Kävin tänään aamulla CBF Klovissa tutustumassa pikaisesti tuohon Bi-Artic -bussiin ja iloisen yllätyksen tuotti autossa ollut alkolukkoHyvä Volvo! En ole asiaa kovin läheltä seurannut, mutta eikös ainakin jossain vaiheessa ollut puhetta, että alkolukosta saisi kilpailutuksessa lisäpisteitä? Vai onko niin jo?
Muutenhan auto oli varsin metka ilmestys niin sisältä kuin ulkoakin: nappulaa oli sen verran, että osa (varsinkin kattosivupaneelin) symboleista jäi selvittämättä (sattuuko jollain olemaan ko. auton käyttöohjekirjaa lojumassa hyllyssä?) ja kuljettajan paikkakin oli suuren kaupungin mallinen - en sitten tiedä miten suomalaiset tuohon suhtautuvat, että kuski istuu pleksien takana, mutta kaipa meidän busseissa sekin jossain vaiheessa on nykypäivää täälläkin - ikävä kyllä.
Toivottavasti jossain vaiheessa tarjoutuisi tilaisuus kokeilla tuota tuplaniveltä ihan liikenteessä omakätisesti. (Laittakaahan Lauri, Esa & co korvan taakse)
Asiakkaiden kannalta tuota autoa on jo ruodittu useassa viestissä, mutta entäpä kuljettajien näkökulma? Moniko haluaa tuollaisella töitä tehdä? Sillä ei noin vain hurauteta Esson pihalle tauolle ja muutenkin sen taukopaikka/siirtoreitti pitää valita tarkoin, koska peruuttelu on ymmärrettävästi perin haasteellista. Kuinka muuten alkolukko toimii kuljettajanvaihdossa? Monastikko siihen on päivän aikana puhkuttava vai voiko vaihtokuski tulla maistissa hommiin (oletuksena siis että ajettavalla linjalla on kuljettajan lentovaihto)? Vai onko siinä joku koodi tms. jolla rekisteröidään toinen kuljettaja?
Risteyksissä on saatava enemmän tilaa (Jokerietuudetkaan eivät vielä joka risteyksessä ole) muulta liikenteeltä kun autoa tulee perässä se 23metriä kuljettajan selän takana. Ajovirheillekkään ei paljoa ole varaa (taaskaan ei peruuttamalla paljoa tilannetta voi korjata) puhumattakaan että ajaisit linjan väärin. Kunnollisia talvikokeitakaan ei taida olla vielä kasassa (esim. vikaantuvia ovia on paljon enemmän, kuin pienemmässä bussissa) Voipi tuoda "ressiä" kuljettajan työpäivään, mutta toisaalta haasteethan ne on tämän ammatin suola![]()