä tullut 100 metriä lisää.
 
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Varsinkin Helbin kuljettajavaihdot Ruskeasuolla kaupungista poispäin aiheuttavat ruuhkaa, kun pysäkki on bussikaistalla.

Bussikaistaa väärinkäyttävät ajoneuvot aiheuttavat ko. kohdassa enemmän ruuhkaa. Muiden ajoneuvojen kuljettajat eivät ymmärrä vaihtaa kaistaa edes silloin, kun bussi on pidempään pysähtynyt pysäkille. Samalla estyy takana tulevan bussin pääsy pysäkille...
 
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Varsinkin Helbin kuljettajavaihdot Ruskeasuolla kaupungista poispäin aiheuttavat ruuhkaa, kun pysäkki on bussikaistalla.

Tai sitten tekisivät ne kuljettajavaihdot päätepysäkeillä. Siellä se on yleensä enemmän aikaa, kun keskellä reittiä. Silloin mukaan lasketaan vielä vihaiset matkustajat, jotka ihmettelevät kun kestää niin kauan. Tähän olen törmännyt Leppävaaran suunnan linjoilla.
 
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Tai sitten tekisivät ne kuljettajavaihdot päätepysäkeillä. Siellä se on yleensä enemmän aikaa, kun keskellä reittiä. Silloin mukaan lasketaan vielä vihaiset matkustajat, jotka ihmettelevät kun kestää niin kauan. Tähän olen törmännyt Leppävaaran suunnan linjoilla.
Aika sairasta, jos hetken pysähdyksen takia hermoillaan! Kuljettajanvaihdot päätepysäkeillä aiheuttaisivat vain paljon enemmän turhaa saastuttavaa tyhjänäajoa ja näin lisäisi liikennöinnin kustannuksia!
 
Takaisin
Ylös