Sivu 8 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456789 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/134

Viestiketju: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

  1. #106
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Haitaribussi on huono ajettava, talvella varsinkin.
    Mahdatko tarkoittaa tässä nimenomaisesti tuota kaksinivelistä?

    Itse lähes kolme vuotta yksinivelisillä Volvoilla ajaneena kuljettajana olen sitä mieltä, että pitävällä kelillä yksinivelbussilla on ilo tehdä töitä (vko:n mainitsema ketteryys). Toki talviajossa on kaksiakselista enemmän haastetta, mutta sitä vartenhan me käymme ammattikoulutuksessa harjoittelemassa näitä tilanteita varten. Esim. sinne liukkaalle pysäkille ei ole välttämättä pakko pysähtyä juuri siihen liukkaimpaan kohtaan ja vastaavasti liikkeellelähdössä ei yleensä kannata painaa kaasua pohjaan asti. Ammattiliikenteessä pelataan taidolla eikä tuurilla.

  2. #107
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    06.07.2005
    Viestejä
    189

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Tampereella on liikenteessä 28 nykyaikaista matalalattiaista nivelbussia. Näistä päivittäin ajossa on noin 23, loput ovat teknisen epävarmuuden vuoksi korjattavana.

    Kuljettajakokemukseni ei rajoitu näihin uusiin, olen ajanut myös korkealattiaisia nivelbusseja HKL-bussiliikenteellä vuonna 2004 ja TKL:n korkealattiaisia, nyt jo poistettuja nivelbusseja. Tuplanivelbussia en ole ajanut, mutta olen käynyt sellaiseen tutustumassa näyttelyissä. Nivelbussi on minusta ok ajettava, mutta ei toki yhtä vaivaton kuin kaksiakselinen bussi. Kesällä nivel on yhtä helppo/vaikea ajaa kuin teli, talvella auto on joskus meinannut mennä linkkuun.

    Harrastajana pidän "letkuista", niin paljon että kävin bändin kanssa omnicityllä viime syksynä Turussa

    Mutta. Joukkoliikenteen suunnittelijana nivelbussi on minusta huono vähäisten istumapaikkojen vuoksi. Telibussissa on saman verran ellei enemmän istumapaikkoja. Seisomapaikat ovat huonoa laatua. En voi suositella joukkoliikennettä jos se tarkoittaa seisomapaikalla matkustamista, kehotan turvautumaan yksityisautoon.

    Tuplanivelbussi on varmasti hyvä pakkokäyttäjäkarjan siirtelyyn ja harrastajien kuvauskohteena. Jokerin kaltaiseen joukkoliikenteen laatuprojektiin se sopii huonosti.
    Lauri Helke

  3. #108

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    969

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Allison Näytä viesti
    Joukkoliikenteen suunnittelijana nivelbussi on minusta huono vähäisten istumapaikkojen vuoksi. Telibussissa on saman verran ellei enemmän istumapaikkoja. Seisomapaikat ovat huonoa laatua. En voi suositella joukkoliikennettä jos se tarkoittaa seisomapaikalla matkustamista, kehotan turvautumaan yksityisautoon.

    Tuplanivelbussi on varmasti hyvä pakkokäyttäjäkarjan siirtelyyn ja harrastajien kuvauskohteena. Jokerin kaltaiseen joukkoliikenteen laatuprojektiin se sopii huonosti.
    Asia on juuri noin. Vähäiset lisäpaikat tulevat erittäin kalliiksi, eikä tuollaiseen tehottomaan, niveliä ja pyöräkoteloita tursuavaan ratkaisuun saa korkeatasoista matkustusmukavuutta. Seisomapaikkoja tarjoamalla tuskin houkutellaan ketään autosta joukkoliikenteeseen. Toivottavasti tämä kustannuksia nostava hanke jää kokeiluksi ja keskitytään ratikkajokerin kiirehtimiseen.

  4. #109
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut karihoo Näytä viesti
    Esim. sinne liukkaalle pysäkille ei ole välttämättä pakko pysähtyä juuri siihen liukkaimpaan kohtaan ja vastaavasti liikkeellelähdössä ei yleensä kannata painaa kaasua pohjaan asti. Ammattiliikenteessä pelataan taidolla eikä tuurilla.
    Tähän voisi vielä lisätä sen, että liukkaallekin pysäkille voi pysähtyä aivan hallitusti, kun jarruttaa jo ajokaistalla eikä vasta sillä valmiiksi kiillotetulla pysäkillä.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  5. #110
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Jos Jokerilinjan suhteen oltaisiin jo alunperin ajateltu järkevämmin, oltaisiin sinne jo alusta asti hankittu vähintään niveliä (tai tehty se suoraan kiskoille).
    Koko jokeri olisi pitänyt laittaa alunperinkin jo raiteille. Nyt ollaan laittamassa raitiovaunullisen verran ihmisiä vetävä bussi, ja sitä ennen linja on ollut niin suosittu, että on pitänyt ajaa "Täynnä"-kilvin ohi jo Pitäjänmäellä. Kysymys kuuluu: Onko tässä mitään järkeä? Miksei heti esijokerin jälkeen alettu suunnittelemaan raidejokeria, vaikka nähtiin että linja oli hyvin suosittu.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  6. #111
    trumanb avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    149

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Allison Näytä viesti
    Tuplanivelbussi on varmasti hyvä pakkokäyttäjäkarjan siirtelyyn ja harrastajien kuvauskohteena. Jokerin kaltaiseen joukkoliikenteen laatuprojektiin se sopii huonosti.
    Ahtaassa telibussissa iltapäiväruuhkan aikaan seistessä sitä kummasti kaipailee pitkää tuplanivelbussia, jossa on telibussia paljon enemmän seisomapaikkoja.

    Varsinkin Jokeri-linjalle tuplanivelbussi nimenomaan sopii. Toivottavasti niitä myöskin aiotaan sille hankkia kokeilun jälkeen.

  7. #112
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut trumanb Näytä viesti
    Varsinkin Jokeri-linjalle tuplanivelbussi nimenomaan sopii. Toivottavasti niitä myöskin aiotaan sille hankkia kokeilun jälkeen.
    Itse kävin kokeilemassa tänään tuota. Täytyy sanoa, että olen samaa mieltä trumandin kanssa. Ihan hyvin sopii, on sellainen raitiomainen, ainakin vähän. Tilat on mielestäni mukavan väljät. Mitä yksityiskohtia jäi mieleen niin näissä nivelkohdissa on nojailupehmusteet. Kyyti oli pehmeää.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  8. #113

    Liittynyt
    12.01.2007
    Viestejä
    4

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Kävin koematkustamassa kaksoisnivelbussin. Ensimmäisenä huomiona oli tietenkin auton huomattava pituus ja poikkeava ulkonäkö.

    Sisätilat ovat hyvin laadukkaan näköiset verrattuna Helsingin alueen muihin kaupunkibusseihin. Ruotsalaisilla on selvästi ollut rahaa käytössään, kun tätä bussia on rakennettu. Tuli jopa mieleen, että Göteborgissa ei taideta kilpailuttaa busseja, kun tällaisia voidaan vielä ostaa.

    Bussi tuntui kiihtyvän hyvin, tosin aivan täynnä se ei vielä ollut. Moottorin ääni on takaosassa hyvin hiljainen, ja tämä on matkustajan kannalta bussin paras ominaisuus. Harva henkilöautokaan kulkee yhtä hiljaisesti. Melkoinen hämmästyksen aihe oli, että kohtuullisen mukavat istuimet olivat Vogelin tekemät. Saman yhtiön tuotteet muissa täällä liikennöivissä busseissa ovat ala-arvoista laatua. Mietin, kuinka paljon enemmän tällaiset kunnon istuimet olisivat maksaneet esimerkiksi Ikaruksiin. Se sijoitus olisi kannattanut tehdä, vaikka kyse olisikin ehkä ollut useammasta kympistä istuinta kohti.

    Kaksoisnivelbussi selviytyi ongelmitta risteyksistä, tunnelista ja liikenneympyröistä. Jokerilinjalle se ainakin vaikuttaisi sopivan. Kaksoisnivelratkaisu tuntui niin hyvältä ja mukavalta, että pohdiskelin jo teliautojen yleisempääkin korvaamista tällaisilla busseilla paremman matkustusmukavuuden ja suurempien tilojen vuoksi. Tietynlaisena rajoitteena on kyllä se, että Elielinaukio ja Kampin terminaali eivät sovellu lainkaan nivelbusseille.

    Talvikelillä kaksoisnivelauto on todennäköisesti suuremmissa vaikeuksissa kuin mikään muu bussimalli. Vetäviä pyöriä on vain kaksi, mutta akseleita neljä ja painoa jopa 32 tonnia. Jokerilinjan varrella ei taida olla kovin ongelmallisia paikkoja, ja ne voitaisiin ehkä hoitaa tehostetulla tienpidolla, joka ei muutenkaan olisi huono ratkaisu vilkkaille väylille. Huonoja kelejä on niitäkin melko harvoin, kun taas tilavasta bussista on hyötyä joka päivä, aamusta iltaan.

    Kyllä tuo ruotsalaisten bussi oli aika hieno ja varmasti parantaisi palvelua suomalaisessa bussiliikenteessäkin. Tuskinpa sellaisia kuitenkaan saamme, koska autot ovat kalliita ja koska kilpailutuksessa ei ilmeisesti huomioida seisomapaikkoja, matkustusmukavuutta tai melutasoa. Mukavuuden arviointi olisikin toki vaikeaa.

  9. #114

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Onko kukaan kuullut, miten tämä tuplanivelbussi pärjäsi jokerilinjalla, olivatko YTV ja Concordiabus tyytyväisiä kokeiluun. Itse kävin kerran koematkustamassa tämän ja ihan nöyrästi auton takapää seurasi mukana ahtaassa liikenneympyrässäkin.
    antti

  10. #115
    Tlahde avatar
    Liittynyt
    02.02.2008
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    6

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Minä kuulin kolleegalta huhun, että ei kuulemma sitä oltais ottamassa linjalle, kun ei pärjännyt liukkaalla. Että olis kuulemma ollut heti jumissa pienissäkin nyppylöissä. En jaksa tuota oikein uskoa, kun ei testijaksolla edes ollut muistaakseni yhtään liukasta päivää. Että lienee hevosmiesten juttuja tuollaiset

  11. #116

    Liittynyt
    19.04.2006
    Viestejä
    74

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tlahde Näytä viesti
    Minä kuulin kolleegalta huhun, että ei kuulemma sitä oltais ottamassa linjalle, kun ei pärjännyt liukkaalla. Että olis kuulemma ollut heti jumissa pienissäkin nyppylöissä. En jaksa tuota oikein uskoa, kun ei testijaksolla edes ollut muistaakseni yhtään liukasta päivää. Että lienee hevosmiesten juttuja tuollaiset
    Kuulemma oli herkkä lyömään tyhjää märällä asfalttillakin.

  12. #117
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Tämän päivän Uutislehti 100:ssa Concordian liikennejohtaja kertoo, että yritys valmistelee YTV:lle tarjousta tuplanivelten hankkimisesta Jokerille.

  13. #118
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1981

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tämän päivän Uutislehti 100:ssa Concordian liikennejohtaja kertoo, että yritys valmistelee YTV:lle tarjousta tuplanivelten hankkimisesta Jokerille.
    Lupaavalta kuulostaa.

    Tuplanivelten sijoittaminen tasoittamaan ruuhkahuippua on minusta paras ratkaisu. Niitä tosin ei taida pystyä sijoittamaan ruuhkassa aivan peräkkäisiin lähtöihin, kun aikaisemmin oli puhetta noin kuuden bussin hankinnasta ja niitä täytyy sijoitella samaan aikaan lähteviin lähtöihin molemmista suunnista.

    52V 20 minuutin vuorovälillänsä ei ollut mitään takeita että se juuri sattuu osumaan kaikista kuormitetuimpien Jokeri-vuorojen avustajaksi.

    Ainoa ongelma mikä tuossa tuplanivelellä liikennöinnissä on voisi olla aikataulussa pysyminen. Helmikuun testijaksolla bussi jäi aikataulustaan keskimäärin 5-10 min jälkeen aikataulustaan eikä minusta johtunut pelkästään siitä, ettei liikennevaloetuudet toimineet tälle bussille, vaan myöskin pitemmistä pysäkilläoloajoista, kun kuljettaja joutuu aina tarkistamaan kaikki ovet ennen lähtöä pysäkiltä. No, luulenpa kuitenkin että kaikista ovista sisään/ulos -periaatteella keskinopeuskin parenee mitä se oli silloin helmikuussa.

  14. #119
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tämän päivän Uutislehti 100:ssa Concordian liikennejohtaja kertoo, että yritys valmistelee YTV:lle tarjousta tuplanivelten hankkimisesta Jokerille.
    Tämähän kuulostaa hyvältä. Ilmeisesti loppujen lopuksi kokemukset olivat niin hyviä. Iso plussa olisi, jos ne saataisiin jo syksyliikenteen alkuun. Nyt sopii sen verran aprikoida, että keneltähän nuo nyt sitten tilataan..?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti

    Tuplanivelten sijoittaminen tasoittamaan ruuhkahuippua on minusta paras ratkaisu.
    Kyllä, ja sittenhän tulee myös sitä "metromaisuutta". Noista ylimääriksi jäävät 8700:set voidaan ihan hyvin teipata Cbf:n omiin väreihin ja ajaa muilla seutulinjoilla.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  15. #120
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    212

    oletus Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Tämähän kuulostaa hyvältä. Ilmeisesti loppujen lopuksi kokemukset olivat niin hyviä. Iso plussa olisi, jos ne saataisiin jo syksyliikenteen alkuun. Nyt sopii sen verran aprikoida, että keneltähän nuo nyt sitten tilataan..?
    VanHool AGG300-mallia kehiin vaan...

    http://www.vanhool.com/products_bus_...ctCategoryID=1

    Saako tuohon Volvon Bi-Articciin viittä oviaukkoa?
    Laadukas joukkoliikenne perustuu tasavirtaulinaan ja virran ottamiseen virtakiskosta.

    BT-industries

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin KH haluaa puolittaa lipun hinnat
    kirjoittanut teme foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 15:14
  2. Helsinki haluaa bussikaistat ympärivuorokautisiksi
    kirjoittanut ARTAI foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 24.08.2009, 02:47
  3. Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 06.01.2008, 10:24
  4. Tukholman SL haluaa automatisoida T-radan
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.08.2007, 16:59
  5. MAN haluaa ostaa Scanian
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.09.2006, 20:39

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •