YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

YTV:n sivuillekin on ilmestynyt tiedote, jonka mukaan kaksoisnivelbussin liikennöinti alkaa tänään 6.2. ja jatkuu kuun puoliväliin.
http://www.ytv.fi/FIN/tietoa_ytv/tiedotteet/liikenne/lo_2008_02_06_jokeri.htm

Ansiokasta toimintaa YTV:ltä, sillä sivuille oli saatu myös kaksoisnivelbussin aikataulut viikolle 7: http://www.ytv.fi/NR/rdonlyres/EF89...93C1ED3DEB1/0/2008_02_06_jokeriaikataulut.pdf

Itse kyseisenkaltaisella autolla Göteborgissa matkustaneena voin todeta kyydin ainakin siellä ollen mukavaa ja auton kulkevan myös ahtaammalla reittiosuudella (tosin vaatinee kuljettajalta tarkuutta). Ei kuitenkaan raitiovaunun veroista! Täytyy vain toivoa, että tämän kokeilun myötä saataisiin taas (yksi- tai kaksi-)nivelautoja pääkaupunkiseudunkin katukuvaan pysyvämminkin.
 
Concordian sivuille olevassa tiedotteessa on myös kuva bussista
http://www.concordiabus.fi/

Ja Ylen Ylenaikaisen uutisessa:
http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=Content08F49

Juuri tulleissa Uudenmaan uutisissa oli myös juttu bussista ja kuljettajan haastattelu. Uusinta huomenna keskiviiikkona 9.15. Alla myös Yle Areenan linkki minne tänpäiväinen varmaan tulee varmaan kans kohtapuoleen.
http://areena.yle.fi/hae?cid=164618&keyword=uudenmaan+uutiset&filter=1,1

Ja eiku kyytiin.
 
Viimeksi muokattu:
Olin tänään kaksinivebussin kyydissä. Kyyti on tasaista, tien epätasaisuudetkaan eivät tunnu häiritsevän paljoa. Auto selviää hyvin ahtaistakin mutkista, jopa kiertoliittymästä.Pidin kokemusta myönteisenä, uskon mallin soveltuvan jokerilinjalle. Mielestäni pysäkit olisi suunnitelltava silloin uudelleen näin pitkiä autoja ajatellen.
 
Vihje: kyseisen sivuston uutiset on kirjoitettu satiirimuotoon.
Tai tarkemmin ottaen koko ko. sivusto on satiiri uutissivustosta tai sanomalehden verkkoversiosta.
Muusta tekstistä kyllä ilmenee ettei kyseessä ole kirjoitusvirhe, esim. kohdasta ”Tarvittaessa vaikka koko Kauniainen saadaan kulkemaan samalla bussilla
 
Tuossa göteborgilaisessa pistään silmään Ruotsin rekisterikilvet. Enpä muista milloin olisi Suomessa ollut linjaliikenteessä bussi, jossa on ulkomaiset rekisterikilvet. Onko niin, että tilapäisillä "KOE" -rekisterikilvillä ei saisi ajaa linjaliikenteessä?

No mutta, täytyy joka tapauksessa tänään yrittää käydä koematkustamassa tuo kaksinivelbussi.
 
ulkomaiset kilvet

Nyt menee pahasti off-topiciksi, mutta "Top-Toursin" nimellä olevat kaksikerros-kiertoajelubussit (ne keltaiset) Helsingissä olivat useana kesänä Tanskan kilvissä, ennenkuin siirtyivät "operated by Westendin Linja". Taisi olla vielä tanskalaiset kuskitkin(?). Tämä ei tietysti ole vars. linjaliikennettä.
 
Kiinnitin myös huomiota ruotsalaisiin rekisterikilpiin. Onko ruotsalainen liikennevakuutus voimassa luvanvaraisessa henkilöliikenteessä Suomessa?

Ketkä muuten ajavat tätä bussia täällä? Suomalaiset vai ruotsalaiset kuljettajat? Eli onko parin viikon käyttöä varten koulutettu omat miehet?

No, kaikkiaanhan auto on ajossa erikoisluvilla, sillä tuplanivellinja-auto on kai edelleen laiton ajoneuvo Suomessa. Onneksi sentään on leuto ”talvi”.

Kävinpä lyhyellä koeajolla eilen ja ajoin paluusuuntaan 550:n vakiokalustolla. Takana matkustaminen oli miellyttävän hiljaista. Vallitsevin ääni oli rengasääni. Yllätys minulle oli, että moottorin melu ja tärinä oli selvästi voimakkaampaa tallinnalaisessa bussin perävaunussa kuin tässä nivelbussissa. Yllätys oli myös, miten voimakkaat natinat olivat tuplanivelkyydin jälkeen tavallisessa jokeribussissa.

Takanivelen nyökkiminen oli varsin voimakasta. En saanut istumapaikkaa aivan takaa, vaan istuin pyöräkotelon päällä, jossa efekti tuntuu vähiten. Useimmilla pysäkeillä takimmainenkin ovi osui kohtalaisen hyvin jalkakäytävän viereen. Lanternan pysäkki mutkan jälkeen jätti takaoven yli puolen metrin päähän rotvallista.

Pituuttahan on komeasti, mutta tilankäyttö ei ole kovin tehokasta matalalattiaversiossa. Pyärökoteloita on pituuteen nähden runsaasti ja nivelet vievät vissiin lähes 4 metriä pituutta. Eikö nykyisessä jokeribussissa ole 54 istumapaikkaa ja tässä 53 eli yksi vähemmän?

Antero
 
Kävinpä lyhyellä koeajolla eilen ja ajoin paluusuuntaan 550:n vakiokalustolla. Takana matkustaminen oli miellyttävän hiljaista. Vallitsevin ääni oli rengasääni. Yllätys minulle oli, että moottorin melu ja tärinä oli selvästi voimakkaampaa tallinnalaisessa bussin perävaunussa kuin tässä nivelbussissa. Yllätys oli myös, miten voimakkaat natinat olivat tuplanivelkyydin jälkeen tavallisessa jokeribussissa.

Kyllä se täytyy sanoa että on tuo tuplanivel aivan hiivatinmoinen asjanmukaisuus, kuten monilla on tapana sanoa. On todella sääli, jos noita ei päätetä hankkia. Etuosassa pääsee nauttimaan voimakkaasta moottoriäänestä ja takaosassa kuten Antero ilmaisi miellyttävän hiljaista sekä tietenkin nivelbussin tapaan pomppuista. Itse olen viime päivinä tykännyt istua auton keskiosassa, jossa vallitsee erittäin asianmukainen rengaskohina, joka suuremmissa nopeuksissa viestii että tässä on menemisen meininkiä! Pysäkiltä lähtiessä moottori kuulostaa hieman samalta kuin poistetuissa HKL:n nivel-N202:ssa maukumisineen!

Eikö nykyisessä jokeribussissa ole 54 istumapaikkaa ja tässä 53 eli yksi vähemmän?

Etuoven vieressä olevan plakaatin mukaan niitä olisi 57 kappaletta. Mikäli noita tilataan Jokeri-liikenteeseen, niin meille räätälöityyn versioon istumapaikkoja voisi saada lisää etupyöräkoteloiden päälle. Olen myös miettinyt, että lastenvaunupaikat voitaisiin sijoittaa pelkästään kolmansia ovia vastapäätä niin että siihen mahtuisi 2-3 rattaat. Sitten toisten ovien edessä oleva tyhjä tila voitaisiin täyttää parilla penkkirivillä, joten kyllä istumapaikkojen määrässä voisi päästä yli kuudenkymmenen.
 
Hieman epäilyttää, miten tuo kulkisi lumisessa ylämäessä. Kai niitä lumitalviakin vielä tulee.
 
Takaisin
Ylös