YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Liittynyt
24 Maaliskuu 2006
Viestit
342
Virallisesti huomenna ilmestyvä Länsiväylä kertoo YTV:n halusta hankkia Göteborgin mallin mukaisia 24-metrisiä kaksinivelbusseja Jokerilinjan ruuhkavuoroille.

YTV:n liikennejohtaja Niilo Järviluoma perustelee suurempia busseja kustannustehokkuudella verrattuna vuorovälin tihentämiselle ruuhka-aikoina. Jokerilinja on ylittänyt matkustajamäärissä kaikki odotukset, ja osa vuoroista onkin jo nyt tupaten täynnä.

Järviluoma jatkaa: "Vaihtoehtona suuremmalle kalustolle on vuorovälin lyhentäminen. Tosin jo nyt jokeribussit liikennöivät ruuhka-aikana joka viides minuutti."

Ajatuksena olisi hankkia puoli tusinaa tuplapitkää bussia, jotka otettaisiin käyttöön ensi syksynä. Käytännössä bussit hankkisi jokerilinjaa liikennöivä Concordia Bus Finland. Länsiväylän saamien tietojen mukaan alustavia keskusteluja on käyty ruotsalaisen Volvo Bussar Ab:n kanssa.
"Lähimmän kuukauden aikana selviää, saammeko yhden bussin tänne kokeiltavaksi pariksi viikoksi. Jos se soveltuu täkäläiseen liikenteeseen, ja muut laskelmat osoittavat vaihtoehdon kustannuksiltaan sopivaksi, on hankintapäätökset tehtävä tammi-helmikuun aikana."

Länsiväylän tietojen mukaan kaksinivelbussin hankintahinta on noin puoli miljoonaa euroa eli noin kaksinkertainen tavalliseen telibussiin verrattuna. 24-metriseen kaksinivelbussiin mahtuu, seisomapaikat mukaan lukien, noin pari sataa matkustajaa eli tuplasti enemmän kuin jokerilinjalla nyt liikennöiviin telibusseihin. Tosin lähes kaikki lisäpaikat ovat seisomapaikkoja.

YTV:n haikailemien superpitkien bussien käyttö pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä vaatii myös neuvotteluja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. 24-metristä bussia voidaan käyttää EU-maissa vain poikkeusluvalla.

Referoitu 30.9.2007 ilmestyvästä Länsiväylästä, jonka aktiivinen jakaja tiputti jo tänään postiluukusta. Juttu kokonaisuudessaan löytyy huomisaamusta alkaen osoitteesta www.lansivayla.fi näköislehti-valikon takaa.
 
Sinänsä oli kyllä harmi, ettei alunperinkään lähdetty niveliä vaatimaan Jokerille. Volvoltahan olisi ollut saatavilla tuota 8700LEA -mallia, josta löytyisi 57 istumapaikkaa. Ei toki kovin suuri ero noihin telibusseihin verrattuna, mutta kuitenkin. Ja sitten olisi vielä nämä mersun ja MANnin telinivelbussit...

Onhan tällaisia tuplaniveliä ihan hauskaa kokeilla, mutta en usko sellaisten soveltuvan pk-seudun kaduille. Jokerikin on loppujen lopuksi melko tiukkoja mutkia sisältävä linja.
 
Virallisesti huomenna ilmestyvä Länsiväylä kertoo YTV:n halusta hankkia Göteborgin mallin mukaisia 24-metrisiä kaksinivelbusseja Jokerilinjan ruuhkavuoroille.

Meneepä ihmeelliseksi. Voisi tuon linjan muuttaa kerralla pikaratikkalinjaksi, niin ei tarvitsisi käyttää samaa rahasummaa bussihankintoihin. Nopeuskin varmaankin lisääntyisi ratikaksi muuttamisen myötä, kun omilla väylillä kulkua voitaisiin lisätä.
 
Onhan tällaisia tuplaniveliä ihan hauskaa kokeilla, mutta en usko sellaisten soveltuvan pk-seudun kaduille. Jokerikin on loppujen lopuksi melko tiukkoja mutkia sisältävä linja.

Mutta jos verrataan esim. 13,5 metristä 2-akselista bussia tai 15 metristä telibussia göteborgilaiseen 24 metriseen 4-akseliseen tuplanivelbussiin, jossa taaimmainen pyörä kääntyvällä akselilla, niin luulisin että tuplanivel taittuu mutkista vähintään yhtä hyvin kuin pitkällä akselivälillä oleva 13,5 m 2-akselinen. Toki pituudellakin on merkityksensä kääntösäteissä yms. mutta eikö siihen eniten vaikuta akselivälit - tuplanivelessä ei mikään akseliväli ole yhtä pitkä kuin 13,5 metrisessä, jolla ainakin tähän asti ollaan päästy tiukimmistakin mutkista.

Tuollainen 24-metrinen vehje kylläkin ruuhkauttaa lyhimmät pysäkit helposti. Osaa Jokeri-pysäkeistä on pidennetty nykyistä Jokeri-liikennettä varten mutta kun bussi onkin vielä 9 metriä pidempi niin tilanne on eri.

Jos noita nyt todella aletaan ottaa edes koekäyttöön niin kuinka kannattavaa Jokerilla olisi kokeilla järjestelyä, että sisään pääsisi useammasta ovesta kuin pelkästään edestä. Göteborgissahan näillä Stomlinjoilla taitaa näin olla - bussithan ovat kokomatalia ja kaikki neljä ovea ovat 2-lehtisiä.
 
Virallisesti huomenna ilmestyvä Länsiväylä kertoo YTV:n halusta hankkia Göteborgin mallin mukaisia 24-metrisiä kaksinivelbusseja Jokerilinjan ruuhkavuoroille.
Samansuuntaista uutisointia oli tänään postiluukkuun tipahtaneessa Vantaan Sanomat -lehdessä, jonka virallinen ilmestymispäivä on siis huomenna. No, taitavat Länsiväyä ja Vantaan Sanomat olla saman konsernin tuotoksia...

Samaisessa artikkelissa kerrottiin, ettei liikennöintiaikaa per sivu kannattaisi venyttää pitemmäksi kuin 1 h, koska muuten tiheästi liikennöidyn linjan bussien peräkkäinajo yleistyisi. Tämä tietäisi samaisessa artikkelissa esiin tuodun Jokeri II -linjan katkaisemista jonnekin Myyrmäen seutuville...
 
Samaisessa artikkelissa kerrottiin, ettei liikennöintiaikaa per sivu kannattaisi venyttää pitemmäksi kuin 1 h, koska muuten tiheästi liikennöidyn linjan bussien peräkkäinajo yleistyisi. Tämä tietäisi samaisessa artikkelissa esiin tuodun Jokeri II -linjan katkaisemista jonnekin Myyrmäen seutuville...
Eikös Jokeri II:n ole tarkoitus Myyrmäestä itään mennessä kulkea johonkin Paloheinän tienoille. Siinä välissä ei oikein ole kuin Kaivoksela ja ulkoilualuetta. Jos linja jaetaan kahteen osaan, niin länsipää voisi päättyä Kaivokselaan (Myyrmäen kautta) niin että siitä olisi hyvät vaihtoyhteydet Hämeenlinnanväylän busseihin ja idästä tuleva taas kulkisi Kaivokselan kautta Myyrmäen asemalle. Silloin molemmista suunnista olisi hyvät yhteydet sekä Hämeenlinnan väylälle että M-juniin (ja Kehäradalle sikäli kuin se joskus saadaan rakennettua).
 
Ihan hieno idea ja tuota nivelbussien käyttöä Jokerilla olen minäkin peräänkuuluttanut ennen sen nostamista raiteille pikaraitiotieksi, mikä täytyy olla lopullinen tavoite toki.

Mielenkiinnolla odotan noita testejä tuplanivelbussien käyttäytymisestä mm. talvikeleillä. Niitä ei lähdetä peruuttelemaan, sillä kaksinivelisenä sellaisen hallitseminen olisi erittäin vaikeaa. Linjan täytyy olla siis mahdollisimman häiriötön ja mm. terminaalien riittävän tilavia tuollaisen "jättiläismadon" manöövereille. Sama koskee myös luonnollisesti em. bussien varikkotiloja.

Mutta tämä kaikki merkitsisi nivelbussien paluuta YTV-liikenteeseen. Mahtavaa!
 
Meneepä ihmeelliseksi. Voisi tuon linjan muuttaa kerralla pikaratikkalinjaksi, niin ei tarvitsisi käyttää samaa rahasummaa bussihankintoihin.
Samaa mieltä.

Luin artikkelin tänään Helsingin uutisista, lienee suunnilleen sama juttu.

Syvällä on ratikan vastustaminen Järviluomalla. Kaikki mahdollinen voidaan tehdä, jotta ei vaan rakennettaisi modernia raitiotietä muuttamaan seudun asukkaiden käsitystä ”maailman parhaasta joukkoliikenteestä”.

Pari yksityiskohtaa nousi yli muiden. Ensinnä tuplanivelbussin paikkamäärän jakautuma. Tähän saakka seudulla on pidetty lähestulkoon pyhänä asiana laskea vain istumapaikat "oikeaksi" kapasiteetiksi. Tällä konstilla raitiovaunujen laskennallinen kapasiteetti on saatu todellisuutta huomattavasti alhaisemmaksi. Mutta kun nyt seisomapaikkoja bussissa on tilaisuus käyttää raitiovaunuja vastaan, niin ne kelpaavat kyllä.

Toinen kummajainen on kieltää bussiliikenteen aikataulun mukaisen ajon mahdollisuus. 550:llä on jo nyt ajantasauspysäkkejä. HELMI-järjestelmän näyttö esittää jatkuvasti, ollaanko aikataulusta edellä vai jäljessä. Jos halutaan, aikataulua voi noudattaa vaikka Vaalimaalta Turkuun. Tietenkin tilannetta helpottaa avorahastus, sillä pysäkkiaikojen hallinta karkaa käsistä, jos vaunun koko kasvaa mutta sisääntuleva liikennevirta ei kasva. Mutta että yksi bussilinja jaettaisiin kahdeksi siksi, ettei aikataulun mukainen ajo muka ole mahdollista. Liityntäliikenteen erinomaisuuttako tälläkin hölmöilyllä puffataan?

Haluaisin myös nähdä rehellisesti tehdyt laskelmat tuplanivelbussin edullisuudesta. Nivelautoista on luovuttu siksi, että niiden ylläpitokulut olivat kohtuuttoman suuret kapasiteettiin (siis istumapaikat?) nähden verrattuna 3-akseliseen kiinteään koriin. Kun kalliita niveliä on autossa kaksi ja istumapaikkoja ei juuri saada lisää, mikä mahtaakaan olla todellinen edullisuus. Lisäksi arvaan, että tuplanivelelle tarvitaan paikoin katurakenteiden uusimista, jotta pelivaraa risteyksissä ja mutkissa varmasti riittää. Eivät ne isoja kuluja ole, mutta kuluja kumminkin.

Tottakai kaikkea voi kokeilla, ja pitääkin kokeilla. Sinänsä on hyvä, että tuplanivelillä täällä ajettaisiin kokeeksi yksi talvi, sittenhän tiedettäisiin mitä ne ovat. Siitä huolimatta Järviluoma voisi antaa periksi kehitykselle ja vaikka laskea sinänsä yksinkertaisesti, miten pitkään tuplanivelbusseista edes teoriassa on apua.

Jutussa kerrottiin, että 20.000 matkustajaa/päivä kasvaisi 5000:lla syyskuun alusta joulukuun loppuun - siis 1250 matkan kasvu kuukaudessa. Jos huipputunnissa ei teliauton 5 min vuoroväli riitä tuolla 20.000 matk/pvä, niin entäs silloin kun nykyinen liikennöintisopimus päättyy 2013? Jos kasvu olisi vain puolet tuosta, linjalla on käyttäjiä 63.000 päivässä. Tosin kasvu tyssää pian siihen, ettei mukaan mahdu tai matkustaminen täydessä autossa on muuten vain epämiellyttävää.

Olisi mitä suurin syy kiirehtiä raitiotietä valmiiksi sopimuskauden päättymiseen mennessä, sillä bussilla noita lukemia ei hoideta. Eikä kannatakaan hoitaa.

Antero
 
Tulipahan mieleen tarkistaa Svensk busshistoriasta millaisia nämä tuplaniveliköt ovat. Paikkaluku näissä Volvoissa näyttää olevan 55 istuma- ja 110 seisomapaikkaa. Pk-seudun oloissa istumapaikkoja voisi olla toista kymmentä enemmän. Luulisin että tällaisiin autoihin niitä olisikin saatavissa, Ruotsissa kun on tapana tehdä varsinkin etuosaan runsaasti seisomatilaa. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että autothan ovat täysmatalia, eli pyöräkotelot hukkaavat tilaa myös istuimilta.
 
Minkä ihmeen takia kaikkien JOKERI-bussien on oltava matalia kun kuitenkin puolet kalustosta on liikkeellä vain arkisin ruuhka-aikoina, olisiko mahdollista saada näitä kaksinivelbusseja korkeana versiona jolloin istumapaikkamäärä ylittäisi varmasti seitsemänkymmenen kun pyöräkotelot jäisivät pois tilaa viemästä. esim. vanhoissa helbin wiima-nivelissä istumapaikkoja oli 58. En näe mitään syytä miksi ruuhka-ajan tiheässä liikenteessä jokaisen auton pitää olla matala kun suurin osa matkustajista on kuitenkin työmatkalaisia.
 
Göteborgin kaksinivelbusseissa on kyllä melkolailla käytetty kaikki istumatilaksi kelpaava tila hyödyksi. Istuimia voisi olla vaikea saada enempää. Havainnollistaakseni asiaa, tarjoan pari sisäkuvaa: kuva 1 & kuva 2.
 
Göteborgin kaksinivelbusseissa on kyllä melkolailla käytetty kaikki istumatilaksi kelpaava tila hyödyksi.

Ei tuo minusta eronnut paljoa näistä Helsingin vanhoista nivelistä. Hukkatilaa on paljon ja bussissa seisominen ei ole erityisen miellyttävää touhua. Tuo nivel tuntuu syövän paljon tilaa. Minusta näissä Helsingin vanhoissa nivelratikoissa on tila käytetty hyvin hyödyksi, niistä voisi ottaa mallia. Uusissa ei ole niin hyvää tuo tilankäyttö istumapaikoille.
 
Göteborgin kaksinivelbusseissa on kyllä melkolailla käytetty kaikki istumatilaksi kelpaava tila hyödyksi. Istuimia voisi olla vaikea saada enempää. Havainnollistaakseni asiaa, tarjoan pari sisäkuvaa: kuva 1 & kuva 2.

Mikä mahtaa olla tuo ykköskuvassa vasemmalla näkyvä harmaa, savupiipun näköinen pömpeli? vie monta istumapaikkaa samoin kun korkeat pyöräkotelot jonka takia suuri osa istuimista on sijoitettu vastakkain tai poikittain.
 
Takaisin
Ylös