Kuljettajanvaihdot

Vs: Variotramit tilattiin 17.7.1996

Vaihtokuskille maksetaan palkkaa vähintään viideltä vaihtoaikaa edeltävältä minuutilta, jolloin parin minuutin etuajassa ajaminen (mikä on melko normaalia raitioliikenteessä) ei periaatteessa pitäisi olla mikään peruste vaihtokuskin puuttumiselle. Käytäntö on tietenkin sitten toinen juttu.

En puhu vaihtokuskin puuttumisesta, vaan siitä että hän joutuu tappamaan etuaikaa. Jos perässä ei ole vaunua, niin hitaalla vaihdolla saa jo paljon korjattua. Hakaniemi on kuitenkin liikennesolmu jossa tehdään paljon linjanvaihtoja joten ei sieltä kovin hienoa ole lähteä kaksi minuuttia aikaisessa. Tietenkin yleisesti kannattaa kuluttaa aikaa vaivihkaa jotta matkustajille jää parempi mielikuva matkan nopeudesta.

Ei. Korttien käyttäminen kuulemma aiheuttaa sen että kaikki säädöt asettuvat jompaan kumpaan ääriasentoon, eikä käsikäyttöiset säädöt toimi enää sen jälkeen kun korttia on käytetty. Ilmeisesti Bombardier keskittyy vaunujensa korjaamisessa olennaisempiin seikkoihin.

On ominaisuus olemassa edelleen. Itselläni on tuo kortti. En kyllä käytä sitä paljoa, koska vaunujen peilien asentoja ei ole kalibroitu, minkä takia peilit yleensä säätyvät vinksin vonksin kun kortin laittaa sisään. Jos kaikki ohjaamon säädöt tuntuvat olevan aivan päin mäntyä, niin sitten tuo kortti on jotakuinkin kätevä.
 
Takaisin
Ylös