Poikittaisliikenteen lisäykset, syksy 2008

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,282
Jllk:n esityslistalla on jälleen lisäyksiä poikkitaisliikenteeseen, tällä kertaa lisäykset koskevat linjoja 57, 58 ja 58B seuraavasti:

57: linjan liikennöintiaikaa esitetään jatkettavaksi arkisin ja lauantaisin n. klo. 24 asti
58: linjan liikennöintiaikaa esitetään jatkettavaksi arkisin ja lauantaisin n. klo. 21 asti, linjalle lisätään 1 auto kokopäiväliikenteeseen.
58B: esitetään aloitettavaksi sunnuntailiikenne klo. 7-21 välillä, lisätään 1 auto ruuhka-aikoina.

Lisäykset toteutettaisiin syysliikenteen 2008 alkaessa.

Hieman epäilen onko kannattavaa ajaa linjaa 57 enää yhdeksän jälkeen. Mietin myös linjan 58B sunnuntailiikenteen kannattavuutta, kun ei linjan 58 lauantailiikenteessäkään matkustajamäärät ole kovin korkeat olleet.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Hieman epäilen onko kannattavaa ajaa linjaa 57 enää yhdeksän jälkeen, mietin myös linjan 58B sunnuntailiikenteen kannattavuutta kun ei linjan 58 lauantailiikenteessäkään matkustajamäärät ole kovin korkeat olleet.

Ainakin tällainen tarjonta tulisi tarpeeseen. Pasilasta Munkkiniemeen pitäisi minusta päästä kätevästi koko junien liikenneaikana. Samoin Itäväylältä tulisi olla yhteys Pasilan asemalle junaliityntää varten. Pasilan aseman bussiliikennetarjontaa leimaa keskittyminen arkipäiviin ja erityisesti työmatkaruuhkiin. Poikittaisliikennetarjontaa Pasilan korkeudella voisi lisätä myös ruuhkien ulkopuolella. Linja 58 voisi olla se peruslinja ja 58B lisälinja, jota ajettaisiin arkena ruuhka-aikaan. Ruuhkien ulkopuolella arkena ja viikonloppuna ajettava linja olisi 58 Itäkeskus-Munkkiniemi.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Jllk:n esityslistalla on jälleen lisäyksiä poikkitaisliikenteeseen, tällä kertaa lisäykset koskevat linjoja 57, 58 ja 58B seuraavasti:

57: linjan liikennöintiaikaa esitetään jatkettavaksi arkisin ja lauantaisin n. klo. 24 asti
58: linjan liikennöintiaikaa esitetään jatkettavaksi arkisin ja lauantaisin n. klo. 21 asti, linjalle lisätään 1 auto kokopäiväliikenteeseen.
58B: esitetään aloitettavaksi sunnuntailiikenne klo. 7-21 välillä, lisätään 1 auto ruuhka-aikoina.

Lisäykset toteutettaisiin syysliikenteen 2008 alkaessa.

Hieman epäilen onko kannattavaa ajaa linjaa 57 enää yhdeksän jälkeen. Mietin myös linjan 58B sunnuntailiikenteen kannattavuutta, kun ei linjan 58 lauantailiikenteessäkään matkustajamäärät ole kovin korkeat olleet.
Samalla voisi 57:n itäisen päätepysäkin siirtää kiltisti takaisin Itäkeskukseen. Linjan pidennys Latokartanoon oli täysin turha; aika tyhjänä saa ajella Viikistä eteenpäin. Johtamalla 57 takaisin Itikseen Jokerilinjan paineitakin voi vähän helpottaa.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Linjan pidennys Latokartanoon oli täysin turha; aika tyhjänä saa ajella Viikistä eteenpäin. Johtamalla 57 takaisin Itikseen Jokerilinjan paineitakin voi vähän helpottaa.

Toisaalta Latokartanosta linjan 57 reittiä voitaisiin jatkaa vaikka aina Kontulaan saakka mikäli Latokartanonkaaren rakentamisesta uusiutuvat liikennejärjestelyt sen suinkin vain joskus mahdollistaisivat. Näin saataisiin uusi suora yhteys Kontulasta Viikkiin ja eteenpäin. Eli 57 ja 58 muodostaisivat tavallaan länsi-itä-akselille pohjoisen ja eteläisen poikittaisliikenteen.

Täällä on myös keskusteltu 68:n jatkamisesta Myllypuroon jonka luulisi toteutuvan kun rakennustyöt etenevät ja saadaan valmiiksi. 57:n voisi tässä tapauksessa johtaa Kontulaan Kurkimäen kautta.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Linjan pidennys Latokartanoon oli täysin turha; aika tyhjänä saa ajella Viikistä eteenpäin. Johtamalla 57 takaisin Itikseen Jokerilinjan paineitakin voi vähän helpottaa.

Eihän tämä ole ensimmäinen kerta, kun matkustajilta menee aikaa oppia uusi tai muutettu reitti (kohta kaksi kuukautta täynnä). Viikissä on myös todellistakin tarvetta tiheämmälle liikennöinnille; koko kaupunginosaahan on "markkinoitu" autottomille (jollainen olen itsekin). Toisaalta kunhan Latokartanon ja Kivikon/Myllypuron väliset katuyhteydet valmistuvat, voidaan 57 jatkaa aivan hyvin Itäkeskukseen asti ja varmasti löytyy käyttäjiä.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Täällä on myös keskusteltu 68:n jatkamisesta Myllypuroon jonka luulisi toteutuvan kun rakennustyöt etenevät ja saadaan valmiiksi. 57:n voisi tässä tapauksessa johtaa Kontulaan Kurkimäen kautta.

Todennäköisintä kuitenkin on 68(X):n johtaminen Von Daehnin kadulle kadun valmistuttua (aikaisintaan syysliikenne 2008?). Em. kadulle kun on asemakaavapiirroksiin sijoitettu linja-autopysäkit sekä linja-auton kääntöpaikka.

Mitä tulee linjan 57 liikennöintiin Latokartanossa, kiinnitin huomiota esityslistatekstiin, jonka mukaan ko. tavalla kytketään Latokartano poikittaisliikenteen piiriin. Matkustajat ovat vasta löytämässä linjan 57; kulkihan linja 68X niin ikään vielä elokuussa sangen paljon pienemmillä matkustajakuormilla kuin nyt lokakuun alkupuolella. Linjanumeron X-kirjain kyllä herättää jossain määrin hämmästystä, useasti olen kuullut matkustajien mietteitä siitä, josko linja nyt sitten käyttää kaikkia reitin varren pysäkkejä?
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2008

Linjan 57 reitti voisi tulevaisuudessa jatkua latokartanonkaaren jatkoa pitkin myllypurontielle josta metroaseman ohi myllymestarintielle, turunlinnantielle ja itäkeskuksen metroasemalle, näin saataisiin vaihtoyhteys latokartanosta myllypuron metroasemalle joten ehkä linjan 79 vuoroväliäkin voitaisiin väljentää kun olisi yhteydet sekä siilitien että myllypuron asemille.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2008

Linjan 57 reitti voisi tulevaisuudessa jatkua latokartanonkaaren jatkoa pitkin myllypurontielle josta metroaseman ohi myllymestarintielle, turunlinnantielle ja itäkeskuksen metroasemalle, näin saataisiin vaihtoyhteys latokartanosta myllypuron metroasemalle joten ehkä linjan 79 vuoroväliäkin voitaisiin väljentää kun olisi yhteydet sekä siilitien että myllypuron asemille.
Tuo toimii varmasti IK-yhteytenä ihan hyvin, mutta suuri osa matkustajista lienee kuitenkin menossa keskustaan, mihin Siilitie sopii paremmin. Metron palvelutaso kun on tuplat Myllypuroon nähden ja Siilitie on perusmatkustajan mielestä "oikeassa suunnassa".

Lisäksi reitinvalintaan saattaa vähän vaikuttaa se, mitä bussin ikkunasta näkee :)
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Viikissä on myös todellistakin tarvetta tiheämmälle liikennöinnille; koko kaupunginosaahan on "markkinoitu" autottomille (jollainen olen itsekin).

Tällaista markkinointia en ymmärrä. Joku kaupungininsinööri sanoi valitettaessa Viikin huonoista kulkuyhteyksistä, että kaupunginosaa ei ollut suunniteltukaan autottomaksi. Kai silti voisi kulkuyhteydet hoitaa kunnolla? Nykyisellään Latokartano on syrjäinen Itä-Helsingin lähiö, josta ei ole kunnon kulkuyhteyksiä mihinkään. Esimerkiksi Maunulalla on taas paljon keskeisempi sijainti kaupunkirakenteessa ja sieltä menee paljon poikittais- sekä pitkittäislinjoja Jokeri mukaan lukien, ja niille on kävelymatka asutukselta. Latokartanosta joutuu menemään sille Jokerillekin jollain muulla bussilla. Autoilevillekin yhteydet ovat huonot, kun Viikistä on rampit vain keskustan suuntaan. Eli alue sopii parhaiten ihmisille, jotka ovat työelämän ulkopuolella ja joiden elinpiiri rajoittuu omaan lähiöön pääasiassa, työttömät, eläkeläiset, kotiäidit lapsineen sekä alhaisen lähtötason maahanmuuttajat esimerkiksi.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2008

Tuo toimii varmasti IK-yhteytenä ihan hyvin, mutta suuri osa matkustajista lienee kuitenkin menossa keskustaan, mihin Siilitie sopii paremmin.

57 kulkee vähän harvemmin, joten se olisi hyvä linja ohjattavaksi Itäkeskukseen matkustajamäärien puolesta. Vastaisi kysyntää. Jonkinnäköinen palvelu pitäisi tarjonta myös joukkoliikenteen käyttäjille Latokartanosta Itäkeskukseen ja Myllypuroon, ehkä myös Kontulaan, kun autoilevillekin nämä yhteydet tulevat helpoiksi uuden kadun valmistuttua.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2008

506:tta ollaan kilpailuttamassa nyt yhdeksällä autolla, jolla saadaan tasainen 15 min vuoroväli ruuhka-aikaan. Lisäksi iltaisin liikennöintiaikaa ollaan pidentämässä niin, että viimeiset lähdöt molemmista päistä on 22.00.

HKL:n talousarviossa on varauduttu yhteensä 13 bussin lisäämiseen poikittaislinjoille. 16. kilpailukierroksella 51+52,A,V -kohteessa on yksi bussi nykyistä enemmän, samoin 57+79 -kohteessa. Vuosaaren kohteessa on kaksi bussia nykyistä enemmän ja siellähän on mukana poikittaislinja 78.
 
Hieman epäilen onko kannattavaa ajaa linjaa 57 enää yhdeksän jälkeen. Mietin myös linjan 58B sunnuntailiikenteen kannattavuutta, kun ei linjan 58 lauantailiikenteessäkään matkustajamäärät ole kovin korkeat olleet.

Tässä on vähintäänkin markkinoinnin paikka, kun muutokset tehdään. En tietenkään takaa matkustajia tulevan, mutta missään tapauksessa matkustajia ei kannata odottaa ilman riittävää tiedotusta.

Jokeri antaa kuitenkin toivoa poikittaislinjojen matkustajamäärien kasvusta myös iltaisin ja viikonloppuisin, kun tarjonta on riittävän kattavaa.
 
506:n viikonloppuliikenne taitaisi aivan länsipäätä lukuunottamatta osua päällekkäin parantuvien h57, h58 ja h58B kanssa.
 
Sekä h69:n kanssa matkalla nordesköldinkatu-pasila-koskelantie. Nykyisinkin ajavat peräkkäin kyseisellä reitillä.
 
Takaisin
Ylös