Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/63

Viestiketju: Kuljettajanvaihdot

  1. #1
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Kuljettajanvaihdot

    Kuljettajien vaihdot tapahtuvat joskus aika hauskoissa paikoissa. Kerran olin Connexin bussin kyydissä, kun 650:n kuljettaja vaihtui Tuupakan varikon pihalla, kuljettajat eivät sitten kai jaksaneet kävellä lähimmälle pysäkille, joka sijaitsee parin minuutin kävelymatkan päässä Tuupakan varikolta...
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.09.2007 kello 22:42. Syy: jaettu omaksi viestiketjukseen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    102

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202
    Kuljettajien vaihdot tapahtuvat joskus aika hauskoissa paikoissa.
    Helsingin linja 80A taas käy ihan aikataulunmukaisesti kääntymässä Varhan varikon pihalla, kuljettajanvaihdot taitavat silti pääsäntöisesti tapahtua Herttoniemessä.

    Pysäkkivaihdot tekevät kyllä liikenteen hoidosta tehokkaaman kun hallisivut ja kuljettajien safkikset eivät sido autoja turhaan, mutta matkustajien kannalta "lentovaihdot" eivät aina ole mukavia. Esim. linjalla 522 on ainakin ollut vaihtoja Pitäjänmäen varikon kohdalla idästä tultaessa ja joskus vaihtokuskia ei sitten ole kuulunut, kun vuoro on tullut useita minuutteja etuajassa.

  3. #3
    TL
    TL ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    127

    oletus

    Onhan Connexilla Tuupakassa erikoisia käytäntöjä. V43:lla ja 474:llä on matkustajien vaihtopysäkki Kehä III:n kohdalla, missä kuljettajaakin vaihdetaan. Nyt viime aikoina on vaihdettu Helsinkiin päin mentäessä 474:n kuljettajaa kahdella seuraavallakin pysäkillä, jonne uusi kuski on tullut bussilla, jolloin seisovat bussit tukkivat pysäkin muilta busseilta.

    En tiedä, onko joku tietty kävelymatkan maksimi olemassa, Tuupakassa Kehä III:n länteen päin menevälle pysäkille on oikomatta pitkähkö kävely. Onkohan varikoilla vaihtokuskeille sadetakkeja tai -suojia, vai pitääkö jokaisen itse arvailla millainen ilma vuoron loppuessa mahtaa olla?

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TL
    En tiedä, onko joku tietty kävelymatkan maksimi olemassa, Tuupakassa Kehä III:n länteen päin menevälle pysäkille on oikomatta pitkähkö kävely.
    Concordialla Klovissa tehdään pysäkkivaihtoja varikon läheisellä Klovinristin pysäkillä. Kävely vie noin 4-5 minuuttia eli matkaa on hieman vajaa puoli kilometriä. Tuollainen kävely on varsin inhimillinen matka vielä ja luulenkin, että Tuupakan kuljettajat joutuvat talsimaan pidemmän matkan Kehä III:n varteen lännen suuntaan kävellessään, mutta mitään yleispätevää maksimiahan ei ole. Paikallisestihan voidaan aina jotain yrittää sopia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TL
    Onkohan varikoilla vaihtokuskeille sadetakkeja tai -suojia, vai pitääkö jokaisen itse arvailla millainen ilma vuoron loppuessa mahtaa olla?
    Siinä missä on vaihtoautojakin, voisi varikolla olla vaihtosateenvarjoja, jonka kuljettaja voi ottaa mukaansa pysäkkivaihtoon mennessään. Vahtokuski toisi varjon takaisin varikolle sitten. Firmojen liikennesuunnitelijat joutuisivat suunnittelemaan sateenvarjokierron sadepäivien varalle.
    --
    Lauri Räty

  5. #5
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut melfstro
    Helsingin linja 80A taas käy ihan aikataulunmukaisesti kääntymässä Varhan varikon pihalla, kuljettajanvaihdot taitavat silti pääsäntöisesti tapahtua Herttoniemessä.
    Tosin, Varha on linjan 80A päätepysäkki, joten bussin kyydissä lienee harvemmin matkustajia, kun kuljettaja vaihtuu.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TL
    Onhan Connexilla Tuupakassa erikoisia käytäntöjä. V43:lla ja 474:llä on matkustajien vaihtopysäkki Kehä III:n kohdalla, missä kuljettajaakin vaihdetaan. Nyt viime aikoina on vaihdettu Helsinkiin päin mentäessä 474:n kuljettajaa kahdella seuraavallakin pysäkillä, jonne uusi kuski on tullut bussilla, jolloin seisovat bussit tukkivat pysäkin muilta busseilta.
    Itse asiassa kuljettajan vaihtoja tapahtui Kehä III:n kohdalla myös Concordian liikennöidessä linjoja v43-v45.

    Oikeastaan ainoastaan sillä Kehä III:n kohdalla olevalla, etelän suuntaisella pysäkillä tulee noiden kuljettajanvaihtojen (ja myös linjojen 43-45, 474 vaihtoyhteyksien) kanssa pahojakin ongelmia, kun samalle pysäkille pitäisi saada vielä mahtumaan pahimmassa tapauksessa kaksi joillain linjoista v52, v53, v54, v56, 415 tai 535 ajavaa bussia.

  6. #6

    Liittynyt
    17.03.2006
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut melfstro Näytä viesti
    Helsingin linja 80A taas käy ihan aikataulunmukaisesti kääntymässä Varhan varikon pihalla, kuljettajanvaihdot taitavat silti pääsäntöisesti tapahtua Herttoniemessä.
    80A:n liikennöinti loppui viime vuoden syysliikenteen alkaessa, kun metron liityntälinjastoa uudistettiin. Sitä ennen tosiaan iltaisin ja viikonloppuisin ajettiin linjaa 80A, mutta nykyään kaikki lähdöt ajetaan linjana 80. Vanhaa 80A:n kääntöpaikkaa ei enää ole. Olettaisin sen olleen katualueella. En tiedä, miten nykyisin suhtauduttaisiin, jos linjan kääntöpaikka on pysyvästi liikennöitsijän varikkoalueella ja liikennöitsijä olisikin toinen firma.

    Erikoisimpia lentovaihtoja ovat olleet Veolian vaihdot Westendinasemalla. Vaihtoja on ainakin linjoilla 109 ja 154. 109:n vaihdot vielä ymmärrän. Ilmeisesti 154:n kuljettaja on menossa 109:lle tms.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut melfstro Näytä viesti
    Pysäkkivaihdot tekevät kyllä liikenteen hoidosta tehokkaaman kun hallisivut ja kuljettajien safkikset eivät sido autoja turhaan, mutta matkustajien kannalta "lentovaihdot" eivät aina ole mukavia. Esim. linjalla 522 on ainakin ollut vaihtoja Pitäjänmäen varikon kohdalla idästä tultaessa ja joskus vaihtokuskia ei sitten ole kuulunut, kun vuoro on tullut useita minuutteja etuajassa.
    Tämän voi ymmärtää myös myönteiseksi siinä mielessä, että etuajassa ei olisi suotavaa ajaa, jos jotenkin fiksusti pystyy hidastelemaan. Kyydissä olleiden kannalta vaihtokuljettajan odottaminen on negatiivista. Toisaalta etuajassa ajamisen vuoksi kaikki eivät ole välttämättä ehtineet kyytiin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.09.2007 kello 22:44. Syy: jaettu viesti kahtia

  7. #7
    Ajomestari avatar
    Liittynyt
    05.11.2006
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut simson Näytä viesti
    Tämän voi ymmärtää myös myönteiseksi siinä mielessä, että etuajassa ei olisi suotavaa ajaa, jos jotenkin fiksusti pystyy hidastelemaan. Kyydissä olleiden kannalta vaihtokuljettajan odottaminen on negatiivista. Toisaalta etuajassa ajamisen vuoksi kaikki eivät ole välttämättä ehtineet kyytiin.
    Kokemuksesta voin sanoa että ei ole kiva istua virkapuku päällä matkustamon puolella kun vaihtokuljettajaa ei kuulu eikä näy 5 minuuttiin. Alkaa matkustajat katsomaan sillä silmällä että voisitko sinä lähteä ajamaan.
    Parasta matkustajien kannalta olisi jos vaihdot tapahtuisivat aina päätepysäkillä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.09.2007 kello 08:30. Syy: korjattu lainaus

  8. #8
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut simson Näytä viesti
    Erikoisimpia lentovaihtoja ovat olleet Veolian vaihdot Westendinasemalla. Vaihtoja on ainakin linjoilla 109 ja 154. 109:n vaihdot vielä ymmärrän. Ilmeisesti 154:n kuljettaja on menossa 109:lle tms.
    Veolia tekee noita vaihtoja myös Finnoon liikenneympyrän paikkeilla. Tämän toki ymmärtää, kun varikko on siinä aivan lähellä. Näin on ollut, että toinen kuljettaja on tullut varikolta toisella autolla, ja sitten tehty vaihto ja pois vaihdettu kuljettaja ajanut pois. Myös Pohjolan Liikenne teki samalla paikalla kuljettajavaihtoja kun se ajoi 160:stä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.09.2007 kello 22:40. Syy: jaettu viesti kahtia
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  9. #9

    Liittynyt
    17.03.2006
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ajomestari Näytä viesti
    Kokemuksesta voin sanoa että ei ole kiva istua virkapuku päällä matkustamon puolella kun vaihtokuljettajaa ei kuulu eikä näy 5 minuuttiin. Alkaa matkustajat katsomaan sillä silmällä että voisitko sinä lähteä ajamaan. Parasta matkustajien kannalta olisi jos vaihdot tapahtuisivat aina päätepysäkillä.
    Itsellä tällaisia negatiivisia kokemuksia ei ole kertynyt, koska olen pyrkinyt välttämään etuajassa ajoa hidastelemalla varsinkin, jos lentovaihto on edessä päin. Joskus on toki käynyt niinkin, että olen tullut 5 minuuttia etuajassa ja vaihtokaveria ei ole. Tällöin olen kuuluttanut, että odotamme vaihtokuljettajaa , koska olemme x minuuttia aikataulusta edellä. Suulaimmat matkustajat ovat sen jälkeen alkaneet keskustelemaan kuljettajien tauko- ja muista asioista. Eri tilanne on toki silloin, kun ollaan myöhässä, eikä vaihtokuljettajaa näy.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.09.2007 kello 22:38. Syy: jaettu viesti kahtia

  10. #10

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    367

    oletus Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

    Jatkuva auton vaihtaminen on työlästä - aina säädettävä peilit, istuin, lämmöt yms., koska ihmiset on erikokoisia, ja toiset haluavat olla "saunassa". Ei siinä sinänsä mitään, mutta liikenteessä on ruuhkia jne, joten monasti tällaisissa vaihdoissa ollaan valmiiksi myöhässä, ja toisaalta niihin yritetään hosumalla ehtiä. Mahtaako autojen tarvekaan sinänsä paljoa vähentyä, koska aamu varavuorot yms.määräävät kuitenkin lopullisen autotarpeen, ja täytyyhän muutama vara-auto kuitenkin olla.

  11. #11
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6001

    oletus Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Mahtaako autojen tarvekaan sinänsä paljoa vähentyä, koska aamu varavuorot yms.määräävät kuitenkin lopullisen autotarpeen, ja täytyyhän muutama vara-auto kuitenkin olla.
    Ainakin välillä esim. Concordialla on ollut sellainen tilanne, että autotarve onkin suurimmillaan iltaruuhkapiikissä, koska sen aikana on käynyt autoja varikolla kuljettajien työpäivien alkamisen ja loppumisen takia. Sitten jos autotilanne on tiukka, voi työvuorot tietysti suunnitella iltapäivällä niin, että ruuhkapiikin aikana kaikki autot ovat linjalla, vaikka työvuoroista sitten tulisikin epäoptimaalisia (palkkakulut tuskin kuitenkaan kasvavat niin paljoa, että tulisi halvemmaksi hankkia lisää kalustoa).

  12. #12
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    886

    oletus Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Ei siinä sinänsä mitään, mutta liikenteessä on ruuhkia jne, joten monasti tällaisissa vaihdoissa ollaan valmiiksi myöhässä, ja toisaalta niihin yritetään hosumalla ehtiä.

    Varsinkin Helbin kuljettajavaihdot Ruskeasuolla kaupungista poispäin aiheuttavat ruuhkaa, kun pysäkki on bussikaistalla. Mikähän senkin on estänyt, ettei vaihtoja ole voitu suorittaa seuraaville pysäkeillä, eli Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän pysäkeillä. Kävelymatkaa olisi ehkä tullut 100 metriä lisää.

  13. #13

    Liittynyt
    17.03.2006
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Varsinkin Helbin kuljettajavaihdot Ruskeasuolla kaupungista poispäin aiheuttavat ruuhkaa, kun pysäkki on bussikaistalla.
    Bussikaistaa väärinkäyttävät ajoneuvot aiheuttavat ko. kohdassa enemmän ruuhkaa. Muiden ajoneuvojen kuljettajat eivät ymmärrä vaihtaa kaistaa edes silloin, kun bussi on pidempään pysähtynyt pysäkille. Samalla estyy takana tulevan bussin pääsy pysäkille...

  14. #14
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Varsinkin Helbin kuljettajavaihdot Ruskeasuolla kaupungista poispäin aiheuttavat ruuhkaa, kun pysäkki on bussikaistalla.
    Tai sitten tekisivät ne kuljettajavaihdot päätepysäkeillä. Siellä se on yleensä enemmän aikaa, kun keskellä reittiä. Silloin mukaan lasketaan vielä vihaiset matkustajat, jotka ihmettelevät kun kestää niin kauan. Tähän olen törmännyt Leppävaaran suunnan linjoilla.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Tai sitten tekisivät ne kuljettajavaihdot päätepysäkeillä. Siellä se on yleensä enemmän aikaa, kun keskellä reittiä. Silloin mukaan lasketaan vielä vihaiset matkustajat, jotka ihmettelevät kun kestää niin kauan. Tähän olen törmännyt Leppävaaran suunnan linjoilla.
    Aika sairasta, jos hetken pysähdyksen takia hermoillaan! Kuljettajanvaihdot päätepysäkeillä aiheuttaisivat vain paljon enemmän turhaa saastuttavaa tyhjänäajoa ja näin lisäisi liikennöinnin kustannuksia!

Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •