HKL:n 16. kilpailutus

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,281
Selasin tuossa juuri ensi vuonna kilpailuun tulevia helsingin sisäisiä linjoja ja huomasin että h53:n kilpailutettu liikenne alkaa jo 8/08 eli samaan aikaan kuin linjan 503 liikenne. Ensi vuonnahan kilpailuun tulee erittäin paljon helbin liikennöimää liikennettä, kilpailutettavat linjat ovat 22, 23, 46T, 51, 52, 52A, 52V, 57, 62, 67, 67X, 70, 70T, 70V, 72, 78, 79, 90, 90B, 90N, 96, 96N, 98 sekä kaikki aamuyön 0N-linjat, concordia on varmasti kiinnostunut jatkamaan voittokulkuaan idässä joten nuo vuosaaren liityntälinjat sekä 78 saattavat hyvinkin mennä sille, kiinnostusta saattaa löytyä myös linjoihin 70, 70T ja 70V jotka concordia aiemmin menetti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HKL:n kilpailutus keväällä 2008

Eli vuodenvaihteessa alkaa uusi kierros jossa kilpailuun tulee seuraavat kohteet:

h22
h23
h46T
h51
h52,h52A,h52V
h57
h62
h67,h67X
h70,h70T,h70V
h72
h79
h78,h90,90B,90N,h96,h96N,h98

linjat 22 ja 62 tulevat kuulumaan ilmeisesti samaan pakettiin, mielestäni linja 46T pitäisi kilpailuttaa samalla kun muitakin kannelmäen suunnan linjoja kilpailutetaan, nyt siitä tuskin on kiinnostunut muut kuin helb joka jo muutenkin hoitaa kannelmäen linjastoa, järkevintä olisi lakkauttaa koko linja.

Oma veikkaukseni tulosten suhteen:

Cbf 70, 70T, 70V, 78, 90, 90N, 96, 96N, 98
PL 22, 23, 62
Helb 46T, 51, 57, 72, 79
VT 52, 52A, 52V, 67, 67X
 
Vs: Hkl:n 16. kilpailutus

Kunpa 52, 52A ja 52V menisivät jollekin muulle kuin Veolialle. Alkaa ne rämät Säfflet ärsyttää. Aina on joko huurua tai vettä ikkunan välissä :lol:.
 
Vs: Hkl:n 16. kilpailutus

Omasta mielestäni h23 liikennöitsijä saisi vaihtua (nyk. liikennöitsijä HelB), koska silloin ensinnäkin pääsisi eroon käsiin hajoavista Ikaruksista, jotka vuotavat katosta sateella (erityisesti HelB 401) ja jotain sinistä nestettäkin katolta myös tulee (HelB 263) + autot lähtevät aivan liian usein etuajassa päätepysäkeiltä parhaimillaan 6 minuuttia aikataulun mukaista lähtöaikaa).
 
Vs: Hkl:n 16. kilpailutus

autot lähtevät aivan liian usein etuajassa päätepysäkeiltä parhaimillaan 6 minuuttia aikataulun mukaista lähtöaikaa).

Vai olisiko niin, että autot ovat niin paljon myöhässä, että ne tuntuvat lähtevän etuajassa? Pasilassa on usein niin paljon liikennettä, että Pasilansiltaa pitkin kulkevat linja-autot jäävät aikataulustaan paljon myöhään.
 
Vs: HKL:n kilpailutus keväällä 2008

Eli vuodenvaihteessa alkaa uusi kierros jossa kilpailuun tulee seuraavat kohteet

Antaa joukkoliikennelautakunnan nyt ensin päättää kilpailutuksen käynnistämisestä, ennen kuin aletaan kertoa kilpailuun tulevia kohteita. 2008 lopussa päättyvissä HKL:n tilaaman liikenteen sopimuksissa vain 57+79:llä, 51+52,A,V:llä ja liudalla pienkalustolinjoja on käytetty jatko-optioita, joten muissa kohteissa sopimus mahdollistaa vielä jopa kolmen vuoden jatkon.
 
Vs: Hkl:n 16. kilpailutus

Vai olisiko niin, että autot ovat niin paljon myöhässä, että ne tuntuvat lähtevän etuajassa? Pasilassa on usein niin paljon liikennettä, että Pasilansiltaa pitkin kulkevat linja-autot jäävät aikataulustaan paljon myöhään.

Voi olla niinkin, mutta miksi bussi seisoisi sunnuntai iltana ensiksi viisi minuuttia Rautatientorilla ja lähtisi vasta sitten, jos se olisi niin kamalasti myöhässä? Esimerkki tilantee sattui viime keväänä sunnuntai iltana klo 22 jälkeen. Lisäksi 23 tulee yleensä aikataulun mukaisesti aamuisin ja iltapäivisin, kun pitäisi olla se kamalin ruuhka.
 
Vs: Hkl:n 16. kilpailutus

Kunpa 52, 52A ja 52V menisivät jollekin muulle kuin Veolialle. Alkaa ne rämät Säfflet ärsyttää. Aina on joko huurua tai vettä ikkunan välissä :lol:.

Löytyy veolialta myös city l ja ikarus e94f korisia busseja joita se käyttää h52,A,V linjoilla. Tosin V ja A versioilla on melkein aina säffle. Matkustus mukavuus on säffleillä ihan ok kun vertaa ikarukseen
 
Vs: HKL:n kilpailutus keväällä 2008

Antaa joukkoliikennelautakunnan nyt ensin päättää kilpailutuksen käynnistämisestä, ennen kuin aletaan kertoa kilpailuun tulevia kohteita.

Kilpailukohteiden päättäminen on tulossa joukkoliikennelautakuntaan ensi viikolla. Esityksessä on seuraavat kohteet:
Kohde 76: linjat 51, 52, 52A, 52V (24 bussia)
Kohde 77: linjat 57, 79 (22 bussia)
Kohde 78: linjat 78, 90, 90B, 90N, 96, 96N, 98, 98A (24 bussia + 6 teliä aamuyölinjoilla)
Kohde 79: linja 72 (12 bussia)
Kohde 80: linja 62 (4 bussia)
Kohde 81: linjat 01N, 02N (8 teliä aamuyölinjoilla)
Kohde 82: linjat 05N, 06N, 08N, 09N (12 teliä aamuyölinjoilla)
Kohde 83: linja 53 (3 bussia)

Sopimuskausi on 1.1.2009 - 31.12.2013, paitsi linjalla 62 1.1.2009 - 31.12.2010 ja linjalla 53 syysliikenteen 2008 alusta kesäliikenteen 2013 loppuun.

Kilpailussa ei ole ollenkaan pienkalustolinjoja, joten saattaa olla että niistä järjestetään erillinen tarjouskilpailu.

HelB on siis nähtävästi käyttänyt jatko-optiota linjoilla 22, 23, 67/X ja 70/T,V.
 
saattaisi mennä näin:

kohde 76: Helb
kohde 77: Helb
kohde 78: CBF
kohde 79: CBF
kohde 80: PL
kohde 81: Helb
kohde 82: Helb
kohde 83: ESLL tai Helb
 
saattaisi mennä näin:

kohde 78: CBF

Tulin miettineeksi Concordian Myllypuron varikon tilavuutta. Ei kai se sentään ole niin iso, että sinne vielä mahtuisi 30 kappaletta busseja lisää ajatellen tuota Vuosaaren linjojen pakettia. No, eihän Hakunilastakaan olisi toivoton siirtoajomatka mutta eikö sekin tule olemaan melko täysi kun Jokeri-autot siiretään sinne takaisin Myllypurosta.
Luulisin sen sijaan että HELB tulisi kynsin hampain pitämään kiinni edes tästä osasta Itä-Helsingin linjoista - onhan niillä sentään Varhan varikko erittäin otollisessa paikassa tätä kohdetta ajatellen.
 
Itse asiassa tuo myllypuron varikkoalue on hyvin tilava ja kun lasketaan automäärää joka tarvitaan liikenteen hoitoon niin nyt 1.1.2008 alkavaan liikenteeseen tarvitaan myllypuron varikolle 28 autoa jakautuen seuraavasti:

16 : 4 autoa (linjan viidestä autosta yksi auto jää varmasti yöksi hernesaareen)
92 : 3 autoa
94,A,B,V : 9 autoa
95 : 6 autoa
97 : 6 autoa
92N,94N,97N : näiden linjojen aamuyölähtöjä tullaan ilmeisesti liikennöimään hakunilan varikolta koska telikalusto on sijoitettu sinne.

Jos CBF voittaisi vuosaaren linjaston niin autoja tarvittaisiin lisää 22 kpl.

78 : 8 autoa
90,B : 6 autoa
96 : 5 autoa
98 : 3 autoa
90N,96N : näiden linjojen aamuyölähdöt ajettaisiin luultavasti myös hakunilasta.

Kalustotarve olisi siis yhteensä 50 autoa + varalle 5-10 autoa eli koko liikenne hoidettaisiin max. 60 autolla. Tuon määrän pitäisi myllypuroon mahtua.
 
Ensi vuonnahan kilpailuun tulee erittäin paljon helbin liikennöimää liikennettä, kilpailutettavat linjat ovat 22, 23, 46T, 51, 52, 52A, 52V, 57, 62, 67, 67X, 70, 70T, 70V, 72, 78, 79, 90, 90B, 90N, 96, 96N, 98 sekä kaikki aamuyön 0N-linjat, concordia on varmasti kiinnostunut jatkamaan voittokulkuaan idässä joten nuo vuosaaren liityntälinjat sekä 78 saattavat hyvinkin mennä sille, kiinnostusta saattaa löytyä myös linjoihin 70, 70T ja 70V jotka concordia aiemmin menetti.
Korjaus viestiisi/väittämääsi: HelB ei liikennöi tällä hetkellä linjaa 72 vaan se on jo Concordian hallussa. Ollut jo monta vuotta. Vaihtelu virkistää ja koska 72 linjan käyttäjät kokevat ahdistavaksi sen että CBF:n bussit ovat hyvin usein myöhässä ja tulevat miten sattuu, olisi paikallaan antaa se takaisin HelBin haltuun. Tai eihän HelB sitä ole tuolla nimellä koskaan liikennöinytkään mutta sen edeltäjät STA ja sitä ennen HML Oy (Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy).
 
Korjaus viestiisi/väittämääsi: HelB ei liikennöi tällä hetkellä linjaa 72 vaan se on jo Concordian hallussa. Ollut jo monta vuotta.

Niinhän se on kuten ovat linjat 51, 52, 52A ja 52V veolian linjoja, listasin tuohon kaikki linjat jotka oletin tulevan kilpailuun ensi vuonna ja totesin vaan että siinä on paljon helbin liikennöimiä kohteita.
 
Takaisin
Ylös