Tämän päivän Helsingin Uutisissa YTV:n liikennejohtaja kertoo, että YTV neuvottelee Concordian kanssa neljän tuplanivelen saamiseksi Jokerille. Bussit saadaan liikenteeseen aikaisintaan vuodenvaihteessa.
No, en siitä "metromaisuudesta" tiedä. Kyllä se edelleen tulee olemaan kumipyörillä ajettava bussilinja, jonka reitti pääosin kulkee muun autoliikenteen seassa.
Nyt viime aikoina Jokeria on ajettu ties millä lyhyellä tai korkealattiaisella kalustolla, joten noista ylimääräisistä Jokeri-busseista kannattaisi kuitenkin pari kolme jättää vara-autoiksi Jokeri-väreihin. Ja ensi vuonna Jokerin ruuhka-ajan kierrosaikaa on suunniteltu pidennettävän viidellä minuutilla, joka se jo vaatii yhden auton lisää ruuhkakiertoon.
Tämän päivän Helsingin Uutisissa YTV:n liikennejohtaja kertoo, että YTV neuvottelee Concordian kanssa neljän tuplanivelen saamiseksi Jokerille. Bussit saadaan liikenteeseen aikaisintaan vuodenvaihteessa.
Tällaisiakin voisi harkita:
http://www.sci.fi/~mato/idefix/image...errosbussi.jpg
Yöbussissa on tunnelmaa
Olen edelleenkin sekä vastarannankiiski että epäilevä Tuomas noitten kaksinivelisten suhteen...
Vauhtia vaunuun!
Vähän hassulta touhulta kuulostaa, että hankitaan neljä kappaletta erittäin kalliita erikoisautoja, joiden tilaaja haluaa ajavan pelkkää ruuhkaa.
Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.
Ja joista jäi lumimyräkkäkelin kokemuksetkin saamatta.
-Kimmo-
Mutta kun lisäkapasiteettia pitää saada varsinkin IK:n lähtoihin aamuruuhkan aikaan. Kaikkein pahimmat lähdöt ajoittuvat ihan parinkymmenen minuutin sisään puoli kahdeksan aikaan. Vuorovälin kiristäminen ei enää auta ja lisälähtöjäkin ajetaan jo Viikista. Mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto on bussien koon eli kapasiteetin kasvattaminen. Raide-Jokeria ei saada niin nopeasti, vaikka kuinka haluttaisiin. Ja kyllähan Göteborgissakin on lumimyräkkäkelejä ja silloinhan kaikki bussiliikenne on yleensä sekaisin, niin Helsingissä kuin varmaan sielläkin; onneksi niitä on vain muutama talvea kohden.
Viimeisin muokkaaja vristo; 30.04.2008 kello 16:24.
Joukkoliikenneharrastaja
Muutama poiminta YTV:n hallituksen perjantain esityslistalta:
Alunperin kirjoittanut YTV:n hallituksen esityslista
Alunperin kirjoittanut YTV:n hallituksen esityslista
Alunperin kirjoittanut YTV:n hallituksen esityslista
Hieman valitettava, mutta kylläkin ihan ymmärrettävä esitys YTV:ltä. Kun tuplanivelbussien käyttökustannukset ovat näinkin paljon telibusseja korkeammat, niin turhaa maksaa itsensä kipeäksi muutamasta ruuhka-ajan käyttöön tarkoitetusta erikoisbussistä. Vuorovälin tihentämien kyllä aiheutta melkoisia paineita erityisesti Westendinaseman ja Itäkeskuksen terminaalialuella ja lähtöajan (*piip*-merkin) saanut bussi on 2 minuutin vuorovälillä saatava heti liikkelle, koska seuraava vuoro kyttää jo perässä. Peräkkäinajoa on lisää luvassa, uskoisin näin kokemuksesta.
Uusien telibussien hankinta Jokerille on ihan kannattettavaa; nämä uuden pitkiin sarjoihin ja vanhempia voi sitten siirtää lyhyempiin sekä varalle, jotta ei-Jokeribussien tarve ko. linjalla vähenisi. Mutta yksi asia: uusiin telibusseihin täysilmastointi, kiitos. Nykyinen Volvo 8700/B12BLE on kesäkuumalla melkoinen pätsi ja kun Jokeri on vieläpä jonkinlainen brändätty laatubussilinja YTV-Bussiliikenteessä, niin mukavan ilmasto kaluston sisällä olisi ihan toivottavaa. Ovathan Helsingin sisäiseen liikenteeseenkin hankittavat uudet bussit varustettu ko. laitteilla.
Mutta sitten; Raide-Jokeri olkoon seuraava tavoite selkeästi.
Viimeisin muokkaaja vristo; 10.06.2008 kello 09:40.
Joukkoliikenneharrastaja
Saattaisi tavallinen nivelbussi tulla suurina sarjoina telibussin hintaa lähelle tai jopa halvemmaksi. Niihinhän mahtuu kymmenkuntamatkustajaa enemmän kuin teliin.
Tuplanivelbussin hinnasta minulla ei ole tarkkaa käsitystä tai sen huoltokustannuksista, mutta tämäkin on siten kuin lasketaan.
Jyvitetäänkö ne paikkaluvun vai kertaluvun mukaan.
HKL:llä ja STA:lla verrattuna P. Tyllilän Linja oy:n nivelbusseihin, niin kahdella edellä mainitulla ei tahtonut autot pysyä kunnossa tekniikalta eikä kuosiltaankaan.
Tyllilän puolituristi ja turistiversio ovat tänäänkin kuin juuri pakasta vedettyjä.
Ei ruttuja eikä renkaiden palstoissa kiinni ajon jälkiä. Tuleekin mieleen jotain kuljettajan ammattitaitoon ja ylpeyteen viittaavaa puhuttaessa tuosta Espoon hopeanharmaa sinisestä.
Kehitys kuitenkin kulkee tälläkin alalla vääjäämättä suurempiin yksiköihin ja siten yhden miehen tai naisen pitää tehdä enemmän samassa ajassa (kuljettaa matkustajia), ja kun lainsäädäntö lakien ja asetusten muodossa asettaa bussien ulkomitoille rajat, niin pitää laittaa enemmän osia peräkkäin tai kerroksia päällekkäinen.
Helsingissä tämä toteutetaan liikennevaloetuuksilla, kun tänään ajat 6 kierrosta päivässä, niin tulevaisuudessa ajat 7 samassa ajassa.
Nähtäväksi jää miten fysiikka tottuu enemmän työtä samalla palkalla filosofiaan.
On kuitenkin hyvä muistaa ettei kenenkään kohtuudella tarvitse tehdä enemmän kuin mitä ehtii.
Parahin Artai, eikös kuljettajille maksetakin työajasta = tuntipalkka, eikä ajetuista kierroksista = urakkapalkka? Onneksi![]()
Tällaisia busseja bussi-Jokerille ja/tai linjalle 615. Ai niin, mutta ne muutamat matalat sillat...
(linkki: http://foto.vg.no)
Joukkoliikenneharrastaja
http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut...d=ContentAD7E9
Alunperin kirjoittanut YLE
Viimeisin muokkaaja vko; 22.08.2008 kello 11:58. Syy: lainaus lainaukseksi