YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Volvo 8700:n virallisessa esitteessä kyllä esiintyy nivelversio jo kannessa. Ei kuitenkaan tuplanivelletty.
Katsos joo, sitten perun puheeni. Saisikohan tuohon se keskimoottorisen B9S-alustan, joka on tuplanivelen pohjana. Tuo esitteessä olevahan on B12BLEA-alusta. Onko tuollaisia jossain liikenteessä? Komeahan se on kyllä.
 
Jos nyt miettii Jokerin imagoa, ja ajatellaan että se on tehty "metromaiseksi". Mielestäni silloin kyllä tuo Nivel-osa luo sellaista "metro-maisuutta" hieman. Tuollaisia olisi pitänyt tilata alunperinkin.
 
...jolloin Huopalahden tunnelista tulisi kirjaimellisesti pullonkaula,
entäs kuinka korkea oli Oulunkylän silta, mahtuuko ali?
Ei taida mahtua yli 4,2-metrinen normaali kaksikerrosbussi niistä ali. Eikä edes Kehä I:sen alituksesta tullessaan Turuntietä ja kääntyessään kehän rampille Leppävaaran kohdalla. Siinä kohtaahan yli 4 metriä korkeat erikoiskuljetuksetkin ohjataan hauskasti poikkeusreittiä pitkin eli varsinaisen ajoradan vieressä olevaa kevyen liikenteenväylää pitkin, jossa korkeutta riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten täälläkin jo huomautettiin, edes kaksinivelisten bussien kapasiteetti ei kohta riitä. Mitä seuraavaksi? Kaksikerroksisia kaksinivel-kolmitelibusseja?

Muista en tiedä, mutta mä näkisin mieluusti Helsingissä kaksikerroksisia busseja, jos ei muuten niin silmän ilona.
 
Muista en tiedä, mutta mä näkisin mieluusti Helsingissä kaksikerroksisia busseja, jos ei muuten niin silmän ilona.

Ja sitten kävisi kuten Tukholmassa, H-dagenin jälkeen, kun sinne ostettiin kaksikerrosbusseja. Yläkerta oli tyhjä, kun vakiomatkustajat ei viitsineet kävellä sinne ylös. Eli vain rahan tuhlausta. Eikös kaksikerrosbussit ole keksitty sen vuoksi, että katutilasta on pulaa. Sehän ei Jokerilla tule heti vastaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ehkä sitä ei kannata lopettaa, kun tarjoaa suoran yhteyden Munkkiniemi-Viikki.
Sille välille on suora yhteys myös linjalla 506.
Kyllä, ja 57 Munkkivuoresta Viikkiin. Mutta mietitäänpäs hetken:
506 kulkee Paciuksenkadun, Tukholmankadun, Mannerheimintien, Pasilan sillan ja Koskelantien kautta - umpiruuhkainen reitti
57 kulkee Lapinmäentien ja Hakamäentien kautta - umpiruuhkainen reitti
52V kulkee kahta joukkoliikenneväylää (Eliel Saarisen tie, Maaherrantie) ja suurimman osan reitistä muutenkin bussikaistoja pitkin. Mikäköhän on mukavin tapa matkustaa Munkinseudulta Viikkiin?

Mutta tässä ketjussa on jo moneen kertaan listattu 52V:n suurimmat epäkohdat, joten linjan kannattavuus ei varmasti ole sieltä parhaimmasta päästä. Mutta minun mielestäni 52V voisi jatkossa toimia eräänlaisena minilinjana Munkkiniemestä Etelä-Haagaan, jolloin se tarjoaisi ruuhka-aikana säännöllisen yhteyden Munkinseudulta Jokerilinjan 550 reitille ja Huopalahden asemalle. Linja voisi sitten Eliel Saarisen tien ja Ilkantien kiertoliittymästä kääntyä takaisin. Joku tietenkin toteaa, että eikö kannattaisi matkustaa 14:llä Valimontien pysäkille, jossa voisi vaihtaa Jokeriin. Toimii, jos haluaa matkustaa Jokerilla länteen. Itään päin matkustaessa pitää ylittää kaksi suojatietä, joissa on liikennevalot ja vihreää valoa voi joutua odottamaan luvattoman kauan. Muutamankin kerran on ehtinyt mennä kaksi Jokeria ohi, kun on odottanut valon vaihtumista, jotta pääsisi Pitäjänmäentien toiselle puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei käytä tavallista 52:sta yhteytenä Jokerille. Se palvelee sekä Munkkiniemeä että Munkkivuorta tosin hyvin, eikä mene suoraan Huopalahdentietä.
Ja kulkee lisäksi joka päivä kaikkina aikoina, sopivan useinkin vielä.
 
Ruuhka-aikana vaikuttaisi olevan tarvetta molemmille linjoille: asuinalueet perusteellisesti kiertävä 52, kuin myös suoraa reittiä kulkeva 52A/V. Munkkivuoren alue on vain ruuhka-aikana aivan mielettömän ruuhkainen (kiitos Turunväylän ja sieltä tulevat työmatkailijat), ja esimerkiksi Lapinmäentiellä körötellään välillä niin, että kävellenkin pääsisi nopeammin tien päästä päähän. Tässä vaiheessa Huopalahdentie tarjoaa huomattavasti nopeamman vaihtoehdon Munkkivuoren ostoskeskuselta Vihdintien liikenneympyrään. Valitettavasti toiseen suuntaan tilanne ei ole yhtä hyvä. Lisäksi olisi hyvä jos Munkinseudulta olisi suora yhteys Huopalahden asemalle. 52 toki tarjoaa suoran yhteyden Jokerille (Vihdintien pysäkki) ja kulkee aseman läheltä, eikä Angervotien pysäkiltä ole kovin suuri vaiva kävellä asemalle, mutta 52A/V menee sentään suoraan Huopalahden aseman pysäkille, josta pääsee junalaiturille vain nousemalla raput ylös. Tällaistahan yhteyttä munkkivuorelaiset toivoivat liikennekokouksessa syksyllä 2001.

Ruuhka-ajan ulkopuolella luonnollisesti pelkkä tavallinen 52 riittää, sillä se kulkee erittäin sujuvasti, vaikka reitti hyvin kiemurteleva onkin. Jos 52V lakkautetaan niin toivottavasti 52A:han ei kuitenkaan kajota. Sehän voisi ehkä alkaa kulkea vähän useammin - vapautuisihan liikennöitsijältä muutama linja-auto, kun 52V lakkautetaan.
 
Takaisin
Ylös