Kehitys kehittyy jne., mutta en oikein ymmärrä kaksinivelisten käyttöhaaveita. Autot ovat todella kookkaita ja ilmeisen hankalia nykyistä katuverkkoa ajatellen. Miten ne tosiaan mahtuvat kaikista risteyksistä ja kuinka ne ajetaan helposti taskupysäkeille? Entä kun tulevat ne kuuluisat talvikelit? Musta jää, lumi ja muu liukkaus arvatenkin aiheutavat melkoisia ongelmia tuollaisen hökötyksen tiellä pitämiseen. Tosin onhan näitä kaikkia ongelmia Sveitsissäkin jossa käytetään niitä kaksvinivelisiä trollikoita, mutta silti epäilen. Lisäksi autojen paikkaluvut ovat kuitenkin aika huonot, ei niihin mahdu hankalien moottorisijoituksen yms. takia juurikaan enempää ihmisiä ainakaan istumaan kuin yksniveliseen tai teliautoon.
Yksiniveliset autot olisivat kuitenkin parempi ratkaisu, niitä käytetään kuitenkin matalinakin maailmalla paljon, kuten täälläkin on mainittu. Ja eräs erikoinen seikka on suomalaisten pakokauhuinen suhtautuminen seisomapaikkoihin, jos ja kun joukkoliikennettä käyttää suuri joukko ihmisä, ei kaikille yksinkertaisesti voi saada istumapaikkaa! Miksi meidän täytyy olla lähimmäiskammoisia itsekeskeisiä jurottajia jotka mieluiten matkustaisivat joukkoliikennevälineissä joissa olisi yksittäispenkit kaikille? Menkää katsomaan tilannetta suurkaupunkeihin, vaikka autoja kulkisi minuutin välein on tarjolla usein seisomapaikkoja.
Jokeri-rata olisi alunperinkin pitänyt rakentaa ratikkaversiona, eikä edes kokeilla buseeja kun kerran käyttöaste on noin korkea. Jos asialle oikeasti haluttaisiin tehdä jotain, niin meillä voisi ihan hyvin olla rata valmiina kahdessa vuodessa.Lähes kaikki suunnitelmathan on ymmärtääkseni ainakin kertaalleen jo tehty ja maksatettu.
Siksi ajaksi on tietysti saatava ratkaisu ja kenties käytännöllisintä olisi vain lisätä lähtöjä. Yhdyn niihin jotka ihmettelevät miksei aikataulussa muka voida bussein pysä ja ajaa vaikka kuinka tihein vuorovälein. Ja se että matkustajille muka joutuu selittämään ajantasauksia on hiukan ontuvaa, eihän junissa tai metrossakaan kerrota että on saavuttava asemalle määräaikaan ja että sen vuoksi ei saa häkkistellä pysäkinväliä miten sattuu.